Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-02-07, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Kanske OT, men FortV äger ju en rätt stor fastighet i Vissboda, Askersund. Gård, åkermark, platt och längs med järnvägen. Inte långt från annan fastighet som väl haft en roll tidigt i Zonens historia.
Hittar ingen info på nätet om vad den kan ha använts till. Någon som vet?

Inget konkret, men jag gissar att Svenska kraftnäts närbelägna kursgård Knottebo var tänkt till nåt annat om det krisade till sig. Intill kursgården finns också SvK's lager med kraftledningsmateriel.
Och ja, den fastigheten du nog tänker på tänker jag också på. Hela området Åsbro-Östansjö-Hallsberg är egentligen lite märkligt. Under många skogsturer där har jag fått känslan att nåt var förberett.
Citera
2014-02-08, 01:19
Medlem
mummas avatar
Citat:
Kanske OT, men FortV äger ju en rätt stor fastighet i Vissboda, Askersund. Gård, åkermark, platt och längs med järnvägen. Inte långt från annan fastighet som väl haft en roll tidigt i Zonens historia.
Hittar ingen info på nätet om vad den kan ha använts till. Någon som vet?

OT, men mycket fd objekt runt Askersund var fd förråd till PBV 501 som Sverige köpte in vid murens fall för ett mycket fördelaktigt pris. Därefter har många av förråden efter den försäljningen kommit till användning av förförfogande av svenska kraftnät och Trafikverket. (Detta är offentliga uppgifter, går att googla sig till, men tar lite tid.) Mycket SO i området med andra ord, så lite ajjabajja.

Är förövrigt väldigt mäktigt att gå in i en stor lagerlokal där det står pansarbandvagnar rad på rad, ihopkopplade med stora gula torrluftslangar. De var som vilande drakar, väntande på att något skulle väcka dem till liv. Sedan efter det besöket fick jag åka fd Sovjetisk bandvagn på svenska lantvägar. Det var en upplevelse må jag säga!
Citera
2014-02-11, 18:30
Medlem
.......
Senast redigerad av Infotizer 2014-02-11 kl. 18:46.
Citera
2014-02-11, 19:08
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
.......

Från http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/byggnadsvard/kulturmiljo/sevarda-kulturmiljoer/nora/nora-ervalla-jarnvag/Pages/index.aspx

Citat:
sträckningen Gyttorp-Bredsjö som revs bort 1979-1980.
Citera
2014-02-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Från http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/byggnadsvard/kulturmiljo/sevarda-kulturmiljoer/nora/nora-ervalla-jarnvag/Pages/index.aspx

Tack. Du var snabb Hade lite tankar om sträckan Järnboås - Grängen.
Citera
2014-02-13, 21:06
Medlem
Citat:
Några praktiska frågor kring skyltar man kan stöta på vid vägarna:
Vanliga trafikskyltar (runda gula, med röd ram) ”Förbud mot trafik med fordon” tillsammans med tillägsskylt ”Gäller ej behörig trafik”, ofta tillsammans med bom.
- Får man cykla förbi dessa skyltar (och ev lyfta cykeln över bommen)?

Gula skyltar med svart text ”STOP! PRIVAT ARBETSVÄG. OBEHÖRIG TRAFIK FÖRBJUDEN! ÖVERTRÄDELSE BEIVRAS. NO ADMITTANCE! ZUTRITT VERBOTEN. MARKÄGAREN”.
- Får man cykla förbi dessa skyltar på vägen?
- Får man gå förbi skylten, på vägen eller i skogen?
- Den engelska och tyska texten är hårdare, men den svenska gäller väl primärt?
Jag besvarar min egen fråga mha svar från Trafikstyrelsen:
Skylt 1 (Fordonstrafik förbjuden) + vägbom:
Gör jag fel om jag:
1. Lyfter min cykel över denna bom och cyklar vidare på skogsvägen?
2. Ser skylten och cyklar förbi den i terrängen (dvs inte på vägen)?
3. Cyklar i skogen och kommer ut på vägen efter skylten (utan att ha sett den)?
Skylt 2 (Privat arbetsväg) + vägbom:
Gör jag fel om jag:
4. Lyfter min cykel över denna bom och cyklar vidare på skogsvägen?
5. Ser skylten och cyklar förbi den i terrängen (dvs inte på vägen)?
6. Cyklar i skogen och kommer ut på vägen efter skylten (utan att ha sett den)?
7. Får jag gå förbi en skylt med text enligt skylten? Gång är väl inte att se som trafik? (På engelska och tyska tycker jag texten dock blir striktare. Där skriver man "admittance" och Zutritt", dvs "tillträde".)

Svar:
"1. Ja, du bryter mot förbudet mot trafik med fordon. Vägmärket innebär enligt de närmare föreskrifterna i vägmärkesförordningen (2007:90) att trafik med fordon (även cykel) är förbjuden i båda riktningarna efter märket.
2. = 1 om du efter vägmärket cyklar på vägen.
3. Ett vägmärke man inte har sett kan man ju inte rätta sig efter.
4. Du bryter mot ett förbud mot trafik. Eftersom inget annat anges gäller förbudet alla fordon.
5. = 4 om du efter skylten cyklar på vägen.
6. En skylt man inte sett kan man ju inte rätta sig efter.
Av texten på skylten framgår att vägen är privat. En privat markägare kan ha rätt att förbjuda trafik på en väg han eller hon äger och stänga av vägen med en bom.
Den här typen av vägar är ofta skogsbilvägar som anläggs för timmertransporter, men kan naturligtvis även vara till för andra ändamål.
7. Som gående är du trafikant, men att markägarna som satt upp skylten skulle vilja förbjuda gångtrafik är väl mindre sannolikt på den här typen av väg. Ett absolut säkert svar kan bara den som satt upp skylten ge.
Det är enligt allemansrätten tillåtet att gå i skog och mark och jag antar att detta är en "skogsväg".
De utländska orden betyder helt riktigt tillträde, men om mitt antagande om att vägen är en skogsväg är riktigt, kan markägaren normalt inte förbjuda tillträde för gående. Det finns ju inte heller något krav att man ska förstå tyska eller engelska! Det är väl tvärtom så att den engelska och tyska texten är till för dem som inte kan svenska.

Med vänliga hälsningar
nn

Enhet Support
Transportstyrelsen"
Citera
2014-02-14, 00:28
Medlem
Citat:
Det är enligt allemansrätten tillåtet att gå i skog och mark och jag antar att detta är en "skogsväg".
De utländska orden betyder helt riktigt tillträde, men om mitt antagande om att vägen är en skogsväg är riktigt, kan markägaren normalt inte förbjuda tillträde för gående. Det finns ju inte heller något krav att man ska förstå tyska eller engelska! Det är väl tvärtom så att den engelska och tyska texten är till för dem som inte kan svenska.

Jag antar att att det man med tanke på ovanstående kan se det som fritt fram att spatsera runt på "fel" sida men efter ett tag möter man väl andra skyltar där det inte längre råder några tvivel om att man bör stanna på rätt sida? Skyddslagen gäller ju även "invid" skyddsobjekt så att hävda allemansrätt fungerar nog inte alltid så bra.

Är det väldigt bra svampskog innanför skylten?
Citera
2014-02-14, 16:55
Medlem
Jag gjorde alldeles nyligen en liten utflykt i samband med ärende till en av orterna i Zonens omedelbara närhet.

Stärkt av mina nya kunskaper inom vägtrafikförordningen parkerade jag bilen utanför runda gula skylten med röd ram och promenerade i NO riktning på den mindre kortare vägen, som ansluter till huvudvägen in, upp mot huvudingången. (Någon kanske vet vilken anläggning jag menar?)
När jag ser huvudingången kommer en bil körande mot mig. Med rak rygg promenerar jag vidare och låter tillsyningsmannen passera. Puh!

En minut senare kommer dock en bil med tre st Securitas skyddsvakter. Vaktavlösning! Bilen stannar, fönster vevas ner, alla tre spänner blicken i mig och föraren frågar -"Är du på väg ditåt?" och pekar uppåt. Jag svarar; -"Ja, jag tänkte det, men det ser ut att vara något lite speciellt där".
-"Ja, det är militärt. Vad bra att du tänker vända om och gå tillbaka...", säger han med eftertryck och tittar tyst. -"Jo, jag ska nog det", svarar jag. -"Bra!" blir svaret och de kör långsamt iväg.

En liten historia kring en militärhistorisk forskares vedermödor
Citera
2014-02-14, 19:03
Medlem
bojos avatar
Citat:
Jag gjorde alldeles nyligen en liten utflykt i samband med ärende till en av orterna i Zonens omedelbara närhet.

Stärkt av mina nya kunskaper inom vägtrafikförordningen parkerade jag bilen utanför runda gula skylten med röd ram och promenerade i NO riktning på den mindre kortare vägen, som ansluter till huvudvägen in, upp mot huvudingången. (Någon kanske vet vilken anläggning jag menar?)
När jag ser huvudingången kommer en bil körande mot mig. Med rak rygg promenerar jag vidare och låter tillsyningsmannen passera. Puh!

En minut senare kommer dock en bil med tre st Securitas skyddsvakter. Vaktavlösning! Bilen stannar, fönster vevas ner, alla tre spänner blicken i mig och föraren frågar -"Är du på väg ditåt?" och pekar uppåt. Jag svarar; -"Ja, jag tänkte det, men det ser ut att vara något lite speciellt där".
-"Ja, det är militärt. Vad bra att du tänker vända om och gå tillbaka...", säger han med eftertryck och tittar tyst. -"Jo, jag ska nog det", svarar jag. -"Bra!" blir svaret och de kör långsamt iväg.

En liten historia kring en militärhistorisk forskares vedermödor

Spännande upplevelse!
De tog inget leg eller namn på dig?
Citera
2014-02-15, 09:07
Medlem
Som nybliven expert på trafikregler menar jag att eftersom vägen bör kunna betraktas som "skogsväg" gäller vägmärkesförordningen (2007:90) och Allemansrätten. Alltså kunde jag nog ha gått fram till stängslet där de militära förbudskyltarna satt, men eftersom tre bistra skyddsvakter bad mig vända (och svampsskogsursäkten kändes lite långsökt i februari) valde jag att inte ta strid...
De frågade helt korrekt inte heller efter personnummer eller namn.
Citera
2014-02-15, 09:34
Medlem
Citat:
De frågade helt korrekt inte heller efter personnummer eller namn.

Det var ju mycket bättre och enklare för både dig och dem att be dig vända om innan du kom nära.
Ingen identifiering för din del, och ingen jobbig rapportskrivning för dem.
Det var ju inget formellt avvisande utan ett bra förslag.
Citera
2014-02-15, 12:27
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Spännande upplevelse!
De tog inget leg eller namn på dig?

Ingen rätt för dem att ta leg, de kan bara be om namn, ålder och hemvist. (Så länge du är invid och inte brutit mot någon lag. Skall de gripa dig så måste de kalla på polis osv = herrejösses massa jobb = läggs med av åklagare ändå då du enbart är invid och extremt svårt att bevisa uppsåt. Men låt säga att du har en kamera runt halsen - då kan de beslagta den och nej, du får ej tillbaka den..
Senast redigerad av mcJOcke 2014-02-15 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in