2014-02-06, 21:11
  #1021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Å ena sidan beskrivs folk med denna diagnos som: "social kameleont, uppfattas som trevlig snäll och charmig"

Psykopater brukar beskrivas så ja. Jämför faktor 1 & 2 i Hares psykopatchecklista, där faktor 2 är det som ligger närmast diagnosen ASPD.
Citera
2014-02-06, 21:56
  #1022
Medlem
mckillahs avatar
Ska bara börja med att säga att jag kollade på årets Paradise Hotell pga ett brinnande intresse för social psykologi och har en fråga angående/till utbildade psykologer.

Psykologen som hjälpte till att casta årets säsong av Paradise hotell måste ju vara en skam för hela den branchen, jag menar har inte psykologer nån lag att följa likt läkare så ska dom alltid se till patienternas bästa?

Det är ju tydligt att dom likt nåt social/psykologiskt experiment "castade" in en fullblods manipulativ psykopat bland en drös svagare individer för att se hur det gick,
och se hur dom fick det att sluta psykopaten vann för likt ute i irl så så är det dessa psykopater som styr och ställer genom manipulation av vanliga människor.

Var detta ett försök att få folk att se att manipulativa psykopater bara blir fler i dagens samhälle?
Citera
2014-02-07, 06:23
  #1023
Medlem
Riarrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckillah
Ska bara börja med att säga att jag kollade på årets Paradise Hotell pga ett brinnande intresse för social psykologi och har en fråga angående/till utbildade psykologer.

Psykologen som hjälpte till att casta årets säsong av Paradise hotell måste ju vara en skam för hela den branchen, jag menar har inte psykologer nån lag att följa likt läkare så ska dom alltid se till patienternas bästa?

Det är ju tydligt att dom likt nåt social/psykologiskt experiment "castade" in en fullblods manipulativ psykopat bland en drös svagare individer för att se hur det gick,
och se hur dom fick det att sluta psykopaten vann för likt ute i irl så så är det dessa psykopater som styr och ställer genom manipulation av vanliga människor.

Var detta ett försök att få folk att se att manipulativa psykopater bara blir fler i dagens samhälle?

Jag är inte en utbildad psykolog men jag har en del "psykopat drag", räknas mitt svar ändå?

Vad jag kan se, har inte sett säsongen, men jag har hört en del från vänner. Så jag ger mig in i att se det sista avsnittet nu pga. tidstress. Har kommit 2/3.

Kan redan här säga att den där "Jeppe" inte är någon hård psykopat direkt. ADHD skulle jag definitivt säga. Kanske det där champagnefirandet på slutet, innan kulan, slog ut hans impulskontroll?

Och så var den där Ania lite väl naiv. Hon skulle ha gått efter vad sina vänner sa om honom. Och lita på sin instinkt.

Lite kort om det. Ska fortsätta se klart avsnittet. Kanske lägger till något.
__________________
Senast redigerad av Riarrr 2014-02-07 kl. 06:38.
Citera
2014-02-07, 06:34
  #1024
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckillah
Ska bara börja med att säga att jag kollade på årets Paradise Hotell pga ett brinnande intresse för social psykologi och har en fråga angående/till utbildade psykologer.

Psykologen som hjälpte till att casta årets säsong av Paradise hotell måste ju vara en skam för hela den branchen, jag menar har inte psykologer nån lag att följa likt läkare så ska dom alltid se till patienternas bästa?

Det är ju tydligt att dom likt nåt social/psykologiskt experiment "castade" in en fullblods manipulativ psykopat bland en drös svagare individer för att se hur det gick,
och se hur dom fick det att sluta psykopaten vann för likt ute i irl så så är det dessa psykopater som styr och ställer genom manipulation av vanliga människor.

Var detta ett försök att få folk att se att manipulativa psykopater bara blir fler i dagens samhälle?

Haha. Behöver man inte vara smartare än så för att vinna 200k och chans på 500k? Kanske man ska ställa upp i nästa säsong då.

Naiv och godtrogen är det samma sak? Kanske LagomLagom kan hjälpa till här.
Kom på att det är väl motsatser. Jävla medicinering gör mig alldeles för snurrig.
__________________
Senast redigerad av Sjoestedt 2014-02-07 kl. 06:44.
Citera
2014-02-07, 13:38
  #1025
Medlem
mckillahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riarrr
Jag är inte en utbildad psykolog men jag har en del "psykopat drag", räknas mitt svar ändå?

Vad jag kan se, har inte sett säsongen, men jag har hört en del från vänner. Så jag ger mig in i att se det sista avsnittet nu pga. tidstress. Har kommit 2/3.

Kan redan här säga att den där "Jeppe" inte är någon hård psykopat direkt. ADHD skulle jag definitivt säga. Kanske det där champagnefirandet på slutet, innan kulan, slog ut hans impulskontroll?

Och så var den där Ania lite väl naiv. Hon skulle ha gått efter vad sina vänner sa om honom. Och lita på sin instinkt.

Lite kort om det. Ska fortsätta se klart avsnittet. Kanske lägger till något.

Jag har antingen adhd eller add inte fått det fastställt ännu, så du kan ha rätt då jag ser en del likheter till mig själv i hans beteende men jag har inte den självsäkerheten som han har så beter mig inte på det viset han gör, kanske bara är det som skiljer mig och han åt.

jag har en teori om att diagnoser hit och dit alltid bottnar i dålig självkänsla/osäkerhet pga detta utseende fascinerade samhälle vi har idag, kan endast utgå från mig själv när jag resonerar och har ganska lätt för att läsa människor pga olika jobbiga situationer jag har försatt mig i.

