2014-02-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Funderingar under ifattläsning:

Hur tänker Jesu brud nu när bröllopet drar ut på tiden? Närmar hon sig inte sisådär 50? Är det en lagom ålder för att stå brud? Hur gammal ska Jesus vara? Jag har för mig någon utläggning av en predikan med Kiwi att alla skulle vara i sin bästa ålder i himlen.

Jag läste längre bak i tråden att ÅW drar av vissa år (som inte råknas) från sin ålder Så hon ska bli mer jämnåldrig med sin jordiska man. Det verkar ju praktiskt. Ska hon dra av ännu mer i himlen? Kanske hennes gamla relatooner inte heller "gills"? För Jesus nrud borde väl vara orörd kan man tänka?
...är det inte dags att köpa en ipad syster?
Sjukt många felstavningar på en iPhone...
Citera
2014-02-16, 21:24
Medlem
...annars var väl Jesus 32 år när han dog så en 50-åring känns väl sisådär...
Den magiska pedofilformeln är ju annars;
Din egen ålder/2 + 7 år

Tirsas 50/2=25 + 7 = 32
Citera
2014-02-16, 21:27
Medlem
...å andra sidan förförde hon ju Patrik när han bara var 16 år och hon var ungdomspastor i församlingen
Citera
2014-02-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
...är det inte dags att köpa en ipad syster?
Sjukt många felstavningar på en iPhone...
Hehe, ursäkta. Ser nu att jag kan misstänkas vara full eller något . Jag kombinerade barnläggning med flashbackande.

Barnen har varsin ipad. Vad jag har vet jag inte riktigt men att tillhörande pennan kommit bort försvårar litegrand. Jag trycker halvt i blindo.

För att vara OnT. Var det inte någon mystisk telefon som försvann? Hittades den någonsin kan man undra?
Citera
2014-02-19, 12:11
Medlem
nabos avatar
Citat:
Jag tycker det verkar som ÅW tvivlat på sig själv i Tiraaprofetian. Jesus "svarar henne" att hon inte behöver tvivla på om det är honom eller sina egna tankar hon hör. Då kan man förmoda att det är något hon funderat på.
Åsa skrev nog Tirsaprofetian för att imponera på och övertyga sektledningen om hennes gudomliga överhöghet. När det ledande gänget tror på Åsas självfantasier - då blir hon själv säker på att hon känt rätt. Då finner sig medlemmarna i hennes domar, lyder hennes order och uppfyller de önskningar hon har för egen del.

2000-2003 hade Patrik och Helge lessnat på Åsas krav och hysteriska raseriutbrott. De levde med var sin ny kvinna – ML resp Alexandra. Någon av de andra kvinnorna - ofta JoFr - fick den här perioden sova hos Åsa, som aldrig vill vara ensam.
Snart råkade Urban anlända till träningsskolan, tycke uppstod och han blev Åsas nye stand-in-Jesus. Urban puttade därmed ned Helge ett pinnhål i sektledarhierarkin.

Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Vad avhandlades mellan Kristi brud och överstepastorn när dom åkte omkring innan mordet kan man ju alltid fundera på. Då köptes det också örhängen till Helene vilket väl skulle vara någon form av alibi att inte paret hade med mordet att göra. Örhängen som sedan gavs till Evelina.
Vad gäller Knutbybrotten verkar det på Helges advokat som att Helges ord fortfarande går emot Saras berättelse och polisens tekniska utredning.
Vad Helge däremot avslöjat om församlingens inre liv (i intervjuer, i Eva Lundgrens Knutbykoden och på en hemsida) bekräftas av medlemmar som hoppat av. De som lämnat på senare tid säger att Knutbys troslära och ledarnas kontroll över medlemmar är än mer skruvade idag än för tio år sedan. Åsa kallas ”drottning” över församlingen, som hon ser som "sitt folk".

Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Tänk så sjukt. Att det är lättare och bättre att ha ihjäl sin partner än att skiljas.
Ja verkligen! I motsats till Heléne under hösten 1999 så protesterade Åsa högljutt våren 2000 när äkte mannen profeterade om hennes "hemgång":
- Jag vill vara med till slutet, till Tidens ände! sa Åsa.
Men Patrik och Helge var obevekliga - Åsa skulle dö. När så knutbyguden dröjde med att göra slag i Saken skrev Patrik sitt bekanta brev till Helge om att de två borde hjälpa knutbyguden på traven, (underförstått med ett hustrumord?).
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Och att otrohet definieras som "syskonkärlek" eller som ett sätt att fördriva demoner.
En eloge: På de senaste sidorna belyser ni postare glasklart den miljö som var Saras upplevda verklighet – en extrem social miljö med en patologisk tankevärld. Ni har förstått och beskrivit Knutbymordet/-mordens bakgrund.
Denna grund felades i polisutredningen och i åklagarnas beskrivning av mordmotivet.
Och denna bakgrund utlämnas mestadels i medias rapportering om Knutby Filadelfia.
Senast redigerad av nabo 2014-02-19 kl. 12:14.
Citera
2014-02-19, 16:55
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
... En eloge: På de senaste sidorna belyser ni postare glasklart den miljö som var Saras upplevda verklighet – en extrem social miljö med en patologisk tankevärld. Ni har förstått och beskrivit Knutbymordet/-mordens bakgrund.
Denna grund felades i polisutredningen och i åklagarnas beskrivning av mordmotivet.
Och denna bakgrund utlämnas mestadels i medias rapportering om Knutby Filadelfia.
Lite likt härvan kring Quicken och den av ålder hemgångna översteprästinnan Margit Norell? Vilket kastar djupa skuggor över Sven-Åke Christiansson som sågar Helges erkännande.
STOCKHOLM Publicerad 1 september 2006 kl. 10:31 Uppdaterad 1 september 2006 kl. 14:02 Polisen i Uppsala ska förhöra Knutbypastorn Helge Fossmo som i går erkände sin inblandning i mord och mordförsök i Knutby. Men erkännandet sågas av en professor i psykologi.
Polisen i Uppsala kommer att förhöra Knutbypastorn Helge Fossmo med anledning av att han erkänt sin inblandning i mord och mordförsök i Knutby.
Men erkännandet sågas av en professor i psykologi.
Två och ett halvt år efter dramat i Knutby erkänner den livstidsdömde Helge Fossmo i en intervju med TV4:s Nyheterna sin inblandning.
Han säger att han för polisen ska lägga korten på bordet.
Uppsalapolisens presstalesman Christer Nordström uppger för TT att Fossmo efter erkännandet nu ska höras på nytt.
Hur frågan ska behandlas diskuterades på ett möte på fredagen.
Christer Nordström betonar att Fossmo redan är dömd som skyldig för anstiftan till mordet på sin andra hustru och mordförsök på en granne.
I intervjun med TV4 säger Fossmo nu att det finns andra inblandade i brotten, men att han vill berätta det för polisen och inte för medierna.
Även tidigare har Fossmo försökt att lägga över delar av skulden på en kvinna i församlingen. (Åsa aka Tirsa).

Citera
2014-02-20, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
De förnekar all inblandning i den psykiska tortyr som ledde fram till Saras nedbrytning och gjorde henne till ett viljelöst offer för villfarelsen att mord kunde ge henne Guds nåd.

"Allt är Helges fel"
"Alla ljuger"
"Allt är lögn"

Det är sektledningens enfaldiga mantran, men Saras dagbok tyder på något annat.

DAGBOKEN
I dagboksanteckningen "när T inte vill veta av mig" kan man undra vad det var S hade gjort Tirsa? Att hon tvivlade på att T skulle vara Jesu brud? Att S kommit emellan Tirsa och Helge ? Jag läste i psykutredningen att enligt S var ÅW missnöjd med detta.

Tyvärr kan jag inte kopiera hit anteckningen. Även om tillhörande pennan (till telefonen) inte kommit bort har jag aldrig riktigt förstått mig på finesserna med den ...

För övrigt: Den här tukten de håller på med i sekten,, är den laglig? Psykisk misshandel?
Citera
2014-02-21, 07:36
Medlem
Citat:
Jaha, okej. Jag förstår fördelen med en Knutbytråd på Skvallersidan.

Svar till scuiridaes funderingar: Sa*ra var ingen jagsvag kvinna. Det var så hon blev, förändrad av manipulation och tukt.
HF blev likaså förändrad. Man bör inte upprepa ÅWs och medias påstående om att HF har psykopati. Diagnosen är inte bekräftad av professionella som undersökt honom. Alla hantlangare i Nazityskland hade inte psykopati. Vanliga människor kan bli personlighetsändrade i en totalitär miljö. The Saints utdrag ur Sektbarn visar sektmedlemmars brist på empati med barnen. Men dessa vuxna har inte alltid varit sådana. De har inte haft rubbningar i CNS-proteinsynteser före första levnadsåret. Sektskada är en förvärvad psykisk störning som är reversibel men kan ge bestående men. Det är ett problem som psykiatrin, beroendevården, psykoterapin, polis, rättsväsende, skola och politiker ännu inte kan hantera.

