Citat:
Ursprungligen postat av
plainvanilla
Kul att det äntligen kommer lite substans till diskussion i tråden, det är efterlängtat. Frågan är om du slänger in denna debattartikel för att du är emot västlänken eller för att du är emot trängselskatt. Jag har ju mina misstankar att det är pga det senare. Därför blir det lite komiskt då rubriken är "Gärna trängselskatt men ingen västlänk" men men.
Det jag hakar upp mig på i artikeln är att man inte berör gbg som en växande stad. Fler bosätter sig utanför stan utanför stan och inpendlingen ökar stort, vilket öht inte berörs i artikeln. Vidare säger den inget om överbelastningen av centralstationen och hur detta skall lösas. Detta problem kommer att finnas oavsett om man bygger tunnelbana eller höghastighetståg. Något som idag innebär problem för intermodala godstransporter med järnväg, vilket också för följder för hur näringsliv i och utanför gbg har möjlighet att expandera i framtiden.
Jag är inte mot samhällsekonomiskt lönsamma infrastruktursatsningar. Men då ska den samhällsekonomiska nytta vara baserad på just ekonomi. Idag så vägs ekonomin ihop med allsköns flum som bättre "klimat" mm. Men går det att motivera att en infrastruktursatsning kommer generera mer skattemedel under en tidsperiod än vad den kostade att bygga så är jag givetvis för satsningen.
Men artikeln visar med önskvärd tydlighet att västlänken är en blandning av Göran Johanssons sandlådepolitik (varför får Stockholmarna mer godis än oss...) och den kommunistiska ideologin (bilen = individuell frihet = dåligt, tågtrafik = kollektiv = bra).
Riksrevisionen har dessutom sågat den samhällsekonomiska lönsamheten med knäskålarna.
När det gäller finansieringen av infrastruktur så är den bästa modellen att finansieringen sker med fordonsskatt och skatt på drivmedel. Fördelningen mellan kollektivtrafik och biltrafik sker sedan efter hur mycket skatt som betalas från respektive fordonsslag.
Landstingets skattesubventionering av kollektivtrafik bör tas bort eftersom vården behöver pengarna mer än kollektivtrafikresenärerna.
Ovanstående skatte- och fördelnings-modell blir systemet helt rättvist, dvs man får vad man betalar för. Åk bil, betala skatt, få bättre vägar. Åk kollektivt, betala biljett, få bättre järnvägar.
När det gäller det påstådda "trängselproblemet" så är den bästa metoden att hantera det att flytta regionala och statliga myndigheter från centrum till resten av regionen, och sen göra om lokalerna till bostäder. Trängseln är skapad av centralplanerande politiker och tjänstemän, inte av privata företag.
Då jämnar man ut inpendling/utpendlingsbehoven (idag är det bara mycket trafik i en riktning åt gången) och utnyttjar därmed befintlig infrastruktur bättre (= ingen trängsel). Då lokalhyrorna i småorterna runt Göteborg är avsevärt lägre än i centrum så bör det även vara lönsamt för skattebetalarna att myndigheterna ligger där.