2014-01-28, 15:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Min kompetens är inte avgörande för att omkullkasta detta luftslott behövs bara lite sunt förnuft.
Det är ju rätt enkelt, tom de längsta skruvmejslar och sylar har en för kort längd på själva spetsdelen för att kunna räcka igenom ett huvud och då ska dess dessutom penetrera inte bara ett utan på två ställen genom ett mänskligt kranium. Längden räcker inte till och kraften man skulle behöva använda är rätt så stor för att skadan på M skulle ha uppkommit. Nu har du två skäl så vi återgår till verkligheten och att M är skjuten genom huvudet.
EDIT; stavfel igen
Så dansk expertis är luftslott.
Citera
2014-01-28, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att Marina inte skulle försvara sig om någon trycker en skruvmejsel genom huvudet på henne - medan hon ligger i sängen och är vaken - är lika stor som att hitta en Higgspartikel på brottsplatsen. Tycker inte Q och Fnurra själv att denna teori känns lite långsökt?

Jag har aldrig hört talas om ett rum där det påstås att ett mord begåtts med pistol, varit fritt från krutrester, är inte det en långsökt teori ?

I vart fall så läggs teorin fram av experten anlitad av Polis & ÅK, så varför inte diskutera hans slutsats ?
Den skulle stämma gott med övriga icke-fynd i rummet.
Citera
2014-01-28, 15:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Att Marina inte skulle försvara sig om någon trycker en skruvmejsel genom huvudet på henne - medan hon ligger i sängen och är vaken - är lika stor som att hitta en Higgspartikel på brottsplatsen. Tycker inte Q och Fnurra själv att denna teori känns lite långsökt?
Jag tror faktiskt att en död Marina inte skulle göra så stort motstånd mot en syl genom huvudet, eller vad tror du? Har du någon förklaring till varför det inte finns några spår av skott annat än hålet?
Citera
2014-01-28, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag har aldrig hört talas om ett rum där det påstås att ett mord begåtts med pistol, varit fritt från krutrester, är inte det en långsökt teori ?

I vart fall så läggs teorin fram av experten anlitad av Polis & ÅK, så varför inte diskutera hans slutsats ?
Den skulle stämma gott med övriga icke-fynd i rummet.
Hur länge förväntas krutrester, GSR, finnas i ett rum. Enligt denna undersökning finns det i snitt 5,27 dagar på kroppen på den som avlossat vapnet.
http://science.kennesaw.edu/~cdockery/docs/applied_spectroscopy_62(11).pdf
Citera
2014-01-28, 15:48
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror faktiskt att en död Marina inte skulle göra så stort motstånd mot en syl genom huvudet, eller vad tror du? Har du någon förklaring till varför det inte finns några spår av skott annat än hålet?

Men varför finns ett kulhål i väggen om en syl användes?

F.ö om man har tillgång till en pistol så använder man nog helst inte en syl el skruvmejsel.

Jag kan förstå att det är jobbigt att ha fel efter dina 36k inlägg i tråden men det är dags att släppa det här nu och sluta komma med knasiga teorier.
Citera
2014-01-28, 15:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Men varför finns ett kulhål i väggen om en syl användes?

F.ö om man har tillgång till en pistol så använder man nog helst inte en syl el skruvmejsel.

Jag kan förstå att det är jobbigt att ha fel efter dina 36k inlägg i tråden men det är dags att släppa det här nu och sluta komma med knasiga teorier.
Är det ett kulhål? SKL känner igen det på partiklar som hittades i det, inte på formen. Det finns inget belägg för att Marina ens hade kvar pistolen vid försvinnandet, det kan också fortfarande ligga gömt i ett skrymsle i huset. Det tog över ett år att hitta mobiltelefonen som inte ens var gömd i en skrivbordslåda.

Har du någon förklaring till att det inte fanns några partiklar i kroppen eller sängkläder?
Citera
2014-01-28, 15:52
Medlem
Titianas avatar
Citat:

Ja, påsittande skott+vapnet i örngott+ alla sängkläder borta +vädrat
varför skulle någon bemöda sig att köra en syl igenom huvudet på en död människa? Nu är det ju svammel av högre grad.
Citera
2014-01-28, 15:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hur länge förväntas krutrester, GSR, finnas i ett rum. Enligt denna undersökning finns det i snitt 5,27 dagar på kroppen på den som avlossat vapnet.
http://science.kennesaw.edu/~cdockery/docs/applied_spectroscopy_62(11).pdf
Då är det väldigt svårt att förstå varför FS skulle skylla på en provskjutning fyra månader tidigare.
Citat:
En pundares minne kan i och för sig vara selektivt. Att han tar upp pistolen själv är givetvis för att förklara eventuell förekomst av GSR. När det gäller sexet tror jag mest han ville skryta med att kunna få ståkuk även om han röker på allt som oftast.
Citera
2014-01-28, 15:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Ja, påsittande skott+vapnet i örngott+ alla sängkläder borta +vädrat
varför skulle någon bemöda sig att köra en syl igenom huvudet på en död människa? Nu är det ju svammel av högre grad.
Vädrat bort partiklar? Har du frågat den danske experten? Sängkläderna fanns i fyndet.

Vilseledande åtgärder, förstås, precis som FS har beskyllts för.
Citera
2014-01-28, 15:59
Bannlyst
Citat:
Då är det väldigt svårt att förstå varför FS skulle skylla på en provskjutning fyra månader tidigare.
Jag har aldrig hävdat att han haft rätt eller varit påläst. Kanske har han hämtat sina forensiska kunskaper från CSI?
Citera
2014-01-28, 16:02
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Är det ett kulhål? SKL känner igen det på partiklar som hittades i det, inte på formen. Det finns inget belägg för att Marina ens hade kvar pistolen vid försvinnandet, det kan också fortfarande ligga gömt i ett skrymsle i huset. Det tog över ett år att hitta mobiltelefonen som inte ens var gömd i en skrivbordslåda.

Har du någon förklaring till att det inte fanns några partiklar i kroppen eller sängkläder?

Men om SKL hittar partiklar som överensstämmer med ett kulhål så är det sannolikt ett kulhål. Formen på en kula som gått genom ett kranium ser nog väldigt olika ut.

Han använde förmodligen någonting att dämpa ljudet med som fångade upp krutrester som i annat fall borde spridits i rummet.
Citera
2014-01-28, 16:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Men om SKL hittar partiklar som överensstämmer med ett kulhål så är det sannolikt ett kulhål. Formen på en kula som gått genom ett kranium ser nog väldigt olika ut.

Han använde förmodligen någonting att dämpa ljudet med som fångade upp krutrester som i annat fall borde spridits i rummet.
Men partiklar sugs med det vakuum som bildas bakom kulan. En partikel följde med ända in i hålet. Varför fastnade inga i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in