2014-02-10, 16:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Nej de flesta (inkl mig själv) bryr sig inte i hudfärgen i sig. Det är konnotationen som är problemet, i det här fallet utstrålar det elitprojekt, indoktrinering och provokation. Det är meningen att alla "rasister" ska provoceras. Och det är trist att en del går på det och skriver arga mail. Det är ju precis vad statliga pk-media vill att de ska göra så att de kan spinna vidare på "rasismen" och göra reportage där man letar reda på "hatarna" osv. Det är mycket värre för media om ingen reagerar. Det jag störde mig mest på var rapparen, av den enkla anledningen att jag avskyr rap. Har inget med ras att göra, det bara skär sig med harmonin i julmusiken. Vad skulle SVT tycka om man avbröt Melodifestivalen med medeltida kristen körsång på hög volym? Med stora krucifix och grejer som dekor. Är de kristofober om de inte gillar?

Det som den här Mosesson sysslar med, förmodligen i ungdomlig ignorans och bristande hänsyn, är helt i totalitarismens anda. Verdervärdigt och ynkligt.

Jag håller helt med dig betr. svenska journalisters dumdryga förakt för Svensson... men jag undrar ändå, om hudfärgen i sig bör betraktas som försumbar, när SVT ska visa den nordiska Luciatraditionen.

Om man anser, att det är självklart att en Lucia kan vara svart... och att det är självklart huvudrollen i en film om Mannerheim spelas av en svart skådespelare (Idris Elba) ty hudfärgen i sig är betydelselös i sammanhanget - anser man då också, att det skulle vara lika självklart att huvudrollen i en film om Martin Luther King eller om Nelson Mandela, skulle spelas av Tom Cruise eller av Russell Crowe?

Och om man inte anser det senare (bara det förra)... hur motiverar man det?

Något säger mig... förmodligen ren intuition , att Mosesson & co skulle finna det lika upprörande som otänkbart, att vita skådespelare skulle gestalta Martin Luther King eller Nelson Mandela.

http://www.liveleak.com/view?i=781_1345112170
Citera
2014-02-10, 16:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Något säger mig... förmodligen ren intuition , att Mosesson & co skulle finna det lika upprörande som otänkbart, att vita skådespelare skulle gestalta Martin Luther King eller Nelson Mandela.
Ett annat scenario är ju att SVT sänder från det muslimska "Eid al-fitr"-firandet & slänger in några Leksandsgubbar med fioler & knätofs för att "modernisera" lite, kanske en midsommarstång också.
Citera
2014-02-10, 16:53
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Jag håller helt med dig betr. svenska journalisters dumdryga förakt för Svensson... men jag undrar ändå, om hudfärgen i sig bör betraktas som försumbar, när SVT ska visa den nordiska Luciatraditionen.

Om man anser, att det är självklart att en Lucia kan vara svart... och att det är självklart huvudrollen i en film om Mannerheim spelas av en svart skådespelare (Idris Elba) ty hudfärgen i sig är betydelselös i sammanhanget - anser man då också, att det skulle vara lika självklart att huvudrollen i en film om Martin Luther King eller om Nelson Mandela, skulle spelas av Tom Cruise eller av Russell Crowe?

Och om man inte anser det senare (bara det förra)... hur motiverar man det?

http://www.liveleak.com/view?i=781_1345112170

Jag uppfattar nog nämnda filmer och lucian som olika saker, filmerna är biografiskt realistiska (eller?) medan luciafirandet är mer symboliskt. Men visst finns det gränser, en man kan inte vara lucia, tycker inte jag iaf. Och visst skulle Mosesson och hans kumpaner bli rosenrasande och våldsbenägna om Mandela spelades av en vit. Det bisarra med det här pk-gänget är ju dessutom att de blir rasande om lucia är vit. Snart blir de väl rasande om lucian har ursklijbar könsidentitet. De är rasister på riktigt och det är förmodligen synd om dem, de är själsligt förstörda av pk, white guilt och antivit propaganda och kan inte få ro förrän de själva sitter i koncentrationsläger för vita. Bäst är att ignorera dem.
Citera
2014-02-10, 16:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ett annat scenario är ju att SVT sänder från det muslimska "Eid al-fitr"-firandet & slänger in några Leksandsgubbar med fioler & knätofs för att "modernisera" lite, kanske en midsommarstång också.

Eller låter Carola i en urringad och lårkort utstyrsel sjunga några kristna hymner...

http://chic.se/files/2013/03/shorts-carola.jpg
Citera
2014-02-10, 17:03
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Jag uppfattar nog nämnda filmer och lucian som olika saker, filmerna är biografiskt realistiska (eller?) medan luciafirandet är mer symboliskt.
Lucian är mycket värre. Det är en av våra mest älskade traditioner, i statstelevisionens prestigesändning. Det var det enda luciatåg som väldigt många svenskar överhuvudtaget såg det året. Att Mannerheim är svart i en studentikos plojfilm är ingenting i jämförelse.

