2013-08-25, 01:08
Medlem
Har nyligen fått min diagnos(er) ändrad från bipolär, aspergers adhd till adhd och antisocial ps.

Det är jag mot världen och oavsett hur mycket jag umgås med folk så känner jag aldrig något djupt samband, visst kan vi skratta med ha kul men känner mig alltid distanserad på något sätt och känner att det fattas något i mitt inre känner mig tom men samtidigt väldigt mycket kännslor som sprakar runt.

Har ett häftigt beetende som dalar upp och ner och blir lätt förbannad för att 5 senare bli glad osv.

Är fit for fight ständigt och kan aldrig slappna av.

Är väldigt dominant och kontrolerande och hatar överraskningar.

Har ingen moral men är oftast snäll imot folk möter på gatan osv gamla människor inte yngre men självklart barn.

Har inga egna åsikter men fördtår vad som är rätt och fel självklart och kan jag göra rätt så gör jag det men om livet kräver annat så gör jag det också.

Jag är absolut inte psykopatisk men narcissistisk och kränkningar och respeklöst beteende gentemotbmig och min familj brukar resultera i mordplaner är dock inte orädd så är jag i enbsituation där jag är i underläge så förstår jag det och handlar därefter.

Är en rätt bra kille ändå så länge jag inte blir pressad eller illa behandlad men jag har bra konsekvenstänkande sen jag blev farsa annat var det när man var yngre.
Citera
2013-08-25, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds
Diagnoser som spänner över flera kategorier - som i ditt fall förstämningssyndrom, neuropsykiatri och personlighetsstörning - kräver mycket god kompetens hos läkaren och psykologen och eventuella andra involverade i utredningen. Jag kan bara hoppas att eftersom du fått diagnoserna reviderade, har fått en tillräckligt stabil bedömning, mer kompetent eller nogräknad än den första.
Citera
2013-08-25, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfar123
Hur framstår folk med antisocial personlighetsstörning från utsidan? Vilka tecken är det som väcker misstankar för denna störning?

Är det sant att antisocial personlighetsstörning inte "finns" i Sverige? Tyckte jag läste någonstans att det anses vara "outdated" men fortfarande används i USA.
Klart att den finns. Det vimlar av antisociala med en störning av sådan grad att det motiverar diagnosen antisocial personlighetsstörning, dvs psykopat.

Jämför exempelvis olika subkulturer med antisocialt beteende, t ex gängkriminella. Säkerligen finns det psykopater i den miljön men även andra antisociala som har det kriminella i sig som en förutsättning för medlemskapet, men inte motsvarar den antisociala personlighetsstörningens empatistörning.
Citera
2013-08-25, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Klart att den finns. Det vimlar av antisociala med en störning av sådan grad att det motiverar diagnosen antisocial personlighetsstörning, dvs psykopat.

Jämför exempelvis olika subkulturer med antisocialt beteende, t ex gängkriminella. Säkerligen finns det psykopater i den miljön men även andra antisociala som har det kriminella i sig som en förutsättning för medlemskapet, men inte motsvarar den antisociala personlighetsstörningens empatistörning.

Det här är väldigt intressant faktiskt, känner endel sånt folk och många skulle verkligen dö för sina vänner mem även döda ovänner, vanligt stambeteende i ett grundläggande instingtivt beteende därför klassar jag dessa inte som antisociala men enligt referens till detta samhället blir dom ändå det förstår du?

Dom flesta är faktiskt inte psykopater för dom brukar sticka ut rätt kraftigt och antingen ta sig högt upp i dessa konstilationer eller åka ut rätt tidigt pga bedrägligt beteende imot sina egna.

Några tankar?

Jag är mer typen som ironman och superjälte typen av aspd för finns någon mer klockren psykopat än honom
Citera
2013-12-11, 10:11
Medlem
mephedrons avatar
Alla människor med antisocial personlighetsstörning jag har träffat (och det är minst fem st) har varit falska och opålitliga jävlar. De har verkat supertrevliga först, sedan har man insett vilka svin de är. Så nu undrar jag om det verkligen finns folk med denna diagnos som är bra och pålitliga vänner? De saknar ju i princip förmåga att känna empati, kan man verkligen lita på såna? Jag vill verkligen inte dra alla över en kam men detta är mina erfarenheter. Någon som vet nån med antisocial som faktiskt går att lita på?
Om nån nämner att de har denna diagnos springer jag därifrån fort som fan - har enbart negativa erfarenheter av folk som lider av detta. Egoistiska svin som bara gör saker för sin egen skull. Men såklart måste det finnas undantag?
Citera
2013-12-13, 07:20
Medlem
Det beror väl på individerna med. Själv är jag väldigt noggrann med att inte bryta mot sociala normer eller dylikt när det gäller ett par individer. Jag respekterar dessa mer än andra och det är även mer gagnfullt för mig att hålla vår vänskap vid god hälsa än de små och banala vinster man skulle kunna få av att manipulera dem.

