Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-11, 18:26
  #4885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Okej här har vi ett lite mera utförligt svar Då är jag med på saken.
Men jag tänker oavsett, så att dom anser att risken finns för fortsatt brottslighet, menar dom på att just den anstalten då ska kunna ändra mig eller varför yttrar dom sig om den saken om det inte hör till?


Ja det kan nog stämma då det varit samma brott senaste åren, bara samma substans i kroppen tex och bara samma körningar. Men jag är ändå intresserad i att du säger efter verkställigheten, vad är deras syfte då ?

För jag menar dom kommer inte kunna intala mig direkt om att sluta köra bil utan det är något jag enbart själv kan göra något åt saken anser jag. Dök upp i tid på rättegången och allt sådant. Senast jag blev dömd för ringa narkotika var 2010 även då samma substans precis samma och enda substans som det varit alla år bara tt 1,5 senaste år är jag fri att göra som jag vill eftersom det är mitt läkemedel nu.

Har du gjort någon PU på frivården? Den, tillsammans med domen och eventuell kv-historik är ditt placeringsunderlag.

Syftet med just Nyköping är kanske att de bedömer att du får bäst riskteducerande insatser där, eller så är det för att det finns plats där. Eftersom du återfaller i likartad brottslighet så finns det kanske någon placering med frivården om att du kan börja något program på anstalten och fortsätta på frivården om du får övervakning. Det krävs alldeles för många sekretessbelagda uppgifter för att kunna svara dig på ett forum.

Du kan alltid kontakta placeringsgruppen och fråga, sök på placeringsgruppen på kriminalvårdens hemsida så hittar du direktnummer.
Citera
2015-02-12, 00:30
  #4886
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Jag gjorde en 6månaders volta på Nyköping 2006.
Dömd för bl a narkotika och jag gjorde bara ett pissprov på hela voltan(ankomstprov)

Men det är förmodligen hårdare nu...


Oh fan. Ja men visst jag tror det är hårdare utan kunskap/erfarenhet. Men samtidigt kan dom väl inte ta prover så ofta? Känns som de blir redigt med pengar i sjön om man frågar mig.

Hur ser dom på detta med om man kommer dit påverkad? Dvs påverkad men samtidigt att det inte syns något. För jag använder min medicin som jag kommer ta samma dag jag kliver in där. Och kommer säga det direkt att det antagligen kommer ge utslag på proverna en längre tid framöver.

Men hur ser dom på saken är som sagt frågan ? Får man extra straff eller något? Kan tilläggas att jag alltså har lagligt recept att uppvisa samtidigt.
Citera
2015-02-12, 00:42
  #4887
Avstängd
Ja för länge sedan, nu inför senaste rättegången gick jag inte dit förvisso. Men det var inte mitt misstag utan deras då dem hade skickat brevet till göteborg som är på andra sidan landet av min adress/ort. Dvs det blev fel.

Okej något program där kommer jag inte gå för jag anser personligen (ska tilläggas) att jag inte har problem med droger utan att det bara är en och samma läkemedel som varit genom alla år och som jag nu dessutom får utskrivet, så finns ingen anledning att gå något sådant program då.

Men ja det gör ingen större skillnad ska skriva till dom och berätta min version, har inte tänkt tjafsa mer än så, men vill gärna veta deras beslut om varför jag ska hamna där och varför det ska finnas risk för missbruk när jag inte missbrukar något.

Tycker dem liksom kör över en utan att veta något, likaså att frivårds pappret till kriminalvården så står det om mig tex: gäng kopplingar (nej) psykisk ohälsa (nej) osv..Sen vid alkohol/droger så är det ett "Ja" dvs risk för alkohol och droger. Helt tokigt eftersom jag förklarade för 3år sen att jag dricker 2-3ggr per år vilket är riktigt lite emot andra.

Så det verkar enbart vara nackdelar med att öppna sig för frivården så det är något jag talar om till alla andra som är oerfarna att aldrig berätta om drog/alkohol beroende även om ni bara tagit en skvätt någon dag per år eller testat hasch för 10år sen..för dom använder ta mig fan allt det där emot oss sen när/om man kommer på tal i en anstalts fråga. Förstår varför folk inte vill prata med dom faktiskt.

