Citat:
Vi beskriver tydligen samma verklighet men varför ska alla skolungdomar tvunget ner till centrum och varför är det helt omöjligt att minska onödiga tranporter genom att förlägga skolorna där ungdomarna faktiskt bor? Hur tänker du när du påtalar att detta vore helt otänkbart? Vore detta inte något för MP att ta tag i som i övrigt vill beskatta allt annat som rör sig till döds?
Jag tror vi delar samma analys även om du delvis drar en annan slutsats. Det vore intressant att höra din och andras förklaring till att det vore helt ohållbart att förlägga utbildningen där skolungdomarna faktiskt bor...!
Jag tror vi delar samma analys även om du delvis drar en annan slutsats. Det vore intressant att höra din och andras förklaring till att det vore helt ohållbart att förlägga utbildningen där skolungdomarna faktiskt bor...!
Jag säger inte att det är “helt otänkbart” att ha gymnasier i förortsområden, utan att det knappast är hållbart att isolera invandrare i ghetton. Förr eller senare exploderar dessa och det kan ju drabba även den välmående medelklassen. Men invandringspolitiken ligger utanför ämnet. Som jag skrev har det ju prövats att ha gymnasier där ungdomarna bor, men dessa har inte burit sig eftersom ungdomar vill till centrum. Så länge vi har ett fritt skolval även i grundskolan, lär man inte kunna tvinga ungdomar att acceptera att gå på det närmaste gymnasiet, vilket ju också skulle innebära krav på ett stort urval av program. Har du kontakter med MP, så varför inte föreslå att de tar tag i frågan, själv har jag inga känningar där
.Ditt påstående att ungdomar från välmående områden väljer bort gymnasierna i Göteborgs centrum, måste betyda att de söker sig till grannkommunerna, eftersom vi inte har några gymnasier med teoretiska program utanför stadens centrala delar utöver Angerdsgymnasiet. Motsvarande migrering sker faktiskt även bland invandrare, där de mer ambitiösa låter sina grundskolebarn åka över stadsdelsgränsen till ett område, som bedöms som “bättre”.