2014-02-10, 22:06
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Ja. Så tyckte doktorerna att Sara hade svårt att ha egna åsikter. Ville gärna konsultera religiös ledare innan hon tyckte något.

Jaa du Kiwi (eller Pege eller ÅW). Hur kan hon ha blivit sådan? Det var bara Helges fel. Eller?

Citerar Kiwo i predikan 2003:

"Den tredje kategorin... det är den som lyder sin ledare i allt, i varje detalj. Lyder blint. Utan att egentligen förstå varför man lyder. Jag skulle vilja hävda att det är en... ett stadium som... man måste vara i en tid."

Oj, så långt bak detta hamnade...
Citerar mig själv:

(FB) Knutby 2.0 länkar finns i 1:a inlägget

Steg tre:

"Den tredje kategorin... det är den som lyder sin ledare i allt, i varje detalj. Lyder blint. Utan att egentligen förstå varför man lyder. Jag skulle vilja hävda att det är en... ett stadium som... man måste vara i en tid."

Steg tre är oerhört farligt för en sökande troende, ung som gammal.
Inget val liksom.....
Citera
2014-02-11, 09:21
Medlem
klimatiss avatar
Tror ni inte att Åsa var livrädd att bli mördad under den perioden då hennes man sa att Gud skulle "ta hem" henne? Eller är de så indoktrinerade och hjärntvättade att de på allvar tror att det är meddelande från Gud? Masspsykos.

Tänk så sjukt. Att det är lättare och bättre att ha ihjäl sin partner än att skiljas. Och att otrohet definieras som "syskonkärlek" eller som ett sätt att fördriva demoner.
Citera
2014-02-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Tror ni inte att Åsa var livrädd att bli mördad under den perioden då hennes man sa att Gud skulle "ta hem" henne? Eller är de så indoktrinerade och hjärntvättade att de på allvar tror att det är meddelande från Gud? Masspsykos.

Tänk så sjukt. Att det är lättare och bättre att ha ihjäl sin partner än att skiljas. Och att otrohet definieras som "syskonkärlek" eller som ett sätt att fördriva demoner.

Jag vet inte om det var hon eller han som var mest ivrig. Men om man lyssnar på predikningarna från 2003 är det som alla längtar hem till Gud, ju fortare desto bättre.

Jag läser nu en predikan av Pege. Det känns som han är värst av dem alla. Han pratar om att han blivit tuktad, ansad, förmanad mm etc sv Åsa. Det är han så tacksam för. Han hånar demokrati. För man ska lyda Gud, inte människor. Den som ifrågasätter ska det gå illa för. Medlemmarna får skäll också för att några (någon?) tydligen ifrågasatt vad Åsa håller på med när hon inte synts till. Hon lär känna Gud slår Pege fast.

Denna predikan var från 2003.
Senast redigerad av joannaw 2014-02-11 kl. 10:39.
Citera
2014-02-11, 11:01
Medlem
Sara nämnde till någon utredningsperson att hon kände sig som en robot. Jag tänker på svts serie om hubotar. Det är väl så seltledningen vill ha sina medlemmar? Lydiga utan att tänka själva eller ta egna iinitiativ. Den egna viljan har väl slipats, malts och krossats bort helt om det är riktigt lyckat.
Citera
2014-02-11, 14:52
Medlem
iakttagares avatar
Vill säga att jag är så glad att joannaw är tillbaka i tråden igen. Tacksam att du orkar lyssna på predikningar. Hoppas att du märker upp dom på något sätt.
Citera
2014-02-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Vill säga att jag är så glad att joannaw är tillbaka i tråden igen. Tacksam att du orkar lyssna på predikningar. Hoppas att du märker upp dom på något sätt.
Tack!

Den predikning jag skrev om senast hette "se den behövande" (eller likmande och var från 31 aug 2003. Vi har lite för avancerad utrustning här hemma för att jag ska klara av en simpel länkning eller kopiering på egen hand.
Citera
2014-02-12, 08:49
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Tack!

Den predikning jag skrev om senast hette "se den behövande" (eller likmande och var från 31 aug 2003. Vi har lite för avancerad utrustning här hemma för att jag ska klara av en simpel länkning eller kopiering på egen hand.

Hmmm...

Detta är ju ganska nära inpå "hammarattacken" mot Alexandra i början av november 2003.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis

Citat:

Jag vet inte om det var hon eller han som var mest ivrig. Men om man lyssnar på predikningarna från 2003 är det som alla längtar hem till Gud, ju fortare desto bättre.

