2008-08-07, 09:05
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Mitt förslag: Vi som är intresserade av Knutbyproblemet ses på krim.hist.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=719959

Om ni som vet hur man gör tycker som jag: be moderatorn slå ihop våra Knubytråda så att vi får EN stabil plats igen.

Det här verkar splittrat för mig. En av Knutbytrådarna ligger på samhälle/kriminalhistoria. Det verkar adekvat för ämnet och stabilt.

Skvallerplatsen är hoppig och rent ut sagt ovärdig med tanke på ämnets allvar.
För diskussioner om morden och den juridiska härdsmälta som effektivt raserade rättssäkerheten, är det forumet det enda rätta.

Om vi utöver mordteorier, vill belysa det teologiska bondfångeri som drottning Tirsa ägnat sig åt, bör dessa inlägg hamna i den, för respektive ämne, lämpligaste forumdelen.
Citera
2008-08-07, 09:58
Medlem
sciuridaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Ditt scenario förefaller trovärdigt. Kan mycket väl stämma med verkligheten. Jag har inget att anmärka på.

Allvar? Men något fel borde det finnas - stämmer till exempel verkligen alla händelserna kronologiskt?

Jag skulle också vilja veta om det verkligen inte finns någon alternativ förklaring till hur Sara hamnade i onåd, förutom ÅWs normala och oförutsägbara retlighet. Vad anser ni andra om hennes berättelse om hur hon förlorade "nåden"?
Citera
2008-08-07, 10:05
Medlem
sciuridaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
För diskussioner om morden och den juridiska härdsmälta som effektivt raserade rättssäkerheten, är det forumet det enda rätta.

Om vi utöver mordteorier, vill belysa det teologiska bondfångeri som drottning Tirsa ägnat sig åt, bör dessa inlägg hamna i den, för respektive ämne, lämpligaste forumdelen.

Jo, men den relativa "stabiliteten" på Krim-forumet beror på att det inte är så mycket folk som läser och postar meddelanden där. Så jag är - som knutbytråden - kluven

Det finns en länklista på http://forum.alltominget.se/index.php/topic,985.0.html som underlättar om någon knutby-tråd skulle vara svår att hitta.
Citera
2008-08-07, 11:05
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sciuridae
Allvar? Men något fel borde det finnas - stämmer till exempel verkligen alla händelserna kronologiskt?

Jag skulle också vilja veta om det verkligen inte finns någon alternativ förklaring till hur Sara hamnade i onåd, förutom ÅWs normala och oförutsägbara retlighet. Vad anser ni andra om hennes berättelse om hur hon förlorade "nåden"?

Varför hamnade Sara i onåd?

Det finns i alla fall ett par förklaringar:

a) Det hade framkommit att Sara ifrågasatte Åsa som Kristi Brud
(Enligt min mening är detta den viktigaste förklaringen)

b) Åsa gillade inte Helges och Saras förhållande
Senast redigerad av the saint 2008-08-07 kl. 11:09.
Citera
2008-08-07, 11:39
Medlem
pwrs avatar
förlåt en utomstående. men gräv bort knutby? verkar ju som att det itne går att få ordning på?
Citera
2008-08-07, 11:49
Medlem
sciuridaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Varför hamnade Sara i onåd?

Det finns i alla fall ett par förklaringar:

a) Det hade framkommit att Sara ifrågasatte Åsa som Kristi Brud
(Enligt min mening är detta den viktigaste förklaringen)

b) Åsa gillade inte Helges och Saras förhållande

Precis. Men vem är källan till a), är det inte HF? Jag tycker det verkar stämma så dåligt med den övriga beskrivnigen att den veka, lättpåverkade och jag-svaga Sara skulle vara den som försökte göra en reality-check med ÅW, när ingen annan vågade ifrågasätta den högst oortodoxa fyrenigheten i Knutby.....Hur har Sara själv beskrivit det i primärkällor som polisförhör, rättegångar o.dyl.?

Det som talar emot b) är ju att förhållandet fortsatte. Om detta var huvudsaken borde ÅW lämpligen separera Sara och HF, och beordra henne att göra sin botgöring som slav i något annat hushåll.
Citera
2008-08-07, 12:23
Medlem
Som så många andra så har min bild av Knutby-dramat bara bestått av en galen sekt och Helge som mördat fruar med hjälp av en barnflicka, men detta är ju grymt invecklat och så mycket mer än bara ett par "vanliga" hustrumord.

