Citat:

Nej de flesta (inkl mig själv) bryr sig inte i hudfärgen i sig. Det är konnotationen som är problemet, i det här fallet utstrålar det elitprojekt, indoktrinering och provokation. Det är meningen att alla "rasister" ska provoceras. Och det är trist att en del går på det och skriver arga mail. Det är ju precis vad statliga pk-media vill att de ska göra så att de kan spinna vidare på "rasismen" och göra reportage där man letar reda på "hatarna" osv. Det är mycket värre för media om ingen reagerar. Det jag störde mig mest på var rapparen, av den enkla anledningen att jag avskyr rap. Har inget med ras att göra, det bara skär sig med harmonin i julmusiken. Vad skulle SVT tycka om man avbröt Melodifestivalen med medeltida kristen körsång på hög volym? Med stora krucifix och grejer som dekor. Är de kristofober om de inte gillar?
Det som den här Mosesson sysslar med, förmodligen i ungdomlig ignorans och bristande hänsyn, är helt i totalitarismens anda. Verdervärdigt och ynkligt.

Det som den här Mosesson sysslar med, förmodligen i ungdomlig ignorans och bristande hänsyn, är helt i totalitarismens anda. Verdervärdigt och ynkligt.
Jag håller helt med dig betr. svenska journalisters dumdryga förakt för Svensson... men jag undrar ändå, om hudfärgen i sig bör betraktas som försumbar, när SVT ska visa den nordiska Luciatraditionen.
Om man anser, att det är självklart att en Lucia kan vara svart... och att det är självklart huvudrollen i en film om Mannerheim spelas av en svart skådespelare (Idris Elba) ty hudfärgen i sig är betydelselös i sammanhanget - anser man då också, att det skulle vara lika självklart att huvudrollen i en film om Martin Luther King eller om Nelson Mandela, skulle spelas av Tom Cruise eller av Russell Crowe?
Och om man inte anser det senare (bara det förra)... hur motiverar man det?
Något säger mig... förmodligen ren intuition
 , att Mosesson & co skulle finna det lika upprörande som otänkbart, att vita skådespelare skulle gestalta Martin Luther King eller Nelson Mandela.
  , att Mosesson & co skulle finna det lika upprörande som otänkbart, att vita skådespelare skulle gestalta Martin Luther King eller Nelson Mandela.http://www.liveleak.com/view?i=781_1345112170