Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-11-12, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hinkospade
Roligt ändå att debatten om IQ fortgår.
Mensa är ett skämt som ibland diskuteras bland de som "forskar" om hjärnans utveckling.
Det svenska högskoleprovet är ett bättre test för hur mycket du hänger med i utbildning osv.
MENSA= bra förmåga att dra en slutsats.

Jävla idiot! Ingen har påstått att något om det du skriver och det har inget med ämnet att göra.
Citera
2013-11-30, 10:36
Medlem
ghettoromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Adolf
Varför svarade du inte på sista?
den var för svår :P
Citera
2013-12-25, 19:43
Medlem
Gjorde 42 av 45 på Frt-A för några månader sen, av ren nyfikenhet efter att ha gjort provtesten på nätet. Är medlem i Mensa nu med IQ 135+ på intyget, men vad jag ska med det till vet ja inte riktigt.

Dock är jag stolt över det då jag inte på riktigt trodde ja skulle klara stressen på provet. 45 frågor på 20 minuter ger inte ens en halv minut betänketid. Hann dock svara på allt så tre ärliga fel som jag inte tänker ge några bortförklaringar till hade jag, just för att jag inte klarade av dem.
Citera
2014-02-13, 08:29
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Nån här som gjort alla tre proven på mensa.se/no/dk? Får ni likartade poäng?

Jag är väl knappast den enda som tycker att mensa.se's test känns betydligt lättare än de andra? Iofs ska det väl endast mäta upp till 126+, men det verkar vara lättare att uppnå denna siffra på mensa.se.

Första gången jag gjorde .dk fick jag 117, .no 110 (tycker absolut att det norska är knepigast/stressigast) men i det svenska fick jag utan problem 126+.
Citera
2014-02-13, 11:34
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Nån här som gjort alla tre proven på mensa.se/no/dk? Får ni likartade poäng?

Jag är väl knappast den enda som tycker att mensa.se's test känns betydligt lättare än de andra? Iofs ska det väl endast mäta upp till 126+, men det verkar vara lättare att uppnå denna siffra på mensa.se.

Första gången jag gjorde .dk fick jag 117, .no 110 (tycker absolut att det norska är knepigast/stressigast) men i det svenska fick jag utan problem 126+.

Det kan inte vara så att du fick högre poäng på svenska eftersom du öva med två tidigare test?
Får jag fråga dig om du verkligen förstod alla frågor också? Slumpen har ju även en avgörande roll. Man kan ju chansa på en fråga och fortfarande få rätt.
Citera
2014-02-13, 12:17
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Det kan inte vara så att du fick högre poäng på svenska eftersom du öva med två tidigare test?
Får jag fråga dig om du verkligen förstod alla frågor också? Slumpen har ju även en avgörande roll. Man kan ju chansa på en fråga och fortfarande få rätt.
Det kan ju hända, men jag gjorde inte proven nödvändigtvis i just den ordningen.
Citera
2014-02-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HL333982
Nu är frågan hur förhållandet inom mensa ser ut? Är hälften i den 98:e procentilen och hälften i den 99:e procentilen? Känns spontant som att fler borde vara i den 98:e procentilen än den 99:e procentilen.
Det är ingenting som man brukar prata om, då det inte upplevs som viktigt. De få gånger det har kommit upp har jag dock fått ett intryck av att fler medlemmar befinner sig i den 99:e percentilen.
Jag kom in först på ett omtest, men fick då ett resultat i 99:e.
Citera
2014-02-13, 13:50
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Det är ingenting som man brukar prata om, då det inte upplevs som viktigt. De få gånger det har kommit upp har jag dock fått ett intryck av att fler medlemmar befinner sig i den 99:e percentilen.
Jag kom in först på ett omtest, men fick då ett resultat i 99:e.

Mitt resultat (147 Cattell) motsvarade 97:e percentilen. Mer exakt blir det 97.366 enligt en sajt på nätet. På den tiden krävdes 148 för medlemskap. Var mest att jag "tävlade" med en annan kille som gjort testet före mig. Har för mig han fick 150+. Gränsen för 99:e verkar gå vid 157 (Cattell) motsvarande 138 (IQ Stanford-Binet).
Citera
2014-02-13, 21:20
Medlem
Undrar hur många av trådskrivarna ovan som ljuger.
Citera
2014-02-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomPandaEater
Det verkar tyvärr vanligt med lögner när det pratas om sånt här. Mest uppenbart blir det när personer presenterar resultat som inte går att uppnå.
Citera
2014-02-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Det verkar tyvärr vanligt med lögner när det pratas om sånt här. Mest uppenbart blir det när personer presenterar resultat som inte går att uppnå.

Jag brukar se sånt som om de vill bjuda på sig själva.
Citera
2014-02-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomPandaEater

2% Av befolkningen har en iq som möjliggör ett medlemskap i mensa, dvs 1 på 50 har så hög iq. Detta anser inte jag som något som man ska betrakta som ovanligt.

Att det finns det som ljuger om sin iq tror jag också man det är nog lika vanligt men en överdrivan misstänksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in