2014-02-02, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pectoralis-major
Kan omöjligen vara så att ni inte har fått några instruktioner. Se till att läsa undervisningsplanen, där bör det stå vad som förväntas av er. Läs även litteraturen "Att skriva juridik" så får du en bättre uppfattning av formkraven. Lycka till!

Vi har bara blivit tilldelade ämnen hittills, inget annat. Spelar egentligen ingen roll hur pm1 ser ut för den betygsätts ändå inte
Citera
2014-02-02, 21:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pectoralis-major
Kan omöjligen vara så att ni inte har fått några instruktioner. Se till att läsa undervisningsplanen, där bör det stå vad som förväntas av er. Läs även litteraturen "Att skriva juridik" så får du en bättre uppfattning av formkraven. Lycka till!
Någonting sådant behövs ju dock inte för PM1. Jag lämnade i princip in en lista med vad jag ville skriva om, frågeställningar och disposition.
Citera
2014-02-02, 21:50
Bannlyst
Ångestfylld "lyckligt lottad" juridikstudent här med fantastiska jobbmöjligheter i framtiden.

Har fått BA och B då jag har ansträngt mig förut så min kapacitet verkar vara ytterst begränsad.

Nu vill jag få AB på köprätten i Lund, verkligheten är väl snarare att jag kommer slå rekord och få U. Har börjat en sista genomläsning av böckerna för att skriva tentamen i slutet av månaden, nu får det vara nog med uppskjutandet.

Vad känner ni är det viktigaste att kunna?
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-02 kl. 21:54.
Citera
2014-02-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lpa
Jo, att folk "blankar" tentor är rätt vanligt. Särskilt under de första tre åren.

Märkligt system egentligen, att man bara får skriva om tentan om man är underkänd och då kan få alla betyg. Eller får man skriva om tentan ändå mot en avgift?

Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
I vanliga fall är det precis som du säger. I denna situation misstänker jag dock att det var ytterst få som valde att blanka denna omtenta då man inte får fortsätta på T3:s kurser om man inte klarat CA-kursen. En blankning på denna tenta innebar i princip att man tvingade sig själv att inte få fortsätta T3 med sina kurskamrater.

Också det med att man måste vara godkänd i vissa kurser för att få fortsätta är ju lite märkligt. Borde man inte få skylla sig själv om man påbörjar en termin med otillräckliga förkunskaper?

På tal om betyg, finns det några "nationella prov" för juristlinjerna runtom i landet för att säkerställa lika betygssättning? Vad jag vet går dessa tämligen eftertraktade "tingsnotarie-tjänsterna" endast på betyg, och om det blir en inflation i betyg på vissa skolor där det är lättare att få bra betyg borde det vara katastrof. Det fenomenet förekommer ju till viss del inom de tekniska utbildningarna, men där är å andra sidan betygen inte lika viktiga och att man läst på "rätt skola" är en så pass stor fördel att det väger upp med råge.
Citera
2014-02-02, 22:03
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Ångestfylld "lyckligt lottad" juridikstudent här med fantastiska jobbmöjligheter i framtiden.

Har fått BA och B då jag har ansträngt mig förut så min kapacitet verkar vara ytterst begränsad.

Nu vill jag få AB på köprätten i Lund, verkligheten är väl snarare att jag kommer slå rekord och få U. Har börjat en sista genomläsning av böckerna för att skriva tentamen i slutet av månaden, nu får det vara nog med uppskjutandet.

Vad känner ni är det viktigaste att kunna?
Det kommer nog bli svårt för dig, huvudsakligen beroende på att det inte finns någon tenta på enbart köprätt.
Citera
2014-02-02, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det kommer nog bli svårt för dig, huvudsakligen beroende på att det inte finns någon tenta på enbart köprätt.

Ja förlåt, det är den boken jasg har läst hela dagen.
Jag menar såklart allmän förmögenhetsrätt.

Ska skriva skiten i slutet av månaden, har redan den obligatoriska ångesten, vill ha AB, lär få sämre.

Men vad är det viktigaste? Förut har jag pluggat allt och fokuserat på böckerna, läst allt och även det jag har varit extra intresserad av men jag inser ju att det är fel och att man bör prioritera tentarelevanta saker. Tänker till och med i banor av att skipa något till fördel för andra områden.
Det är trots allt begränsat med frågor och de är väl ganska snarlika år till år.

Något är väl extra viktigt?

Hade iaf tänkt göra gamla tentor i slutet den här gången som om det är riktiga tentor. Förut har jag bara kollat i dem och kör snabbtest dagarna innan.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-02 kl. 22:18.
Citera
2014-02-02, 22:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Ska skriva skiten i slutet av månaden, har redan den obligatoriska ångesten, vill ha AB, lär få sämre.

Men vad är det viktigaste? Förut har jag pluggat allt och fokuserat på böckerna, läst allt och även det jag har varit extra intresserad av men jag inser ju att det är fel och att man bör prioritera tentarelevanta saker. Tänker till och med i banor av att skipa något till fördel för andra områden.
Det är trots allt begränsat med frågor och de är väl ganska snarlika år till år.

Hade iaf tänkt göra gamla tentor i slutet den här gången som om det är riktiga tentor. Förut har jag bara kollat i dem och kör snabbtest dagarna innan.
Alltså, skall du skriva tentan i slutet av månaden har du gott om tid. Drygt fyra veckor. Det är en mycket lång tentaperiod.
Citera
2014-02-02, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Alltså, skall du skriva tentan i slutet av månaden har du gott om tid. Drygt fyra veckor. Det är en mycket lång tentaperiod.

