2014-02-09, 10:56
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har, i sig, inte något emot ett autonomt kurdiskt område inom den syriska statsbildningen.
Varför stödja rasister?

Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Någon som vet varför bara kvinnor, barn och män över 55 som får lämna Homs?
Varför får inte män under 55 lämna?
Regeringen har inga krav på barn,kvinnor och gamla, alla som vill lämna får det utan någon risk men för killar och män hade regeringen kravet att få en namnlista på alla som vill lämna så man kan kolla upp de i förväg alternativ att förhöra varenda en som lämnar så inga terrorister försöker smyga ut, dessa krav accepterades inte av terroristerna.
Citera
2014-02-09, 11:12
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
Syrien behöver mer lokal demokrati, och ska inte vara en enpartistat (Baath) men det är fel att utländska krafter ska få bestämma över det syriska folket.
Syrien har inte längre ett partisystem, sen 2011 är det fler partisystem som gäller .

Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
Jag har inte sett någon diskussion om Syrien efter kriget - oavsett hur det slutar. Hur har ni egentligen tänkt er? Alla hus och alla fabriker måste byggas upp igen. Vem ska organisera det och betala för det? Vem kan om inte en brett representativ regering i Damaskus?
Det har diskuterats tidigare, jag tror att staten kommer subventionerar mycket av återbyggnaden, lätta på lagar och tillstånd och redan nu kräver Syrien ersättning från länderna som stödjer terroristerna,tror många länder kommer bidra med återbyggnaden inte för de är generösa utan för de skäms för de satsade på islamisterna och vill visa att de bryr sig ..... en del av bidragen från väst kommer vara "anti terrorbidrag"

Landet blir lite öppnare och mer sekulär än innan, salafister/muslimska brödraskapet kommer jagas 24/7 , får inte ha sina moskeer i lugnt och ro som innan, salafiköerna till frisörer blir långa,alternativet är att få sitt skägg blockad med händerna på gatan av polis och säkerhetsstyrkor
Citera
2014-02-09, 11:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Varför stödja rasister?

Nu tror jag iof inte att de flesta kurder är "rasister". Däremot så tror jag att de drömmer om självbestämmande. Skall du hitta rasister så kommer du att hitta dem hos de som föredrar att kalla sig "assyrier" istället för de som hänvisar till sin religion och föredrar att kalla sig "syrianer". Men assyrierna kommer aldrig att lyckas åstadkomma något självbestämmande, ännu mindre en assyrisk statsbildning, som skulle bli en blåkopia på det tredje riket.

Observera att jag skrev "självbestämmande inom ramen för den syriska statabildningen".
Citera
2014-02-09, 11:45
Medlem
sorias avatar
SAA försätter vinna mark , staden Msaybin i Idlib provinsen är nu under SAA kontroll.

SAA attackerade IF i Bab al-Hawa
http://electronicresistance.net/syria-news/syrian-army-destroys-islamic-fronts-center-in-bab-al-hawa-region-in-idlib/

Som ZuparN skrev har hjälp konvojen attackerats , terroristerna skyller på SAA men den kända terroristen Abdul Baset Alsarut har postat en video där han hotar attackera humanitära konvojen,han säger att de är nöjda med belägringen och att det är de som bestämmer och kommer kriga till sista man,otextad
http://www.youtube.com/watch?v=wzMm17p0eOE#t=109

Textad video, civila som kom ut från de belägrade områden i Homs berättar om terroristerna behandlade de
https://www.youtube.com/watch?v=NrIW4uZaFA8

Video på lastbilen som användes i självmordsattacken på Aleppos centralfängelset
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DQi-ihXtf9o
Artikel om attacken på fängeslet
http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/first-british-suicide-bomber-in-syria-believed-to-have-struck-aleppo-prison-9115530.html

Döda terrorister utanför Homs
http://www.youtube.com/watch?v=yXwxaP73aw4&sns=fb

En kravlista dök upp på nätet, det är krav för att släppa de kidnappade biskopen och nunorna, obekräftat
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=657974464259865&set=a.6398778094028 64.1073741828.616013505122628&type=1
Snabb översättning
Citat:
krav för att släppa de två biskopen är 1-100miljoner dollar.
2-släppa ut 800 al-nusra fångar.
3-släppa turkiska,franska och qatari officerare som sitter inne i Syrien.
4-hjälpa de belägrade områden i Homs.
5-stoppa alla militära operationer i Aleppo.

