2014-02-13, 20:31
Medlem
Pillpoppertragedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppidoppi
Vill med testa den, tror den kan vara bra.
Ska bara prova Strattera först och se om den fungerar.
Annars om den inte gör det får jag nog testa metamina eller denna.

Hoppas Stratteran funkar för dig, annars får vi hoppas på Elvanse eller Metamina.
En sak är ju säker; Man känner sig som en jäkla försökskanin fram tills man hittat rätt medicin (-er) / dos.
Citera
2014-02-13, 22:50
Medlem
Tjacktorskens avatar
Ligger nu på 130 mg Ritalin om dagen och om jag går under det så kan jag inte hålla mig vaken.. Så håller det på i 4-5 dagar innan ADHD'n kickar igång igen... Nu är det på tapeten att byta till Elvanse men jag måste börja pissa först. Vad tror ni som går på Elvanse, kommer detta byte göra mig trött och sömnig?
Citera
2014-02-14, 17:02
Medlem
Ovcharkas avatar
Drack Elvanse idag. Märkte ingen skillnad i påslag eller effekt gentemot att käka en kapsel. Positivt överraskad över att det inte smakade illa. Smakade ingenting faktiskt. Var inställd på smaken av krossade Xanor Depot i vatten (Den smaken är ingen lek).
Citera
2014-02-14, 17:09
Medlem
Pillpoppertragedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Ligger nu på 130 mg Ritalin om dagen och om jag går under det så kan jag inte hålla mig vaken.. Så håller det på i 4-5 dagar innan ADHD'n kickar igång igen... Nu är det på tapeten att byta till Elvanse men jag måste börja pissa först. Vad tror ni som går på Elvanse, kommer detta byte göra mig trött och sömnig?

Även fast jag inte börjat med Elvansen själv så tror jag dock mycket mer på den medicinen.
Mentylfenidat ÄR INTE för vuxna.
Jag blev helt knäpp. Den togs bort igår & den extrema ångesten är redan borta.
Dock är ju "dampet" tillbaka... :P

Från min kompis erfarenhet tycker jag du ska testa Elvanse.
Men ah, alla reagerar ju olika...
Citera
2014-02-14, 17:17
Medlem
Ovcharkas avatar
Elvanse, trots sina minus, är ändå långt bättre än Metylfenidat. På Metylfenidat blir jag bara speedad och sen blir jag irriterad och arg. Addera lite random ångest på det så har ni min upplevelse på Ritalin (Metylfenidat).

Ritalin kunde vara OK om man hade sällskap, blandade med alkohol och hade nåt att göra, t.ex. sitta uppe hela natten och spela dator-/TV-spel. Helst spel där man bygger saker och sådär.
Citera
2014-02-14, 21:27
Medlem
Första dagen på elvanse. Tog mellan två och tre timmar innan det gav verkan och höll knappt sex timmar. Tänkte fylla på med en kapsel på eftermiddagen men när fan ska man ta den med tanke på att det tar så lång tid innan det ger verkan? Hur gör ni andra?

Min tanke är att om det håller i sex timmar och effekten inte kommer förens efter två tre timmar. Måste jag då fylla på redan efter fyra timmar? Det blir isf ett antal påfyllningar under en dag

Hade ritalin depå tidigare och det höll mellan fyra o fem timmar oavsett dos mängd. Snabbverkande knappt en timme. Hur kan det gå ur så förbannat fort på mig?? Har inte nån speciellt hög tolerans nivå men får fylla på som en galning istället.
Citera
2014-02-15, 08:15
Medlem
Tjacktorskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Elvanse, trots sina minus, är ändå långt bättre än Metylfenidat. På Metylfenidat blir jag bara speedad och sen blir jag irriterad och arg. Addera lite random ångest på det så har ni min upplevelse på Ritalin (Metylfenidat).

Ritalin kunde vara OK om man hade sällskap, blandade med alkohol och hade nåt att göra, t.ex. sitta uppe hela natten och spela dator-/TV-spel. Helst spel där man bygger saker och sådär.

Även i låga doser så som 30 mg. Blir man skärpt och vaken på det?
Citera
2014-02-15, 10:01
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Även i låga doser så som 30 mg. Blir man skärpt och vaken på det?

Elvanse eller Ritalin?
Citera
2014-02-15, 12:08
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Elvanse eller Ritalin?
Elvanse skulle jag gissa på att han menar Är också intresserad av detta
Citera
2014-02-15, 12:15
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Elvanse skulle jag gissa på att han menar Är också intresserad av detta

Jag tar 30mg Elvanse. Vet inte om jag blir skärpt och fokuserad direkt... Till viss del, månne. Men inte som på Ritalin där allt annat än det man fokuserar på zonas ut och ignoreras.
Citera
2014-02-15, 16:11
Medlem
Jag blir skärpt o fokuserad på 30 mg elvanse. Känns för mig lika som ritalin depå 20 mg. Tycker ritalin håller i sig längre men får sån förbannad antändning och ångest av ritalin men inte med elvanse.

Så här har dagen sett ut.
10.30 30 mg elvanse
12.00 effekten slår till. Fokuserad, lugn o rofylld. Grymt balanserad!
14.00 lite för insnöad. Känner mig lite tjackad men oron inom mig börjar gnaga.
14.30 Börjar dala. Lite trött. Förvirrad.
15.00 Fyller på med 30 mg
16.00 väntar tålmodigt på en vändning. ZZZzzz..

Elvanse påminner om metamina förutom att det tar sån sjukt lång tid från att man tar en kapsel till att man får effekt. Så att kalla det depå känns helt fel.
Citera
2014-02-15, 16:25
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annvonahl
Jag blir skärpt o fokuserad på 30 mg elvanse. Känns för mig lika som ritalin depå 20 mg. Tycker ritalin håller i sig längre men får sån förbannad antändning och ångest av ritalin men inte med elvanse.

Så här har dagen sett ut.
10.30 30 mg elvanse
12.00 effekten slår till. Fokuserad, lugn o rofylld. Grymt balanserad!
14.00 lite för insnöad. Känner mig lite tjackad men oron inom mig börjar gnaga.
14.30 Börjar dala. Lite trött. Förvirrad.
15.00 Fyller på med 30 mg
16.00 väntar tålmodigt på en vändning. ZZZzzz..

Elvanse påminner om metamina förutom att det tar sån sjukt lång tid från att man tar en kapsel till att man får effekt. Så att kalla det depå känns helt fel.

Töm innehållet ur kapseln i ett glas. Häll på lite vatten. Svinga runt glaset så att pulvret löser sig helt. Svep. Smakar inget. Denna metod kan ge snabbare effekt. (Jag får effekt efter 30min oavsett metod).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in