En svart Mannerheim är en provokation, det är trams. En svart lucia i SVT är ren dekonstruktion av vår identitet.
Senast redigerad av Nix-registret 2014-02-10 kl. 17:07.
Citera
2014-02-10, 17:23
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Lucian är mycket värre. Det är en av våra mest älskade traditioner, i statstelevisionens prestigesändning. Det var det enda luciatåg som väldigt många svenskar överhuvudtaget såg det året. Att Mannerheim är svart i en studentikos plojfilm är ingenting i jämförelse.

En svart Mannerheim är en provokation, det är trams. En svart lucia i SVT är ren dekonstruktion av vår identitet.

Jag tycker rapparen var mycket värre. Men som sagt, det som stör mig är indoktrineringsprojektet bakom.
Citera
2014-02-10, 17:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag uppfattar nog nämnda filmer och lucian som olika saker, filmerna är biografiskt realistiska (eller?) medan luciafirandet är mer symboliskt. Men visst finns det gränser, en man kan inte vara lucia, tycker inte jag iaf. Och visst skulle Mosesson och hans kumpaner bli rosenrasande och våldsbenägna om Mandela spelades av en vit. Det bisarra med det här pk-gänget är ju dessutom att de blir rasande om lucia är vit. Snart blir de väl rasande om lucian har ursklijbar könsidentitet. De är rasister på riktigt och det är förmodligen synd om dem, de är själsligt förstörda av pk, white guilt och antivit propaganda och kan inte få ro förrän de själva sitter i koncentrationsläger för vita. Bäst är att ignorera dem.

Japp, de är rasister på riktigt och det hela är helt sanslöst. Produktionsbolaget väljer bondeoffret Astrid till Lucia *enbart* (!) pga hennes hudfärg. SR och Mosesson anser, att alla som reagerar på det är rasister ... men inte produktionsbolaget, trots att de öppet erkänner att de valt Astrid *enbart* pga hennes hudfärg.

A propos en Lucia utan någon ursklijbar könsidentitet... är det inte fortfarande lite väl antropocentriskt...? Varför inte en giraff eller ett bältdjur som Lucia?
Citera
2014-02-10, 17:32
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Japp, de är rasister på riktigt och det hela är helt sanslöst. Produktionsbolaget väljer bondeoffret Astrid till Lucia *enbart* (!) pga hennes hudfärg. SR och Mosesson anser, att alla som reagerar på det är rasister ... men inte produktionsbolaget, trots att de öppet erkänner att de valt Astrid *enbart* pga hennes hudfärg.

A propos en Lucia utan någon ursklijbar könsidentitet... är det inte fortfarande lite väl antropocentriskt...? Varför inte en giraff eller ett bältdjur som Lucia?

Ja varför diskrimineras girafferna? Varför detta hat mot giraffer? Målet är väl annars att lucia helt ska upphöra eller göras helt oigenkännligt till en mix av melodifestivalen med senaste låtarna och lite konsumtionsprylar som tillbehör. Och uttalat förbud mot vita artister. Då blir alla grupper som helt saknar makt nöjda. Och kapitalisterna med.
Citera
2014-02-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ingången mot MP (och alla dess apologeter i media, inte minst) är att deras politik hotar afrikaner och sälungar.

Per capita släpps det ut 50-70 ggr mer växthusgas i Sverige än Somalia. Migrationen från ekvatorn till polcirkeln är enormt destruktiv för den globala biosfären. Samtliga afrikaner skulle ledigt få plats i Sibirien, men det hade varit ett miljömässigt Armageddon. Ändå är det just vad Fridolin o co verkar för med näbbar och klor.

Så de där sälungarna som tog MP till riksdagen SKULLE GRÅTA om de var insatta i partiets miljöskadliga politik. Om man dessutom vet om att Afrikas befolkning kommer FYRDUBBLAS till fyra miljarder inom mindre än hundra år så förstår man att de allra, allra, allra flesta inte kommer kunna "flytta hit". De kommer vara kvar i ett Afrika som utsätts för samma globala miljöpåverkan som sälungarna i Arktis. Torka, svält, erosion - detta kommer miljöflyktingarna som inte kommer få plats i Sverige få betala priset för. Tack Åsa Romsson!
I Schweiz finns det tydligen en miljöorganisation, ECOPOP, som just är för en mer begränsad invandring av ekologiska skäl:
Citat:
– Av ekologiska skäl borde vår befolkning inte öka något mer.

Det säger generalsekreteraren för ECOPOP Andreas Thommen. Organisationens initiativ till folkomröstning innehåller bland annat ett förslag om att begränsas den årliga befolkningstillväxten i Schweiz till maximalt 0.2 procent. Förra året låg den på ungefär 1 procent, det mesta av den utgjordes av invandring.

