2009-02-25, 20:23
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
En mer schabblig och tillrättalagd förundersökning än Knutbyutredningen behöver man dessvärre inte leta efter. Den innehåller allt.

Straffet i sig säger intet. Bara en antydan om hur väl fru åklagare har lyckats vilseföra domstolen. T.ex. skillnaden mellan Saras gärningsbeskrivning och polisens tekniska bevisning som inte alls passade samman förutom den psykiatriska motsägelsen att Sara skulle ha sprungit över till grannvillan för att skjuta Daniel (dvs omedelbart frigöra hennes värsta rival om Helge). Ifall hon gjort det innebar det att Sara var långt sjukare än vad som framkommit under den rättspsykiatriska undersökningen. (Med andra ord att hon efter dess har fått fel vård. Tiden läker dock många sår sägs det).

För att komplicera det hela ytterligare så pekar väldigt mycket på att Åsas lillsyrra dog någon gång tidigare på natten, dvs flera timmar före Sara ens var i Knutby. Kanske är det den sanningsenliga förklaringen till att Helge inte hörde något skott i sitt hus under tiden Sara var i Knutby, längre fram på morgonen? (Alexandra var redan död).

Jag ser inga konspriationsteorier bara en massa inkompetens.

Just det! En logisk förklaring.
Citera
2009-02-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
En mer schabblig och tillrättalagd förundersökning än Knutbyutredningen behöver man dessvärre inte leta efter. Den innehåller allt.

Straffet i sig säger intet. Bara en antydan om hur väl fru åklagare har lyckats vilseföra domstolen. T.ex. skillnaden mellan Saras gärningsbeskrivning och polisens tekniska bevisning som inte alls passade samman förutom den psykiatriska motsägelsen att Sara skulle ha sprungit över till grannvillan för att skjuta Daniel (dvs omedelbart frigöra hennes värsta rival om Helge). Ifall hon gjort det innebar det att Sara var långt sjukare än vad som framkommit under den rättspsykiatriska undersökningen. (Med andra ord att hon efter dess har fått fel vård. Tiden läker dock många sår sägs det).

För att komplicera det hela ytterligare så pekar väldigt mycket på att Åsas lillsyrra dog någon gång tidigare på natten, dvs flera timmar före Sara ens var i Knutby. Kanske är det den sanningsenliga förklaringen till att Helge inte hörde något skott i sitt hus under tiden Sara var i Knutby, längre fram på morgonen? (Alexandra var redan död).

Jag ser inga konspriationsteorier bara en massa inkompetens.

vad pekade obduktionen på?
Citera
2009-02-25, 22:29
Medlem
Evangelistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
men att hon skulle iscensatt ett mord på sin egen syster är väl tämligen långsökt?
En del som lämnat sekten, däribland det unga par som fick fly Sverige eftersom de hela tiden hade sektledare, eller lokala sektkramare efter sig vart de än fanns i landet, har var för sig berättat samma sak. Åsa hade tidigare profeterat ut att Alxander snart skulle få "flytta hem"... Lika så profeterade hon samma sak om Hèlene kort tid innan den såkallade badkarsolyckan.
Citera
2009-02-25, 22:42
Medlem
Therons avatar
Citat:
vad pekade obduktionen på?
Obduktionen visar ingen dödstidpunkt. Rättsmedicinarna och polisens tekniker gör istället andra iakttagelser och mätningar. Bl.a. kroppstemperaturen på ett lik kan säga en hel del om när döden inträffade.

När temperaturen på Åsas lillsyrra skulle mätas stoppade man in en vanlig febertermometer i armhålan på liket och gjorde en enda mätning. Normalt mäts kroppstemperaturen med en speciell termometer analt vid flera tillfällen innan liket flyttas. Hur fort kroppstemperaturen faller är beroende av yttre faktorer i den närmaste omgivningen. På så sätt kan man ganska precist pricka in dödstidpunkten.

Varför slarvade man? I och för sig rapporterade den första polisen som tog i Åsas lillsyrra att han kunde märka en viss likstelhet. Enbart det motsäger den senare angivna dödstidpunkten (baserad på den slarviga mätningen) och flyttar den bakåt till några timmar tidigare.

Även en urgammal läkarvetenskaplig och länge praktiserad tumregel "Glaisters ekvation" kan användas med större precision än vad polisen klarade utföra i mordvillan. Tumregeln pekar mot en dödstidpunkt närmare 1-tiden. Googla för en utförligare förklaring om ekvationen.

Lägger man samman flera iaktagelser av det slaget så pekar mycket mot att Åsas lillsyrra fick hembud redan någon timme efter midnatt. Fundera kan du göra över varför det är ett så stort tidsglapp tills skotten planterades i Daniel.

* Med magnetröntgen går det med precision fastställa dödstidpunkten och även i vilken ordning skotten skjutits. All teknik med behövliga kunskaper finns sedan länge tillgänglig i Uppsala. Ingen sådan undersökning är gjord.
Citera
2009-02-25, 22:56
Medlem
Psykopati

Tack för svaren om Helges friskförklaring. Nu vet jag var jag ska leta efter denna skrivelse!
Citera
2009-02-26, 03:09
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarthövde
Tack för svaren om Helges friskförklaring. Nu vet jag var jag ska leta efter denna skrivelse!

Äntligen kanske Åsa Waldau förstår hur lögnaktig hon uppfattas.

Säger att Helge F är psykopat och seriemördare.

För att betecknas som seriemördare så skall personen mördat minst tre, vilka 3 är det HF mördat som Åsa känner till och som hon inte tar sitt ansvar och berättar för polisen?

Att Helge betett sig som en psykopat är en sak men han har aldrig fått den diagnosen.
Det är bara Åsa som hör Gud som vet att han har den diagnosen. Förövrigt sitter Helge bra där han sitter.
Senast redigerad av Megan 2009-02-26 kl. 03:11.
Citera
2009-02-26, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarthövde

den är väl knappast offentlig?
Citera
2009-02-26, 05:49
Medlem
Citat:
den är väl knappast offentlig?
... nu kan jag inte sekretessreglerna kring detta men intyg kan oftast fås genom "den det berör".

D.v.s. man kan fråga Helge och få hans medgivande att handlingen lämnas ut.
Citera
2009-02-26, 13:08
Medlem
Ang Vägen Hem så får ju Sara komma till tals.
Hur ställer sig dom övriga i församlingen eller sekten till henne idag?
Erkänner dom att dom behandlade henne fel eller skyller dom enbart på Helge Fossmo?
Citera
2009-02-26, 13:24
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eleya
Ang Vägen Hem så får ju Sara komma till tals.
Hur ställer sig dom övriga i församlingen eller sekten till henne idag?
Erkänner dom att dom behandlade henne fel eller skyller dom enbart på Helge Fossmo?
De förnekar all inblandning i den psykiska tortyr som ledde fram till Saras nedbrytning och gjorde henne till ett viljelöst offer för villfarelsen att mord kunde ge henne Guds nåd.

"Allt är Helges fel"
"Alla ljuger"
"Allt är lögn"

Det är sektledningens enfaldiga mantran, men Saras dagbok tyder på något annat.

DAGBOKEN
Citera
2009-02-26, 13:58
Medlem
Tack GustafKroon för länkar till Saras dagbok.
Blev oehört illa berörd av hennes anteckningar
Här framkommer det ju hur viktig Åsa Waldau och hennes åsikter är.
Och trots att dom i sekten förnekar det i olika intervjuver så verkar det som om alla ärar, upplyfter Åsa Waldau.
Oerhört obehagligt måste jag säga.
Citera
2009-02-26, 16:02
Medlem
Hunnerkungens avatar
Var Heléne Fossmos död den 18 december 1999 Knutbys första mord?

http://newsmill.se/artike...-1999-knutbys-forsta-mord

Mycket bra artikel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in