Ja det är jag väl medveten om. Har hur som helst ångest redan. Börjat läsa seriöst igår och har arbetat med köprätten hela dagen.

Jag läser i boken sida från sida, och läser lagen vid sidan om.

Sitter med köprätten av håstad och har köplagen bredvid mig, försöker lära mig hur lagen är konstruerad och lära mig ordningen på paragraferna. Läser jag mina egna anteckningar så tycker jag att de är väldigt simpla i jämförelse med kurslitteraturen så de hjälper inte mig särskilt mycket.
Det som gör mig osäker är att jag gjorde samma sak föregående gånger och fick mig tilldelat de smaskiga betygen B och BA. Den här gången tänker jag dock göra gamla tentor. Sen är det bara tentaskrivandet som är kvar att förbättra. Annars är det bara konstatera att jag är värdelös och passar att jobba på försäkringskassan eller annan obskyr myndighet. Skippa karriären och jobba så lite som möjligt och maximera fritiden.

Men är där något som är extra viktigt?
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-02 kl. 22:44.
Citera
2014-02-02, 22:39
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Vad som är viktigast är omöjligt att svara på eftersom frågorna kan gälla allt mellan himmel och jord. Ha koll på sakrättsliga moment och om det är fråga om separationsrätt vid förvärvad äganderätt eller bibehållen dito, passiv och aktiv legitimation, köprättsliga påföljder med tillhörande skadeståndsrättsliga frågeställningar, fördelar och nackdelar med PAL kontra SKL och även frågeställningar kring ren förmögenhetsskada. Beträffande det sista rättsområdet, immaterialrätt, så skulle jag hävda att frågor om patent är svårast, men har du ont om tid så bör väl isf fokus ligga på de andra rättigheterna som är ganska lätta att förstå. Sannolikheten är dessutom större att du får en fråga på ngn av dessa andra rättigheter.
Citera
2014-02-03, 07:46
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ja det är jag väl medveten om. Har hur som helst ångest redan. Börjat läsa seriöst igår och har arbetat med köprätten hela dagen.

Jag läser i boken sida från sida, och läser lagen vid sidan om.

Sitter med köprätten av håstad och har köplagen bredvid mig, försöker lära mig hur lagen är konstruerad och lära mig ordningen på paragraferna. Läser jag mina egna anteckningar så tycker jag att de är väldigt simpla i jämförelse med kurslitteraturen så de hjälper inte mig särskilt mycket.
Det som gör mig osäker är att jag gjorde samma sak föregående gånger och fick mig tilldelat de smaskiga betygen B och BA. Den här gången tänker jag dock göra gamla tentor. Sen är det bara tentaskrivandet som är kvar att förbättra. Annars är det bara konstatera att jag är värdelös och passar att jobba på försäkringskassan eller annan obskyr myndighet. Skippa karriären och jobba så lite som möjligt och maximera fritiden.

Men är där något som är extra viktigt?

Är du säker att du lär dig bäst genom att läsa då ? Läser du bara passivt? Läser du en sida och sedan tänker tillbaka vad var det jag nyss läste? Gör du frågor av texten som du besvarar på? Jag vet själv att jag suger hårt på att bara sitta och läsa passivt utan jag måste ha frågor och återberätta det jag läst annars försvinner det bara. Jag älskar gamla tentor för då lär jag mig riktigt bra. Annars fastnar det oftast inte. Men som sagt alla är olika.
Citera
2014-02-03, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Är du säker att du lär dig bäst genom att läsa då ? Läser du bara passivt? Läser du en sida och sedan tänker tillbaka vad var det jag nyss läste? Gör du frågor av texten som du besvarar på? Jag vet själv att jag suger hårt på att bara sitta och läsa passivt utan jag måste ha frågor och återberätta det jag läst annars försvinner det bara. Jag älskar gamla tentor för då lär jag mig riktigt bra. Annars fastnar det oftast inte. Men som sagt alla är olika.

Jag läser texten och funderar sedan på vad jag har läst. Jag kanske skulle börja skriva det jag har läst.
Läser texten och jämför med lagen och så har jag tanken att jag ska komma ihåg allt som står.
Citera
2014-02-03, 17:40
Medlem
Angående folk som blankar och om jag förstått upplägget för CC vid SU rätt så kan man endast erhålla AB genom att göra alla delmoment under ordinarie tidsram. Alltså ska man klara med tillräckliga poäng som krävs för AB de två tentorna med flerval, de två essätentorna och att lämna in uppsatsen i rätt tid. Misslyckas man med något av momenten får man göra om momentet, men den samlade prestationen kommer inte kunna bli högre än BA.

CC är alltså nya väggen verkar en del tycka? CA var tuff men samtidigt var den tre månader lång och som vanligt handlar det till 90 % om vilka frågor man får. Tycker lärarna är riktigt pissiga som ibland formulerar frågor för att leda in en på fel bana. Om CC är tuffare kommer visa sig efter första essätentan. Som vanligt är det korvstoppning som gäller och sedan får man hoppas på att man minns rätt saker. Anvisningarna är som vanligt helt frånvarande.

Däremot får gärna någon som hunnit läsa båda kurserna enligt den nya studieordningen upplysa om annat!
Senast redigerad av 2till18tecken 2014-02-03 kl. 17:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in