2014-02-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Vi beskriver tydligen samma verklighet men varför ska alla skolungdomar tvunget ner till centrum och varför är det helt omöjligt att minska onödiga tranporter genom att förlägga skolorna där ungdomarna faktiskt bor? Hur tänker du när du påtalar att detta vore helt otänkbart? Vore detta inte något för MP att ta tag i som i övrigt vill beskatta allt annat som rör sig till döds?

Jag tror vi delar samma analys även om du delvis drar en annan slutsats. Det vore intressant att höra din och andras förklaring till att det vore helt ohållbart att förlägga utbildningen där skolungdomarna faktiskt bor...!

Jag säger inte att det är “helt otänkbart” att ha gymnasier i förortsområden, utan att det knappast är hållbart att isolera invandrare i ghetton. Förr eller senare exploderar dessa och det kan ju drabba även den välmående medelklassen. Men invandringspolitiken ligger utanför ämnet. Som jag skrev har det ju prövats att ha gymnasier där ungdomarna bor, men dessa har inte burit sig eftersom ungdomar vill till centrum. Så länge vi har ett fritt skolval även i grundskolan, lär man inte kunna tvinga ungdomar att acceptera att gå på det närmaste gymnasiet, vilket ju också skulle innebära krav på ett stort urval av program. Har du kontakter med MP, så varför inte föreslå att de tar tag i frågan, själv har jag inga känningar där .

Ditt påstående att ungdomar från välmående områden väljer bort gymnasierna i Göteborgs centrum, måste betyda att de söker sig till grannkommunerna, eftersom vi inte har några gymnasier med teoretiska program utanför stadens centrala delar utöver Angerdsgymnasiet. Motsvarande migrering sker faktiskt även bland invandrare, där de mer ambitiösa låter sina grundskolebarn åka över stadsdelsgränsen till ett område, som bedöms som “bättre”.
Citera
2014-02-12, 16:16
Medlem
Citat:
varför är det helt omöjligt att minska onödiga tranporter genom att förlägga skolorna där ungdomarna faktiskt bor?

Därför att man vill centralisera och uppnå skalfördelar. Skall du lägga en skola i lindome som kan möta alla intressen som, fordon, media, samhäll, natur, hotell & restaurang etc så kostar det. Dessutom så skall du se till att kvalitén är så pass hög så att eleven inte väljer en annan skola med samma utbud.

Du som har en sån fet utbildning borde väl ändå räkna ut att detta funkar när variansen är låg (tex grundskola där alla elever skall lära sig samma saker). Och att det inte funkar där variansen är hög.

Citera
2014-02-12, 19:03
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja

Ditt påstående att ungdomar från välmående områden väljer bort gymnasierna i Göteborgs centrum, måste betyda att de söker sig till grannkommunerna, eftersom vi inte har några gymnasier med teoretiska program utanför stadens centrala delar utöver Angerdsgymnasiet. Motsvarande migrering sker faktiskt även bland invandrare, där de mer ambitiösa låter sina grundskolebarn åka över stadsdelsgränsen till ett område, som bedöms som “bättre”.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Därför att man vill centralisera och uppnå skalfördelar. Skall du lägga en skola i lindome som kan möta alla intressen som, fordon, media, samhäll, natur, hotell & restaurang etc så kostar det. Dessutom så skall du se till att kvalitén är så pass hög så att eleven inte väljer en annan skola med samma utbud.

Du som har en sån fet utbildning borde väl ändå räkna ut att detta funkar när variansen är låg (tex grundskola där alla elever skall lära sig samma saker). Och att det inte funkar där variansen är hög.

Mölnlycke har ett populärt gymnasium och så även Kungsbacka
Senast redigerad av Rektangel 2014-02-12 kl. 19:17.
Citera
2014-02-12, 19:06
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Att dina besinräkningar är desamma är väl knappast förvånande då du inte dragit ner på bilåkandet.

Det är säkert så att endel av dessa 73 000 helt enkelt väljer andra destinationer men kollektivtrafiken har ökat med ca 10%. Vad kommer denna ökning från om de inte kommer från folk som ställer sina bilar.

Dessutom har man varken i göteborg eller stockholm kunnat påvisa någon negativ inverkan på handeln till följd av TS.