Krav för att släppa de kidnappade nunorna är
1- släppa ut alla islamister som sitter inne i al-Romie fängelset.
2- släppa ut 500 al-nusra fångar.
3-släppa ut alla kvinnor som sitter inne i syriskafängelser.
4-75miljoner dollar.
5-bryta belägringen på Homs.
6-sluta anfalla Yebroud.
7-nunorna får inte vända till klustert i Maloula utan lämna landet till Libanon

Artikel om europeiska jihadister
http://www.washingtonpost.com/world/europe/europeans-are-flocking-to-the-war-in-syria-what-happens-when-they-come-home/2014/01/29/772f56d0-88f6-11e3-833c-33098f9e5267_story.html?wpisrc=nl_headlines

Regeringen delar mat och annat på civila som återvände till Barzeh
http://www.youtube.com/watch?v=wPrLwZbzB0Y#t=14

Bild på NDF tjejer , bara för att reta islamisterna och deras rövslickare thunderkurden
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=607392582675461&set=a.3491063285040 89.83004.349059891842066&type=1

10 saker du inte visste om Syrien
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=472134149554306&set=a.3780934156250 47.1073741824.319442131490176&type=1

Söt pojke läser upp en vacker dikt om läget i det belägrade al-Zahra,otextad
https://www.facebook.com/photo.php?v=186044388272112
Citera
2014-02-09, 13:57
Medlem
Herbalistts avatar
Svara på min fråga soria ska jag länka några ''normala'' kommentarer från er sida Hujådå angående kurder i syrien ?
Citera
2014-02-09, 14:57
Bannlyst
Citat:
Inlägget du hänvisar till verkar vara skrivet under känslomässig affekt. Av de citat som dessutom finns i inlägget så är det endast "KAF8"s som kan betraktas som främlingsfientligt/rasistiskt. Eftersom detta är Flashback som kryllar av extremister så kan man inte döma hela det kurdiska folket eller kurderna i norra Syrien utifrån det.

Med detta stycke i åtanke blir det rätt lustigt att se dig skriva att assyrier, som är drygt en procent av Sveriges befolkning, är rasister, baserat på vad du läst ett tiotal skriva på Flashback? Fast den logiken kanske inte gäller då?

Och den logiken kanske inte heller gäller när man läser inlägg från folk från Sverigepartiet/SMR?

Blir ett rätt barnsligt sätt att argumentera på.

Sedan förstår jag inte heller varför kurderna är så ivriga att tala om assyrier. När har soria nämnt ordet "assyrier"?
Senast redigerad av iwtwftgs 2014-02-09 kl. 15:00.
Citera
2014-02-09, 15:32
Bannlyst
intressant artikel om mängden terrorister, mellan 3000 och 11000 dårar, 80% araber

lite mer info i artikeln, låter mycket rimligare än 100 000 som nämns av lögnmedia

http://www.presstv.ir/detail/2014/02/09/349935/1400-saudi-militants-fight-in-syria/

israelisk militär tränar, amerikanarna har gett dem ett bra flygvapen men de verkar inte kunna så mycket mer än att döda obeväpnade palestinier.

Israelerna har utfört bombattacker mot syrien med flyg och missiler.

De har gett sjukvård till al-qaida och israel stödjer öppet al-qaida.

http://www.liveleak.com/view?i=6b1_1391872867#yb1hr4CFos8D04Wo.99
Citera
2014-02-09, 16:09
Medlem
Citat:
Vi får väl se. Hade Assad, långt innan våren 2011 kommit med det nya konstitutionen så kanske det hade varit värt, i alla fall något. Sannolikheten för att regimen verkligen skulle införa demokrati efter kriget är inte stor. Men, visst, man kan alltid hoppas. Om inte annat: När landet moderniseras på andra sätt så ändras folks attityder och värderingar. Detta kan leda till krav på en genuin demokrati snarare än sinnessjuk islamism.

Nu bör man nästan gå tillbaka och tänka eger lite när man skall diskutera sannolikhet.
För att dömma ut Assad totalt som du gör nu så blundar du för de reformer som faktiskt genomförts under hans regens. Nu orkar jag inte gå tillbaka till den första tråden och leta rätt på alla reformer (varav alla såklart inte lyckats) som faktiskt är i effekt idag. Revolutionen i sig är på sätt och vis ett tecken på att mycket har lättats upp sedan Hafez tid.