Tack för all info, Megan. Faktiskt riktigt intressant!
Citera
2008-08-07, 14:54
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sciuridae
Precis. Men vem är källan till a), är det inte HF? Jag tycker det verkar stämma så dåligt med den övriga beskrivnigen att den veka, lättpåverkade och jag-svaga Sara skulle vara den som försökte göra en reality-check med ÅW, när ingen annan vågade ifrågasätta den högst oortodoxa fyrenigheten i Knutby.....Hur har Sara själv beskrivit det i primärkällor som polisförhör, rättegångar o.dyl.?

Det som talar emot b) är ju att förhållandet fortsatte. Om detta var huvudsaken borde ÅW lämpligen separera Sara och HF, och beordra henne att göra sin botgöring som slav i något annat hushåll.

Sara var ganska självsäker fram till dess att drottning Tirsa blev varse hotet från en som var vackrare och sjöng bättre. I det ögonblicket beseglades Saras öde. Hon sattes i massiv tukt och höll på att bli en blöt fläck, som hon själv beskrev det i en minnesanteckning. (Kan någon hitta den?)
Citera
2008-08-07, 15:02
Medlem
nabos avatar
Sa*ra var ingen jagsvag kvinna.

Jaha, okej. Jag förstår fördelen med en Knutbytråd på Skvallersidan.

Svar till scuiridaes funderingar: Sa*ra var ingen jagsvag kvinna. Det var så hon blev, förändrad av manipulation och tukt.
HF blev likaså förändrad. Man bör inte upprepa ÅWs och medias påstående om att HF har psykopati. Diagnosen är inte bekräftad av professionella som undersökt honom. Alla hantlangare i Nazityskland hade inte psykopati. Vanliga människor kan bli personlighetsändrade i en totalitär miljö. The Saints utdrag ur Sektbarn visar sektmedlemmars brist på empati med barnen. Men dessa vuxna har inte alltid varit sådana. De har inte haft rubbningar i CNS-proteinsynteser före första levnadsåret. Sektskada är en förvärvad psykisk störning som är reversibel men kan ge bestående men. Det är ett problem som psykiatrin, beroendevården, psykoterapin, polis, rättsväsende, skola och politiker ännu inte kan hantera.

Innan Sa*ra bröts ned kritiserade hon öppet och vänligt vad än hon tyckte ÅW hade fel i. När Sa*ra och HF blivit kära i varandra insisterade Sa*ra exempelvis på att det varit fel av ÅW att pressa henne att gifta sig med Jona*tan. Sa*ra kritiserade också ÅW för att HF inte hade fått lov att sörja Heléne. Det var fel ansåg Sa*ra. Men en NPD-person kan omöjligen ha fel! Men samtidigt var HF, Sa*ra, JoFr, SaFr, PaWa och andra redan så sektberoende/sektsjuka att de trodde Alexan*dras och ÅW:s död var förutbestämda.
The Saints förklaringar stämmer. Men den springande punkten är enligt min uppfattning att Sa*ra vände HF emot ÅW. HF ”tillhörde” Tirsa och var utsedd att sköta hennes ”plantering”, församlingen, när hon farit till himlen. HF hade officierat vid trolovningen. HF hade likt ett spiritistiskt medium i uppdrag att tala kärleksord från Jesus till Tirsa och smeka Tirsa från Jesus. I det läget förklarade Sa*ra att Jesus inte älskar ÅW mer än andra troende. Skulle HF gå in på den linjen måste han avsättas och ut från Knutby innan fler började tvivla. I annat fall skulle Tirsareligionen spricka och ÅW än en gång stå utan jobb. Ingen ovanlig situation i NPD-personers karriär.

HF kunde anpassa sig till ÅW:s önskningar som en kameleont. Psykologiskt sett hade han bevarat ett minimum av integritet när han spelade dubbelt vad gällde kärlekslivet. Men socialt sett var han givetvis hänsynslös mot kvinnorna och ryggradslös mot ÅW. För HF gällde det att hålla ÅW nöjd. Han fick tydligen ha sex med andra men inte ”älska” och ”tillhöra” (vilket är samma sak för NPD:are) någon annan än Tirsa.

