Citat:
Jag gör själv min egna hampamjölk, som du kan läsa mer om här. Har gjort hampamjölk nu i lite över två månader, blivit riktigt duktig på det Samla ihop hampa blad och gör soppa av hampablad och följ receptet baserad på nässelsoppa. Det finns varierande recept på nätet. Här är den enklaste receptet som jag hittade. Brännässlor god och enkel.
Har ni testat, tror ni det smakar gott? Färsk hampa blad som blandas ut med salladsmix eller hampa soppa. Är det godare med mindre och färska blad jämfört med större blad? Det är så för brännässlor. Jag har aldrig testat smaka hampa blad så jag vet ingenting.
Hampa växter upp snabbt som ogräs och vill man odla hampa och få tag i själva bladen så är det inga problem med fröna som finns nästan i varje livsmedelsbutik vid den här årstiden. Kostar ca 20 kr för 700g. Säljes som fågelfrö. Oskalade hampafrön 500g.
Det är lätt att driva upp växten och det kräver ingen avancerad belysning för blom som kostar en del, det räcker med att man ställer den i rummet med dagsljus från fönstret eller lågenergi/lysrör belysning. Det växter ändå. ~30-100 frö i en låda med jord och vatten.
Information till er okunniga fjortisar som läser detta:
OBS! Det är ingen vits med att försöka röka hampa, det är omöjligt att bli hög och det är olagligt att plantera den i jorden!
Hampa fröna kan man göra annat nyttigt av..
Finns det några andra trevliga förslag på vad man kan göra med hampafröna och hampa blad. Hälsokur mår alla bra av.
Har ni testat, tror ni det smakar gott? Färsk hampa blad som blandas ut med salladsmix eller hampa soppa. Är det godare med mindre och färska blad jämfört med större blad? Det är så för brännässlor. Jag har aldrig testat smaka hampa blad så jag vet ingenting.
Hampa växter upp snabbt som ogräs och vill man odla hampa och få tag i själva bladen så är det inga problem med fröna som finns nästan i varje livsmedelsbutik vid den här årstiden. Kostar ca 20 kr för 700g. Säljes som fågelfrö. Oskalade hampafrön 500g.
Det är lätt att driva upp växten och det kräver ingen avancerad belysning för blom som kostar en del, det räcker med att man ställer den i rummet med dagsljus från fönstret eller lågenergi/lysrör belysning. Det växter ändå. ~30-100 frö i en låda med jord och vatten.
Information till er okunniga fjortisar som läser detta:
OBS! Det är ingen vits med att försöka röka hampa, det är omöjligt att bli hög och det är olagligt att plantera den i jorden!
Hampa fröna kan man göra annat nyttigt av..
Finns det några andra trevliga förslag på vad man kan göra med hampafröna och hampa blad. Hälsokur mår alla bra av.

Jag kan dock inte rekommendera fågelhampfrö, testade det och och tänkte börja använda dem istället eftersom de är riktigt billiga på ICA (18 kr för 700 gram!), men till min besvikelse så var det inte samma sort som de mer högkvalitativa hampafröna som säljs på olika hälsokostbutiker på nätet. Bland annat så koagulerar de inte när man kokar hampamjölken (vilket är fallet med både skalade och oskalade hampafrön), och detta innebär att man inte kan göra hampatofu av fågelhampfrön, inte ens om man använder citron/lime. Men det värsta av allt är fågelmatdoften, och den sätter sig som en rejäl stank på framförallt plast och tyg (jag använder kaffefilter för att sila bort pulpan). Går nästan inte att få bort hur mycket man än diskar.
Så undvik som sagt fågelhampfrön, och kör med riktiga hampafrön istället, såvida du inte är en riktig snål svensson som räknar varenda krona

Var köper du dina hampafrön?