2014-02-08, 01:23
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Använder mördaren ett stickvapen så är det mestsannolika att huggen sitter i bålen och inte i huvudet.
Vad mer än vapen kan användas till att vålla huvudskador såsom M hade?
Återigen får jag upprepa att SKL inte hittat några stänk av krut i hennes kranium.
Citera
2014-02-08, 01:33
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Exakt detsamma!
De har gett sina expertutlåtande utifrån det de undersökt utan att påverkas av det andra sett.
Precis exakt så som expertutlåtanden ska utföras och hanteras. Det vore otroligt osäkert för rättssäkerheten om experter lyssnade på andras teorier och utlåtanden innan de avgav sina egna.
I det här fallet har dem talat om exakt vad de sett utan någon otillbörlig påverkan utifrån vad andra sett.
Det borde väl du uppskatta som är så mån om rättssäkerheten?
Av vilken anledning kontaktade polis dessa experter och varifrån fick dessa experter upplysningsvis ett visst vapen, om de nu enligt dig skulle vara opåverkade enligt rättssäkert sätt?
Citera
2014-02-08, 01:56
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Återigen får jag upprepa att SKL inte hittat några stänk av krut i hennes kranium.

Och det har ingen som helst relevans vad du upprepar. Du har inte förstått innebörden av fallet i sak.
SKL är en sak rättsmedicinskt utlåtande något helt annat.

Nej, HD tar inte upp detta det är över.
EU tar inte upp Schurrer och det är över, och Sverige ar talan i frågan Schurrer.
Det bästa är om du inser då fallen är över så slipper du gå och vänta för det kommer inte hända ett dugg med de här två fallen. Det är adios och goodbye för båda två-

Citat:
Av vilken anledning kontaktade polis dessa experter och varifrån fick dessa experter upplysningsvis ett visst vapen, om de nu enligt dig skulle vara opåverkade enligt rättssäkert sätt?

Man har svarat på det i domstolen, så det är klarlagt inget annat. Stämmer inget av vad du insinuerar.-

Citat:
Enligt SKL så hade de inte ditt långa inlägg som förklaring. Inte ens rättsläkaren som obducera M kunde förklara på samma sätt som du.
Är det din egna teori som du framställer?

Sakförhållandet är utrett genom vittnesmål i domstolen, så du har fel igen.

Citat:
Visst finns källa och det är från SKL.
Det ser klent ut på den fronten. Inget underlag, så då förpassas påståendet till noll sanning.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-08 kl. 01:59.
Citera
2014-02-08, 04:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Har polis besvarat dessa frågeställningar dú har angående M?
Fakta är att inget krut hittats i Ms kranie och då får väl polis/åklagare omvärdera hennes dödsorsak.
Läs här:

Citat:
Ursprungligen postat av Zamioc
Vilka ämnen syftar du på? Bly, antimon eller barium? Får nog uttrycka dig bättre och sedan läsa vad jag skriver så du slipper ställa en sådan fråga igen... Jag repeterar:

Du talar om krutrester på insidan av kraniet, vilket visade att du inte vet så mycket vad du talar om.

Dura mater är den hårda hjärnhinna som sitter fast med kraniet och hur du vill få in krutrester där emellan är en gåta... Och då repeterar jag som sagt, så slipper jag skriva: "om"

Allt "sköljs" ur kroppen med förruttnelseprocess. Krutrester är inget som sätter sig fast ordentligt utan "faller" av väldigt lätt, när då förruttnelseprocessen börjar tar det inte långt tid innan kroppens utsöndringar tar med sig dessa rester.
https://www.flashback.org/sp47363925
Citera
2014-02-08, 07:45
Moderator
blomvattnares avatar
OT, tjafs och upprepningar raderade.

Det fungerar alldeles utmärkt att fundera en minut innan man postar sitt skrivna inlägg. Den minuten kan man ägna åt att fundera över om det skrivna inlägget verkligen tillför något till diskussionen.

