2014-02-11, 16:30
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Ett diagram över förbrukning av petrolium. Branta kurvor som pekar kraftigt uppåt och som jag förstått att man gärna visar tillsammans med CO2-haltens förändring över samma period eller delar av perioden. Men man visar sällan variationen i CO2 före man började producera olja. Det känns liksom lite för tillpassat för att passa in i miljörörelsens skrämselpropaganda.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Global_Carbon_Emissions.svg

Men vad vet jag? Det är knappast jag som sitter på forskaranslagen eller skriver den politiska agendan.
Jag vet inte om det där diagrammet är särskilt bra för de som förespråkar AGW/CAGW, temperaturökningen innan 1940 var ju precis lika brant som den mellan 1975 - 1998, trots mycket blygsamma utsläpp av Co2. Det talar för andra drivande mekanismer än just Co2. http://www.klimatupplysningen.se/wp-content/uploads/2011/09/TageA-1.png
Citera
2014-02-11, 19:11
Medlem
Citat:

Läser man tråden (Som jag till stora delar gjort) så finns det en del faktorer som påverkar klimatet, förutom CO2. Det skulle alltså med andra ord krävas att alla andra faktorer är statiska för att vi ska kunna härleda hela höjningen av CO2 till människan.

Du slår huvudet på spiken där.
Det finns faktiskt de klimatforskare som säger att om de tar bort de antropogena faktorer som har påverkan på klimatet i deras klimatmodell, så ligger klimatet still. Detta skulle då bevisa att det är människan som helt och hållet ligger bakom dagens klimatförändring. Men om klimatet skulle ligga helt still under 1900-talet så skulle det århundradet vara ett unikum. Det har aldrig hänt tidigare.
Även om vi är lekmän så är vi inga dumhuvuden. Vi kan avfärda detta rätt upp och ner. Självklart finns det också andra faktorer bakom klimatförändringen.
Det enda de bevisat är att det finns brister i deras klimatmodell. Den är inte trovärdig.
Citera
2014-02-11, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Jag 'tycker' ingenting om energisystem. Är inte alls insatt.

Vad är ett "extremväder"??
Vad är skillnaderna mellan: 1.väder - 2.annat väder - 3.extremväder?
Det är huvudfrågan nu man bör kunna. Då olja kol och gas tar slut måste vi byta till något uthålligt ändå så det är idiotiskt att tvista och chansa med klimatet, för går det snett är det kört för oss alla. Men många skeptiker arbetar för att fortsätta som vanligt och riskera allt liv, vilket kan bero på att de belönas med en miljard dollar.

Extremer är värsta regnet i England nu på 250 år eller kanske sedan mätningarna började. Och värsta snöfallet i Tokyo på 75 år etc.

Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Standardkommentar.
Nej vi har inget som helst jävla ansvar för framtiden.
Mina barn och barnbarn kommer leva i samma värld som vi lever i idag.
Det räcker med att en kontinentalplatta hamnar ordentligt på sniskan så blir det Pompei av halva jordklotet. Inte fan spelar det någon roll att folk sitter och tuffar runt i elbilar för det?
Vi kan inte påverka jorden, men vi kan påverka vår egen världsbild. Det är stor skillnad.
Jag personligen älskar den natur och de djur som evolutionen har skapat, men en dag kommer jorden som vi idag ser inte finnas längre och det finns ingenting vi kan göra åt det. Absolut INGENTING.

Människan är "problemet", inte hennes vanor.
Har du barn och barnbarn men struntar i deras framtid, vet dom om det?
Plattorna har vi inte haft problem med mer än skalv och vulkaner. Det är naturliga variationer vi alltid haft, inte att bränna upp all kol och öka CO2. Solen slocknar men det är långt dit. Annat vi orsakar har vi rättat till i långa banor.
Citat:
Ett inhopp från en novis. Är det klarlagt bortom allt tvivel att denna höjning enkom beror på människans utsläpp? CO2-halten har som jag förstått det varierat en del historiskt sett.

En snabb sökning visar att nivåerna varierat kraftig långt innan vi förbrännde fossila bränslen i den mängd vi gör nu.

http://www.biomind.de/realCO2/bilder/CO2back1826-1960eorevk.jpg

Kan det vara så att människans påverkan på detta är minimal och att vi med all den här klimatpolitiken inte gör annat än skjuter oss i foten?

