2014-02-11, 18:00
Medlem
Belfours avatar
Själv sitter man med en poäng från AB, jag brukar inte vara den som klagar men nu jädrar.
Citera
2014-02-11, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Nu är jag ju helt okunnig juridiskt än så länge, men hur kopplar du NJA 1948 s489 till detta? Har inte läst domen själv, (är det bara ett exempel? mtp årtalet...) men om det var en skröplig man som skottade snö och orsakade personskada på en annan, och att man då tog hänsyn till hans fysiska hälsa? Hur kopplar du det till en kille som trillar omkull i en park? Det kanske är ett relevant rättsfall, men du kanske bör resonera mer kring varför?

Min poäng är bara att du ju inte vet något om vem personen är eller vad som skedde. Det enda du vet är ju det som stod i frågan? Då blir det i mina ögon "off topic" att ens nämna individuella omständigheter och ålder m.m. i den omfattningen.

Men: Anses det mer oaktsamt agerat av kommunen om en pensionär trillar än om en 25-årig elitidrottare? Om så är fallet, varför? Borde inte pensionären ha större risk att trilla även om det inte är jättehalt? Om en frisk och kry människa halkar och slår sig så pass allvarligt borde ju själva halkrisken vara betydligt större och därav kommunen vara mer oaktsam?

Bara lite tankar angående det du skrev! Försöker inte rätta dig. Jag är som sagt oskuld inom juridiken (inga tentor än). Så det enda jag kunde ifrågasätta var hur du fick in NJA-hänvisningen i detta fall. Vore kul att höra hur du resonerade.

Tack för svaret iaf.

Någon annan som har kommentarer? För långt, för kort? fel lagrum, övriga fel o.s.v.
Ni efterfrågade min tentamen men nu postade jag bara tre frågor.
Citera
2014-02-11, 18:08
Medlem
Sobofieds avatar
Att få mer än 1p omprövat är lite den heliga graalen..
Citera
2014-02-11, 18:17
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Själv sitter man med en poäng från AB, jag brukar inte vara den som klagar men nu jädrar.
Pluggar inte du i Lund? Annars så brukar examinatorerna vara lite pragmatiska i dessa situationer.
Vilken kurs?
Citera
2014-02-11, 19:18
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Haha ja det blev lite konstigt formulerat kanske. Jag menade snarare att jag efter 4,5 års studier till jurist inte vill jobba som något annat. Jag vill ha kvalificerat JURIDISKT arbete inte bara "kvalificerat". Om jag läste till gymnasielärare skulle jag vilja jobba som det också och inte som förskolelärare. Dålig liknelse kanske men förhoppningsvis förstår du min poäng.

Och ja, i ärlighetens namn tycker jag det ska bli coolt att kunna kalla mig jurist. Lite yrkesstolthet måste man väl ha. Vad ska du göra, stämma mig?

Jo jag förstår, tyckte bara det lät rätt roligt
Citera
2014-02-11, 19:18
Medlem
Citat:

Tänk att vara en poäng från att vara en poäng från AB. Då ligger man nära till att vara nära AB.
Citera
2014-02-11, 20:53
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Är det någon som har erfarenhet av att ompröva betyg här i Uppsala? Har det hänt att det gått igenom? Fick 2 risiga poäng från AB så jag undrar således om det är värt att göra ett försök.
Även jag ansluter mig till den tveksamhet eXtremos och Legal-Eagles gett uttryck för. Två poäng är ju tyvärr en hel del i tentasammanhang, i synnerhet mot bakgrund av att de brukar höja upp de resultat som är en poäng ifrån.

Citat:
Kör hårt!
Citera
2014-02-11, 21:22
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Pluggar inte du i Lund? Annars så brukar examinatorerna vara lite pragmatiska i dessa situationer.
Vilken kurs?

Lund it is, Gäller den "sociala dimensionen"/T3.
Jahapp, hur bör jag lägga upp taktiken? Någon som har praktiskt erfarenhet?

Det jobbiga är att Eva hade 45 minuters utläggning på frågestunden inför tentan om hur svårt det är att ompröva sitt betyg, att lärarlaget alltid granskar varje fall "otroligt noga" bla bla bla. Fan.
Citera
2014-02-11, 21:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Lund it is, Gäller den "sociala dimensionen"/T3.
Jahapp, hur bör jag lägga upp taktiken? Någon som har praktiskt erfarenhet?

Det jobbiga är att Eva hade 45 minuters utläggning på frågestunden inför tentan om hur svårt det är att ompröva sitt betyg, att lärarlaget alltid granskar varje fall "otroligt noga" bla bla bla. Fan.
Du borde kunna begära ut andras PM, tentor och andra inlämnade arbeten för att jämföra med dina.
Citera
2014-02-11, 21:41
Medlem
Studerar just nu T2 på juristprogrammet. Är ganska säker på att jag kommer vilja sitta ting och funderar därför att plugga på somrarna för att få sidomeriter. Finns det några ämnen "till grupp 1" som man kan läsa över sommaren eller måste man ha kommit längre in i utbildningen för att kunna läsa detta? Och jag såg även att man måste ha läst minst 30 hp för att få tillgodoräkna poängen. Gäller detta sammanhängande eller kan man tillexempel läsa 15 hp i sommar och 15 hp nästa sommar och det räknas som 30 hp = 6p?

Ge gärna tips på kurser !
Citera
2014-02-11, 21:50
Medlem
snubbuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Anledningen till att jag uttalade mig ganska säkert är ju också att den mer speciella situationen jag nämnde är att det - såvitt jag förstått det - fanns med två stycken fel i tentamen som var ganska betydelsefulla för besvarandet. Dessa "rättades" under pågående skrivning. Detta är varför jag tror att tentamen har rättats mycket noggrant, det verkar också ha tagit längre tid än normalt.

Någon T2:a från UU får gärna delge oss vad som vad fel i tentan och hur diskussionerna bland er och lärarna har varit.

Var två sakfel som man i min mening inte kunde undgå att upptäcka själv. Vad jag hört har lärarna bett om ursäkt och medgivit att något sådant såklart inte får inträffa, och ifall resultaten till stor utsträckning varit sämre än tidigare år, ta det i beaktande. Vad jag hört så gör dom det även ifall resultatskillnaden inte berott på något "fel".
Citera
2014-02-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Är det någon som har erfarenhet av att ompröva betyg här i Uppsala? Har det hänt att det gått igenom? Fick 2 risiga poäng från AB så jag undrar således om det är värt att göra ett försök.

Tycker för övrigt att Lena Olsen bör pensioneras med omedelbar verkan samt att Joel bör förpassas till Örebro eller dylikt.

Det var flera som hamnade just 2 p ifrån. Med tanke på den sjukt generösa rättningen (54% Ba och 25% AB - det lär fan inte hänt förr?), att de ska (påstår de) rutinmässigt extragranska om du ligger nära gräns, så tror jag det blir svårt få 2 p på en omprövning. Sen kan det kanske vara svårt komma på ett skäl till att det ska omprövas?

Örebro är alldeles för snällt, stegling är ett betydligare bättre framtidsöde för honom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in