2014-02-14, 06:40
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Var kan man hitta handpumpade cask ales i Sverige? Sett nåt ställe i Stockholm men minns ej vilket.

Oliver Twist brukar ha tre fat påkopplade.
Citera
2014-02-14, 09:51
Medlem
Bernardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Kommer prova Smuttynose Barleywine Style Ale någon dag framöver, kanske redan ikväll. Min första barley wine och på förhand låter den som en höjdare, är nog riktigt fin när man kommer in efter en trevlig promenad i den kyliga skogen kan jag tänka mig!
Jag drack den förra helgen och den var finfin. Tycker dock att en såpass stor flaska är lite för mycket för en person faktiskt, kändes lite tungt på slutet.

Min favorit-Barley Wine är dock definitivt fortfarande Great Divides Old Ruffian som jag brukar köpa ett par flaskor av när den kommer på Systembolaget. Nynäshamns Bötets Barley Wine är också fin och den kommer i en lämpligare serveringsportion än de två andra.
Citera
2014-02-14, 10:07
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Oliver Twist brukar ha tre fat påkopplade.
Ja det var nog där jag sett det. Tack!
Visserligen är många cask ales rätt tråkiga men tycker exempelvis Jaipur som cask ale är överlägsen flaskvarianten.
Citera
2014-02-14, 12:03
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Så konstigt är det väl inte med tanke på vad för öl det är, en vanlig och tråkig ljus lager som inte sticker ut någonstans. Fast det visste du ju inte, så ja, jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen.

Kommer prova Smuttynose Barleywine Style Ale någon dag framöver, kanske redan ikväll. Min första barley wine och på förhand låter den som en höjdare, är nog riktigt fin när man kommer in efter en trevlig promenad i den kyliga skogen kan jag tänka mig!

Givetvis har du rätt, men jag har ändå druckit min beskärda del av ljus industri-lager och dessa brukar i allmänhet ändå smaka någonting (kanske inte just gott, men ändå). Tycker denna Bavaria var totalt menlös, men kan iofs ha berott på att jag innan avnjutit en smakrik IPA

Kom gärna tillbaks med recension på Smuttynose!
Citera
2014-02-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Är det någon som vet nån öl på bolaget som smakar som den legendariska tuborg julebryggd? Har letat runt lite och kollat på andra mörka lager, men skulle behöva hjälp att hitta en som smakar så likt som möjligt.

Finns det några andra mörka lager som smakar bättre kan ni också säga vilka.

Köp valfri mörk lager och pissa lite i glaset så får du ungefär samma resultat. Antar att det inte är viktigt hur det smakar, annars hade man ju köpt något annat än tuborg.
Citera
2014-02-14, 14:20
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Händer ingenting till sommaren, alldeles för kort tid. Jag skulle säga att minimum för att lagra en imperial stout är ett år, men tycker många behöver 2 år för att det verkligen ska bli en tydlig förändring, efter ett år är den bara lite finslipad.

Okej ska ha det i åtanke, kanske ska satsa pa till jul da. Dock ar just world wide stout lagrad ett halvar innan forsaljning ocksa.
Citera
2014-02-14, 15:35
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernardo
Jag drack den förra helgen och den var finfin. Tycker dock att en såpass stor flaska är lite för mycket för en person faktiskt, kändes lite tungt på slutet.

Min favorit-Barley Wine är dock definitivt fortfarande Great Divides Old Ruffian som jag brukar köpa ett par flaskor av när den kommer på Systembolaget. Nynäshamns Bötets Barley Wine är också fin och den kommer i en lämpligare serveringsportion än de två andra.

Kul att höra! Och ja, den lär bli rätt maffig. Blir det för jobbigt är det bara att vaska eller spara ett tag, har inget problem med sådant. Onödigt att plåga sig själv!

Har du testat Mohawk American Barley Wine, och vad tyckte du om den i sådana fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Givetvis har du rätt, men jag har ändå druckit min beskärda del av ljus industri-lager och dessa brukar i allmänhet ändå smaka någonting (kanske inte just gott, men ändå). Tycker denna Bavaria var totalt menlös, men kan iofs ha berott på att jag innan avnjutit en smakrik IPA

Kom gärna tillbaks med recension på Smuttynose!

Jag har inte testat Bavaria så jag kan inte uttala mig, men den smakade nog ännu mindre på grund av att du druckit, och kanske vant dig vid, en mycket mer smakrik öl, ja. Mycket möjligt.

Skall bli.
Citera
2014-02-14, 15:54
Medlem
LP-skivas avatar
Smällde precis i mig en Jai Alai till håkkyn. Var ett par år sedan sist men jag tyckte den var fräschare än jag kom ihåg. Nån som vet tappdatum på batchen Bolaget fick? Datumstämplarna är helt utsmetade och därför oläsbara.
Citera
2014-02-14, 15:59
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Var kan man hitta handpumpade cask ales i Sverige? Sett nåt ställe i Stockholm men minns ej vilket.

Akkurat brukar väl också ha vill jag minnas.
Citera
2014-02-14, 16:04
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Ansedd som bästa veteölen i världen.
Enligt vem?
Citera
2014-02-14, 16:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Smällde precis i mig en Jai Alai till håkkyn. Var ett par år sedan sist men jag tyckte den var fräschare än jag kom ihåg. Nån som vet tappdatum på batchen Bolaget fick? Datumstämplarna är helt utsmetade och därför oläsbara.
Har en kvar och på den står det 4 nov 2013, inte purfärsk alltså.
Min håkkyöl blev en Smuttynose Barley och jag har ca 20 cl kvar. Man behöver inte tippa i sig öl bara för att bli full!
Citera
2014-02-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Enligt vem?

Äh, folket... Ratebeer, Beeradvocate.

http://www.ratebeer.com/RateBeerBest/ByStyle_012013x.asp
http://www.beeradvocate.com/beer/style/92/

http://www.ratebeer.com/

Även 2a som bästa öl denna vecka på ratebeer framsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in