– Vi kräver också att invandringen begränsas, det betyder även hos oss att gränserna måste täppas till lite, alla kan inte komma hit, säger Andreas Thommen, själv Miljöpartist.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5781017

Det är bara för SD att ta det argumentet i varje debatt mot MP för att nöta in vilken inkonsekvent politik det svenska sk. Miljöpartiet för.

TTs artikel om Schweiz folkomröstning kändes för övrigt exakt så objektiv som man kan förvänta sig
"Högerextrema jublar över Schweiz" http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ho...iz_8976848.svd
Citera
2014-02-10, 19:01
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
De är rasister på riktigt och det är förmodligen synd om dem, de är själsligt förstörda av pk, white guilt och antivit propaganda och kan inte få ro förrän de själva sitter i koncentrationsläger för vita. Bäst är att ignorera dem.
Du har verkligen inte förstått någonting om vad som driver de här människorna: hat mot människor som vägrar lyda och viljan att styra och reglera andra. De här människorna är inte "självhatare", de är "andrahatare". Vi pratar om kommunister. Människor som Mosesson stod först i kön som angivare när Sovjetunionen drog igång Gulagprojektet som sände miljontals "klassfiender" (=människor som kritiserade kommunismen) i döden. Det är farligt att så många pk-kritiker tror att de här människorna bara är korkade självhatare. Mosesson skulle verkligen inte få någon ro om han själv sattes i koncentrationsläger, däremot är han typen som mer än gärna skulle sätta andra där. Missta inte ondska för dumhet. Tror man att människor bara är dumma är det mycket svårare att motivera en motståndskampanj än om man inser att det här är människor som hatar dig och vill mörda dig.
Citera
2014-02-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Intressant, ordlistan utökas konstant. Får en bild i huvudet av en hängig stackare som är så trött så trött på invandringen, det är dock trevligt att notera att orden blir allt mindre negativt laddade för varje dag, överdrifterna tas inte på allvar längre, nazist - rasist - främlingsfientlig - invandringskritisk - migrationstrött, är väl bara en tidsfråga innan ett helt neutralt och sedan ett positivt ord blir accepterat i debatten.

Bra att Schweiz röstade nej till fri invandring från EU, inte bara för Schweizarna själva utan främst för debatten i allmänhet, detta är första gången som ett land tydligt går emot EU's fördrag med folkligt stöd i ryggen, utgången av detta kommer bli vägledande för framtiden och är extremt viktigt. Om EU inte sätter dit Schweiz ordentligt riskerar man liknande tilltag från andra EES och EUländer, om man inte sätter hårt mot hårt och straffar Schweiz kommer det snabbt höjas krav på folkomröstningar i länder med stora invandringskritiska partier som Danmark, Österrike, Nederländerna, Storbritannien och Frankrike.

Om man däremot tar strid mot Schweiz blir det mycket simpelt för EU och invandringskritiska partier och opinionsbildare att framhäva EUs antidemokratiska sida och kraven på ett försvagande av EU för att begränsa migrationen kommer förstärkas, dessa två frågor kommer sammanlänkas än tydligare vilket jag ser som mycket positivt.

Min gissning är att EU kommer straffa Schweiz, det kommer tära på relationerna och kunna svartmålas väldigt enkelt men man har inte råd att acceptera grova avvikelser från den fria rörligheten vid det här parlamentariska läget och under EU-val där stora Eu-kritiska partier stärker sin ställning. Dock är det ju ofta så att förhandlingar tar tid, hinner man komma fram till lämpliga åtgärder innan valet? Eller kommer man försöka straffa Schweiz med en tredjedel- 50% av parlamentet som motståndare i ett senare skede?

Det ska bli väldigt intressant för de debattörer som hävdar att främlingsfientlighet och nationalism är ett hot mot demokratin efter detta..Förhållandena kommer te sig motsatta om EU trycker dit Schweiz ordentligt. Jag hoppas att dem gör det och jag hoppas att Schweiz sätter hårt mot hårt och skiter i EU. Det är moraliskt rätt och strategiskt rätt ur en EU och invandringskritisk synpunkt, sök alltid konfrontation när du har medvind.

Hur detta slutar kommer bli väldigt intressant och det har aldrig varit tydligare än så här hur intressena hos EU går stick i stäv med intressena hos Europas befolkning, så vässa pennorna..

Vi kan väl inleda en stödköpskampanj. Köp massor av Toblerone och gökur.
Citera
2014-02-10, 19:41
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Jag tycker rapparen var mycket värre. Men som sagt, det som stör mig är indoktrineringsprojektet bakom.

Rapparen var ett verktyg för att övertrumfa den svarta lucian och därmed normalisera företeelsen. De visste vad de gjorde där. Det går ju att dra en och annan slutsats av den arbetsmetoden när strategi och metodik diskuteras bland dem som vill svenska folket väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in