Sa*ra verkar däremot inte ens förstå vitsen med att ljuga eller slå knut på sig själv. Gud ser ju ändå allt. Då är det ingen idé att luras. Sa*ra behöll en sympatisk uppriktighet som efter Helén*es död var sällsynt runt ÅW. Sa*ras inre resning hade gjort att ÅW respekterade henne, ville ha henne som sin närmaste tärna och menade att Sa*ra var den som bäst hörde Jesus. Det sa ÅW även i tingsrätten. Men i längden står inte en NPD-person ut med att en underordnad får respekt, aktning, kärlek. Vem är det som sagt att Avund är alla NPD-personers andranamn?

HF hade i sitt pastorat stöd av Sa*ra som är intelligent, kan Bibeln och är infödd i frikyrkokulturen. ÅW, hennes systrar, HF, KiWi är invandrare i Frikyrkoland. De for till Livets Ord i Uppsala och kom tillbaka med inspiration, lovsånger och böcker från förlaget. De imiterade Ulf Ekmans sätt att predika, ett skratt som inte når ögonen, handgester, tonfall och formuleringar så ordagrant att man kan tala om ekotal, ekolali. Knutbypastorernas inspelade predikningar låter som Killinggängets parodi på Livets Ord. Jag gissar att detta bidrar till att just Världen idag tar sitt ansvar och vill gå till botten med brotten i Knutby. Livets Ordledarna vill en gång för alla visa att Knutby Filadelfia stått för något helt annat än svenska trosrörelsen.

Så svaret till scuiridae:
Sa*ra tyckte från början om ÅW men såg henne som en vanlig, felbar pastor. Sa*ra satte Gud och Jesus högt över ÅW. Sa*ra kunde stålsätta sig i tukt och isolering. Men det djävulskt utstuderade var att ÅW gjorde HF till sitt verktyg. Då kraschade Sa*ra. HF vidaresände sms till Sa*ras mobil och framförde ÅWs värsta hatord rakt ut till Sa*ra i vittnes närvaro. Arma Alexan*dra var nämligen informatören som rapporterade till systern. ÅW ville ha kontroll på att HF varit hård nog. När Alexan*dra somnat och Nettan tassat hem från torktumlandet fick Askunge-Sa*ra komma fram ur vrån. Då var det dags för vin och chipspåse. HF och Sa*ra såg på film, försökte glömma helvetet de levde i och älskade nästan som förr.
Den ultimata dekadensen i Blå villan hösten 2003.
Senast redigerad av nabo 2008-08-07 kl. 15:06.
Citera
2008-08-07, 15:10
Medlem
Citat:
Sara var ganska självsäker fram till dess att drottning Tirsa blev varse hotet från en som var vackrare och sjöng bättre. I det ögonblicket beseglades Saras öde. Hon sattes i massiv tukt och höll på att bli en blöt fläck, som hon själv beskrev det i en minnesanteckning. (Kan någon hitta den?)

I sin anteckningsbok hade Sara skrivit:
Citat:
TRÄFFADE TIRSA.

Hon sa: Hon har inget mot mig.
Men i Anden ligger fortfarande synden kvar.
Det finns syndar och syndar. Och det här är den grövaste.
Den ligger kvar och försvinner inte förrän du är fri.
Det är så allvarligt och du måste vara så noggrann
med att göra rätt och sträva efter helgelse och renhet i allt.
Hon kan inte ha mig nära ... för jag kan falla igen.
Synden är inte borta förrans jag är fri. Jag MÅSTE bli helt fri.

Sara sjunger "Blott en dag"
http://www.esnips.com/doc/b515db82-e0d3-47bf-b947-5ead9f7d73e0/Blott1
Citera
2008-08-07, 16:10
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:

Teckningen på Sara som en blöt fläck finns här:

Tråden Tuktan

http://forum.alltominget.se/index.php/topic,366.msg6429.html#msg6429

Citat:
Ursprungligen postat av quark
Behandlingen står Åsa för. Det är till henne som Sara ser upp till. Sara avgudar henne:

Citat:
TIRSA

Hon är höghelig, himmelsk.
Hon är Det allra heligaste.

Och det är på grund av Åsa att Sara talar om att hon syndat grovt.
Det är högheliga Åsa som inte 'kunde' ha synderskan Sara nära.
Senast redigerad av Angel of Peace 2008-08-07 kl. 16:24.
Citera
2008-08-07, 18:07
Medlem
GustafKroons avatar
Bort bort.. frågan jag ställde var redan besvarad av en Ängel
Senast redigerad av GustafKroon 2008-08-07 kl. 18:09. Anledning: Hjärnsläpp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem