2012-09-04, 06:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freeeee
Vid sista måltiden fick man ta några extra mackor och spara till kvällen.
Det fanns en kiosk som kom 1 gång i veckan som sålde godis, chips mm om
Ett tips!
Första dagarna så svälter du,dvs sparar extra mat bröd etc.
Se alltid till att ha ett par sparade måltider.
Fattar inte folk sånt här själv
Citera
2012-09-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimvoro
Ett tips!
Första dagarna så svälter du,dvs sparar extra mat bröd etc.
Se alltid till att ha ett par sparade måltider.
Fattar inte folk sånt här själv

Så där gör jag konstant, frukosten fick man ofta 2 mackor och fill och flingor , åt fill + flingor sparade mackorna osv, det är ett jävla trixande hela tiden.

Kiosken har ju såklart olika från ställe till ställe men INTE mat, 50cl läsk, chips, godis, snus, cigg, tidningar.

Samhäkte som någon fråga om är typ som en liten anstalt, ex ett häkte så släpps man ut (till 4 andra) 08.00, inlåst över lunch 12.00-13.00 inlåst vid 17.00 tiden man är utlåst får man gå på genmensamma prommenader, man har ett litet samlingsrum tillsamans med en teve och några bord.
Inte mycket men klart bättre mot själv.

Att vara utan teve kräver att det är rätt allvarligt brott, ta exempelvis Mats Alm fallet, han fick inte tv därför att hans historia inte skulle påverkas om vad som sas om honom på teve. Om han exempelvis hörde något på nyheterna han inte visste skulle därmed teven kunna påverka utredningen.
Att sitta häktad utan tv ÄR omänskligt.
Citera
2012-09-04, 12:21
Medlem
razaones avatar
Kiosken på riktiga kåkar är som en mataffär. Du kan köpa vad som helst! Kronan har dock bara godis. Nudlar man kan värma med varmvatten om man villl.
Citera
2012-09-04, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av razaone
Kiosken på riktiga kåkar är som en mataffär. Du kan köpa vad som helst! Kronan har dock bara godis. Nudlar man kan värma med varmvatten om man villl.
Har inte sett till så värst mycket mat de senaste åren,packet har ju förbjudit allt.
Vilket ställe menar du o vad hade dem?Mat alltså!
Citera
2012-09-04, 13:04
Medlem
Citat:

Det var så för ett par år sedan, nu börjar mer och mer mat förbjudas. Nästan bara nudlar, kesella och tonfisk i matväg du får köpa på de flesta kåkar, TYVÄRR!
förut kunde du ju beställa vad som helst
Citera
2012-09-04, 15:12
Medlem
razaones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom
Det var så för ett par år sedan, nu börjar mer och mer mat förbjudas. Nästan bara nudlar, kesella och tonfisk i matväg du får köpa på de flesta kåkar, TYVÄRR!
förut kunde du ju beställa vad som helst

Fan vad illa. Kumla hade bästa kiosken för 6-7 år sedan. Kunde köpa allt. Bäst hålla sig ute nu då
Citera
2012-09-04, 15:35
Medlem
Hej.

Jag undrar om någon kan ge mig information om anstalten Svartsjö, utöver den info som finns på kriminalvårdens hemsida.
Har använt sök funktionen hittat en del info som tyvärr har ett par år på nacken.

Hur är läget /stämningen där idag? Hur är det med maten? Vilka tider gäller för tex mat och inlåsning? Finns det kiosk, vad finns o köpa där etc? Arbeten? Hur är träningslokalen?

Är ioff tacksam för all typ av info/historier därifrån
Citera
2012-09-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
Intressant läsning- ditt inlägg alltså. Vet inte om Dan Brown etc är bra läsning,men..
Vad hade du för strategi inför förhandlingen och förhöret då? Hur ofta kom advokaten på besök?
Vad ville frivården? Vad sa dem? Vad sa du?

Alltså jag hade ingen superstrategi, erkände det som i princip var meningslöst att förneka. Gav lite skäl till varför man begick brotten och sådär. Man måste ju försöka vara lite sympatisk i alla fall så rätten inte tror man är värsta psykot eller så. Annat som man visste de inte hade bevis på, förnekade man givetvis.