/Mod
Citera
2014-02-08, 09:49
Bannlyst
Citat:

Du verkar tro att det måste finnas krutstänk om en person blivit skjuten. Du kan inte ha mer fel. Det fanns inga spår av krutstänk på Marinas kvarlevor ändå betvivlar inte polis eller domstol att hon blivit skjuten. Bara det borde få dig att tänka?

För det första är det inte säkert att de funnit krutstänk på Marina även om hon hittats skjuten samma dag. Det beror på från vilket avstånd skottet avlossats. Det behövs inget större avstånd för att krutstänk inte ska nå fram till offret.

Skl fann inget på skallen. Som du redan fått lära dig stannar krutstänket på huden. Det följer inte med kulan in i kroppen. Det eventuella krutstänk som kanske fanns på Marinas huvud efter skottet har gått samma väg som mjukdelarna. In i hungriga maskars och larvers magar. Det hade kunnat funnits någon liten partikel kvar men tydligen inte. Det betyder INTE att hon inte blev skjuten!

Krutstänk söker man mest på skyttens händer och kläder. På offret kan man med hjälp av eventuellt krutstänk få en bild av från vilket avstånd personen blivit skjuten. Det har med spridning att göra.
Du är inte kunnig om detta heller så du får lita på poliser, tekniker, domare som har kunskap och erfarenhet. De påstår inte att en person blivit skjuten om så inte är fallet.
Citera
2014-02-08, 10:17
Medlem
Citat:
Då har du missuppfattat hur en förundersökning går till. Allt ska med som polis gjort. Alla de förhört, allt material som de inhämtad just för det specifika utredningen. Det som förundersökningsledaren eller åklagaren sen inte tycker är relevant hamnar då i sidomaterialet, dvs slasken.
Men slasken är en del av förundersökningen. Sen kan polis/åklagare lägga till ytterligare material i en förundersökning-tilläggsprotokoll.

En polis gör ingen utredning/förhör som de inte dokumenterar. Och i M fallet finns inget underlag på hur polis gått tillväga för att utesluta alt.g.m. De killar/män som figurerade i Ms chart över sexkontakter är endast hörda men inte vidare utredda.
Jag vet det, men tack för en bra förklaring.

En fråga jag ställer mig är varför advokaten inte påpekat aktuell alternativ GM för rätten? För åklagaren menar att enbart F kunnat utföra detta.
Då måste det alltså finnas (enligt din mening?) en verklig mördare ute bland oss oskyldiga lamm.
En person som antingen helt gått utredarna förbi eller finns i slasken.
Vad tror du?
Är personen/personerna med i slasken men har klarat sig ändå?
Är det en eller fler helt random GM?

Jag förstår ditt resonemang,
Du vill ha konkreta BEVIS typ DNA och fingrar eller annat..
Pga rättssäkerheten..
Hedervärt att du värnar om rättssäkerheten.

-men samtidigt är F i mina ögon utom rimligt tvivel skyldig. Det är då pga att hans bagage är tungt och att han haft möjlighet att utföra detta.
Sen spär hans beteende & osympatiska väsen på misstanken ytterligare, det erkänner jag.
Jag tror dock inte HR dömer på känsla utan sannolikhet nu.

Vem värnar om offren?
18 år på kåken är mkt mindre i verkligheten och det dör man inte av ens om man mot förmodan är oskyldig, vill man undvika att dömas oskyldig medverkar man i utredningen, det har F inte gjort.
Vi har ju inte dödsstraff,
hade det gällt ett dödsstraff hade jag också protesterat mot bevisningen.
Nu gäller det fängelse eller vård och ärligt talat skulle de flesta se honom inlåst bara på det bagage han har.
Det skadar ingen oskyldig liksom,
det är vad som provocerar med era fighter om hårstrån och chattloggar.
Ingen bryr sig om F.
Tyvärr.

Återigen: tur att HR inte dömer på känsla
Citera
2014-02-08, 10:51
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Nu hostar du fram det själv att ni läst lite i fupen och därav drar ni era slutsatser utifrån att tillbringa er tid på forum med att smutskasta en misstänkt innan ens en dom är fastställd eller att ni ens fördjupat er i faktaunderlag.
Jag har tagit upp det förr att det inte har fastställts att M ens blivit skjuten eftersom SKL inte hittat något krutrest i hennes kranium.
Polis har under utredningen kommit med sina påståenden och teorier om hur det hela har gått till men analyser från SKL och rättsläkaren har inte bekräftat deras påståenden.

