2014-02-08, 17:07
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Får man inte röka inomhus ska promenadgården vara öppen 24 timmar om dygnet, eller så ska rökruta finnas. Men nu har de bara promenad 1 timme om dagen så då måste man röka inomhus.

Det är knappast någon rättighet att få bruka ett beroendemedel på önskvärd tid när man sitter på anstalt. Termen frihetsberövad passar rätt bra på det.

De erbjuder ju dessutom vad jag förstår, gratis nikotintuggumin.
Citera
2014-02-08, 18:52
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Det är knappast någon rättighet att få bruka ett beroendemedel på önskvärd tid när man sitter på anstalt. Termen frihetsberövad passar rätt bra på det.

De erbjuder ju dessutom vad jag förstår, gratis nikotintuggumin.

1. det finns ingen lag i sverige som förbjuder rökning av cigareter. att förbjuda detta och straffa fångarna mer än nödvändigt skapar en otrolig frustration hos de intagna, vilket ger dem mer hat och förakt mot lagar, systemet, samhället och regler. är detta den vård som kriminal-"vården" ska ge? tänk om du köper en choklad kaka och en polis förbjuder dig från att äta hur mycket du vill av den på en dag. ungefär så sjuk är ciggreglerna. cellen kallar plitjävlarna för ens rum, och i mitt rum ska jag få röka hur mycket vad jag vill.
2. nej, det finns inga gratis nikotin tuggumin, vet inte vad fan du fått det från. inte ens i häktena får du såna längre. max kan du få nåt jävla nikotin plåster. som om det skulle göra nån skillnad.
3. om inte cigg ska va tillåtet borde fångar åtminståne få e-cigg men det får dom inte heller.
Citera
2014-02-08, 18:54
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baby87
Någon som har koll på hur lång tid Salberga tar på sig med telefon/besökstillstånd numera?

det kan variera vad jag hört från en som satt där nyss. jag minns inte faktiskt hur jag fick vänta, nån vecka som vanligt tror jag. 1-2 veckor.
Citera
2014-02-09, 02:26
Bannlyst
Jag har suttit på Kolmården och där är man i princip fri att röra sig vart man vill på området. Det finns vissa platser utomhus där man får röka samt en speciell rökbalkong på varje avdelning där man kan röka på kvällstid efter 21.30 när man "ska hålla sig på avdelningen". Man är aldrig inlåst så känner man för att dra och röka nån annanstans är det bara öppna avdelningsdörren och dra. Dom pratade om att stänga rökbalkongerna eftersom många inte fattade att dom skulle slänga fimpar i askopparna men under tiden jag var där så var dom fortfarande öppna så man kunde röka 24/7 om man kände för det...
Citera
2014-02-09, 02:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom
Det var så för ett par år sedan, nu börjar mer och mer mat förbjudas. Nästan bara nudlar, kesella och tonfisk i matväg du får köpa på de flesta kåkar, TYVÄRR!
förut kunde du ju beställa vad som helst

Kolmården hade kiosk måndag, torsdag och lördag där man även kunde beställa grejor utanför sortimentet men man fick inte beställa konserver och mat. Det finns dock en cafeteria som är öppen varje dag där man kan köpa bakelser eller mackor med olika pålägg. Man kan dock ta in rätt så mycket käk via besök om man vill ha extra, man ska akta sig för att förvara i avdelningskylen då det fanns "mattjuvar", men det fick utmärkt att använda fönsterbläcket som kylskåp då jag satt på vintern. Micro fanns på avdelningen så tog ofta in panpizza och frallor på helgerna. När man kom tillbaka från permisar fick man ta in rätt så mycket godis, ibland även mat om det var någon bra plit som jobbade och man skyllde på att man tex missade middan. Dom är rätt humana där om man sköter sig...
Citera
2014-02-09, 02:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BadBone
Hej.

Jag undrar om någon kan ge mig information om anstalten Svartsjö, utöver den info som finns på kriminalvårdens hemsida.
Har använt sök funktionen hittat en del info som tyvärr har ett par år på nacken.