Sen vill jag återigen ställa frågan, skulle det verkligen funka att byta samhällsskick över en natt?
Vet gemene man i Syrien vad demokrati egentligen är eller skulle man ta första bästa tillfälle att rösta fram en ny diktator? (mitt exempel är Thailand, där gemene man definitivt inte har en aning om vad det betyder trots formell demokrati sen 1932).

Hur skulle dessutom den demokratiska processen se ut om de grannar som nu plöjer ned miljarder på miljarder i krig istället plöjde ned dem på val-propaganda och andra aktiviteter.
I Syriens genomkorrupta politikerskikt finns alltför många som kan köpas (misstänker att det likt Thailand inte finns många individer som från början valt politikeryrket för något annat än att bli rik).

Sjävlklart skall det råda demokrati i Syrien i framtiden, men att bara trycka på knappen leder sällan till något gott resultat. Förutsättningarna att lyckas med demokratin bör vara på plats innan man öppnar dammluckorna, och då gäller det även att passa sig för indiverna i SNC som innehåller flera som landsförvisats från Syrien för just korruption.

En genomkorrupt stat har inga som helst förutsättningar att lyckas med demokrati mer än på pappret.

Men det kanske måste bli flera gånger värre under många år för att något skall bli bättre i slutändan?

Att bara kräva demokrati utan någon som helst eftertanke är dömt att misslyckas.
Citera
2014-02-09, 19:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Med detta stycke i åtanke blir det rätt lustigt att se dig skriva att assyrier, som är drygt en procent av Sveriges befolkning, är rasister, baserat på vad du läst ett tiotal skriva på Flashback? Fast den logiken kanske inte gäller då?

Och den logiken kanske inte heller gäller när man läser inlägg från folk från Sverigepartiet/SMR?

Blir ett rätt barnsligt sätt att argumentera på.

Sedan förstår jag inte heller varför kurderna är så ivriga att tala om assyrier. När har soria nämnt ordet "assyrier"?

Hm, men du är ju iof historiker ganska eniga om att det antika assyriska riket närmast kan jämföras med Nazityskland. Att sedan då vissa människor väljer att beteckna sig som "assyrier" just med hänvisning till detta gamla vidriga rike, vilket de vägrar se som speciellt ont, är ganska uppseendeväckande, speciellt som andra i från samma folkgrupp istället hämtar sin identitet ifrån sin religion snarare än ett gammal antikt imperium.

Att sedan "assyrier" på Flashback sedan är grymt "ras"fixerade är inget avgörande argument, men inte heller något motsägande sådant.

Resten får du väl fråga kurderna om.
Citera
2014-02-09, 20:06
Bannlyst
Citat:
Hm, men du är ju iof historiker ganska eniga om att det antika assyriska riket närmast kan jämföras med Nazityskland. Att sedan då vissa människor väljer att beteckna sig som "assyrier" just med hänvisning till detta gamla vidriga rike, vilket de vägrar se som speciellt ont, är ganska uppseendeväckande, speciellt som andra i från samma folkgrupp istället hämtar sin identitet ifrån sin religion snarare än ett gammal antikt imperium.

Att sedan "assyrier" på Flashback sedan är grymt "ras"fixerade är inget avgörande argument, men inte heller något motsägande sådant.

Resten får du väl fråga kurderna om.
Fast så är det verkligen inte.

H.W.F. Saggs förklarar:
Citat:
"An alternative appraisal, based on a neutral study of the sources rather than Bible-engendered prejudices, might be that the Assyrian was not so much a wolf as a rather savage sheepdog. No comparative evidence has yet been adduced to establish the commonly found belief that the Assyrians were inordinately and arbitrarily brutal towards conquered peoples. When one examines the material in detail, one finds nothing to indicate that the Assyrians were worse in kind or degree than many other peoples, ancient and more recent, who have waged war in the Near East; they merely suffered the misfortune of running afoul of one of the world's most effective and enduring propaganda machines, the Israelite prophetic movement, with its ability still to mold the thought of many in the western world two and a half millennia later.
(Saggs, 1984, 7)
Spot on av H.W.F. Saggs.

Sätter resten inom spoilertaggar om du vill fortsätta läsa.

Men för att inlägget inte ska raderas kan vi försöka hålla oss on topic:

Vad tror ni kommer att hända med den autonoma regionen när kriget är över? Kommer regeringen att låta autonomin fortgå, eller kommer man, som vissa hävdar, att återta makten fullständigt? Eller kommer kriget att pågå så pass länge att det inte går att rubba?

Hur ligger det till med Hasakeh/Qamishli-provinserna? Bilden jag fått av Zagrosis inlägg är att YPG (tillsammans med den assyriska milisen) pressar utåt, och jag såg att Zagrosi skrev att YPG höll på ett erövra fler byar? Stämmer det? Är det i sådana fall runt Hasakeh-gränserna med omnejd? Om det är så; kommer dessa byar att inkorporeras i autonomin, eller är det mark man vill ha emellan autonomin och frontlinjen?
Senast redigerad av iwtwftgs 2014-02-09 kl. 20:33.
Citera
2014-02-09, 20:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Nu bör man nästan gå tillbaka och tänka eger lite när man skall diskutera sannolikhet.
För att dömma ut Assad totalt som du gör nu så blundar du för de reformer som faktiskt genomförts under hans regens. Nu orkar jag inte gå tillbaka till den första tråden och leta rätt på alla reformer (varav alla såklart inte lyckats) som faktiskt är i effekt idag. Revolutionen i sig är på sätt och vis ett tecken på att mycket har lättats upp sedan Hafez tid.

Jag har sett folk skriva om att Bashar uppmuntrat internet, men jag har också läst inlägg av folk som vill att han, verkligen, skall ta i med hårdhandskarna, som sin far.

Jag tycker att det är sorgligt att många länder i Mellanöstern verkar vara utlämnade åt blott två alternativ:

Antingen en sekulär dikator/junta som hårdhänt håller emot flodvågen eller just en flodvåg av ogenomtänkt islamism som slutar i kaos.

Varför det är så, och hur det ev. skall kunna lösas långsiktigt kommenterar jag längre ned.

Citat:
Sen vill jag återigen ställa frågan, skulle det verkligen funka att byta samhällsskick över en natt?
Vet gemene man i Syrien vad demokrati egentligen är eller skulle man ta första bästa tillfälle att rösta fram en ny diktator? (mitt exempel är Thailand, där gemene man definitivt inte har en aning om vad det betyder trots formell demokrati sen 1932).

Jag skulle hävda att Thailändarna vet vad demokrati är. Problemet är bara det att en välmående minoritet vägrar att acceptera majoriteten vilja. Då skiter minoriteten i demokratin och försöker "lösa" det hela på odemokratiskt sätt, detta efter att de förlorat en mängd demokratiska val. Man vet alltså vad demokrati är, men av egenintresse vill man sätta den ur spel.

Citat:
Hur skulle dessutom den demokratiska processen se ut om de grannar som nu plöjer ned miljarder på miljarder i krig istället plöjde ned dem på val-propaganda och andra aktiviteter.
I Syriens genomkorrupta politikerskikt finns alltför många som kan köpas (misstänker att det likt Thailand inte finns många individer som från början valt politikeryrket för något annat än att bli rik).

Paradexemplet är väl Ryssland där demokratin inte fungerade i ett sådant genomkorrupt samhälle.

Citat:
Sjävlklart skall det råda demokrati i Syrien i framtiden, men att bara trycka på knappen leder sällan till något gott resultat. Förutsättningarna att lyckas med demokratin bör vara på plats innan man öppnar dammluckorna, och då gäller det även att passa sig för indiverna i SNC som innehåller flera som landsförvisats från Syrien för just korruption.

Gott, och visst skulle ett omedelbart införande av demokrati kunna innebära problem. En viktig komponent för att demokrati skall fungera är, i alla fall någon form av, folkrörelse. I Tunisien så var det ett mäktigt fackförbund som tvingade parterna, dvs de "moderata" islamisterna och de sekulära till förhandlingar om en ny konstitution. Resultatet är förhoppningsvis lyckosamt, vi får väl se.

Citat:
En genomkorrupt stat har inga som helst förutsättningar att lyckas med demokrati mer än på pappret.
(Jag tror faktiskt att det var du som skrev det)

Japp, Ryssland som exempel igen!

Citat:
Men det kanske måste bli flera gånger värre under många år för att något skall bli bättre i slutändan?

Att bara kräva demokrati utan någon som helst eftertanke är dömt att misslyckas.

Frågan är bara om det kan bli så mycket värre: Landet, till stora delar totalförstört, massor av flyktingar, ev. tiotusentals människor som ev. blivit torterade och avrättade av regimen. Sedan tillkommer givetvis allt hat som skapats under kriget och alla minnen av alla illdåd som begåtts av både regimen och terroristerna.

Men nu till min lilla korta analys:

Jag som ortodox marxist anser att den effektivt använda tekniska utvecklingsnivån och effektivt använda utbildningsnivån hos befolkningen har en mycket stor betydelse för historiens gång. Detta brukar, (med min def. av begreppet),kallas, produktivkrafternas inverkan på samhälles ideologiska överbyggnad.

Var inte oroliga, mer abstrakt än så här blir det inte, förutom att just produktivkrafternas utveckling har stor betydelse även för människornas attityder och värderingar, även fast de ingalunda bestämmer allt, de är blott den något starkare kraften i en ömsesidig växelverkan mellan samhällets bas, (produktivkrafterna), och samhällets juridiska överbyggnad.

Något som faktiskt bekräftar denna tes är faktiskt WVS kulturella karta:

http://www.worldvaluessurvey.org/wvs/articles/folder_published/article_base_54

Ser ni att den muslimska världen befinner sig ganska långt ner, till vänster på kartan?

Detta innebär att man är för traditionella värderingar och att man är måttligt postmoderna i sina attityder och värderingar. Ju mindre postmodern man är desto mer betyder kollektivet och "överlevnadsvärderingar".

Hur har det blivit så? Mitt svar är: val av "husfilosof", man valde Al Ghazali istället för Ibn Rushd. Utan att gå djupare in på detta så öppnades dörren för väst till renässans och upplysningstid, då man lyssnade på Ibn Rush. I och med detta så kunde produktivkrafterna snabbt utvecklas i väst.

Lägg märket till att världens demokratier i allmänhet ligger högt uppe på kartan och till höger, (med Indien som det stora undantaget). Det betyder att demokratierna, i allmänhet har en allmänhet med moderna och postmoderna värderingar. Gemensamt för dessa länder är också att de har utvecklade produktivkrafter, (med Indien, än så länge, som ett undantag) Ryssland och Kina är specialfall, som bara kommer att beröras längre ned.

Så visst kan du ha rätt: Skall man ha en stabil demokrati så måste också produktivkrafterna vara utvecklade för att ge befolkningen stabila demokratiska värderingar. Det vill säga: Moderna och postmoderna värderingar som ger demokratin ett någorlunda djup.

Så skall då Assad, via diktatoriska befogenheter tvinga fram en utveckling av produktivkrafterna och då i förlängningen också av det syriska folkets värderingar och attityder?

Tyvärr, vilket exemplen Ryssland och Kina visat, så verkar just ett sådant tvång deformera snarare än bygga upp folks sinnen. Så det finns alltså ingen lätt väg för Syrien:

Å ena sidan snabbt skapa en demokrati och sedan hoppas på att även samhällsutvecklingen snabbt utvecklar produktivkrafterna, så att demokratin blir stabil.

Å andra sidan: Att genom diktatur snabbt bygga upp produktivkrafterna, trots att de deformerar, snarare än bygger upp, folks sinnen.

I det första fallet så riskerar man kaos, och ett bakslag, som i Ryssland.
i det andra fallet så riskerar man att folk sinnen blir deformerade, trots starkare produktivkrafter, och att vi, likt förbannat hamnar i Rysslands situation.

Utvecklingen i Tunisien ger dock hopp om att man kan gå den första vägen och börja med demokrati. Men, visst, det är en osäker och mycket skakig väg.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-02-09 kl. 20:19.
Citera
2014-02-09, 21:07
Medlem
På tal om assyrier, dock ontopic och inget utdraget historieskriveri som assyrierna i tråden är duktiga på. Ledaren för Assyriska demokratiska organisationen som blev tillfångatagen av regimen i Qamishlo för två månader sedan, har ännu inte släppts. Han har till och med förts till Damaskus. http://www.gemyakurdan.net/nuche/nuche-navmale/item/18491-2014-02-05-10-35-43

Edit: Soria kanske känner sig manad att släppa/slänga en kommentar om detta? Varför gör regimen så här mot oliktänkande och fredliga "politiker"? Att döma av FN rapporten så kan man bara spekulera i vad regimen har för sig nu med honom. Men du kanske inte vill ta i ämnet. Ska inte pressa dig. Lägg upp en länk på en halvfull NDF brud istället.
Senast redigerad av Zagrosi 2014-02-09 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in