En expert har nämnt att det kan vara en syl. Rättsläkaren som obducera M har bett SKL att leta efter krutrester. SKL har undersökt och analyserat, men inget hittat.

Kan man då utifrån avsaknad av krutrester i kraniumet påstå som polis och åklagare gör att M skjutits till döds?

Men det är ok att du smutskastar vittnen...eller misstänkliggör dem som alternativa mördare?
Så vi får inte skriva om Fredde som är dömd men vissa kramare kan orera på i evigheter om krutrester, pappersbitar, katter etc?
Det vore kanske dags att byta spår, ett alternativ är också att flytta till staterna så att lagen och dess praktiserande passar bättre vissas sätt att tänka.
EDIT: vid närmare eftertanke så undrar jag vad en jury hade tyckt om Freddes agerade i förhören och även i rätten
Senast redigerad av Titiana 2014-02-08 kl. 11:16.
Citera
2014-02-08, 11:04
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Nu hostar du fram det själv att ni läst lite i fupen och därav drar ni era slutsatser utifrån att tillbringa er tid på forum med att smutskasta en misstänkt innan ens en dom är fastställd eller att ni ens fördjupat er i faktaunderlag.
Jag har tagit upp det förr att det inte har fastställts att M ens blivit skjuten eftersom SKL inte hittat något krutrest i hennes kranium.
Polis har under utredningen kommit med sina påståenden och teorier om hur det hela har gått till men analyser från SKL och rättsläkaren har inte bekräftat deras påståenden.

En expert har nämnt att det kan vara en syl. Rättsläkaren som obducera M har bett SKL att leta efter krutrester. SKL har undersökt och analyserat, men inget hittat.

Kan man då utifrån avsaknad av krutrester i kraniumet påstå som polis och åklagare gör att M skjutits till döds?

Det finns ingen teknisk bevisning mot FS alls. Som tur är behövs det inte heller. Indiciekedja räcker gott. Tack och lov. Så pladdret om teknisk bevisning m.m. är rätt ointressant.
Citera
2014-02-08, 11:36
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det finns ingen teknisk bevisning mot FS alls. Som tur är behövs det inte heller. Indiciekedja räcker gott. Tack och lov. Så pladdret om teknisk bevisning m.m. är rätt ointressant.
Det avgörande i det här fallet är precis som du säger. Det som pladdras om i tråden från trollen om papperslappar, hårstrån, avsaknad av krutrester osv är fullständigt ointressant för bedömningen av mordet. DET HAR INGEN RELEVANS eftersom vi vet att hon blev mördad!
Det som varit avgörande är att bevis finns för att INGEN ANNAN än FS haft teknisk möjlighet att utföra dådet, med allt det som skett efteråt. Det plus alla indicier som visar på hur telefoner rest tillsammans, fordonsförfrågningen, brist på alibi, upprepade lögner, motiv, tystnad och oförmåga att hjälpa till vid utfrågningen, talandet om M i dåtid (han visste att hon var död) osv osv, var det som fällde FS.
Trivialiteter som "inga spår av städning funna i bil eller i hemmet" betyder INTE att sådan inte skett, utan bara att det inte finns spår av det.
Citera
2014-02-08, 22:39
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Då förstår du kanske att en förundersökning saknar max gräns. Det är snarare en tidsgräns på hur länge man kan hålla på att utöka en förundersökning som inte leder någon vart.

Sen tycker jag att det är skrämmande och strider mot mänskliga rättigheter i det du anser vara till grund för att dömma människor, och då ifrån vad människor har i sitt bagage.

Vad har F.S i sitt bagage som du tycker är värt en dom för mord, och där underlag inte kan binda honom för det mord han anklagas för?

Advokaten påpekade för rätten att alt.g.m inte undersökts.
Citera
2014-02-08, 22:44
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Läs här:

https://www.flashback.org/sp47363925
Vad grundar sig denna postare på för expertiskälla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in