Är det som du säger så är det väl ok. Jag har dock för mig att det fanns utredningar som påvisade minskad omsättning för butikerna inne i staden och som sammanföll med införandet av tullarna.
Men är det som du påstår så är väl det bra. Jag förlägger inte min affärer i gbg längre och jag vet att flera med mig har valt andra affärscentrum som alternativ.
Citera
2014-02-12, 19:54
Medlem
Rektangels avatar
En tråd där just det fria skolvalet behandlas och rimligen inte är topic i denna tråd.
Läs hur många resonerar...

(FB) (S) - ska tvinga våra svenska barn att gå på våldsamma invandrarskolor

http://en.wikipedia.org/wiki/Desegregation_busing

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bussning_(USA)

När flyr skattekraften innerstaden och med detta skatteunderlaget för TS...? Blir Göteborg ett nytt Detroit?

En av de stora valfrågorna 2014?

Senast redigerad av Rektangel 2014-02-12 kl. 20:02.
Citera
2014-02-12, 20:54
Medlem
Citat:
Mölnlycke har ett populärt gymnasium och så även Kungsbacka

Och betyder det vad? Att elever i på dessa orter absolut inte vill välja skola i annat geografiskt område?
Citera
2014-02-12, 22:34
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Verkligen?
/...Generellt gäller att den som antas till forskarutbildningen ska ha en grundläggande högskoleutbildning om minst 240 högskolepoäng med en för forskarutbildningen lämplig inriktning. Utöver denna miniminivå kan varje forskarutbildningsämne ha särskilda förkunskapskrav – i många fall behövs en magister(master)-examen eller motsvarande kunskaper.../

http://www.chalmers.se/sv/forskning/forskarutbildning/du-som-vill-doktorera/Sidor/default.aspx

Högskoleförordningen, kapitel 7, 39 §:
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har
1. avlagt en examen på avancerad nivå,
2. fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
3. på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper
Citera
2014-02-13, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Är det som du säger så är det väl ok. Jag har dock för mig att det fanns utredningar som påvisade minskad omsättning för butikerna inne i staden och som sammanföll med införandet av tullarna.
Men är det som du påstår så är väl det bra. Jag förlägger inte min affärer i gbg längre och jag vet att flera med mig har valt andra affärscentrum som alternativ.

Nja, det kommer ett flertal påståenden från småbutikerna, vilka ofta har haft vikande omsättning och kundunderlag även långt innan TS införts, men det är som sagt var enklare att skylla de egna tillkortakommandena på andra externa faktorer istället för att inse verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av viperino
2. fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
3. på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper

Fast punkten 3 är väldigt ovanligt att den tillämpas vid forskar(doktorand)-studier. De vanligaste är 1 eller 2.

Varför får lekmän inom transportforskning och samhällsekonomi tillmätas så stort värde när det inom andra sektorer, t.ex. medicinvetenskap inte alls är fallet. ÄR det så enkelt att man genom att ha genomgått körkortsutbildningen någon gång med godkänt resultat så är man (minst) lika kunnig som professorer inom området?
Citera
2014-02-13, 09:26
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Och betyder det vad? Att elever i på dessa orter absolut inte vill välja skola i annat geografiskt område?

Faktiskt ja. Jag har en lillasyster som är 8 år yngre än mig, hon skall nu börja gymnasiet till sommaren. Min familj bor i Kungsbacka och för henne är det inte diskuterbart att börja på någon annan skola än Elof Lindälvs Gymnasium. Likaså med hennes vänner.
Citera
2014-02-13, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino

Och motsvarande kunskaper får man inte om man inte ens gått ut högstadiet....!!!!
Citera
2014-02-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Faktiskt ja. Jag har en lillasyster som är 8 år yngre än mig, hon skall nu börja gymnasiet till sommaren. Min familj bor i Kungsbacka och för henne är det inte diskuterbart att börja på någon annan skola än Elof Lindälvs Gymnasium. Likaså med hennes vänner.

Då är det väl bara att gratulera. Själv bodde jag inne i stan och valde skola i närheten. Många av mina kompisar bodde utanför stan och gick i denna skola trots att det fanns närmare alternativ.
Citera
2014-02-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde

Enligt trafikverkets egen uppföljning av handeln i Göteborgsregionen så har handeln i centrum minskat kraftigt:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/96355/bildspel_hui_%20jan%202014_handel_trangselskatt_q2 _2013.pdf
Rapporten som publicerades 28 januari gäller för 2:a kvartalet, ryktet säger att minskningen var som kraftigast i julhandeln, om det är sant lär vi få se om ett halvår, det är så lång eftersläpning som statistiken har eftersom den bygger på offentlig statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in