Men tack för svaren i alla fall ang det. Kommer skriva till dom för att bara sätta in ett finger om att rätt ska vara rätt. Kommer ta den anstalten i alla fall det är inget mig emot faktiskt, men hade hellre suttit på en klass 3 än 2, känns som det är stor skillnad faktiskt.

/L

Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Har du gjort någon PU på frivården? Den, tillsammans med domen och eventuell kv-historik är ditt placeringsunderlag.

Syftet med just Nyköping är kanske att de bedömer att du får bäst riskteducerande insatser där, eller så är det för att det finns plats där. Eftersom du återfaller i likartad brottslighet så finns det kanske någon placering med frivården om att du kan börja något program på anstalten och fortsätta på frivården om du får övervakning. Det krävs alldeles för många sekretessbelagda uppgifter för att kunna svara dig på ett forum.

Du kan alltid kontakta placeringsgruppen och fråga, sök på placeringsgruppen på kriminalvårdens hemsida så hittar du direktnummer.
Citera
2015-02-14, 17:31
  #4888
Medlem
Knasbass avatar
har en fråga, skulle jag kunna gå ställa in mig denna tid? Tar dem emot i häktet denna tid?
Citera
2015-02-15, 03:05
  #4889
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasbas
har en fråga, skulle jag kunna gå ställa in mig denna tid? Tar dem emot i häktet denna tid?

Klart att du kan. Både häkten och anstalter har bemanning dygnet runt. Du kan i princip knalla in fem i tolv på inställningsdagen, då har du uppfyllt kravet på egen inställelse.

Tveksamt om det är någon fördel att komma så sent dock. Bättre att komma in t ex mitt på eftermiddan då plitarna från dagskiftet fortfarande är kvar då du kan få kläder från ordinarie förråd och slipper risken att bli sittande i en nerpissad mottagningscell över natten.
Citera
2015-02-15, 05:30
  #4890
Avstängd
Verkar inte vara många som suttit på Nyköpings Anstalten. Någon annan här som kan ge lite basic info om den anstalten ?

Hur hårda är dom med säkerheten tex? Samt vad får man ta med sig, får man ta med sig vanliga gympa skor? För man måste väl gå i några skor där och inte bara tofflor ?

Sen undrar jag får man ta med sig tex egen liten tv eller finns det på rummen ? Hantlar tex till rummet att träna med om dagarna får man ta med sånt ? Tänker allt för att fördriva tiden. Några spel tex som är tillåtna att ta med ? Ps3 ps2 eller såna saker? (främst Nyköping Anstalt) jag syfar på.

Mvh L
Citera
2015-02-15, 14:18
  #4891
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Verkar inte vara många som suttit på Nyköpings Anstalten. Någon annan här som kan ge lite basic info om den anstalten ?

Hur hårda är dom med säkerheten tex? Samt vad får man ta med sig, får man ta med sig vanliga gympa skor? För man måste väl gå i några skor där och inte bara tofflor ?

Sen undrar jag får man ta med sig tex egen liten tv eller finns det på rummen ? Hantlar tex till rummet att träna med om dagarna får man ta med sånt ? Tänker allt för att fördriva tiden. Några spel tex som är tillåtna att ta med ? Ps3 ps2 eller såna saker? (främst Nyköping Anstalt) jag syfar på.

Mvh L

Här kommer lite om Nyköping som Dick Sundevall skrivit nyligen: http://www.magasinetparagraf.se/avsl...pingsfangelset

Lägger på fett med kvaltid och knallar hela förtroenderådet. Låter som det är riktiga plitgrisar i farten.

Vad gäller grejerna du nämner så kan du glömma hantlar, inga fria vikter får tas med eller ens finnas på anstaltens gym. Det går dock att tillverka egna vikter med vattensäckar o sånt (förvara dem inte i cellen bara om du vill slippa åka på rapport).

PS1, PS2 och GameCube är tillåtna (glöm inte minneskort), men KV plomberar och limmar dem innan du får upp dem på avdelningen. Och sånt brukar ta tid. Fick vänta på mitt över en månad.

Ett par gympaskor är OK på klass 2. Du vill inte använda KVs gympaskor, de är skit.

TV finns som standardutrustning. Kolla dock med en gång att den funkar när du kommer in i cellen. Kan ta tid att byta annars.

