Citat:
Ursprungligen postat av
CVNVInson
Några praktiska frågor kring skyltar man kan stöta på vid vägarna:
Vanliga trafikskyltar (runda gula, med röd ram) ”Förbud mot trafik med fordon” tillsammans med tillägsskylt ”Gäller ej behörig trafik”, ofta tillsammans med bom.
- Får man cykla förbi dessa skyltar (och ev lyfta cykeln över bommen)?
Gula skyltar med svart text ”STOP! PRIVAT ARBETSVÄG. OBEHÖRIG TRAFIK FÖRBJUDEN! ÖVERTRÄDELSE BEIVRAS. NO ADMITTANCE! ZUTRITT VERBOTEN. MARKÄGAREN”.
- Får man cykla förbi dessa skyltar på vägen?
- Får man gå förbi skylten, på vägen eller i skogen?
- Den engelska och tyska texten är hårdare, men den svenska gäller väl primärt?
Jag besvarar min egen fråga mha svar från Trafikstyrelsen:
Skylt 1 (Fordonstrafik förbjuden) + vägbom:
Gör jag fel om jag:
1. Lyfter min cykel över denna bom och cyklar vidare på skogsvägen?
2. Ser skylten och cyklar förbi den i terrängen (dvs inte på vägen)?
3. Cyklar i skogen och kommer ut på vägen efter skylten (utan att ha sett den)?
Skylt 2 (Privat arbetsväg) + vägbom:
Gör jag fel om jag:
4. Lyfter min cykel över denna bom och cyklar vidare på skogsvägen?
5. Ser skylten och cyklar förbi den i terrängen (dvs inte på vägen)?
6. Cyklar i skogen och kommer ut på vägen efter skylten (utan att ha sett den)?
7. Får jag gå förbi en skylt med text enligt skylten? Gång är väl inte att se som trafik? (På engelska och tyska tycker jag texten dock blir striktare. Där skriver man "admittance" och Zutritt", dvs "tillträde".)
Svar:
"1. Ja, du bryter mot förbudet mot trafik med fordon. Vägmärket innebär enligt de närmare föreskrifterna i vägmärkesförordningen (2007:90) att trafik med fordon (även cykel) är förbjuden i båda riktningarna efter märket.
2. = 1 om du efter vägmärket cyklar på vägen.
3. Ett vägmärke man inte har sett kan man ju inte rätta sig efter.
4. Du bryter mot ett förbud mot trafik. Eftersom inget annat anges gäller förbudet alla fordon.
5. = 4 om du efter skylten cyklar på vägen.
6. En skylt man inte sett kan man ju inte rätta sig efter.
Av texten på skylten framgår att vägen är privat. En privat markägare kan ha rätt att förbjuda trafik på en väg han eller hon äger och stänga av vägen med en bom.
Den här typen av vägar är ofta skogsbilvägar som anläggs för timmertransporter, men kan naturligtvis även vara till för andra ändamål.
7. Som gående är du trafikant, men att markägarna som satt upp skylten skulle vilja förbjuda gångtrafik är väl mindre sannolikt på den här typen av väg. Ett absolut säkert svar kan bara den som satt upp skylten ge.
Det är enligt allemansrätten tillåtet att gå i skog och mark och jag antar att detta är en "skogsväg".
De utländska orden betyder helt riktigt tillträde, men om mitt antagande om att vägen är en skogsväg är riktigt, kan markägaren normalt inte förbjuda tillträde för gående. Det finns ju inte heller något krav att man ska förstå tyska eller engelska! Det är väl tvärtom så att den engelska och tyska texten är till för dem som inte kan svenska.
Med vänliga hälsningar
nn
Enhet Support
Transportstyrelsen"