Citat:
Ursprungligen postat av
BadBone
Hej.
Jag undrar om någon kan ge mig information om anstalten Svartsjö, utöver den info som finns på kriminalvårdens hemsida.
Har använt sök funktionen hittat en del info som tyvärr har ett par år på nacken.
Hur är läget /stämningen där idag? Hur är det med maten? Vilka tider gäller för tex mat och inlåsning? Finns det kiosk, vad finns o köpa där etc? Arbeten? Hur är träningslokalen?
Är ioff tacksam för all typ av info/historier därifrån
Mycket som står på kriminalvårdens hemsida ang anstalterna stämmer inte. Kriminalvården har knappt koll på anstalterna själva och placeringsgruppen har inte en susning om något det fick jag erfara innan jag fick min placering. Jag läste rätt mycket på hemsidan också då det inte finns någon information någon annan stans. Det bästa man kan göra är att fråga någon som suttit nyligen på stället i fråga eller ringa till råtthålet man ska till
Kan man så ska man söka sig till Direktörsvillan. Lugnt där, blir det tjafs mellan intagna är personalen kåt på att ge folk knall ganska fort. Skapligt käk, frukostbuffe så man kan äta hur mkt man vill, rester så man får plocka själv flera dagar i veckan annars portionerar personalen ut, finns dock salladsbar och cafeteria där man kan köpa extra mackor billigt som är öppen varje dag. Frukost mellan 8-8:45, lunch kl 12, middag 16.30 och där får man även med sig mackor till kvällen. Ett tips är att bunkra mackor på frukosten och smuggla ut om man vill ha extra till kvällen. Man får typ bara 2 brödskivor med ost + frukt i en påse efter middagen.
Kl 08 räknar dom folk och kollar så man lever. kl 21.30 säger personalen godnatt och räknar in alla. Dom låser aldrig avdelningsdörrarna utan har nån plomb bara. Mycket handlar om ansvar och tillit där. Rätt ok, anstalt light. Inget arbetstvång, intagna sköter driften så dom sparar in på personal. Dock "sysselsättningsplikt" om man inte är pensionär/sjukskriven, man kan välja att gå friskvårdskurs så slipper man jobba tex förmiddagar eller när friskvårdskursen är placerad. Fri tillgång till gym när man vill, promenadspår i skogen och även utomhusträningsanläggning. Rätt ok gym men inga fria vikter. Det var riktigt seriös och disciplinerad boxercizeträning 3 dgr i veckan man kunde vara med i.