Citat:
Ursprungligen postat av
ThePlayboy
1. Med "originalet" menar jag råstekt potatis med rökt fläsk och lök, kryddat med salt, peppar, cayennepeppar, paprikapulver och kummin.
2. Jag respekterar ditt kunnande, men nu undrar jag vad du menar... det enda jag försökte påtala var att man (finns naturligtvis undantag) gör "Bratkartoffeln" på rå potatis, inte kokt.
3. "Potatismos" betyder ju "mosad potatis" men kan trots det innehålla olika saker beroende på vem eller var moset lagas...
4. P.S Ovan nämnda erfarenhet är inhämtad efter alltför många restaurangbesök och inte via Google D.S

1. Bratkartoffeln betyder inte att det handlar om en specifik måltid med de ingredienser som du listar utan helt krasst "stekt potatis". Varken mer eller mindre. När tysken vill precisera lite mer vad rätten består av så säger han det rent ut. T ex Bratkartoffeln
med xxx. Här har du flera tiotals sidor som du kan fördjupa dig i:
http://www.chefkoch.de/rs/s0/bratkartoffeln/Rezepte.html
2. Återigen. Bratkartoffeln kan lagas på både förkokt liksom rå potatis. Det du beskriver som undantag är snarare regel.
3. Exakt. Och Bratkartoffeln kan således lagas på både förkokt och rå potatis oavsett vilka fler ingredienser rätten innehåller

.
4. Du kan ha besökt hur många krogar du vill men du undgår inte sanningen, nämligen att du har fel i sakfrågan. Det räcker inte att håna Google för att låta övertygande. Dessutom kan du vara säker på att även undertecknad besökt en och annan krog i Tyskland och andra centraleuropeiska länder.
~Paul~