2014-02-11, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
c)
Det handlar här om personskada, en fraktur.
Man ska inte låta sig vilseleddas av att det är en kommun i det här fallet. Det handlar inte om det allmänna i 3kap SKL:s bemärkelse. Att skotta i en park är en privaträttslig angelägenhet och ska bedömas enligt de vanliga reglerna.
Det blir här tal om 2:1 istället för vad som säger i 3:2- om det allmännas särskilda ansvar.
Att det inte är själva personerna som beslutar om att inte sanda och därmed utsätta medborgarna för en risk personligen spelar ingen roll då principalansvaret enligt 3:1 gör arbetsgivaren ansvarig för sina anställda. Kommunen har anställda som ska sanda och som arbetsgivare svarar de för sina anställda såsom det var de själva som utförda arbetet. Eventuellt kan man se det som organansvr- stadsförvaltningen eller liknande ska sköta arbetet. I båda fallen leder det till ansvar enligt 3:1

Det blir en culpabedömning som måste till i det här aktuella fallet. Något uppsåt är det inte tal om, det blir oaktsamhet som eventuellt får åberopas.
För att bedöma om oaktsamhet föreligger kan man kolla vad författningar, prejudikat, sedvana och andra föreskrifter föreskriver, och om det inte finns några sådana så får man göra en fri bedömning.
I det här fallet är det själva kommunen som handlar, de skapar därmed sina egna föreskrifter.. men de kan såklart inte strunta i lagar och andra regler som finns.
Om det finns föreskrifter som säger att man ska salta så påverkar detta påculpabedömningen, men det är fortfarande inte strikt ansvar så kommunen kan fortfarande åberopa undantag för att slippa anses vara oaktsam, desto mer preciserade föreskriften är desto mindre utrymme finns det för kommunen att slippa ses som oaktsam.
Den fria bedömningen tar hänsyn till hur stor risken är för skada, storleken på den eventuella skada och möjligheterna att undvika skada.
Risken att någon skadas i och med att det inte saltas är övervhängande, eftersom det sker i hela kommunen kommer alla invånarna att drabbas, även äldre och skröpliga som är extra känsliga kommer att bli utsatta.
Skadorna kan bli stora, bilar kan krocka och dödsfall kan uppstå på vägarna.
Risken får vägas mot nyttan. Hur stor är risken, hur stora är åtgärderna för att förhindra skada i och med att risken finns.
Nyttan det innebär för miljön kan inte anses överväga risken i det här fallet även om de åtgärder som vidtas för att minimera risken (utskickande av broschyrer) får anses vara goda åtgärder för att minimera den risk som uppstår.
Att varna genom broschyrer kan anses vara ett bra sätt att få ut informationen och att informera invånarna att saltningen upphör är det bästa sättet att förhindra skador under sådana förhållanden som numera råder (hala vägar o.s.v.)
I det här fallet är risken mycket stor och det får därför anses vara oaktsamt att inte salta, även om de informerar varenda invånare så kommer de inte undan det faktumet att alla vägarna är hala och därför farliga att använda.

Generellt sätt tar man inte hänsyn till individuella omständigheter men det kan tänkas ske vid okvalificerad verksamhet.
I ett NJA 1948 s489 var det en skröplig man som skottade snö och orskade personskada på annan, HD tog hänsyn till hans nedsatta fysiska hälsa.
Kan man tänka sig att det talar för en hårdare bedömning mot kommunen om det är en äldre person som är ute och går och ramlar omkull då personen har fysiska defekter. Att det är okvalificerad verksamhet talar för det, men i allmänhet tar man inte hänsyn till indivuella omständigheter och personen var inte tvungen att försätta sig i situationen, om det var tvång genom arbete kunde man bedömt det som en förmildrande omständighet till gagn för den skadelidande och därmed i skärpande rikting för kommunen.[/spoiler]

Nu är jag ju helt okunnig juridiskt än så länge, men hur kopplar du NJA 1948 s489 till detta? Har inte läst domen själv, (är det bara ett exempel? mtp årtalet...) men om det var en skröplig man som skottade snö och orsakade personskada på en annan, och att man då tog hänsyn till hans fysiska hälsa? Hur kopplar du det till en kille som trillar omkull i en park? Det kanske är ett relevant rättsfall, men du kanske bör resonera mer kring varför?

Min poäng är bara att du ju inte vet något om vem personen är eller vad som skedde. Det enda du vet är ju det som stod i frågan? Då blir det i mina ögon "off topic" att ens nämna individuella omständigheter och ålder m.m. i den omfattningen.

Men: Anses det mer oaktsamt agerat av kommunen om en pensionär trillar än om en 25-årig elitidrottare? Om så är fallet, varför? Borde inte pensionären ha större risk att trilla även om det inte är jättehalt? Om en frisk och kry människa halkar och slår sig så pass allvarligt borde ju själva halkrisken vara betydligt större och därav kommunen vara mer oaktsam?

Bara lite tankar angående det du skrev! Försöker inte rätta dig. Jag är som sagt oskuld inom juridiken (inga tentor än). Så det enda jag kunde ifrågasätta var hur du fick in NJA-hänvisningen i detta fall. Vore kul att höra hur du resonerade.
Senast redigerad av Harklank 2014-02-11 kl. 05:23.
Citera
2014-02-11, 07:22
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Ja, notarie. Utan att veta så skulle jag tro att om du tar ut examen så åker du nog ut.

Trodde det bara fanns två grupper för hur värdefulla kurserna är. Så det finns en tredje grupp för fördjupningskurserna?
Citera
2014-02-11, 07:42
Medlem
Citat:
...och för att göra det ännu roligare: om man läser fler fördjupningskurser, vilket man alltså har rätt till, så är dessa kurser poängmässigt mer värda än kurser i Nek, Fek eller liknande.

Nu har du nog snurrat till det lite, unge man.
Citera
2014-02-11, 08:03
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
...och för att göra det ännu roligare: om man läser fler fördjupningskurser, vilket man alltså har rätt till, så är dessa kurser poängmässigt mer värda än kurser i Nek, Fek eller liknande.

Hmm. Antingen missförstår jag dig, eller så har du helt fel. Mig veterligen finns det två, och endast två, olika grupper för värdering av studiemeriter. Fördjupningskurser - så länge de är "juridiskt relevanta" - sorterar in under grupp 1, precis som NEK eller FEK. Mao ger extra fördjupningskurser lika mycket meritpoäng som dessa, men inte fler.
Citera
2014-02-11, 08:09
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Trodde det bara fanns två grupper för hur värdefulla kurserna är. Så det finns en tredje grupp för fördjupningskurserna?

[quote]Nu har du nog snurrat till det lite, unge man./QUOTE]

Nja, jag kanske var lite otydlig. Det finns två grupper, men grupp 1 består av två delar. Både t ex Fek och en fördjupningskurs ingår i grupp 1, men Fek ingår endast i grupp 1 om det omfattar hela 30 poängskursen. Har man poäng i Fek, men det omfattar inte hela kursen så hamnar poängen i grupp 2. Någon liknande "degradering" av juridiska kurser finns dock inte, utan de räknas alltid till grupp 1, oavsett hur många poäng det rör sig om. I den här kontexten så är de juridiska kurserna mer värda.
Citera
2014-02-11, 08:14
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Nja, jag kanske var lite otydlig. Det finns två grupper, men grupp 1 består av två delar. Både t ex Fek och en fördjupningskurs ingår i grupp 1, men Fek ingår endast i grupp 1 om det omfattar hela 30 poängskursen. Har man poäng i Fek, men det omfattar inte hela kursen så hamnar poängen i grupp 2. Någon liknande "degradering" av juridiska kurser finns dock inte, utan de räknas alltid till grupp 1, oavsett hur många poäng det rör sig om. I den här kontexten så är de juridiska kurserna mer värda.

Ah ok. Men det beror ju iofs på att du redan har "grundnivån" i form av en juristexamen. Där har du dina "30 hp" per automatik, så att säga. Så grupp 1 består inte egentligen av "två delar". Men nu är jag med på hur du menar.
Senast redigerad av hoodog 2014-02-11 kl. 08:19.
Citera
2014-02-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ah ok. Men det beror ju iofs på att du redan har "grundnivån" i form av en juristexamen. Där har du ju dina "30 hp" per automatik, så att säga. Så grupp 1 består ju inte egentligen av "två delar". Men nu är jag med på hur du menar.

Enligt Domstolsverket består grupp 1 av två delar, juridiska ämnen och icke-juridiska ämnen.
http://www.domstol.se/Publikationer/Informationsmaterial/notarie_pa_vag_in_i_juridikens_finrum.pdf

Det jag hade missat var att man kunde läsa flera specialkurser, intressant. Då kanske man kan arbeta ihop 36 meritpoäng
Senast redigerad av Lindgren08 2014-02-11 kl. 08:38.
Citera
2014-02-11, 08:26
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ah ok. Men det beror ju iofs på att du redan har "grundnivån" i form av en juristexamen. Där har du ju dina "30 hp" per automatik, så att säga. Så grupp 1 består ju inte egentligen av "två delar". Men nu är jag med på hur du menar.
Ja, alltså det är mer taktiskt att läsa fördjupningskurser eftersom du direkt får tillgodoräkna dig det fulla värdet (grupp 1). När du har läst en fördjupningskurs på 15 poäng så hamnar den direkt i grupp 1. Vid samma tidpunkt kommer kursen i Fek fortfarande vara placerad i grupp 2, vilket som sagt ändras i samma stund som hela kursen blir klar. Men eftersom notarietjänsterna utlyses kontinuerligt så vill man ju vid denna tidpunkt maxa sina poäng, vilket gör fördjupningskursen mer värd.
Citera
2014-02-11, 08:28
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Enligt Domstolsverket består grupp 1 av två delar, juridiska ämnen och icke-juridiska ämnen.
http://www.domstol.se/Publikationer/Informationsmaterial/notarie_pa_vag_in_i_juridikens_finrum.pdf

Det jag hade missat var att man kunde läsa flera specialkurser, intressant. Då kanske man kan arbeta ihop 36 hp

Jaha, se där. Då finns det ju två grupper trots allt. Jag tror bara att jag (kanske felaktigt) aldrig sett dem som två separata, eftersom själva påståendet att man måste ha "grundnivå om 30 hp" inom juridiska ämnen skulle låta som nonsens, när man ju redan har minst 270 hp juridiska ämnen då man väl söker notarieanställning.
Citera
2014-02-11, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Haha är det såhär juristkåren ser ut... Snacka om att vara titelkåt.

Det stämmer faktiskt, särskilt på domstol. När jag var sommarnotarie så berättade en utav rådmännen att en utav de pensionerade rådmännen som arbetade extra under hans tid på överrätten insisterade på att denne skulle tituleras i domarna så som något i stil med "Före detta lagmannen över tingsrätten i Kalmar, tillförordnat hovrättsråd i Svea hovrätt."

Ännu ett exempel som jag fått berättat för mig av en vän när han arbetade en sommar på just Svea hovrätt: Oerhört nervös så skulle han föredra ett mål för första gången inför 3 rådmän, varpå han nästan genast blir avbruten av den ena domaren som säger "ursäkta, skulle jag kunna få tillbaka min titel tack?" Vännen hade då endast sagt hans namn och glömt titeln.

Så ja, titelhysteri finns absolut.

Citat:
Ja, alltså det är mer taktiskt att läsa fördjupningskurser eftersom du direkt får tillgodoräkna dig det fulla värdet (grupp 1). När du har läst en fördjupningskurs på 15 poäng så hamnar den direkt i grupp 1. Vid samma tidpunkt kommer kursen i Fek fortfarande vara placerad i grupp 2, vilket som sagt ändras i samma stund som hela kursen blir klar. Men eftersom notarietjänsterna utlyses kontinuerligt så vill man ju vid denna tidpunkt maxa sina poäng, vilket gör fördjupningskursen mer värd.

Jo, men för de första 30 hp blir det ingen skillnad mellan en 30hp kurs i FEK och två st specialkurser á 15 hp styck, då du inte får meritpoäng förrän du uppnått just 30hp. Efter detta är det dock en fördel med specialkurser eftersom du får mer meritpoäng vid 45 hp och 60 hp.

Jag förstår dock inte varför ni snöar in er på teoretiska sidomeriter? Har ni bra betyg är det i alla avseenden bättre att arbeta i ett år efter examen. Du får mer meritpoäng än att plugga ett år extra, du tjänar pengar, du vässar ditt CV och du "förlorar" endast 6 månader då du kan avräkna 6 månader från notarietiden.
Citera
2014-02-11, 09:27
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Jag förstår dock inte varför ni snöar in er på teoretiska sidomeriter? Har ni bra betyg är det i alla avseenden bättre att arbeta i ett år efter examen. Du får mer meritpoäng än att plugga ett år extra, du tjänar pengar, du vässar ditt CV och du "förlorar" endast 6 månader då du kan avräkna 6 månader från notarietiden.

Helt rätt. Det finns ingen som helst anledning att harva kvar på universitetet längre än nödvändigt.
Citera
2014-02-11, 09:33
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus

Jo, men för de första 30 hp blir det ingen skillnad mellan en 30hp kurs i FEK och två st specialkurser á 15 hp styck, då du inte får meritpoäng förrän du uppnått just 30hp. Efter detta är det dock en fördel med specialkurser eftersom du får mer meritpoäng vid 45 hp och 60 .
Ja, just det. Marginaleffekten inträder här, inte innan. Helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in