Vad gäller säkerheten så är det troligen den vanliga för klass 2or, dvs dagliga cellvisitationer av dina "vänliga" avdelningsplitar, ibland nedslag av säkgruppen på kvällar o helger (de älskar att rota runt i allmänna utrymmen efter inlåsning och vända upp o ner på din cell). Narkotikajycke ibland på avd och ibland för att kolla besök. Metallbåge vid all slussning från/till slavarbete/skola.

Du får alltid klä av dig helt efter besök och ibland kommer nån (smyg)bögplit att klämma åt dig runt kulorna.

Det kommer i vartfall finnas droger på avdelningen eller åtminstone på huset om det är det du är ute efter. Och finns det inte på huset så finns det på andra hus. Går alltid att få tag på om man är beredd att pröjsa. Inget kul att åka dit på ett positivt UP dock (och det gör även folk som är rena eftersom en del plitar slarvar med testutrustningen eller sätter dit folk på rent jävelskap).
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2015-02-15 kl. 14:27.
Citera
2015-02-15, 16:43
  #4892
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Här kommer lite om Nyköping som Dick Sundevall skrivit nyligen: http://www.magasinetparagraf.se/avsl...pingsfangelset

Lägger på fett med kvaltid och knallar hela förtroenderådet. Låter som det är riktiga plitgrisar i farten.

Vad gäller grejerna du nämner så kan du glömma hantlar, inga fria vikter får tas med eller ens finnas på anstaltens gym. Det går dock att tillverka egna vikter med vattensäckar o sånt (förvara dem inte i cellen bara om du vill slippa åka på rapport).

PS1, PS2 och GameCube är tillåtna (glöm inte minneskort), men KV plomberar och limmar dem innan du får upp dem på avdelningen. Och sånt brukar ta tid. Fick vänta på mitt över en månad.

Ett par gympaskor är OK på klass 2. Du vill inte använda KVs gympaskor, de är skit.

TV finns som standardutrustning. Kolla dock med en gång att den funkar när du kommer in i cellen. Kan ta tid att byta annars.

Vad gäller säkerheten så är det troligen den vanliga för klass 2or, dvs dagliga cellvisitationer av dina "vänliga" avdelningsplitar, ibland nedslag av säkgruppen på kvällar o helger (de älskar att rota runt i allmänna utrymmen efter inlåsning och vända upp o ner på din cell). Narkotikajycke ibland på avd och ibland för att kolla besök. Metallbåge vid all slussning från/till slavarbete/skola.

Du får alltid klä av dig helt efter besök och ibland kommer nån (smyg)bögplit att klämma åt dig runt kulorna.

Det kommer i vart fall finnas droger på avdelningen eller åtminstone på huset om det är det du är ute efter. Och finns det inte på huset så finns det på andra hus. Går alltid att få tag på om man är beredd att pröjsa. Inget kul att åka dit på ett positivt UP dock (och det gör även folk som är rena eftersom en del plitar slarvar med testutrustningen eller sätter dit folk på rent jävelskap).


Okej låter rätt hårt ändå alltså. Undrar dock du säger att det inte blir så kul med positivt UP, vad händer då? För jag kommer antagligen vara positiv samma dag samt några veckor in under min första tid där (har dock papper på att det är/var min medicin) Men det är just det jag undrat och oroat mig över en tid att tex jag ska få världens skit pga att dom gör prover kanske några ggr i veckan och att jag då är positiv alla ggr garanterat första 2-3 veckorna skulle jag nog tro. Men har som sagt papper på det att det är/var min medicin fram tills samma dag jag ska inställa mig.

Men vad menar du med att dom plomberar samt limmar tex ps2 osv? För de är väl kanske ingen ide att jag tar med det om det ska ta 1mån att få ner det till mig eftersom jag bara ska sitta 6 veckor.

Blir det inte rätt stökigt samt irriterande för internerna när plitarna ska genomsöka alla rum dagligen? Låter ju rätt överdrivet om man frågar mig 1-2 ggr i veckan max hade väl varit rimligt kanske.

Men om man tar med sig gympa skor tex måste man lämna dom när man kommer dit då? Eller får man ha dom i sitt rum ? hur är det med tex mp3 spelare för lyssna musik, får sånt tas med?