Jag läser nu en predikan av Pege. Det känns som han är värst av dem alla. Han pratar om att han blivit tuktad, ansad, förmanad mm etc sv Åsa. Det är han så tacksam för. Han hånar demokrati. För man ska lyda Gud, inte människor. Den som ifrågasätter ska det gå illa för. Medlemmarna får skäll också för att några (någon?) tydligen ifrågasatt vad Åsa håller på med när hon inte synts till. Hon lär känna Gud slår Pege fast.

Denna predikan var från 2003.

Tuktad etc av Åsa - lyda Gud inte människor - ifrågasätta Åsa, som känner Gud och vet allt - då går det illa för den personen.

Sara ifrågasatte att Åsa ensam var utvald av Jesus, SMS från Gud, den villkorade Nåden (gör som Åsa säger). Något samband?
Senast redigerad av Angel of Peace 2014-02-12 kl. 08:53.
Citera
2014-02-12, 12:10
Medlem
nabos avatar
Peter Gembäck har svalt Åsas krok

Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Instämmer! joannaw har i tidiga Knutbytrådar bidragit med starka, intelligenta och inkännande kommentarer.

Citat:
Jag läser nu en predikan av Pege. Det känns som han är värst av dem alla. Han pratar om att han blivit tuktad, ansad, förmanad mm etc av Åsa. Det är han så tacksam för. Han hånar demokrati. För man ska lyda Gud, inte människor. Den som ifrågasätter ska det gå illa för. Medlemmarna får skäll också för att några (någon?) tydligen ifrågasatt vad Åsa håller på med när hon inte synts till. Hon lär känna Gud slår Pege fast.
Citat:
Ursprungligen postal av Angel of Peace
Hmmm…
Detta är ju ganska nära inpå "hammarattacken" mot Alexandra i början av november 2003.
Peter Gembäck var 2003 och är 2014 bokstavligen livrädd för att stöta sig med Åsa W. Han är så rädd och inställsam att han i andras närvaro kastat sig för hennes fötter medan hon skäller ut honom. Arme man. Men den som är så rädd att privata hemligheter ska avslöjas blir farlig i maktställning.
Åsas härskarteknik över Peter Gembäck är densamma som Helge Fossmo beskrivit:
Citat:
"Jag har aldrig träffat någon som kan jämföra sig med henne när det gäller att kunna nå in i en människas hjärta och få henne att öppna sig. I mitt fall var det så att Åsa, som fått mig att berätta saker jag inte berättat för någon annan och som jag dessutom hade sexuella band till, fick en hållhake på mig. Jag blev livrädd för att svika henne. Hon skulle kunna göra mig så illa eftersom jag anförtrott henne mitt innersta.” Intervju i tidningen Café, juli 2005
Genom att bekänna sina hemligaste handlingar, synder, syndatankar för Åsa W (hon påstår lögnaktigt att hon kan ”hela” sådana problem) så har Peter, Helge och fler själva gett Åsa vapen att skada dem oåterkalleligt.
Detta var ett – men bara ett av flera - motiv för medlemmar att delta i de hetsiga gruppbönerna kl 22 om att knutbyguden snarast måtte låta Åsa-Tirsa dö.

Så länge Åsa W bildligt talat håller i tåten med fiskekrok i Peters inälvor är han rädd att denna osynliga tråd till Åsas hand ska bli spänd. Hon rycker i den då och då och Peter hoppar i sin smärtreflex. Han är sektledningens (plogspetsens) mest följsamme föreståndare. Lydigare än Helge och Kim varit.
Och Peter Gembäck är inte ensam om att ha svalt en av Åsas krokar.
Senast redigerad av nabo 2014-02-12 kl. 12:25.
Citera
2014-02-14, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Instämmer! joannaw har i tidiga Knutbytrådar bidragit med starka, intelligenta och inkännande kommentarer.

Peter Gembäck var 2003 och är 2014 bokstavligen livrädd för att stöta sig med Åsa W. Han är så rädd och inställsam att han i andras närvaro kastat sig för hennes fötter medan hon skäller ut honom. Arme man. Men den som är så rädd att privata hemligheter ska avslöjas blir farlig i maktställning.
Åsas härskarteknik över Peter Gembäck är densamma som Helge Fossmo beskrivit:

Genom att bekänna sina hemligaste handlingar, synder, syndatankar för Åsa W (hon påstår lögnaktigt att hon kan ”hela” sådana problem) så har Peter, Helge och fler själva gett Åsa vapen att skada dem oåterkalleligt.
Detta var ett – men bara ett av flera - motiv för medlemmar att delta i de hetsiga gruppbönerna kl 22 om att knutbyguden snarast måtte låta Åsa-Tirsa dö.