Innan Sa*ra bröts ned kritiserade hon öppet och vänligt vad än hon tyckte ÅW hade fel i. När Sa*ra och HF blivit kära i varandra insisterade Sa*ra exempelvis på att det varit fel av ÅW att pressa henne att gifta sig med Jona*tan. Sa*ra kritiserade också ÅW för att HF inte hade fått lov att sörja Heléne. Det var fel ansåg Sa*ra. Men en NPD-person kan omöjligen ha fel! Men samtidigt var HF, Sa*ra, JoFr, SaFr, PaWa och andra redan så sektberoende/sektsjuka att de trodde Alexan*dras och ÅW:s död var förutbestämda.
The Saints förklaringar stämmer. Men den springande punkten är enligt min uppfattning att Sa*ra vände HF emot ÅW. HF ”tillhörde” Tirsa och var utsedd att sköta hennes ”plantering”, församlingen, när hon farit till himlen. HF hade officierat vid trolovningen. HF hade likt ett spiritistiskt medium i uppdrag att tala kärleksord från Jesus till Tirsa och smeka Tirsa från Jesus. I det läget förklarade Sa*ra att Jesus inte älskar ÅW mer än andra troende. Skulle HF gå in på den linjen måste han avsättas och ut från Knutby innan fler började tvivla. I annat fall skulle Tirsareligionen spricka och ÅW än en gång stå utan jobb. Ingen ovanlig situation i NPD-personers karriär.

HF kunde anpassa sig till ÅW:s önskningar som en kameleont. Psykologiskt sett hade han bevarat ett minimum av integritet när han spelade dubbelt vad gällde kärlekslivet. Men socialt sett var han givetvis hänsynslös mot kvinnorna och ryggradslös mot ÅW. För HF gällde det att hålla ÅW nöjd. Han fick tydligen ha sex med andra men inte ”älska” och ”tillhöra” (vilket är samma sak för NPD:are) någon annan än Tirsa.

Sa*ra verkar däremot inte ens förstå vitsen med att ljuga eller slå knut på sig själv. Gud ser ju ändå allt. Då är det ingen idé att luras. Sa*ra behöll en sympatisk uppriktighet som efter Helén*es död var sällsynt runt ÅW. Sa*ras inre resning hade gjort att ÅW respekterade henne, ville ha henne som sin närmaste tärna och menade att Sa*ra var den som bäst hörde Jesus. Det sa ÅW även i tingsrätten. Men i längden står inte en NPD-person ut med att en underordnad får respekt, aktning, kärlek. Vem är det som sagt att Avund är alla NPD-personers andranamn?

HF hade i sitt pastorat stöd av Sa*ra som är intelligent, kan Bibeln och är infödd i frikyrkokulturen. ÅW, hennes systrar, HF, KiWi är invandrare i Frikyrkoland. De for till Livets Ord i Uppsala och kom tillbaka med inspiration, lovsånger och böcker från förlaget. De imiterade Ulf Ekmans sätt att predika, ett skratt som inte når ögonen, handgester, tonfall och formuleringar så ordagrant att man kan tala om ekotal, ekolali. Knutbypastorernas inspelade predikningar låter som Killinggängets parodi på Livets Ord. Jag gissar att detta bidrar till att just Världen idag tar sitt ansvar och vill gå till botten med brotten i Knutby. Livets Ordledarna vill en gång för alla visa att Knutby Filadelfia stått för något helt annat än svenska trosrörelsen.

Så svaret till scuiridae:
Sa*ra tyckte från början om ÅW men såg henne som en vanlig, felbar pastor. Sa*ra satte Gud och Jesus högt över ÅW. Sa*ra kunde stålsätta sig i tukt och isolering. Men det djävulskt utstuderade var att ÅW gjorde HF till sitt verktyg. Då kraschade Sa*ra. HF vidaresände sms till Sa*ras mobil och framförde ÅWs värsta hatord rakt ut till Sa*ra i vittnes närvaro. Arma Alexan*dra var nämligen informatören som rapporterade till systern. ÅW ville ha kontroll på att HF varit hård nog. När Alexan*dra somnat och Nettan tassat hem från torktumlandet fick Askunge-Sa*ra komma fram ur vrån. Då var det dags för vin och chipspåse. HF och Sa*ra såg på film, försökte glömma helvetet de levde i och älskade nästan som förr.
Den ultimata dekadensen i Blå villan hösten 2003.

Intressant och klargörande!

Sara hade fräckheten att tänka själv. Blev det så bra när de tagit ur henne den egenskapen?

Sara tvivlade på att ÅW var närmare Jesus än någon annan liksom avhopparen MaWe. Båda skulle tuktas och sluta if4åtasätta. Men neeej då. Åsa har aldrig kallat sig Jesu brud eller sagt att hon var närmare Jesus än någon annan. om hon får säga det själv.
Citera
2014-02-21, 07:42
Medlem
Sen kan man undra varför Helene inte fick sörjas när ÅW verkar sörja sin syster och ofta påpekar: "det var min syster som dog". Annars är väl släktskap inte så viktigt när man har församlingen?
Citera
2014-02-21, 07:58
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:

Sara hade fräckheten att tänka själv. Blev det så bra när de tagit ur henne den egenskapen?

Sara tvivlade på att ÅW var närmare Jesus än någon annan liksom avhopparen MaWe. Båda skulle tuktas och sluta if4åtasätta. Men neeej då. Åsa har aldrig kallat sig Jesu brud eller sagt att hon var närmare Jesus än någon annan. om hon får säga det själv.

Så var det förstås.

Man fick inte ifrågasätta Åsa och den villkorade Nåden...

Citat:
Jaha, okej. Jag förstår fördelen med en Knutbytråd på Skvallersidan.

Svar till scuiridaes funderingar: Sa*ra var ingen jagsvag kvinna. Det var så hon blev, förändrad av manipulation och tukt.
HF blev likaså förändrad. Man bör inte upprepa ÅWs och medias påstående om att HF har psykopati. Diagnosen är inte bekräftad av professionella som undersökt honom. Alla hantlangare i Nazityskland hade inte psykopati. Vanliga människor kan bli personlighetsändrade i en totalitär miljö. The Saints utdrag ur Sektbarn visar sektmedlemmars brist på empati med barnen. Men dessa vuxna har inte alltid varit sådana. De har inte haft rubbningar i CNS-proteinsynteser före första levnadsåret. Sektskada är en förvärvad psykisk störning som är reversibel men kan ge bestående men. Det är ett problem som psykiatrin, beroendevården, psykoterapin, polis, rättsväsende, skola och politiker ännu inte kan hantera.

Innan Sa*ra bröts ned kritiserade hon öppet och vänligt vad än hon tyckte ÅW hade fel i. När Sa*ra och HF blivit kära i varandra insisterade Sa*ra exempelvis på att det varit fel av ÅW att pressa henne att gifta sig med Jona*tan. Sa*ra kritiserade också ÅW för att HF inte hade fått lov att sörja Heléne. Det var fel ansåg Sa*ra. Men en NPD-person kan omöjligen ha fel! Men samtidigt var HF, Sa*ra, JoFr, SaFr, PaWa och andra redan så sektberoende/sektsjuka att de trodde Alexan*dras och ÅW:s död var förutbestämda.
The Saints förklaringar stämmer. Men den springande punkten är enligt min uppfattning att Sa*ra vände HF emot ÅW. HF ”tillhörde” Tirsa och var utsedd att sköta hennes ”plantering”, församlingen, när hon farit till himlen. HF hade officierat vid trolovningen. HF hade likt ett spiritistiskt medium i uppdrag att tala kärleksord från Jesus till Tirsa och smeka Tirsa från Jesus. I det läget förklarade Sa*ra att Jesus inte älskar ÅW mer än andra troende. Skulle HF gå in på den linjen måste han avsättas och ut från Knutby innan fler började tvivla. I annat fall skulle Tirsareligionen spricka och ÅW än en gång stå utan jobb. Ingen ovanlig situation i NPD-personers karriär.

HF kunde anpassa sig till ÅW:s önskningar som en kameleont. Psykologiskt sett hade han bevarat ett minimum av integritet när han spelade dubbelt vad gällde kärlekslivet. Men socialt sett var han givetvis hänsynslös mot kvinnorna och ryggradslös mot ÅW. För HF gällde det att hålla ÅW nöjd. Han fick tydligen ha sex med andra men inte ”älska” och ”tillhöra” (vilket är samma sak för NPD:are) någon annan än Tirsa.

Sa*ra verkar däremot inte ens förstå vitsen med att ljuga eller slå knut på sig själv. Gud ser ju ändå allt. Då är det ingen idé att luras. Sa*ra behöll en sympatisk uppriktighet som efter Helén*es död var sällsynt runt ÅW. Sa*ras inre resning hade gjort att ÅW respekterade henne, ville ha henne som sin närmaste tärna och menade att Sa*ra var den som bäst hörde Jesus. Det sa ÅW även i tingsrätten. Men i längden står inte en NPD-person ut med att en underordnad får respekt, aktning, kärlek. Vem är det som sagt att Avund är alla NPD-personers andranamn?

HF hade i sitt pastorat stöd av Sa*ra som är intelligent, kan Bibeln och är infödd i frikyrkokulturen. ÅW, hennes systrar, HF, KiWi är invandrare i Frikyrkoland. De for till Livets Ord i Uppsala och kom tillbaka med inspiration, lovsånger och böcker från förlaget. De imiterade Ulf Ekmans sätt att predika, ett skratt som inte når ögonen, handgester, tonfall och formuleringar så ordagrant att man kan tala om ekotal, ekolali. Knutbypastorernas inspelade predikningar låter som Killinggängets parodi på Livets Ord. Jag gissar att detta bidrar till att just Världen idag tar sitt ansvar och vill gå till botten med brotten i Knutby. Livets Ordledarna vill en gång för alla visa att Knutby Filadelfia stått för något helt annat än svenska trosrörelsen.

Så svaret till scuiridae:
Sa*ra tyckte från början om ÅW men såg henne som en vanlig, felbar pastor. Sa*ra satte Gud och Jesus högt över ÅW. Sa*ra kunde stålsätta sig i tukt och isolering. Men det djävulskt utstuderade var att ÅW gjorde HF till sitt verktyg. Då kraschade Sa*ra. HF vidaresände sms till Sa*ras mobil och framförde ÅWs värsta hatord rakt ut till Sa*ra i vittnes närvaro. Arma Alexan*dra var nämligen informatören som rapporterade till systern. ÅW ville ha kontroll på att HF varit hård nog. När Alexan*dra somnat och Nettan tassat hem från torktumlandet fick Askunge-Sa*ra komma fram ur vrån. Då var det dags för vin och chipspåse. HF och Sa*ra såg på film, försökte glömma helvetet de levde i och älskade nästan som förr.
Den ultimata dekadensen i Blå villan hösten 2003.

joannaw, gärna en länk till stället där ovanstående inlägg finns.

Ofta finns det mer intressant på sidorna före och efter.
Citera
2014-02-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Så var det förstås.

Man fick inte ifrågasätta Åsa och den villkorade Nåden...

joannaw, gärna en länk till stället där ovanstående inlägg finns.

Ofta finns det mer intressant på sidorna före och efter.
Jag kan tyvärr inte kopiera men det var ca inlägg 80 i denna tråd. Jo. Det var en hel del intressant i anslutning. Jag är på denna tråd nu i ifattläsningen. Det går lite i skov. En hel del tjafs som jag läser med ett halvt öga och mycket tankeväckande som jag läser med två hela.
Citera
2014-02-21, 22:47
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Jag kan tyvärr inte kopiera men det var ca inlägg 80 i denna tråd. Jo. Det var en hel del intressant i anslutning. Jag är på denna tråd nu i ifattläsningen. Det går lite i skov. En hel del tjafs som jag läser med ett halvt öga och mycket tankeväckande som jag läser med två hela.

Citat:
Citat:

Sara tvivlade på att ÅW var närmare Jesus än någon annan liksom avhopparen MaWe. Båda skulle tuktas och sluta ifrågasätta. Men neeej då. Åsa har aldrig kallat sig Jesu brud eller sagt att hon var närmare Jesus än någon annan. om hon får säga det själv.

Här är det, nabos inlägg 81 i denna tråd:

(FB) Knutby 2.0 länkar finns i 1:a inlägget

Från trådens början sidan 7:

(FB) Knutby 2.0 länkar finns i 1:a inlägget
Senast redigerad av Angel of Peace 2014-02-21 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in