Självsäkerheten har han fått i om att han alltid gått hem hos damerna tror jag och i sin tur kallats kung av sina vänner.
Citera
2014-02-07, 21:44
  #1026
Medlem
Riarrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckillah
Jag har antingen adhd eller add inte fått det fastställt ännu, så du kan ha rätt då jag ser en del likheter till mig själv i hans beteende men jag har inte den självsäkerheten som han har så beter mig inte på det viset han gör, kanske bara är det som skiljer mig och han åt.

jag har en teori om att diagnoser hit och dit alltid bottnar i dålig självkänsla/osäkerhet pga detta utseende fascinerade samhälle vi har idag, kan endast utgå från mig själv när jag resonerar och har ganska lätt för att läsa människor pga olika jobbiga situationer jag har försatt mig i.

Självsäkerheten har han fått i om att han alltid gått hem hos damerna tror jag och i sin tur kallats kung av sina vänner.

Själv så tycker jag han inte uppvisar någon större självsäkerhet. Använder ett allt för stort defensivt kroppsspråk för det. Samtidigt får jag känslan att han kastade kulan för att ge pengarna till sina "vänner".

En "smart psykopat" skulle ha varit iskall vid det läget, pressat upp gränsen för pengarna och sen låta kulan glida lätt ur händerna utan att ge några ursäkter efteråt. För han har redan allas godkännande om det.

Sen angående att samhället främjar mer "psykopati" så tror jag nog det alltid har sett likadant ut, mer eller mindre.
Citera
2014-02-08, 16:50
  #1027
Medlem
mckillahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riarrr
Själv så tycker jag han inte uppvisar någon större självsäkerhet. Använder ett allt för stort defensivt kroppsspråk för det. Samtidigt får jag känslan att han kastade kulan för att ge pengarna till sina "vänner".

En "smart psykopat" skulle ha varit iskall vid det läget, pressat upp gränsen för pengarna och sen låta kulan glida lätt ur händerna utan att ge några ursäkter efteråt. För han har redan allas godkännande om det.

Sen angående att samhället främjar mer "psykopati" så tror jag nog det alltid har sett likadant ut, mer eller mindre.

Det där med vännerna tror jag du har fel med det var bara ett sätt att försvara vad han precis gjorde, men som du säger han är nog ingen fullblods psykopat utan en damp unge helt enkelt.

Tackar för diskussionen angående detta.
Citera
2014-02-08, 21:27
  #1028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckillah
Det där med vännerna tror jag du har fel med det var bara ett sätt att försvara vad han precis gjorde, men som du säger han är nog ingen fullblods psykopat utan en damp unge helt enkelt.

Tackar för diskussionen angående detta.

Jag har gjort en utredning på psyk och fick diagnosen antisocial personlighetsstörning. Innebär då detta att jag är psykopat eller har det beteendet?

Har svårt att hålla mig till sanningen ibland,

Svårt att hålla i pengarna

Folk säger att jag är charmig

Är oftast trevlig,

Har lätt att läsa av andra personer

Har lätt för att missbruka saker.

Men rädd blir jag ibland, nästan paranoid över att kompisar, ska bli arga på mig, utan anledning, får hjärtat i halsgropen om de oväntat plingar på dörren etc. Vet inte om de beror på de men.

Men inte fan skulle jag få för mig att mörda eller stycka någon, aldrig göra illa en kvinna eller barn osv..
Citera
2014-02-09, 00:07
  #1029
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topoftheline
Jag har gjort en utredning på psyk och fick diagnosen antisocial personlighetsstörning. Innebär då detta att jag är psykopat eller har det beteendet?

Har svårt att hålla mig till sanningen ibland,

Svårt att hålla i pengarna

Folk säger att jag är charmig

Är oftast trevlig,

Har lätt att läsa av andra personer

Har lätt för att missbruka saker.

Men rädd blir jag ibland, nästan paranoid över att kompisar, ska bli arga på mig, utan anledning, får hjärtat i halsgropen om de oväntat plingar på dörren etc. Vet inte om de beror på de men.

Men inte fan skulle jag få för mig att mörda eller stycka någon, aldrig göra illa en kvinna eller barn osv..

Det finns stor chans att diagnoser överlappar varandra.
Citera
2014-03-16, 10:18
  #1030
Medlem
Bara en snabb fråga. Har hittat en kille som råkar ha vissa delar av antisocial personlighetsstörning som diagnos och dessutom vägrar behandling. Han säger att han inte är deppressiv eller aggressiv. Ska jag fly medan jag kan eller?
Citera
2014-03-21, 13:39
  #1031
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaggstangsknopp
Bara en snabb fråga. Har hittat en kille som råkar ha vissa delar av antisocial personlighetsstörning som diagnos och dessutom vägrar behandling. Han säger att han inte är deppressiv eller aggressiv. Ska jag fly medan jag kan eller?

Det är svårt att behandla något som är behandlingsressistent.

Annars så tycker jag inte du ska lämna honom endast på grund av diagnosen. Men du kan vara lite uppmärksam på hans beteende. T.ex. om han lovar dig något men gör tvärt om hela tiden. Så kan det vara en liten varning.
Citera
2014-03-21, 19:54
  #1032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Det är svårt att behandla något som är behandlingsressistent.

Annars så tycker jag inte du ska lämna honom endast på grund av diagnosen. Men du kan vara lite uppmärksam på hans beteende. T.ex. om han lovar dig något men gör tvärt om hela tiden. Så kan det vara en liten varning.

Tack för ditt svar! Jo, det enda jag har märkt är att han säger lite opassande saker ibland, men det är inget som stör, och så är han lite självdestruktiv. Men jag ska absolut se upp, tacktack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in