Min advokat kom väl ca 1 gång i veckan, utöver de dagar det var förhör. Men ringde i princip varje dag för att kolla läget, hålla en uppdaterad och liknande.

Frivården kommer ju för att göra en personutredning inför huvudförhandlingen för att se ifall man har vårdbehov, hur ens liv ser ut, ifall man passar för alternativa straff än fängelse osv.
Jag ljög faktiskt där och försökte få till vårdvistelse istället men det sket sig =) Men det hjälpte i alla fall till med att få en placering efter domen då man kom till en klass D anstalt eftersom de ville behandla en. Det sket sig ganska kraftigt då man till slut hamnade på klass A. (Nu har de dock ändrat klasserna till 1-2-3)
Senast redigerad av Elva654 2012-09-04 kl. 16:14.
Citera
2012-09-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom

Att vara utan teve kräver att det är rätt allvarligt brott, ta exempelvis Mats Alm fallet, han fick inte tv därför att hans historia inte skulle påverkas om vad som sas om honom på teve. Om han exempelvis hörde något på nyheterna han inte visste skulle därmed teven kunna påverka utredningen.
Att sitta häktad utan tv ÄR omänskligt.

Nej, det har inte med allvarlig brottslighet att göra, det handlar om ifall ditt fall nämns i TV så kan åklagaren säga att man kan få information som läckt till medierna och därför ska man inte ha TV för att man inte ska få information som läckts.
Det finns folk som mördat (jag antar att det räknas som allvarlig brottslighet) som fått TV sedan dag 1 på häktet eftersom media inte bryr sig om fallet.
Citera
2012-09-04, 16:20
Medlem
Citat:
Fan vad illa. Kumla hade bästa kiosken för 6-7 år sedan. Kunde köpa allt. Bäst hålla sig ute nu då

Kumlas kiosk är grym fortfarande, man kan handla allt från kött, matvaror, mejeriprodukter, konserv varor, godis, läsk m.m
Listan är enorm så Kumla kiosken ska ha kredd
Citera
2012-09-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elva654
Nej, det har inte med allvarlig brottslighet att göra, det handlar om ifall ditt fall nämns i TV så kan åklagaren säga att man kan få information som läckt till medierna och därför ska man inte ha TV för att man inte ska få information som läckts.
Det finns folk som mördat (jag antar att det räknas som allvarlig brottslighet) som fått TV sedan dag 1 på häktet eftersom media inte bryr sig om fallet.

+1

en vän till mig satt med fulla restriktioner (utan tv) i 4månader för förberedelse till rån av en mindre affär, som han även friades helt från
Citera
2012-09-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
Jo,allt gick att förstå utan problem. Va inte så jävla självmedveten människa. Det är bara en diskussion. Inget läxförhör.
Vad räknas som en dyr klocka enligt häkten då? Får man endast ha en gammal casio typ?

Som med allt annat inom kriminalvården så är deras lagar/förordningar och regler luddigt skrivna så de kan välja att tolka dem som de vill.
På "tyngre" anstalter så är de mer mänskliga än på lättare ställen.
Kan jämföra med personalen på en D-anstalt som vägrade låta mig ta in egna kuvert, han fittan motiverade det med att det "förelåg brandrisk". Men man kan få 100-tals av KVV egna kuvert, de är då flamsäkra eller?
Det handlade mer om att jag skrev på hemställan att Kriminalvårdens små skitkuvert var skit. Då ville han lära mig en läxa och neka mig innehav av egna. Givetvis överklagade jag det och regionens jurist skrev en lång förklaring till att han inte följt reglerna och att ärendet skulle behandlas om. Tråkigt nog så hade jag hamnat på isoleringen vid det laget så det spelade ingen roll. Sen på A-anstalten så fick jag upp hur mycket som helst av mina egna kuvert.

Kort och gott: Personalen på skitställen är riktiga fittor och vill styra och demonstrera makt. Personalen (så som jag upplevde det) på stora anstalter av högre säk-klass är mer softa och gör bara sitt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in