2014-02-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAVELEND
Hej!

Mitt namn är Ludwig Pettersson och jag är VD på Savelend som har nämnts vid ett par tillfällen i denna tråd.

Det är väldigt kul och spännande när det börjar skrivas om ens företag, speciellt i positiva ordalag som det hittills delvis gjorts här. Vi uppskattar verkligen den feedback och de förslag som dyker upp från er användare och använder det för att utveckla oss och våra tjänster.

Det är därför jag vill börja med att kommentera en av de senaste posterna här som handlar om att vi tar en kreditupplysning även på den som vill spara pengar hos oss och inte bara dem som lånar. Det är viktigt för oss med transparens i hur vi arbetar och jag ska därför försöka förklara hur vi har resonerat kring denna fråga och tolkat de olika lagar som omger den.

Det första som vi måste komma fram till är huruvida vi alls har rätt att ta en upplysning på den som ska spara och inte bara på den som behöver låna (där den saken är betydligt enklare att reda ut). Vi anser i detta fallet att vi har ett legitimt behov då vi har ett ansvar för våra Lånare att kontrollera den ekonomiska risken från deras synvinkel också. Vi förmedlar lån mellan privatpersoner och vi anser att behovet av att ha en grundläggande information i ett läge där man snart kommer ingå ett avtal om lån är av intresse för båda parter då det är ett ekonomiskt risktagande för båda (och för den delen för oss som tredje part).

Att bli beviljad ett lån och räkna med att få betalt och sen få detta ändrat för att det visar sig att det inte fanns några pengar, eller för den delen att Kronofogden kommer och begär tillbaka lånet i förtid pga en utmätning kan skada våra Lånare, samt skada oss som företag om det innebär att en stor del inlånat kapital skulle försvinna i form av en utmätning.

Det är nämligen en av två huvudsakliga anledningar till att vi tar en kreditupplysning även på Sparare, att försäkra oss om att det inte finns ett skuldsaldo registrerat på den personen som vill spara. Genom att göra den kontrollen innebär det även att möjligheten för någon med ett skuldsaldo att "gömma" pengar hos oss försvinner även om vi bedömer den risken som liten.

Den andra anledningen till att vi tar just en kreditupplysning är för att försäkra oss om att vi uppfyller våra åtaganden mot att förhindra pengatvätt. Genom att ta en kreditupplysning får vi bättre möjligheter att med den informationen som blir tillgänglig göra en bedömning huruvida en insättning på en viss summa är möjlig eller om vi behöver be om mer information. Ett exempel kan vara om en person utan deklarerad inkomst kommer och sätter in en större summa pengar. Då har vi skyldighet att utreda vidare var pengarna kommer ifrån, eller neka insättningen om vi inte vill få sanktioner emot oss från Finansinspektionen.

Slutligen, eftersom vi då redan har all information som en kreditupplysning ger oss så kan vi använda denna information till att uppfylla den sista delen av de krav som ställs på oss som finansiellt institut. Nämligen att bekräfta identiteten på den insättande personen och verifiera mot exempelvis telefonnummer. Detta kan vi dock självklart göra utan en kreditupplysning också, men eftersom vi redan har den datan verkar det på det sätt vi har resonerat som att det vore dumt att inte utnyttja detta och istället göra jobbet flera gånger.

Viktigt att notera är att det inte är UC-upplysningar vi tar. De kreditupplysningar vi tar genom vår samarbetspartner Creditsafe sparas inte och syns alltså inte mer än i den omfrågekopia som skickas ut till Spararen via post. Det kommer alltså inte att drabba möjligheten att få lån i framtiden eller dyka upp som en besvärande faktor vid bankkontakter.

Det kan vara så att vi har tolkat regler och lagar onödigt hårt, men vi har medvetet valt att försöka anpassa oss så mycket som möjligt efter de lagkrav på vår typ av företag som nyligen föreslogs, http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/232569,där just ökad kontroll och transparens kommer krävas.

Dock är det så att Savelend Sweden AB som företag hela tiden har ambitionen att utvecklas i samråd med våra användare. Det innebär att våra rutiner och arbetssätt hela tiden är möjliga att ompröva om det visar sig finnas bättre vägar. Ovanstående text handlar om hur vi har resonerat i ett första skede, och hur vi och vår jurist har tolkat lagar och regler. Det behöver inte betyda att det är den bästa tolkningen, eller det bästa sättet att göra detta på. Därför kommer vi nu efter att denna fråga har kommit upp att i samråd med er användare och andra berörda parter (exempelvis Datainspektionen, Finansinspektionen och Creditsafe) inom kort försöka inleda en ny dialog om de krav som ställs och vad för olika lösningar som finns för att tillgodose dessa och hur vi på bästa sätt kan utforma rutiner för det.

Vi tackar väldigt mycket för den feedback vi har fått i denna tråd hittills och hoppas att det kommer mer framöver. Om ni har fler frågor så ställ dem gärna direkt så försöker jag hålla koll på tråden och svara så snart som möjligt, eller kontakta vår kundtjänst så hjälper vi er.

Med vänlig hälsning
Ludwig

Förresten, jag skulle rekommendera er att INTE skicka ut lösenord i klartext via mail.
Det får mig att tro att er övriga säkerhet inte är så hög.
Senast redigerad av cyTs 2014-02-10 kl. 22:27.
Citera
2014-02-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Förresten, jag skulle rekommendera er att INTE skicka ut lösenord i klartext via mail.