Så länge Åsa W bildligt talat håller i tåten med fiskekrok i Peters inälvor är han rädd att denna osynliga tråd till Åsas hand ska bli spänd. Hon rycker i den då och då och Peter hoppar i sin smärtreflex. Han är sektledningens (plogspetsens) mest följsamme föreståndare. Lydigare än Helge och Kim varit.
Och Peter Gembäck är inte ensam om att ha svalt en av Åsas krokar.
Man undrar vad som hänt med sekten om det var ÅW som gått hem istället? Jag får väl påpeka att jag inte - till skillnad från dem - önskar någons död. Men som tankeexperiment. Hade de fortsatt utan plogspetsen som drev dem?

Jag tycker det verkar som ÅW tvivlat på sig själv i Tiraaprofetian. Jesus "svarar henne" att hon inte behöver tvivla på om det är honom eller sina egna tankar hon hör. Då kan man förmoda att det är något hon funderat på.
.
Senast redigerad av joannaw 2014-02-14 kl. 07:59.
Citera
2014-02-14, 09:06
Medlem
När Helene och Helge var magsjuka, sågs det som tecken på demoner? Ses sjukdomar alltid som det? Sjukdomar som smittar, är det att demonerna hoppar från en till en annan på ett illvilligt sätt?

Om Helges och Helenes magsjuka berodde på demoner, hur drevs de ut?

Varför var "tredje" systern AA så ledsen dagarna innan mordet på Alexandra?

Det känns verkligen inte som allt kommit fram om bakgrunden till dödsfallen. I sekten tycker man inte man behöver tala sanning till oss (alla utanför församlingen) som står under "lögnens fader". Det innefattar väl även polis, rättsväsen och repreaentanter för media.

Vem skulle kunna berätta sanningen? Sara? Hon kanske inte ens vet allt. Helge vet säkert mycket men han verkar inte vilja säga mer än han gjort. Dessutom är det svårt att avgöra när han pratar sanning, halvsanning eller hittar på.
Citera
2014-02-14, 12:07
Medlem
iakttagares avatar
Citat:
När Helene och Helge var magsjuka, sågs det som tecken på demoner? Ses sjukdomar alltid som det? Sjukdomar som smittar, är det att demonerna hoppar från en till en annan på ett illvilligt sätt?

Om Helges och Helenes magsjuka berodde på demoner, hur drevs de ut?

Varför var "tredje" systern AA så ledsen dagarna innan mordet på Alexandra?

Det känns verkligen inte som allt kommit fram om bakgrunden till dödsfallen. I sekten tycker man inte man behöver tala sanning till oss (alla utanför församlingen) som står under "lögnens fader". Det innefattar väl även polis, rättsväsen och repreaentanter för media.

Vem skulle kunna berätta sanningen? Sara? Hon kanske inte ens vet allt. Helge vet säkert mycket men han verkar inte vilja säga mer än han gjort. Dessutom är det svårt att avgöra när han pratar sanning, halvsanning eller hittar på.

Tror inte på det att Helge och Helene var magsjuka. Att Helene var yr måste ju förklaras med magsjuka, men berodde ju på tablettförgiftning. Helge kräks vanligtvis när han blir alltför nervös och den här morgonen var han så klart nervös, när Helene skulle hem (dö). Magsjukan hjälpte ju också Helge att få iväg barnen så han hade Helene ensam på övervåningen.
Han var även nervös och behövde kräkas när han och Åsa besökte George och Kitty Nelson tidigare. Vad avhandlades mellan Kristi brud och överstepastorn när dom åkte omkring innan mordet kan man ju alltid fundera på. Då köptes det också örhängen till Helene vilket väl skulle vara någon form av alibi att inte paret hade med mordet att göra. Örhängen som sedan gavs till Evelina.
Senast redigerad av iakttagare 2014-02-14 kl. 12:10.
Citera
2014-02-16, 20:08
Medlem
Funderingar under ifattläsning:

Hur tänker Jesu brud nu när bröllopet drar ut på tiden? Närmar hon sig inte sisådär 50? Är det en lagom ålder för att stå brud? Hur gammal ska Jesus vara? Jag har för mig någon utläggning av en predikan med Kiwi att alla skulle vara i sin bästa ålder i himlen.

Jag läste längre bak i tråden att ÅW drar av vissa år (som inte råknas) från sin ålder Så hon ska bli mer jämnåldrig med sin jordiska man. Det verkar ju praktiskt. Ska hon dra av ännu mer i himlen? Kanske hennes gamla relatooner inte heller "gills"? För Jesus nrud borde väl vara orörd kan man tänka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in