2014-02-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredde1
Vad är det för mening att få boja efter 5mån när man blir släppt efter 6 månader?

1,5 månads utsluss. Man måste inte.
Citera
2014-02-12, 16:18
Medlem
TekDogs avatar
Jag har en bekant som sitter i Borås tror det är klass 2. Finns det någon med info om klass 2 fängelser, har man egen cell?? Så har jag hört att efter ett straff får man viss hjälp med boende kanske rentav en lägenhet stämmer det??
Citera
2014-02-12, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Nån som minns den långa blonda vakten på kumlas riksmotagning? Eller en annan blondin med en rosa klocka på armen?

Troligen. Den långa va inte så snygg som den andra va?
Citera
2014-02-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
1,5 månads utsluss. Man måste inte.

Tack för dina svar men förstår inte riktigt.
Har hus och arbete så den saken är inga problem.
Citera
2014-02-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredde1
Tack för dina svar men förstår inte riktigt.
Har hus och arbete så den saken är inga problem.

Har man ett arbete som väntar på en så kan ju 6-7 veckor vara av rätt stor betydelse. Det är faktiskt väldigt vanligt att intagna väljer boja sista tiden, även på kortare straff. Långtidare har ju i regel Max 6 mån boja.
Citera
2014-02-12, 23:44
Medlem
Jag har villkorlig dom och nu ska jag på rättegång för bedrägeri, antar att det i värsta fall blir någon månad.
Hur lång tid tar det från rättegången tills man ska inställa sig i fängelse?
Rättegången är nästa vecka och jag har inte fått tag i min advokat. Har redan erkännt allt, så spelar det in på domen?
Citera
2014-02-13, 14:43
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TekDog
Jag har en bekant som sitter i Borås tror det är klass 2. Finns det någon med info om klass 2 fängelser, har man egen cell?? Så har jag hört att efter ett straff får man viss hjälp med boende kanske rentav en lägenhet stämmer det??

Egen cell, ja. Sedan förra årsskiftet iaf. Hjälp med bostad, inte ett piss. Härbärge...
Citera
2014-02-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WayneUnser
Jag har villkorlig dom och nu ska jag på rättegång för bedrägeri, antar att det i värsta fall blir någon månad.
Hur lång tid tar det från rättegången tills man ska inställa sig i fängelse?
Rättegången är nästa vecka och jag har inte fått tag i min advokat. Har redan erkännt allt, så spelar det in på domen?

När domen har kommit kan du inställa dig direkt (om du inte tänker överklaga). Vill du vänta på placeringsbeslut och sista inställelsedatum, uppskattningsvis, 3-4 månader.
Citera
2014-02-13, 15:39
Medlem
TekDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Egen cell, ja. Sedan förra årsskiftet iaf. Hjälp med bostad, inte ett piss. Härbärge...

Jaha tror det beror på hur långt tid man sitter. Ingen ide att hjälpa med bostad om man sitter mindre än ett år men kan ju vara olika situationer som avgör.
Citera
2014-02-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TekDog

Egen cell är standard.
Inför muck får du den hjälpen av KVV att de ger dig en kopierad lista på bostadsförmedlingar där du kan söka bostad.
Eftersom du kanske har svårt att visa på arbete och inkomst, så blir det tämligen omöjligt att få en bostad.
Internerna släpps ut helt utan skydd på den punkten. Samt utan pengar om du inte själv sparat av de pengar du tjänat som intagen. Muckarbidrag som fans en gång i tiden är slopat.
Härberge. Kompisar etc är de alternativ som finns.

Om du har sjukdomar _kan_ du slussas till ett vårdboende.

Socialen brukar oftast inte ha vare sig vilja eller möjlighet att hjälpa. Ofta ryktas att soc skall kunna hjälpa till med bostad. Men det stämmer oftast inte.
T.ex. har jag för mig Stockholms stad har en bostadsgaranti om du är mantalskriven där. Det betyder i praktiken förtur till lägenhet. Men du måste kunna betala den.

I klartext. Intagna dumpas utan skyddsnät efter anstalten.

Edit: Gäller även längre sittande än ett år.
Citera
2014-02-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Hur vanligt är det att "lesser crimminals", någon småfifflare eller nått, träffar tunga grabbar och dras in i deras fuffens när de kommer ut?

Hur ser grövre brottslingar på att småfifflare kanske vill komma upp sig ett par pinnhål? Om de har "vett" i huvudet alltså.
Ganska vanligt enligt min mening. De äldre lär upp de yngre, samt lockar dem med löften stora pengar om de jobbar för dem. Släpper lite åt gången åt dem tills de yngre känner sig trygga och då dras snaran åt.

Det beror också på vilken typ av brottslighet den "grövre brottslingen" ägnar sig åt. En ekobrottsling behöver knappast någon intelligent lirare, han behöver snarare folk som målvakter och ansikten utåt. Samma med den som behöver någon våldsverkare som går framför honom; det är inte särskilt lovande om hunden är smartare än husse.
När det kommer till narkotikadistribution så är det en annan femma. Springpojken bör kunna räkna och smälta in i mängden, därmed kunna uppföra sig och tala som vettigt folk. Även om varannan förortsblatte som kränger röka för en massa väsen omkring sig. Men å andra sidan är det ju de som sitter av en "kaffevolta" en gång i halvåret också.
Vapenhandlare däremot har ingen användning för annat än 100-procentiga grabbar som inte tvekar när det börjar brännas, har huvudet på skaft och en diskret profil.

Men det skall tilläggas också att ovanstående är väldigt grovhugget. Det vanligaste är att likasinnade söker sig till varandra och jobbar tillsammans, vilket är samma sak som utnyttjar varandra.

Det finns också äldre och grövre brottslingar som ärligt och vänligt säger åt småpojkarna att sluta med kriminalitet, gå en utbildning och skaffa ett jobb.
Citera
2014-02-13, 23:20
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvallerbyttan
Troligen. Den långa va inte så snygg som den andra va?

Exact.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in