Hur är läget /stämningen där idag? Hur är det med maten? Vilka tider gäller för tex mat och inlåsning? Finns det kiosk, vad finns o köpa där etc? Arbeten? Hur är träningslokalen?

Är ioff tacksam för all typ av info/historier därifrån

Mycket som står på kriminalvårdens hemsida ang anstalterna stämmer inte. Kriminalvården har knappt koll på anstalterna själva och placeringsgruppen har inte en susning om något det fick jag erfara innan jag fick min placering. Jag läste rätt mycket på hemsidan också då det inte finns någon information någon annan stans. Det bästa man kan göra är att fråga någon som suttit nyligen på stället i fråga eller ringa till råtthålet man ska till

Kan man så ska man söka sig till Direktörsvillan. Lugnt där, blir det tjafs mellan intagna är personalen kåt på att ge folk knall ganska fort. Skapligt käk, frukostbuffe så man kan äta hur mkt man vill, rester så man får plocka själv flera dagar i veckan annars portionerar personalen ut, finns dock salladsbar och cafeteria där man kan köpa extra mackor billigt som är öppen varje dag. Frukost mellan 8-8:45, lunch kl 12, middag 16.30 och där får man även med sig mackor till kvällen. Ett tips är att bunkra mackor på frukosten och smuggla ut om man vill ha extra till kvällen. Man får typ bara 2 brödskivor med ost + frukt i en påse efter middagen.

Kl 08 räknar dom folk och kollar så man lever. kl 21.30 säger personalen godnatt och räknar in alla. Dom låser aldrig avdelningsdörrarna utan har nån plomb bara. Mycket handlar om ansvar och tillit där. Rätt ok, anstalt light. Inget arbetstvång, intagna sköter driften så dom sparar in på personal. Dock "sysselsättningsplikt" om man inte är pensionär/sjukskriven, man kan välja att gå friskvårdskurs så slipper man jobba tex förmiddagar eller när friskvårdskursen är placerad. Fri tillgång till gym när man vill, promenadspår i skogen och även utomhusträningsanläggning. Rätt ok gym men inga fria vikter. Det var riktigt seriös och disciplinerad boxercizeträning 3 dgr i veckan man kunde vara med i.
Citera
2014-02-11, 11:35
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Nån som minns den långa blonda vakten på kumlas riksmotagning? Eller en annan blondin med en rosa klocka på armen?
Citera
2014-02-12, 00:45
Bannlyst
Det låter ju rätt chill att vara i fängelse.. (Beroende på vilket då) Dom har ett mer spännande liv än vad jag har
Citera
2014-02-12, 08:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramor
Det låter ju rätt chill att vara i fängelse.. (Beroende på vilket då) Dom har ett mer spännande liv än vad jag har
Alla kan vi nog behöva lite semester emellanåt.
Skillnaden är att du kan åka hem till ditt icke-spännande liv efter ett tag, trivs du inte på semesterorten kan du alltid ta ett reguljärt flyg hem. Sitter du på på kåken, är du bokstavligt talat tvingad att stanna där kontraktstiden ut.
Citera
2014-02-12, 09:09
Medlem
En fråga.
Om man har fått 10 mån på öppet, då sitter man 2/3. Så man kommer ut efter typ 6 mån. Kan man komma ut tidigare än 6 mån?
Kan man söka boja efter en viss tid?
Citera
2014-02-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredde1
En fråga.
Om man har fått 10 mån på öppet, då sitter man 2/3. Så man kommer ut efter typ 6 mån. Kan man komma ut tidigare än 6 mån?
Kan man söka boja efter en viss tid?

Ja du har möjlighet till boja efter halva straffet dvs efter 5 månader. Sök så fort du har inställt dig för handläggningstiden är upp till 4 månader. Kravet för boja är att du har skött dig samt att du har bostad och sysselsättning på minst 50%.
Citera
2014-02-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Ja du har möjlighet till boja efter halva straffet dvs efter 5 månader. Sök så fort du har inställt dig för handläggningstiden är upp till 4 månader. Kravet för boja är att du har skött dig samt att du har bostad och sysselsättning på minst 50%.

Vad är det för mening att få boja efter 5mån när man blir släppt efter 6 månader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in