Läser man tråden (Som jag till stora delar gjort) så finns det en del faktorer som påverkar klimatet, förutom CO2. Det skulle alltså med andra ord krävas att alla andra faktorer är statiska för att vi ska kunna härleda hela höjningen av CO2 till människan.

Det känns som om det ligger mycket politik bakom det hela oavsett vad respektive planhalva säger.
Jag tror inte den samlade vetenskapen är korkad så tll den grad att jag begriper bättre men det väcks onekligen en del frågor när man läser tråden.

Ett diagram över förbrukning av petrolium. Branta kurvor som pekar kraftigt uppåt och som jag förstått att man gärna visar tillsammans med CO2-haltens förändring över samma period eller delar av perioden. Men man visar sällan variationen i CO2 före man började producera olja. Det känns liksom lite för tillpassat för att passa in i miljörörelsens skrämselpropaganda.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Global_Carbon_Emissions.svg

Men vad vet jag? Det är knappast jag som sitter på forskaranslagen eller skriver den politiska agendan.
Forskaranslagen finns med eller utan klimatproblem, forskarna hade samma arbete innan vi hade de nya problemen och bara idioter kan tro på en global konspiration mellan forskarna, IPCC och alla politiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag vet inte om det där diagrammet är särskilt bra för de som förespråkar AGW/CAGW, temperaturökningen innan 1940 var ju precis lika brant som den mellan 1975 - 1998, trots mycket blygsamma utsläpp av Co2. Det talar för andra drivande mekanismer än just Co2. http://www.klimatupplysningen.se/wp-content/uploads/2011/09/TageA-1.png
Referenser till oforskare brukar inte bita så bra. Men vad tycker du, ska vi köra på som vanligt och elda på, eller byta snarast till uthålliga energislag?

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Du slår huvudet på spiken där.
Det finns faktiskt de klimatforskare som säger att om de tar bort de antropogena faktorer som har påverkan på klimatet i deras klimatmodell, så ligger klimatet still. Detta skulle då bevisa att det är människan som helt och hållet ligger bakom dagens klimatförändring. Men om klimatet skulle ligga helt still under 1900-talet så skulle det århundradet vara ett unikum. Det har aldrig hänt tidigare.
Även om vi är lekmän så är vi inga dumhuvuden. Vi kan avfärda detta rätt upp och ner. Självklart finns det också andra faktorer bakom klimatförändringen.
Det enda de bevisat är att det finns brister i deras klimatmodell. Den är inte trovärdig.
Men vad tycker du, ska vi köra på som vanligt och elda på, eller byta snarast till uthålliga energislag?
Citera
2014-02-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Euronics

Men vad tycker du, ska vi köra på som vanligt och elda på, eller byta snarast till uthålliga energislag?
Jag vet inte vad din fråga hade med mitt inlägg att göra, men jag antar att du hör till dem som tror att den enda anledningen till att politikerna inte tvärt stänger alla kärnkraftverk och förbjuder all import och användning av fossilt bränsle är för att de är dumma. Det är ju lätt som en plätt. Bara att besluta.
Industrin? Jobben? Välfärden?
Trams!
Det kommer att bli så bra. Massor av gröna jobb kommer att skapas.
Låt oss inspireras av Kinas kulturrevolution och få saker hända!
Citera
2014-02-11, 22:33
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Det är huvudfrågan nu man bör kunna. Då olja kol och gas tar slut måste vi byta till något uthålligt ändå så det är idiotiskt att tvista och chansa med klimatet, för går det snett är det kört för oss alla. Men många skeptiker arbetar för att fortsätta som vanligt och riskera allt liv, vilket kan bero på att de belönas med en miljard dollar.

Extremer är värsta regnet i England nu på 250 år eller kanske sedan mätningarna började. Och värsta snöfallet i Tokyo på 75 år etc.
Här tar du upp två helt olika saker. Extremväder hör till klimatet och årligen sätts nya rekord över hela världen. Detta är inget nytt och självaste IPCC anser inte att enskilda extremväder kan kopplas till GW, de anser inte heller att antalet extremväder kommer att öka pga samma GW.