Mvh L
Citera
2015-02-15, 16:56
  #4893
Avstängd
Läste i artikeln om Nyköpings anstalten. Undrar kan någon förklara vad dom menar med

"Med mycket få undantag får de intagna redan vid ankomst till anstalten ett påslag på tre till sex månader, underlaget är med andra ord inget alls; de intagna hinner inte missköta sig innan straffåtgärder är ett faktum."

Menar dom att man får påslag på sitt straff på 3-6 månader ?
Citera
2015-02-15, 17:22
  #4894
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Läste i artikeln om Nyköpings anstalten. Undrar kan någon förklara vad dom menar med

"Med mycket få undantag får de intagna redan vid ankomst till anstalten ett påslag på tre till sex månader, underlaget är med andra ord inget alls; de intagna hinner inte missköta sig innan straffåtgärder är ett faktum."

Menar dom att man får påslag på sitt straff på 3-6 månader ?

Nä, det är inte straff utan extra kvaltid för permission de lägger på. Lagen säger att man kan få permis efter 1/4 avtjänat av utdömt straff. Nyköping (och många andra ställen) lägger på ytterliggare månader på det.
Citera
2015-02-15, 17:33
  #4895
Avstängd
Får man ta med sig in rakaparat samt rakhyvlar på en 2klass anstalt Nyköping som sagt, någon som har koll på det ? Hört även att om man träffar någon på besök tex pojkvän,flickvän osv så får man inte röra varandra dvs ingen närkontakt stämmer verkligen det ? Låter absurt om så är fallet!

Läste iaf om att man fick ta med sig diverse toalett artiklar, men rakaparat samt hyvlar vet jag inte om det är något man får ta in ?
Citera
2015-02-15, 17:40
  #4896
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Okej låter rätt hårt ändå alltså. Undrar dock du säger att det inte blir så kul med positivt UP, vad händer då? För jag kommer antagligen vara positiv samma dag samt några veckor in under min första tid där (har dock papper på att det är/var min medicin) Men det är just det jag undrat och oroat mig över en tid att tex jag ska få världens skit pga att dom gör prover kanske några ggr i veckan och att jag då är positiv alla ggr garanterat första 2-3 veckorna skulle jag nog tro. Men har som sagt papper på det att det är/var min medicin fram tills samma dag jag ska inställa mig.

Positivt UP ger garanterat indragna permisar, ny kvaltid, ofta knall och kan dessutom ge extra dagar på straffet. Har varit med om många ggr att folk blivit oskyldigt knallade innan b-prov hos SKL visat att de är rena.
Låter risky att komma in som positiv. Har varit med om att folk gett samma förklaring som du men blivit avfärdade. Dessa fick pissa en massa ggr o fick bevakade besök innan det reddes ut. Bra att du har papper dock.


Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Men vad menar du med att dom plomberar samt limmar tex ps2 osv? För de är väl kanske ingen ide att jag tar med det om det ska ta 1mån att få ner det till mig eftersom jag bara ska sitta 6 veckor.

Nä, det är nog ingen idé att du tar med tv-spel. Bättre i så fall låna av ngn på avdelningen, det brukar gå bra.
De limmar fast minneskort och sätter plomberingstejp på alla skruvar så att det inte ska gå att öppna upp spelet o stasha grejer eller modifiera elektronik.

Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Blir det inte rätt stökigt samt irriterande för internerna när plitarna ska genomsöka alla rum dagligen? Låter ju rätt överdrivet om man frågar mig 1-2 ggr i veckan max hade väl varit rimligt kanske

Jo, det är jävligt irriterande. Vanliga visitationer sker oftast när folk är på slavjobbet, men det märks ändå att plitarna röjt bland grejerna när man kommer tillbaka.
Rimligt och Kriminalvården är två motsatsord.

Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Men om man tar med sig gympa skor tex måste man lämna dom när man kommer dit då? Eller får man ha dom i sitt rum ? hur är det med tex mp3 spelare för lyssna musik, får sånt tas med?

Skorrna ska genom visitation först, hundjäveln ska lukta på dem osv, sen får du ha dem så mkt du vill. Du får bara spela CD-skivor (original), alltså inga flashminnen som mp3-spelare.
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2015-02-15 kl. 17:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback