2014-02-09, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Så alla med ryggont och som är arbetslösa kan bli potentiella mördare enligt din teori?

TR har i andra fall ansett att en g.m inte kunnat själv bära 70+ kg. Och då gällde det de notoriska rövarpacket. Vad får dig att tro att F.S själv burit ut ett otympligt paket på ca 100 kg?

Vid akuta situationer kan människor mycket väl få extraordinära krafter. Här är ett exempel av väldigt många.

Citat:
A 22-year-old Virginia woman summoned some superhero strength to lift a BMW off her father, who became pinned under the car while trying to fix a blown tire on it.
http://abcnews.go.com/US/superhero-woman-lifts-car-off-dad/story?id=16907591
Citera
2014-02-09, 01:26
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Tala istället om vad som ligger till grund att F.S är den skyldige och då utifrån ren faktaunderlag?

Edit: Har det öht gjorts någon gärningsmannabeskrivning?

Vet du hur en rättegång fungerar? Bespara min tid snälla, men är verkligheten så att du inte vet det, så kan vi ta den korta diskussionen.

Läs på om påstående och sakförhållande som styrks med bevisning.

Läs sen om hela förundersökningsprotokollet.

Citat:
Vad grundar sig denna postare på för expertiskälla?

Forensic Science: An Introduction to Scientific and Investigative Techniques av Stuart H. James och Jon J. Nordby

Chemical Analysis of Firearms, Ammunition, and Gunshot Residue
av James Smyth Wallace

Gunshot Wounds - Practical Aspects of Firearms, Ballistics, and Forensic Techniques av Vincent J.M. DiMaio M.D. (Author)

Efter som jag förmodar du inte får läkartidningen hemskickad, så kan jag varmt rekommendera dig att leta upp denna på ditt lokala bibliotek och läsa Natalie Sterns och Karl-Åke Janssons artikel om skottskador.

Du kan verkligen lägga allt som har med krutrester och tändsatspartiklar att göra åt sidan. Du tillför absolut inget med ditt svammel och även om där varit GSR och eventuellt tatueringar av GSR, är dessa som bortblåsta idag. Du besitter absolut noll kunskap om skottskador och råder dig släppa diskussionen om detta, då det tillför absolut noll till utredningen och till slutsatsen att Marina sköts till döds.

Ge mig istället den bevisning som öppnar för en alternativ gärningsman och jag lyfter min hatt.

För nu, just nu, finns där ingen diskussion med den helhetsbild vi har, att där är en mördare och denna mördare är Fredrik Svensson.
Citera
2014-02-09, 06:57
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Vad grundar du det på?

Det fanns enligt polisens egna tekniska uitredningar inget spår av att M forslats släpande ut. Kan en person burit ut ett emballage på ca 100kg?
Eller har fler personer deltagit i att bära ut M?

Hur stor är han själv ?
Citera
2014-02-09, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Vid akuta situationer kan människor mycket väl få extraordinära krafter. Här är ett exempel av väldigt många.

http://abcnews.go.com/US/superhero-woman-lifts-car-off-dad/story?id=16907591

Stark är han enligt vittne.

sidan 896:
Citat:
Emelie uppger att det var på sommaren. Klockan var ca fyra på morgonen. "Vi stod utanför
Mc´Donalds på Norra Hamngatan. En bit ifrån oss var det en stor, tjock kille som busade lite
med sin kompis. Fredrik flippade plötsligt. " Emelie beskriver att Fredrik plötsligt rusade
fram till den store killen och lyfte upp honom i luften och skrek "Tycker du det är roligt att
skoja." Emelie uppger att killen måste ha vägt 140 kg.
Citera
2014-02-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, han Fredrik Svensson ska dömas för mord och förväntat domslut kommer 23-28 februari.
Sista veckan på RPU nu som kommer?

U-sökning beräknas vara färdig början av v. 9.
Citera
2014-02-09, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, han Fredrik Svensson ska dömas för mord och förväntat domslut kommer 23-28 februari.
Sista veckan på RPU nu som kommer?

Ja RPU får ta högst fyra veckor.
Jag tror att han har tänkt på alldeles för mycket när det gäller att utföra och dölja mordet för att kunna lida av psykisk sjukdom vid mordtillfället.
Det lutar åt fängelse och inte sluten psykiatrisk vård för Marinamannen.
Fredag 28:e februari är det slutförhandling och enligt domstolssekreteraren Lina Strömberg (031-7012291) meddelas domen veckan därpå.
Citera
2014-02-09, 11:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Ja RPU får ta högst fyra veckor.
Jag tror att han har tänkt på alldeles för mycket när det gäller att utföra och dölja mordet för att kunna lida av psykisk sjukdom vid mordtillfället.
Det lutar åt fängelse och inte sluten psykiatrisk vård för Marinamannen.
Fredag 28:e februari är det slutförhandling och enligt domstolssekreteraren Lina Strömberg (031-7012291) meddelas domen veckan därpå.
Samma datum för 28 år sedan som statsminister Olof Palme blev ihjälskjuten på öppen
gata i Stockholmsnatten.