Att bli fossilfria i vår användning av energi på grund av att denna energikälla helt enkelt tar slut är milsvid skillnad mot att bli fossilfria på grund av politiskt (på osäkra grunder) fattade beslut. De olika anledningarna kräver helt enkelt olika lösningar.
Citat:
Har du barn och barnbarn men struntar i deras framtid, vet dom om det?
Plattorna har vi inte haft problem med mer än skalv och vulkaner. Det är naturliga variationer vi alltid haft, inte att bränna upp all kol och öka CO2. Solen slocknar men det är långt dit. Annat vi orsakar har vi rättat till i långa banor.
Här håller jag med dig, man ska bry sig om den framtida miljön och förhoppningsvis finns möjlighet till mänskligt liv rätt länge till på jorden. Men boqpod har faktiskt helt rätt i att vi lever i en väldigt osäker värld där supervulkaner som slumrar (Yelowstone) eller asteroider faktiskt hotar hela mänskligheten. Supertsunamis kan ödelägga mycket stora landområden. Forskning om detta och reella åtgärder mot riktiga miljöproblem borde vara viktigare än att plöja ner miljardbelopp för att hjälplöst fäkta mot klimatförändringar i storleksordningen 1 - 2 grader (GW + AGW), dvs långt under normalvariationen mellan enskilda år.
Citat:
Forskaranslagen finns med eller utan klimatproblem, forskarna hade samma arbete innan vi hade de nya problemen och bara idioter kan tro på en global konspiration mellan forskarna, IPCC och alla politiker.
Ingen skeptiker här tror på en konspiration, däremot tror vi på exakt samma styrmedel som används för att minska co2-utsläppen. Dvs om politikerna som sitter med forskningsanslagen vill i en viss riktning kommer forskningen också gå i den riktningen. Eller som forskaren jag länkade i (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten sa:
Citat:
The problem is that climate research necessarily involves enormous resources, and is a game for institutions and organisations. Scepticism is an occupation for individuals. Things being as they are in the climate-change arena, scepticism by an individual within the system can be fairly career-limiting.
Om du inte orkar dig igenom den engelska versionen finns ett svenskt referat på klimatupplysningen.se
Citat:
Referenser till oforskare brukar inte bita så bra. Men vad tycker du, ska vi köra på som vanligt och elda på, eller byta snarast till uthålliga energislag?
Oforskare? Menar du klimatupplysningen.se eller Phil Jones, Director of the Climatic Research Unit (CRU) and a Professor in the School of Environmental Sciences at the University of East Anglia, som gjort grafen?
Citat:
Vi ska byta när det blir nödvändigt. Möjliga 0,3 graders temperaturökning sedan 1900 på grund av antropogen co2 gör det i vart fall inte nödvändigt än.

Apropå uthålliga energislag så vet du väl att samtliga dessa i dag innebär tvungen utbyggnad av komplementkraftverk drivna av fossilbränsle eller uran.
Senast redigerad av Brain Damage 2014-02-11 kl. 23:01.
Citera
2014-02-12, 03:30
Bannlyst
Citat:
Storbritannien skakas av de värsta ovädren på 250 år. Den brittiska miljöskyddsmyndigheten uppmanar nu ännu fler britter att göra sig redo för att i värsta fall lämna sina hem.
De starkaste varningarna med "fara för liv"har utfärdats för 16 områden i de södra delarna av landet – Berkshire, Surrey och Somerset.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/brittiskt-ovader-hotar-fler-hem
Inget emot vad det kan bli med mer CO2 för detta kol-eldande land. Tyskland borde få en del också.

Och det är nog inget emot när stora områden torkar bort där det redan blir hett.

Är dom vakna för det?
Citera
2014-02-12, 04:45
Medlem
kato85s avatar
Följer på intet sätt diskussionen men ville bara inflika att jag sitter i Trondheim och vi har haft den varmaste februarimånaden på 250 år. Igår såg jag folk som gick med t-shirt och klänning under eftermiddagen i solskenet. Tror temperaturen låg på runt 11-12 grader när det var som varmast. Och nej, inte i solen. I Januari 2011 låg temperaturen i trondheim på mellan -10 till -25 grader.

Lustigt bara att regnovädret i England inte har varit lika stor på ... just det, 250 år. Man kan ju undra vad som hände 1764.

På andra sidan klotet sitter min vän som drog till korea för att uppleva en mild vinter utan snö, i just snö, och förbannar sig. Busan i sydkorea är vanligtvis ganska varmt såhär års, och det är många asiatiska vänner på facebook som undrar varför det snöar i asien ( där det vanligtvis inte snöar)

Och som någon skrev så har det varit översvämningar i England sedan före årsskiftet, kan bekräfta det då jag själv befann mig i England under den tiden och det var det enda de pratade om, undantaget Syrien o sånt då..
Senast redigerad av kato85 2014-02-12 kl. 04:48.
Citera
2014-02-12, 05:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Följer på intet sätt diskussionen men ville bara inflika att jag sitter i Trondheim och vi har haft den varmaste februarimånaden på 250 år. Igår såg jag folk som gick med t-shirt och klänning under eftermiddagen i solskenet. Tror temperaturen låg på runt 11-12 grader när det var som varmast. Och nej, inte i solen. I Januari 2011 låg temperaturen i trondheim på mellan -10 till -25 grader.

Lustigt bara att regnovädret i England inte har varit lika stor på ... just det, 250 år. Man kan ju undra vad som hände 1764.

På andra sidan klotet sitter min vän som drog till korea för att uppleva en mild vinter utan snö, i just snö, och förbannar sig. Busan i sydkorea är vanligtvis ganska varmt såhär års, och det är många asiatiska vänner på facebook som undrar varför det snöar i asien ( där det vanligtvis inte snöar)

Och som någon skrev så har det varit översvämningar i England sedan före årsskiftet, kan bekräfta det då jag själv befann mig i England under den tiden och det var det enda de pratade om, undantaget Syrien o sånt då..

Man kanske började mäta 1764?
Citera
2014-02-12, 07:28
Medlem
Citat:

Och det är nog inget emot när stora områden torkar bort där det redan blir hett.

Är dom vakna för det?
Om stora områden drabbas av torka beror det på mindre vattenånga i atmosfären. Då får vi en negativ återkoppling som bromsar uppvärmningen. Alla klimatmodeller bygger på att det blir mer vattenånga i atmosfären som förstärker koldioxidens växthuseffekt.
Kom ihåg att Sahara var en savann när det var som varmast under vår interglacialperiod.

Det finns ingen statistik som visar att extremväder har ökat. Varmare klimat ska istället ge mindre stormar p.g.a en mindre temperaturskillnad mellan polerna och tropikerna. IPCC har också avfärdat att det ska bli mer stormar, så här borde vi alla vara överens.
Citera
2014-02-12, 08:03
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Dummer! Det snöar vanligtvis i Korea. Mongoliska vindar. Nordkorea har rätt mycket berg och därav lite åkermark. Kallt klimat på vintern gör att de som känt har svårt med livsmedelsproduktionen. Sydkorea har lite mindre kallt (mycket mer åkermark och ingen handelsbojkott).
Citera
2014-02-12, 08:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det finns ingen statistik som visar att extremväder har ökat. Varmare klimat ska istället ge mindre stormar p.g.a en mindre temperaturskillnad mellan polerna och tropikerna. IPCC har också avfärdat att det ska bli mer stormar, så här borde vi alla vara överens.
Nej, just det, statistik saknas. Det är inte samma sak som att extremväder inte har ökat. För det kan nog de flesta instämma i att det har.
Du får allt bevisa ditt påstående om IPCC! Tvärtom brukar det sägas att mer extrema väder är att vänta pga temperaturskillnader och ökande energi i atmosfären. Både torka, översvämningar, extrema temperaturer, stormar, orkaner kommer att öka både i frekvens och styrka.
Det engelska ovädret kunde lika gärna ha drabbat sydvästra Sverige, skulle jag tro.
Citera
2014-02-12, 08:59
Medlem
extrmntrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är inte samma sak som att extremväder inte har ökat. För det kan nog de flesta instämma i att det har.
Möjligtvis beskrivs vädret oftare som just extremväder. I alla fall på löpsedlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in