2014-02-17, 05:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Vad som är viktigast är omöjligt att svara på eftersom frågorna kan gälla allt mellan himmel och jord. Ha koll på sakrättsliga moment och om det är fråga om separationsrätt vid förvärvad äganderätt eller bibehållen dito, passiv och aktiv legitimation, köprättsliga påföljder med tillhörande skadeståndsrättsliga frågeställningar, fördelar och nackdelar med PAL kontra SKL och även frågeställningar kring ren förmögenhetsskada. Beträffande det sista rättsområdet, immaterialrätt, så skulle jag hävda att frågor om patent är svårast, men har du ont om tid så bör väl isf fokus ligga på de andra rättigheterna som är ganska lätta att förstå. Sannolikheten är dessutom större att du får en fråga på ngn av dessa andra rättigheter.

Nu har jag koll tycker jag. om 10 dygn är det tenta känner sådan ååååångest.
Är inställd på B, för när jag fick B kändes det verkligen inte som ett B varken före tentan eller efter tentan.
Frågan är om jag inte tom får U den här gången.
Förövrigt är G på 23p och jag behöver 27p för BA på grund av att tidigare moment spelar in.
Max är 50p men jag är som sagt säker... Känner redan ångesten som kommer slå emot mig när jag öppnar dokumentet cirka 3v efter tentamen.
:::::::::::::::--------------------------- B ---------------------------:::::::::::::::
Kan fortfarande känna ångesten den gången, fast då var jag helt oförberedd, frågan är om B:et kommer slå mjukare denna gången, fast det är 20p, förra var på 10p.

Sen har jag tänkt på assoc tentamen. jag fick som sagt 6 6 6 6. jag har en tråkig handstil och jag funderade speciellt över det under tentamen att det var kladdigt. och i dokument från lärosätet står att de inte accepterar för dålig. frågan är då om de har tänkt att "han orkar vi inte med mer" så de gav 6666 precis under BA gränsen.-
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-17 kl. 05:05.
Citera
2014-02-17, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Kommer jag ihåg vad min handledare sa så var det något i stil med att 90-95 % fick AB förr, och att siffran nu ligger på 75-80 %, så det ska nog till slarv för att inte knipa ett sista AB. (Det är ungefär ett och ett halvt år sedan uttalandet i fråga dock.)

Sen är det min bestämda uppfattning att man efter fyra års studier ska vara kompetent nog att skriva en uppsats på AB-nivå. (För att föregå dem som ev. kommer påpeka orättvisan i att så många får AB på sin examensuppsats.)

Tack för infon!! Men du säger att du fick höra detta för ca 1,5 år sedan... Men nu är det väl så att kursplanen ändrades först HT 2013 - alltså senare än när du skrev uppsats? Frågan är om detta har ändrat något till det svårare?
Citera
2014-02-17, 07:43
Avslutad
Nu när ni ändå verkar ha rätt bra koll på läget har jag en till fråga. Jag ska läsa två kurser som jag släpar med till våren: allmän rättslära och NEK. Jag har hört bra och dåligt om allmän rättslära på SU. Är det någon som har någon uppfattning?
Citera
2014-02-17, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Jag har kommit på en lösning som skulle gynnat alla och lett till att färre personer behövde lida.

För att komma in skkulle det krävts allra högsta tänkbara betyg och diverse tester skulle blivit genomförda sen när man väl var inne så skulle det enbart existera U och G men ett G skulle legat på samma procent som AB gör idag, och om man inte klarade G så skulle man efter ett antal försök blivit kickad.

Minimalt med ångest för alla parter. Därmed skulle framtida arbetsplatser såsom domstolar, de fina byråerna fått sina anställda men det skulle aldrig utexaminerats B jursiter som mig.
Den här marxistandan att alla ska med är önskvärd och hedervärd men det är ju bara inte sant

Det skulle bara leda till att jurister med lika bra betyg söker samma tjänst och att arbetsgivaren antingen blir tvungen att lotta (alltså ingen skillnad från idag) eller att ta in folk på intervju (dyrt). För att inte tala om alla arbetsrättsliga effekter detta skulle kunna leda till för arbetsgivaren. Ditt förslag är dåligt, tyvärr, det behövs B jurister.
Citera
2014-02-17, 08:28
Medlem
Hur ser byråerna på det examensarbete man skriver?

Jag kanske jämför äpplen och päron men man har hört om typ socionomer vars examensarbete har varit helt avgörande för den anställningen man sedermera fick. Samma sak med andra samhällsvetenskapliga program inriktade på statskunskap och nationalekonomi, att betygen där inte är det viktiga, utan att om du exempelvis skriver en vass uppsats om en viss myndighet du sedan söker jobb hos faller det troligtvis på denna.