Men det kräver nog en viss självinsikt för att hålla en sådan nivå en längre tid och är knappast något universellt tror jag.
Citera
2013-12-13, 11:18
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corpus-Exanime
Det beror väl på individerna med. Själv är jag väldigt noggrann med att inte bryta mot sociala normer eller dylikt när det gäller ett par individer. Jag respekterar dessa mer än andra och det är även mer gagnfullt för mig att hålla vår vänskap vid god hälsa än de små och banala vinster man skulle kunna få av att manipulera dem.

Men det kräver nog en viss självinsikt för att hålla en sådan nivå en längre tid och är knappast något universellt tror jag.
Kan nog stämma. Har kvar samma vänner i dag som när jag var liten och enligt min utredning har jag ytterst god självinsikt i mina problem.
Citera
2014-01-17, 23:48
Medlem
Antisocial personlighetsstörning innebär att man uppfyller de kriterier som tidigare kallades faktor2 inom psykopatiskalan, "livsstilsdelen". Impulsiv, tar inte ansvar för sina handlingar, saknar realistiska framtidsmål, ofta kriminell och med pågående eller tidigare missbruksproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Alla människor med antisocial personlighetsstörning jag har träffat (och det är minst fem st) har varit falska och opålitliga jävlar.

Otur för dig, men tack och lov träffar man inte på dessa psykfall alltför ofta då livsstidsincidensen anses ligga på runt 1%. Men risken ökar självklart om man rör sig i kriminella/missbrukarkretsar, samt enligt vissa, även i bolagsstyrelser/politiska organisationer.
Citera
2014-01-18, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renegat.medborgare
Antisocial personlighetsstörning innebär att man uppfyller de kriterier som tidigare kallades faktor2 inom psykopatiskalan, "livsstilsdelen". Impulsiv, tar inte ansvar för sina handlingar, saknar realistiska framtidsmål, ofta kriminell och med pågående eller tidigare missbruksproblem.

Otur för dig, men tack och lov träffar man inte på dessa psykfall alltför ofta då livsstidsincidensen anses ligga på runt 1%. Men risken ökar självklart om man rör sig i kriminella/missbrukarkretsar, samt enligt vissa, även i bolagsstyrelser/politiska organisationer.
Förvillande likt många ADHD-personer, som inte har den psykopatiska kylan eller råheten. Givetvis är kombon ASPD + ADHD möjlig, men det finns en överlappning av symptomatologi, där den otränade klinikern, amatören eller den som drar förhastade slutsatser kategoriserar ADHD-personer som psykopater.
Citera
2014-01-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Förvillande likt många ADHD-personer, som inte har den psykopatiska kylan eller råheten. Givetvis är kombon ASPD + ADHD möjlig, men det finns en överlappning av symptomatologi, där den otränade klinikern, amatören eller den som drar förhastade slutsatser kategoriserar ADHD-personer som psykopater.

Det du menar med "psykopatiska kylan eller råheten" är bland annat den typen av personlighetsegenskaper som ingår i faktor1 av psykopat-"checklistan". Numera tror jag dock att denna endast används för diagnostisering av vissa kriminella i USA, där resultatet kan ha påverkan på straffet.

Tror säkert att ADHD-personer är överrepresenterade bland de som diagnostiseras med ASPD, men ASPD är inte lika med psykopati som så ofta påstås bland annat här på fb. Psykopater har strukturella abnormaliteter i hjärnan som bland annat inverkar negativt på den affektiva empatin medan den kognitiva är intakt. I princip motsatsen till autister där förhållandet är motsatt.
Senast redigerad av renegat.medborgare 2014-01-18 kl. 15:01.
Citera
2014-01-27, 18:29
Medlem
mephedrons avatar
Å ena sidan beskrivs folk med denna diagnos som: "social kameleont, uppfattas som trevlig snäll och charmig" men det rimmar väldigt illa med att de är impulsiva, har missbruksproblem, svårt att följa sociala normer och ofta är inblandade i kriminella aktiviteter. (Källa http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antisocial_personlighetsstörning )

En missbrukande impulsiv galning som inte följer sociala normer och som ofta är inblandade i kriminella aktiviteter är inte vad jag skulle kalla en social kameleont som verkar charmig och trevlig?
Citera
2014-02-05, 18:56
Medlem
Riarrrs avatar
Jag är vad ni skulle kalla sociopat. Ställ gärna frågor om mitt tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in