Invilket sammanhang fick du lösenordet i klartext i mail? Bytte du?
Citera
2014-02-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Invilket sammanhang fick du lösenordet i klartext i mail? Bytte du?
När min profil godkändes.
Citera
2014-02-11, 00:56
Medlem
SAVELENDs avatar
Hej!

Det är givetvis ingenting som skall förekomma. Det åtgärdas under morgondagen och ska inte inträffa igen. Noteras ska att detta enbart ska ha skett vid manuell granskning av konton. Angående vår övriga säkerhet anser vi den vara god. Dock förlitar vi oss givetvis inte enbart på vår egen kunskap utan har haft en extern säkerhetskonsult under utvecklingsarbetet och vi har en till genomgång med en ny extern säkerhetskonsult under vecka 9.

Vår egen tråd kommer under morgonen.

Tack för uppmärksammandet CyTs.

/Ludwig
Citera
2014-02-11, 23:56
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs

Återigen, tack för ditt påpekande. Det åtgärdades direkt på morgonen.

För att inte störa denna tråd mer har vi nu lagt upp vår egen: (FB) Officiella Savelend-tråden
Citera
2014-02-15, 18:03
Medlem
Vad hände med SaveLend-tråden?
Citera
2014-02-15, 18:09
Medlem
tgv23000s avatar
En viktig fråga för mej som investerare är att veta lite mer om företagets ägare/grundare. T ex har jag lite svårt att lita på Trustbuddy pga några ur ägare/styrelse har bakgrund inom Acta, skandalbolaget som med skamlösa försäljningsmetoder lurade på kunder LehmanBrothers-obligationer.

Så min fråga till SaveLend är om man skulle kunna få en CV eller liknande på huvudägare?? Och någon typ av garanti att ägare/styrelse har någorlunda fläckfri bakgrund... alltså inga bedrägeridomar, skattebrottsdomar eller tidigare konkurser??

Jag tycker dessa fakta är oerhört viktiga när jag väljer att gå in med investerarkapital, det är mindre viktigt om jag ska köpa en soffa.
Citera
2014-02-15, 18:12
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
En viktig fråga för mej som investerare är att veta lite mer om företagets ägare/grundare. T ex har jag lite svårt att lita på Trustbuddy pga några ur ägare/styrelse har bakgrund inom Acta, skandalbolaget som med skamlösa försäljningsmetoder lurade på kunder LehmanBrothers-obligationer.

Så min fråga till SaveLend är om man skulle kunna få en CV eller liknande på huvudägare?? Och någon typ av garanti att ägare/styrelse har någorlunda fläckfri bakgrund... alltså inga bedrägeridomar, skattebrottsdomar eller tidigare konkurser??

Jag tycker dessa fakta är oerhört viktiga när jag väljer att gå in med investerarkapital, det är mindre viktigt om jag ska köpa en soffa.

yes upp med allt nu
Citera
2014-02-17, 08:18
Medlem
Vad hände med den Officiella Savelend-tråden i Företagsskvaller?
Citera
2014-02-17, 08:40
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastini
Vad hände med den Officiella Savelend-tråden i Företagsskvaller?
en vild gissning, dom inledde med en wall of text reklamtext om företaget, Flashback gillar inte reklam.
Citera
2014-02-17, 13:17
Medlem
@tgv23000
Håller med dig helt. Det är bland det viktigaste när man ska bedöma en investering.

VD:n på SaveLend är inte med i Lexbase databas (som har nästan alla domar senate fem åren). Med tanke på att han är ganska ung så ger det en hyfsad god säkerhet för den saken.
Jobbar man som hockeydomare så känns det som att man är rätt så straight. Ingen garanti så klart, men min erfarenhet av sportvärlden är iaf den.

Men, absolut, de skulle gärna få göra som isePankur som har namn, foto och liten resumé på alla i företaget på sin hemsida, från styrelse till handläggare. Det är snygg stil. Öppenhet.
Citera
2014-02-18, 10:07
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Vad hände med SaveLend-tråden?

Under utredning om det är brott mot flashbacks regler eller inte. Förhoppningsvis kan vi komma fram till en lösning med moderatorerna.

Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000

Citat:
@tgv23000
Håller med dig helt. Det är bland det viktigaste när man ska bedöma en investering.

VD:n på SaveLend är inte med i Lexbase databas (som har nästan alla domar senate fem åren). Med tanke på att han är ganska ung så ger det en hyfsad god säkerhet för den saken.
Jobbar man som hockeydomare så känns det som att man är rätt så straight. Ingen garanti så klart, men min erfarenhet av sportvärlden är iaf den.

Men, absolut, de skulle gärna få göra som isePankur som har namn, foto och liten resumé på alla i företaget på sin hemsida, från styrelse till handläggare. Det är snygg stil. Öppenhet.

Tack för bra synpunkter och bra förslag. Vi förstår helt klart att det är viktigt att ni känner förtroende för oss som företag och mig, Ludwig, som VD. Jag är inte tidigare straffad och har inga tidigare konkurser och kommer som ni föreslår skriva en längre presentation av mig själv inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in