Examensarbetet verkar inte uppmärksammas lika mycket som en bra merit på juristprogrammet.

Hur är det med praktik? Många andra utbildningar, av samma slag som jag nyss nämnde, inkluderar oftast praktikmöjligheter i sin utbildning och som också är väldigt meriterande.
Senast redigerad av 2till18tecken 2014-02-17 kl. 08:32.
Citera
2014-02-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -plopp-
Nu när ni ändå verkar ha rätt bra koll på läget har jag en till fråga. Jag ska läsa två kurser som jag släpar med till våren: allmän rättslära och NEK. Jag har hört bra och dåligt om allmän rättslära på SU. Är det någon som har någon uppfattning?

Båda kurserna är riktigt vidriga. ARL har iaf hög andel AB, runt 60%. NEK har runt 10-12% AB.

Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Hur ser byråerna på det examensarbete man skriver?

Jag kanske jämför äpplen och päron men man har hört om typ socionomer vars examensarbete har varit helt avgörande för den anställningen man sedermera fick. Samma sak med andra samhällsvetenskapliga program inriktade på statskunskap och nationalekonomi, att betygen där inte är det viktiga, utan att om du exempelvis skriver en vass uppsats om en viss myndighet du sedan söker jobb hos faller det troligtvis på denna.

Examensarbetet verkar inte uppmärksammas lika mycket som en bra merit på juristprogrammet.

Hur är det med praktik? Många andra utbildningar, av samma slag som jag nyss nämnde, inkluderar oftast praktikmöjligheter i sin utbildning och som också är väldigt meriterande.

Examensarbetet spelar ingen roll. Praktik är visserligen en merit, men främst på den byrå du praktiserar - gör du bra ifrån dig kommer du troligtvis bli erbjuden anställning.
Citera
2014-02-17, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Båda kurserna är riktigt vidriga. ARL har iaf hög andel AB, runt 60%. NEK har runt 10-12% AB.

Examensarbetet spelar ingen roll. Praktik är visserligen en merit, men främst på den byrå du praktiserar - gör du bra ifrån dig kommer du troligtvis bli erbjuden anställning.

Ok, det låter ju inte så bra... Kan du berätta mer? Vad är det som är vidrigt då?
Citera
2014-02-17, 09:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ok, det låter ju inte så bra... Kan du berätta mer? Vad är det som är vidrigt då?

Är det kanske http://www.juridicum.su.se/user/laca/ ?
Citera
2014-02-17, 09:26
Medlem
Citat:

Stämmer inte helt. Jag vet om en person som skrev en uppsats och såg till att få den publicerad, för att sedan skicka runt den vid ansökan. Betygen var inte bra, men personen erhöll faktiskt anställning på en drake, där uppsatsen var avgörande. Möjligtvis ett undantag som bekräftar regeln, men ändå.
Citera
2014-02-17, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Är det kanske http://www.juridicum.su.se/user/laca/ ?

Hmm det där vet jag inte ens vem det är. Hur tänker du att hon skulle vara anledningen till att kursen ät vidrig? Har du gått kursen? Vad tyckte du om den isf?
Citera
2014-02-17, 09:45
Medlem
Citat:

Kursen är lite på samma tema som rättshistorian, d.v.s. en riktig cannabiskurs, fast med flera grupparbeten vilket gör det ännu värre. Gillade du inte rättshistoria kommer du definitivt inte gilla ARL. Lärarna är inte särskilt bra heller.

NEK är NEK, du ritar en rad olika diagram och annat tjafs kursen igenom, svindyr litteratur som inte är särskilt behjälplig, kombinerat med riktigt hård AB%.
Citera
2014-02-17, 09:58
Avslutad
Citat:
Kursen är lite på samma tema som rättshistorian, d.v.s. en riktig cannabiskurs, fast med flera grupparbeten vilket gör det ännu värre. Gillade du inte rättshistoria kommer du definitivt inte gilla ARL. Lärarna är inte särskilt bra heller.

NEK är NEK, du ritar en rad olika diagram och annat tjafs kursen igenom, svindyr litteratur som inte är särskilt behjälplig, kombinerat med riktigt hård AB%.

Tyckte RH var helt ok. Men jag fattar nog fortfarande inte riktigt vad du menar... Vad exakt var det du tyckte var dåligt? Vad är en cannabiskurs? Förrutom grupparbetena då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in