Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-02-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Nja, nog finns det mer än bara förrådsslingor.

Filer för resten av landet finns på http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/samhallsplanering/riksintressen1/

Det tror jag faktiskt inte, av det som är märkt som du skriver är 97% förråd.

Men detta har inget med denna tråd att göra.
Citera
2014-02-02, 10:38
Medlem
kalkonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
FTN och radar verkat inte ingå.
Radar ingår i några fall OFFTOPIC though
Citera
2014-02-02, 20:34
Medlem
Några praktiska frågor kring skyltar man kan stöta på vid vägarna:
Gula skyltar med svart text ”MILITÄRT OMRÅDE”, ”STOPP!”, ”…förbjudet att…uppehålla sig…” "Försvarsmakten"etc.
- Denna skylt får man ju överhuvudtaget inte passera på vägen, eller?
- Får man gå genom skogen utom synhåll för skylten tills man når fram till ev staket eller skyltar?
- Får man ta bilder in i området?

Vanliga trafikskyltar (runda gula, med röd ram) ”Förbud mot trafik med fordon” tillsammans med tillägsskylt ”Gäller ej behörig trafik”, ofta tillsammans med bom.
- Får man cykla förbi dessa skyltar (och ev lyfta cykeln över bommen)?

Gula skyltar med svart text ”STOP! PRIVAT ARBETSVÄG. OBEHÖRIG TRAFIK FÖRBJUDEN! ÖVERTRÄDELSE BEIVRAS. NO ADMITTANCE! ZUTRITT VERBOTEN. MARKÄGAREN”.
- Får man cykla förbi dessa skyltar på vägen?
- Får man gå förbi skylten, på vägen eller i skogen?
- Den engelska och tyska texten är hårdare, men den svenska gäller väl primärt?
Citera
2014-02-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Några praktiska frågor kring skyltar man kan stöta på vid vägarna:
Gula skyltar med svart text ”MILITÄRT OMRÅDE”, ”STOPP!”, ”…förbjudet att…uppehålla sig…” "Försvarsmakten"etc.
- Denna skylt får man ju överhuvudtaget inte passera på vägen, eller?
- Får man gå genom skogen utom synhåll för skylten tills man når fram till ev staket eller skyltar?
- Får man ta bilder in i området?

Dessa skyltar brukar hänvisa till Skyddslagen, och den är ju tämligen sträng. Blir man ertappad av tillsyningsman eller vakt vid ett objekt kan det vara en fördel om man har passerat genom skogen, man kan på så sätt få lite enklare att förneka uppsåt. Du får absolut inte fotografera in i området.

Citat:
Vanliga trafikskyltar (runda gula, med röd ram) ”Förbud mot trafik med fordon” tillsammans med tillägsskylt ”Gäller ej behörig trafik”, ofta tillsammans med bom.
- Får man cykla förbi dessa skyltar (och ev lyfta cykeln över bommen)?

Ja, det får du. Så tolkar jag lagen. I vart fall är det inte Skyddslagen du bryter emot, utan snarare någon trafikföreskrift. Dessa föreskrifter brukar vara generösa mot cyklister

Citat:
Gula skyltar med svart text ”STOP! PRIVAT ARBETSVÄG. OBEHÖRIG TRAFIK FÖRBJUDEN! ÖVERTRÄDELSE BEIVRAS. NO ADMITTANCE! ZUTRITT VERBOTEN. MARKÄGAREN”.
- Får man cykla förbi dessa skyltar på vägen?
- Får man gå förbi skylten, på vägen eller i skogen?
- Den engelska och tyska texten är hårdare, men den svenska gäller väl primärt?

Detta är hemsnickrade skyltar i stil med "se upp för hunden". Vilket lagrum dessa förbud hänvisar till är oklart. Det ska dock sägas att de anläggningar som har denna typ av skyltar även har mer traditionell skyltning närmare objekten.
Citera
2014-02-03, 21:23
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Det fanns skyltar runt hjässan, av en för mig sällsynt sort. Som jag minns det var det pressgjutna aluskyltar, ca 10 cm stora med texten ungefär "fridlyst område, tillträdesförbud enligt lag" + tre kronor.
Var det såna här skyltar? [bildlänk]
Citera
2014-02-03, 21:29
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Var det såna här skyltar? [bildlänk]

Ja, det bör det ha vart, en till: http://i62.tinypic.com/x4kiz8.jpg
Citera
2014-02-03, 21:33
Medlem
---
Senast redigerad av Lurven 2014-02-03 kl. 21:34. Anledning: hel fel ute i tråden, svarar på fel sak
Citera
2014-02-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollizini
Ja, det bör det ha vart, en till: http://i62.tinypic.com/x4kiz8.jpg
Den typen har jag aldrig sett förut. Det gjorde mig nyfiken.

När det gäller texten Skyddsobjekt har jag sett de runda skyltarna från 40-talet samt de rektangelformade enligt 1990 och 2010 års lagar. Militärt område, i vissa fall Militärt Skyddsområde verkar väl också förekomma rätt frekvent. (Skyddsområde är väl för övrigt avskaffat sen 2010, men det var kanske enbart marinen som använde det?).

När i tiden ska man placera in Tre kronor-skylten, tror ni?
Citera
2014-02-04, 23:34
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
När i tiden ska man placera in Tre kronor-skylten, tror ni?
Den rektangulära gamla aluminiumskyltarna samt de runda. [bildlänk]
Från beredskapstiden, 1940 fram till 70/80-talet ungefär. De refererar till lagen som kom 1940.

Gul plastskylt med svart ram och svart text fanns under "mellanperioden". På dom så står det inget om lag eller årtal.

Gul plastskylt med svart ram och svart text och lite inslag av rött kom 1990 då den nya lagen kom. [bildlänk]
Citera
2014-02-05, 22:37
Medlem
Några intressanta rally sträckor i år?
Citera
2014-02-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
Några intressanta rally sträckor i år?

Fredagens sträcka väster om Lesjöfors är väl samma som förra året om jag inte missminner mig?
Citera
2014-02-06, 19:42
Medlem
Kanske OT, men FortV äger ju en rätt stor fastighet i Vissboda, Askersund. Gård, åkermark, platt och längs med järnvägen. Inte långt från annan fastighet som väl haft en roll tidigt i Zonens historia.
Hittar ingen info på nätet om vad den kan ha använts till. Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in