Lite fakta om just en RPU; en stor rättspsykiatrisk undersökning:

Citat:
Vad blir resultatet av en RPU?
Över 95 % av dem som genomgår en RPU bedöms ha någon form av psykisk störning. Det är emellertid bara i ungefär hälften av fallen som denna störning bedöms vara allvarlig i enlighet med lagstiftningens krav. Begreppet allvarlig psykisk störning är ett juridiskt, snarare än ett medicinskt begrepp. Det innefattar i första hand psykotiska tillstånd, depressioner med självmordsrisk och starkt tvångsmässiga beteenden. För omkring 45 % rekommenderas rättspsykiatrisk vård, medan skyddstillsyn eller vård inom socialtjänsten rekommenderas för ca 15 % av de undersökta. Domstolen följer nästan alltid undersökningsteamets förslag. Då förslag ej lämnats utdöms oftast fängelse.

http://www.rmv.se/?id=157
Citera
2014-02-09, 11:27
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Som sagt, Ska ni påstå att FS är psykopat får ni hosta upp källa, båda två. Annars kan ni ta era hemgjorda psykoanalyser och stoppa upp någonstans.

*nedtonad kaxighet*

Ja, vi kan inte direkt sitta här och göra en tillförlitlig analys där slutsatsen blir att mördaren Fredrik Svensson är psykopat. Han är ju inte i samma rum som oss för att få en sådan analys möjlig.

Dock, kan vi, vi som läst FUP och alla förhör sätta poäng på Hares lista.

Motargumentera gärna poängsättningen.

Jag fetare de punkter på listan jag anser vara för 2 poäng.

Resten som ej fetas, låter jag andra fylla i då min osäkerhet svajar mellan 0, 1 och 2, men tror inte det blir svår att nå över 30 poäng med FUP som underlag. Och jag vågar påstå att de 28 poäng jag samlade ihop är korrekta och då har jag inte avslutat listan, utan behöver er hjälp för bli mer säker på resterande punkter..

De tjugo frågeområdena i Hares psykopatikriterier
Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.

Talför/ytlig charmig

Förhöjd självuppfattning/grandios

Behov av spänning/blir lätt uttråkad

Patologiskt lögnaktig

Bedräglig/manipulativ

Saknar ånger och skuldkänslor

Flackt, ytligt känsloliv

Kall/bristande empatisk förmåga

Parasiterande livsstil

Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet

Promiskuöst och egoistiskt sexualliv

Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)

Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt

Impulsiv

Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef

Tar inte ansvar för sina handlingar

Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden

Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)

Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission

Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Senast redigerad av zamioc 2014-02-09 kl. 11:49.
Citera
2014-02-09, 11:33
Medlem
Grandiosos avatar
Så här lät det när Svensson fick veta att han skulle gripas på nytt. Man har förvrängt hans
röst tyvärr. Några korta glimtar också från när han tidigare har vallats i huset i Övre Röra.

Vad säger du om beskedet?
– Jag vet inte vad jag ska säga, faktiskt.
Hur känns det?

– Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga överhuvudtaget.
Hur har den här tiden varit fram till nu?
– Jobbig!
Vad tror du händer nu?
– Inte en aning!
Du har ju hela tiden hävdat att du är oskyldig till Marinas död och jag förmodar att du tänker fortsätta med det i hovrätten igen.

– Självklart!
Det är ju andra omständigheter eftersom man hittat Marinas kropp. Hur tänker du kring det?
– Jag ser ju inte att det är så mycket andra omständigheter än just bara kroppen.

http://www.expressen.se/gt/efter-beslutet-marinas-ex-sambo-tom-pa-ord/
Citera
2014-02-09, 12:47
Medlem
bara kroppen.... ja det låter verkligen som att han saknar den han avgudar..
Citera
2014-02-09, 12:52
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av artrix
bara kroppen.... ja det låter verkligen som att han saknar den han avgudar..

Ja, någon man avgudar... Då borde han ha ett inramat foto av M på väggen eller åtminstone på kylskåpet. Kanske besöker hennes grav någon eller några gånger i månaden. Men det kan bara de närmast sörjande svara på. Annars är det bara ytterligare ett graverande fragment av FS lögn-vagn. Men det förstår ni nog också. Såklart.
Citera
2014-02-09, 13:17
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Ja, vi kan inte direkt sitta här och göra en tillförlitlig analys där slutsatsen blir att mördaren Fredrik Svensson är psykopat. Han är ju inte i samma rum som oss för att få en sådan analys möjlig.

Dock, kan vi, vi som läst FUP och alla förhör sätta poäng på Hares lista.

Motargumentera gärna poängsättningen.

Jag fetare de punkter på listan jag anser vara för 2 poäng.

Resten som ej fetas, låter jag andra fylla i då min osäkerhet svajar mellan 0, 1 och 2, men tror inte det blir svår att nå över 30 poäng med FUP som underlag. Och jag vågar påstå att de 28 poäng jag samlade ihop är korrekta och då har jag inte avslutat listan, utan behöver er hjälp för bli mer säker på resterande punkter..

De tjugo frågeområdena i Hares psykopatikriterier
Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.

Talför/ytlig charmig

Förhöjd självuppfattning/grandios

Behov av spänning/blir lätt uttråkad

Patologiskt lögnaktig

Bedräglig/manipulativ

Saknar ånger och skuldkänslor

Flackt, ytligt känsloliv

Kall/bristande empatisk förmåga

Parasiterande livsstil

Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet

Promiskuöst och egoistiskt sexualliv

Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)

Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt

Impulsiv

Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef

Tar inte ansvar för sina handlingar

Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden

Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)

Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission

Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Hur många psykiatriker har uttalat sig i FUP? Man kan inte heller ställa diagnosen genom FUP eller en tråd på flashback.
Faktum är att varken en långvarig psykiatrisk kontakt eller en fyra veckors RPU inte heller alltid kan ställa den diagnosen även om diagnosen kan finnas.
Psykopati är ingen lättdiagnostiserad diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in