2014-02-16, 02:53
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Det här är det enda jag känner är värt att svara på, då posörer, hipsters och supportrar inte hör hit.

Men uppenbarligen behöver du ju uppläxas om öl, om du skriver så här:

Ale är en öltyp, det borde du ju veta om du bryggt öl sedan innan jag var född.
Öltyp? Hur definierar du en öltyp?

Är kotikalja en öltyp? Är cider en öltyp? Är svagdricka en öltyp? Är mjöd en öltyp?
Citera
2014-02-16, 03:04
Medlem
Batman182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken
Drack precis en Norrlands Guld 3,5 med bäst före datum 2011.

Smakade oväntat gott...

Om jag ska findricka så föredrar jag annars inte öl utan ale.

Citat:
Du skall ge fan i att uppfostra mig vad öl anbelangar, jag bryggde eget öl innan du var född din lilla fitta.

Det värsta som hänt ölkulturen är att dessa jävla hippsters och bajare från södermalm (inflyttade) började intressera sig för öl...

Håll er till surdeg, olyssningsbar musik och tävling om vem som kan trycka ner den minsta mössan över skalpen för helvete..

Jag pissar på er med er jävla inställning om att ni dricker kuriositeter och är så jävla indie..

Förstår ni inte att ni är en jävla fårskock som lappar i er samma jävla piss som alla andra i er heliga cirkel av bättre vetande...

Ni borde skämmas men det har ni inte vett att göra då ni är helt förtrollade av hur jävla annorlunda ni är i er likrikning...

Dö era jävla posörer...

Det va nog nåt fel på den där 3.5an hörru.
Citera
2014-02-16, 03:07
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Är kotikalja en öltyp? Är cider en öltyp? Är svagdricka en öltyp? Är mjöd en öltyp?

En öltyp är en typ av öl. Det finns många.

Kotikalja, det jag fick upp var att det är finskt hemöl. Vad nu det betyder. Nej, cider är inte en öltyp. Det är cider. Svagdricka är inte heller en öltyp, inte mjöd heller. Kan räkna upp ett antal vanliga öltyper man borde känna till, speciellt om man brygger öl; lager, ale, porter och stout, spontanjäst, veteöl.

Trollar du, eller vad är det frågan om?
Senast redigerad av Punkliv 2014-02-16 kl. 03:25.
Citera
2014-02-16, 03:28
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
En öltyp är en typ av öl. Det finns många.

Kotikalja, det jag fick upp var att det är finskt hemöl. Vad nu det betyder. Nej, cider är inte en öltyp. Det är cider. Svagdricka är inte heller en öltyp, inte mjöd heller. Kan räkna upp ett antal vanliga öltyper man borde veta om, speciellt om man brygger öl; lager, ale, porter och stout, spontanjäst, veteöl.

Trollar du, eller vad är det frågan om?
Du märkte att jag trolla, grattis....
Citera
2014-02-16, 08:49
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Finns det någon kommersiellt bryggd belgo-IPA-fusion? I somras drack jag en blond ale bryggd på belgisk jäst med modern IPA-humling. Den var signerad en av Sveriges bättre hemmabryggare och jag har aldrig stött på något liknande. Det var en otroligt spännande upplevelse.
HOUBLON CHOUFFE
http://www.systembolaget.se/89181

Men jag tyckte inte att den var god. (men det kan bero på annat än att ölet är undermåligt)
Citera
2014-02-16, 10:11
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Du behöver uppenbarligen uppläxas din pajas, så här kommer lite länkar med lästips:

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Öl -Se särskilt avsnittet "De huvudsakliga öltyperna"

http://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-ol/Nyfiken-pa-ol/ - I menyn till vänster kan du klicka på överjästa öl (ales o.dyl.) och underjästa öl (det du tror är det enda som kallas öl.

http://www.shbf.se/documents/typdefs/Oltypsdefinitioner-2013.pdf - SHBF:s öltypsdefinitioner där du kan läsa den mer eller mindre officiella definitionen om hur varje öltyp bör vara för att defineras som en viss öltyp.
Citera
2014-02-16, 10:18
Medlem
Feadogs avatar
Och tack för "BIPA"-tipsen Quorthon och heson! Synd att den första inte verkar finnas på bolaget och den andra har kollikrav. Får hålla ögonen öppna om jag kan få möjlighet att prova någon innan en eventuellt krånglig/dyr beställning läggs. Annars får jag väl övertyga nämnda bryggare att göra en batch åt mig.
Citera
2014-02-16, 10:37
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Du märkte att jag trolla, grattis....
Du gjorde bort dig. Stå för det och backa ur utan några fjantiga bortförklaringar.
Citera
2014-02-16, 12:07
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Och tack för "BIPA"-tipsen Quorthon och heson! Synd att den första inte verkar finnas på bolaget och den andra har kollikrav. Får hålla ögonen öppna om jag kan få möjlighet att prova någon innan en eventuellt krånglig/dyr beställning läggs. Annars får jag väl övertyga nämnda bryggare att göra en batch åt mig.
Den är hyfsat vanlig på kvalitetsölpubar som Bishops arms etc.
Citera
2014-02-16, 13:30
Medlem
Cornholio.s avatar
När man gräver i veteöls träsket så stöter man ofta på sorter som är utav kristall-stilen, vad menas egentligen med det? Har inte haft chansen att pröva en kristallvete ännu men jag är skeptisk. Så som jag har förstått det så betyder kristall att ölet har en klar guldfärg och inte alls är grumlig så som veteöl vanligtvis är. Rätta mig om jag har fel men är kristall rätt så vattnig i smaken i jämförelse med vanlig veteöl? Om man älskar veteöl, ju mer smak desto bättre, kan man hoppa kristall eller är det någonting som kan vara utav intresse? Vad är skillnaden?
Citera
2014-02-16, 13:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
När man gräver i veteöls träsket så stöter man ofta på sorter som är utav kristall-stilen, vad menas egentligen med det? Har inte haft chansen att pröva en kristallvete ännu men jag är skeptisk. Så som jag har förstått det så betyder kristall att ölet har en klar guldfärg och inte alls är grumlig så som veteöl vanligtvis är. Rätta mig om jag har fel men är kristall rätt så vattnig i smaken i jämförelse med vanlig veteöl? Om man älskar veteöl, ju mer smak desto bättre, kan man hoppa kristall eller är det någonting som kan vara utav intresse? Vad är skillnaden?
Jag är ingen veteölsexpert, men min uppfattning är att "kristall" betyder att det inte finns jästfällning i flaskan.
Citera
2014-02-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag är ingen veteölsexpert, men min uppfattning är att "kristall" betyder att det inte finns jästfällning i flaskan.

Precis. Jästfällning har filtrerats bort, och ölen är "kristallklar". Du förlorar hefeweisse banan vingummi smaken, och blir lite närmare helles.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in