2014-02-11, 10:06
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Ja, just det. Marginaleffekten inträder här, inte innan. Helt rätt.

Nu hänger jag inte med igen... Kanske är det enklast att åskådliggöra hur jag tänker med ett exempel?

Exempel 1 - specialkurser (grupp "1.1")
A har läst 45 hp specialkurser (3 x 15 hp). För dessa får hon (6+6=)12 meritpoäng. Så länge specialkurserna understiger totalt 30 hp, får hon inga meritpoäng alls eftersom tröskeln - oavsett vilken "undergrupp" i grupp 1 studierna tillhör - ligger på 30 hp.

Exempel 2 - NEK eller FEK (eller annat ämne i grupp "1.2")
B har läst 45 hp NEK (30 hp på A-nivå samt 7,5 + 7,5 hp på B-nivå). För dessa får hon (6+6=)12 meritpoäng. Så länge NEK-kurserna understiger totalt 30 hp, får hon inga meritpoäng alls eftersom tröskeln - oavsett vilken "undergrupp" i grupp 1 studierna tillhör - ligger på 30 hp.

Alltså. Som jag ser det är det ingen skillnad mellan hur meritpoängen beräknas i de olika exemplen. Jag ser helt enkelt ingen "marginaleffekt" eller liknande.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2014-02-11, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Nu hänger jag inte med igen... Kanske är det enklast att åskådliggöra hur jag tänker med ett exempel?

A har läst 45 hp specialkurser (3 x 15 hp). För dessa får hon (6+6=)12 meritpoäng. Så länge specialkurserna understiger totalt 30 hp, får hon inga meritpoäng alls eftersom tröskeln - oavsett vilken "undergrupp" i grupp 1 studierna tillhör - ligger på 30 hp.

B har läst 45 hp NEK (30 hp på A-nivå samt 7,5 + 7,5 hp på B-nivå). För dessa får hon (6+6=)12 meritpoäng. Så länge NEK-kurserna understiger totalt 30 hp, får hon inga meritpoäng alls eftersom tröskeln - oavsett vilken "undergrupp" i grupp 1 studierna tillhör - ligger på 30 hp.

Alltså. Som jag ser det är det ingen skillnad mellan hur meritpoängen beräknas i de olika exemplen. Jag ser helt enkelt ingen "marginaleffekt" eller liknande.

Du har rätt. Skillnaden blir om du läser 30 hp FEK och 15 hp kriminologi. Här får du endast 6 meritpoäng, jämfört med 3 specialkurser á 15 hp vilket ger 12 meritpoäng.
Citera
2014-02-11, 10:23
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Du har rätt. Skillnaden blir om du läser 30 hp FEK och 15 hp kriminologi. Här får du endast 6 meritpoäng, jämfört med 3 specialkurser á 15 hp vilket ger 12 meritpoäng.

Exakt. Men då är ju jämförelsen inte längre heller särskilt relevant...
Citera
2014-02-11, 10:56
Medlem
Hur många poäng i arbetsrätt brukar ni läsa på juristprogrammet?
Citera
2014-02-11, 11:11
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Jag förstår dock inte varför ni snöar in er på teoretiska sidomeriter? Har ni bra betyg är det i alla avseenden bättre att arbeta i ett år efter examen. Du får mer meritpoäng än att plugga ett år extra, du tjänar pengar, du vässar ditt CV och du "förlorar" endast 6 månader då du kan avräkna 6 månader från notarietiden.

Läsa dubbelt.

Citat:
Hur många poäng i arbetsrätt brukar ni läsa på juristprogrammet?

På SU är arbetsrätten ena halvan (andra är familjerätt) av 10,5 hp. Därefter kan man läsa specialkurser på 15hp.
Citera
2014-02-11, 12:00
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog

Så som jag har fattat det tidigare - men jag inser nu att detta inte kan stämma - så såg jag t ex FEK A som ett grundmoment och FEK B som ett annat grundmoment och då skulle det uppstå en marginaleffekt om du t ex läst hela FEK A och halva FEK B(45 poäng) jämfört med 3 fördjupningskurser á 15 poäng(45 poäng). Dock borde det väl uppstå en marginaleffekt om man i stället läser hela FEK A+ halva NEK A(återigen 45 poäng) i jämförelse med 3 fördjupningskurser á 15 poäng, eller?
Senast redigerad av Legal-Eagle 2014-02-11 kl. 12:03.
Citera
2014-02-11, 12:19
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Så som jag har fattat det tidigare - men jag inser nu att detta inte kan stämma - så såg jag t ex FEK A som ett grundmoment och FEK B som ett annat grundmoment och då skulle det uppstå en marginaleffekt om du t ex läst hela FEK A och halva FEK B(45 poäng) jämfört med 3 fördjupningskurser á 15 poäng(45 poäng). Dock borde det väl uppstå en marginaleffekt om man i stället läser hela FEK A+ halva NEK A(återigen 45 poäng) i jämförelse med 3 fördjupningskurser á 15 poäng, eller?

FEK A är grundmomentet om 30 hp, FEK B är nästa "nivå" så att säga. Mao är du klar med grundmomentet så fort du läst klar A-kursen (eller motsvarande) inom ett visst ämne.

Däremot är du som du säger i fallet där du endast läst FEK A och halva NEK A. Då har du ju inte uppfyllt grundmomentet för NEK och därför räknas dessa inte heller till grupp 1. Men då är det ju som sagt inte längre en särskilt givande jämförelse och vad man "tjänar" på att läsa specialkurser blir plötsligt väldigt urvattnat. Om du står i valet ock kvalet att läsa mer än vad du behöver, borde du ju inte välja att dela upp dina hp på detta sätt. Det är ju bara dumt.
Citera
2014-02-11, 12:52
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att ompröva betyg här i Uppsala? Har det hänt att det gått igenom? Fick 2 risiga poäng från AB så jag undrar således om det är värt att göra ett försök.

Tycker för övrigt att Lena Olsen bör pensioneras med omedelbar verkan samt att Joel bör förpassas till Örebro eller dylikt.
Citera
2014-02-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Är det någon som har erfarenhet av att ompröva betyg här i Uppsala? Har det hänt att det gått igenom? Fick 2 risiga poäng från AB så jag undrar således om det är värt att göra ett försök.

Tycker för övrigt att Lena Olsen bör pensioneras med omedelbar verkan samt att Joel bör förpassas till Örebro eller dylikt.

Har väldigt svårt att tänka mig att du genom omprövning kan bedömas annorlunda betygsmässigt om du har två poäng mindre än gränsen för det högre betyget. Enda möjliga undantaget skulle väl kunna vara om något är tvivelaktigt utfört rent bedömningsmässigt när det gäller absoluta poäng.
Citera
2014-02-11, 16:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppim

Även om vi beaktar att det - såvitt jag vet - föreligger tämligen speciella omständigheter i detta fallet så kan jag nästan lova dig att du inte kommer att vinna någon framgång med din begäran om omprövning. Då institutionen är högst medveten om dessa omständigheter är det någonting som redan har beaktats, det kommer alltså inte återigen beaktas vid en eventuell omprövning, då ju studenterna skulle gynnas dubbelt upp. Sedan bör det också tilläggas att institutet omprövning främst verkar tillämpas vid solklara gränsfall. Två poäng är tyvärr inte ett sådant gränsfall.

Med detta sagt innebär det inte att du absolut inte skall begära omprövning. Anser du att betyget är uppenbart oriktigt (läs: krävs ganska mycket), och har stöd för detta, så är det bara att skicka in. Du förlorar således inte på det.
Citera
2014-02-11, 17:21
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Även om vi beaktar att det - såvitt jag vet - föreligger tämligen speciella omständigheter i detta fallet så kan jag nästan lova dig att du inte kommer att vinna någon framgång med din begäran om omprövning. Då institutionen är högst medveten om dessa omständigheter är det någonting som redan har beaktats, det kommer alltså inte återigen beaktas vid en eventuell omprövning, då ju studenterna skulle gynnas dubbelt upp. Sedan bör det också tilläggas att institutet omprövning främst verkar tillämpas vid solklara gränsfall. Två poäng är tyvärr inte ett sådant gränsfall.

Med detta sagt innebär det inte att du absolut inte skall begära omprövning. Anser du att betyget är uppenbart oriktigt (läs: krävs ganska mycket), och har stöd för detta, så är det bara att skicka in. Du förlorar således inte på det.
Mmm...delar denna uppfattning. Vad beträffar Lund så har jag aldrig stött på att någon fått ett resultat med bara en poäng ifrån en viss betygsgräns. Vid rättning av tentor så finns det givetvis alltid ett visst inslag av skönsmässighet och att examinatorerna tar detta i beaktande och heller friar än fäller och regelmässigt rättar upp dessa tentor till nästa betygsnivå. Vid två poäng så anser de sig nog ha ganska bra på fötterna och har förmodligen studerat dessa extra noga.
Citera
2014-02-11, 17:32
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Mmm...delar denna uppfattning. Vad beträffar Lund så har jag aldrig stött på att någon fått ett resultat med bara en poäng ifrån en viss betygsgräns. Vid rättning av tentor så finns det givetvis alltid ett visst inslag av skönsmässighet och att examinatorerna tar detta i beaktande och heller friar än fäller och regelmässigt rättar upp dessa tentor till nästa betygsnivå. Vid två poäng så anser de sig nog ha ganska bra på fötterna och har förmodligen studerat dessa extra noga.
Anledningen till att jag uttalade mig ganska säkert är ju också att den mer speciella situationen jag nämnde är att det - såvitt jag förstått det - fanns med två stycken fel i tentamen som var ganska betydelsefulla för besvarandet. Dessa "rättades" under pågående skrivning. Detta är varför jag tror att tentamen har rättats mycket noggrant, det verkar också ha tagit längre tid än normalt.

Någon T2:a från UU får gärna delge oss vad som vad fel i tentan och hur diskussionerna bland er och lärarna har varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in