2014-02-13, 08:54
Medlem
brutefishs avatar
rökölstråden?

black metal, säg det med östgötska så låter det RIKTIGT coolt.

kan inte riktigt minnas vilken skillnad det är på denna jämfört med den gamla jästen, antagligen inte så mycket.

i alla fall, väldigt len och sticker inte alls ut, alkoholen är väl dold. skummar mycket, men inte mycket kolsyra, det tycker jag är trevligt, imp stouts ser mer inbjudande ut så. ganska söt och åt "chokladhållet".
drick om tillfälle finns, dock inget man behöver lipa över om man missat.
3.5
Citera
2014-02-13, 13:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Alaskan Smoked Porter, S:t Eriks Rauchbier, Aecht Schlenkerla Rauchbier. Har bara testat den sistnämnda som är riktigt god!
Alla tre är goda. St.Eriks tycker jag ligger i nästan samma nivå som Aecht. Alaskan är ju en lite annan typ av öl men den är också bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Som Punkliv skrev så finns ju bla Aech Schlenkerla Märzen Rauchbier ooch st.eriks rauchbier.
Kan inte uttala mig om Nils oscar rökporter men den håller nog en bra standard om man tänker på Nils oscars andra produkter. Aecht är den som jag rekommenderar, kan dricka den alla dar i veckan.
NO Rökporter tycker jag personligen har för klen röksmak, i den klassen är Alaskan betydligt bättre om det är rök man eftersträvar.
Citera
2014-02-13, 18:56
Medlem
schteeeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
NO Rökporter tycker jag personligen har för klen röksmak, i den klassen är Alaskan betydligt bättre om det är rök man eftersträvar.
Kul att höra! Har en pava Alaskan från decembersläppet '12 som jag nog borde dricka upp någon gång, vad jag minns av den så var jag inte imponerad. Borde dock uppskatta den mera nu då jag har finslipat smaklökarna rejält sedan dess.

För övrigt hoppas jag att ingen har missat att deadlinen för Great Brands Stone-inköp är den 20/2? Har det redan nämnts så ber jag om ursäkt. Mixpacket är jävligt vasst, Oaked AB är smutt som fan.
Citera
2014-02-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjeep
Blev en Dogfish Head World Wide Stout i helgen och den kvalade direkt in på min personliga topp 10.

En rik, mörk och fyllig öl med maltsötma samt toner av choklad. Med sina 18% är det en mäktig öl som man satt och sippade på ett tag. Passar perfekt som dessert. Drack den cirka 14-16C kall.

Ska prova lagra mina resterande flaskor till sommaren.

Händer ingenting till sommaren, alldeles för kort tid. Jag skulle säga att minimum för att lagra en imperial stout är ett år, men tycker många behöver 2 år för att det verkligen ska bli en tydlig förändring, efter ett år är den bara lite finslipad.
Citera
2014-02-13, 19:38
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schteeeek
Kul att höra! Har en pava Alaskan från decembersläppet '12 som jag nog borde dricka upp någon gång, vad jag minns av den så var jag inte imponerad. Borde dock uppskatta den mera nu då jag har finslipat smaklökarna rejält sedan dess.

För övrigt hoppas jag att ingen har missat att deadlinen för Great Brands Stone-inköp är den 20/2? Har det redan nämnts så ber jag om ursäkt. Mixpacket är jävligt vasst, Oaked AB är smutt som fan.
ja men det är ju samma upplägg varenda gång. ok, nice att man får färska grejer, men för fan, alternera åtminstone en smak.
Citera
2014-02-13, 19:41
Medlem
Hoppas detta är rätt tråd. Hur ska jag göra för att kunna dricka svepa en 50cl öl direkt? Ska man ta en med låg alkoholhalt och sen låta den stå framme i typ 20 minuter eller?
Citera
2014-02-13, 19:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hoppas detta är rätt tråd. Hur ska jag göra för att kunna dricka svepa en 50cl öl direkt? Ska man ta en med låg alkoholhalt och sen låta den stå framme i typ 20 minuter eller?
Den frågan passar lika bra här som en neger på ett ku klux klan-möte.
Citera
2014-02-13, 21:38
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Den frågan passar lika bra här som en neger på ett ku klux klan-möte.

Ungefär så, ja.

Men iallfall, tänkte testa något nytt på puben igår så köpte en Bavaria (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1560), utan att gå på något annat än namnet egentligen. Någon annan som testat denna? Det kan vara den absolut tråkigaste öl jag någonsin druckit. Smakade ungefär som mineralvatten. En riktig besvikelse, även om det faktiskt var lite fascinerande hur jävla lite öl den faktiskt smakade.

Dock var det lite win-situation ändå, för känner att det måste vara den ultimata bakis-ölen på festival eller dylikt, då det i princip är vatten. Blir nog att inhandla ett par stycken till festivalsommaren
Citera
2014-02-13, 21:57
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Ungefär så, ja.

Men iallfall, tänkte testa något nytt på puben igår så köpte en Bavaria (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1560), utan att gå på något annat än namnet egentligen. Någon annan som testat denna? Det kan vara den absolut tråkigaste öl jag någonsin druckit. Smakade ungefär som mineralvatten. En riktig besvikelse, även om det faktiskt var lite fascinerande hur jävla lite öl den faktiskt smakade.

Dock var det lite win-situation ändå, för känner att det måste vara den ultimata bakis-ölen på festival eller dylikt, då det i princip är vatten. Blir nog att inhandla ett par stycken till festivalsommaren

Så konstigt är det väl inte med tanke på vad för öl det är, en vanlig och tråkig ljus lager som inte sticker ut någonstans. Fast det visste du ju inte, så ja, jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen.

Kommer prova Smuttynose Barleywine Style Ale någon dag framöver, kanske redan ikväll. Min första barley wine och på förhand låter den som en höjdare, är nog riktigt fin när man kommer in efter en trevlig promenad i den kyliga skogen kan jag tänka mig!
Citera
2014-02-13, 22:12
Medlem
Är det någon som vet nån öl på bolaget som smakar som den legendariska tuborg julebryggd? Har letat runt lite och kollat på andra mörka lager, men skulle behöva hjälp att hitta en som smakar så likt som möjligt.

Finns det några andra mörka lager som smakar bättre kan ni också säga vilka.
Citera
2014-02-14, 00:48
Medlem
Hajafintens avatar
Drack en Sierra Nevada Celebration fresh hop ale.
Tyckte att den var riktigt frisk och god. Dock så var det något som inte riktigt stämde för mig, tyckte att den saknade beska.
Citera
2014-02-14, 04:57
Medlem
Quorthons avatar
Var kan man hitta handpumpade cask ales i Sverige? Sett nåt ställe i Stockholm men minns ej vilket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in