2013-11-06, 10:03
Medlem
kevin.mcclouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Metamina är korttidsverkande, de flesta behöver slänga i sig tablett/er var tredje timme eller något.
Elvanse är en depotform som (enligt Shire) ska hålla runt 12 timmar, men allt sånt dravel är högst individuellt och en kapsel räcker mellan 6-10 timmar skulle jag tippa på. Amfetamin är känsligt mot sura ämnen, så som c-vitamin, medan denna svaghet knappt existerar om man tar Elvanse.

ja, att det är så korttidsverkande känner jag igen. det är nog egentligen så jag märker att det har effekt över huvud taget, när den klingar av. kanske skall ta upp med läkaren om att prova elvanse så småningom.

hur har ni andra det med övriga symptom som inte direkt kan härledas till add:n? min kropp fungerar ungefär så dåligt som den kan göra och vissa dagar känns det verkligen som att jag är ett riktigt jävla måndagsexemplar mina föräldrar borde begärt retur på. försöker hitta samband men kommer aldrig särskilt långt utan landar gång på gång i jagäretthopplöstfall-fällan även om jag nånstans ändå tror på att det måste höra ihop på nåt sätt. har problem med allt från migrän till ibs och hormonstörningar. samt det mesta som kan rymmas där emellan. måndagsexemplar som sagt....
Citera
2013-11-06, 14:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Metamina är korttidsverkande, de flesta behöver slänga i sig tablett/er var tredje timme eller något.
2½ timme verkar va en optimal gräns för dom som får kraftig at.
Citera
2013-11-08, 09:57
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
2½ timme verkar va en optimal gräns för dom som får kraftig at.

Det är den tidsintervallen som jag vanligtvis använder. Vid intag av sura drycker eller om läkemedlet tas i samband med stora mängder mat så justerar jag tid och dos en aning.

Tråkigt att vyanse innehåller just lycin förövrigt. Man kunde gott hitta en trevligare aminosyra att binda skiten med i mina ögon. Det har dels aktiva effekter ensamt som gör att det är högst lämpligt att inta nattetid, dels verkar det spela rätt stor roll för diverse sorters oxidation, bland annat i ögat.

... Fast å andra sidan är väl mängden lycin per tablett rätt minimal.
Citera
2013-11-08, 12:30
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Tråkigt att vyanse innehåller just lycin förövrigt. Man kunde gott hitta en trevligare aminosyra att binda skiten med i mina ögon. Det har dels aktiva effekter ensamt som gör att det är högst lämpligt att inta nattetid, dels verkar det spela rätt stor roll för diverse sorters oxidation, bland annat i ögat.

... Fast å andra sidan är väl mängden lycin per tablett rätt minimal.
Har inte direkt kollat upp andra aminosyror, men lysin verkar ha en effekt av att dämpa ångest så det låter väl som en effektiv kombination med en centralstimulerande.

Det är ungefär lika mycket lysin som det är amfetamin per kapsel. En Elvanse kapsel på 30 mg innehåller ca 9 mg dexamfetamin och ca 9 mg lysin.
Citera
2013-11-08, 12:38
Medlem
kevin.mcclouds avatar
Citat:

vad menar du med oxidation i ögat? vadå för aktiva effekter?
noll koll på kemi men du menar alltså att vyansen kunnat bli bättre med en annan aminosyra?
Citera
2013-11-08, 14:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vid intag av sura drycker eller om läkemedlet tas i samband med stora mängder mat så justerar jag tid och dos en aning.
Åt vilket håll justerar du?
Citera
2013-11-09, 21:15
Medlem
zinkvitts avatar
En kort fråga. En bekant har ADD och äter Metamina för det. Träffade henne på en fest förra helgen och fick 2 tabletter. Jag frågade eftersom jag misstänker att jag har samma diagnos. Tog tabletterna imorse och var orolig för att jag skulle bli stissig och hög, men istället blev jag seg och trött. Är detta en indikation på att jag har just ADD, eller är jag helt ute och reser? Mvh
Citera
2013-11-10, 01:40
Medlem
prille1s avatar
Hur tacklar ni drogssuget? Jag känner mig konstant orolig och har en känsla att det hela tiden är någonting som saknar. Jag har en tedens att söka mig till alkohol och droger..

Hur gör ni för att komma förbi det där? Det känns som jag är konstant orolig och de få tillfällerna jag känner mig lugn och avslappnad är när jag får dricka lite öl osv..
Citera
2013-11-10, 01:43
Medlem
prille1s avatar
En till fråga.. har medicinerat med concerta till och från i 2-3 år.. bytte rätt till ritalin, men fick sån jävla ångest att jag bytte tillbaka igen.

Concerta är helt underbart på dagen, men går ut snabbt och känner fortfarande att jag inte riktigt 100% fokus.. är fortfarande jävligt trög i huvudet, och har svårigheter med att komma igång med saker.

Nu har jag och min läkare börjat pratat om metamina. Vad tycker ni som provat det att det fungerat? För och nackar? Jämfört med concerta?
Citera
2013-11-10, 08:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prille1
Concerta är helt underbart på dagen, men går ut snabbt och känner fortfarande att jag inte riktigt 100% fokus.. är fortfarande jävligt trög i huvudet, och har svårigheter med att komma igång med saker.
Äter du bara morgondos eller morgon+lunch?

Citat:
För och nackar? Jämfört med concerta?
Metamina behöver tas med 2½ timmes mellanrum, mindre bieffekter och bättre effekter.

Sen får en del läkare inom sjukvården frispel när de får veta att en äter amfetamin trots att det är inom sjukvården med läkemedelsverkets godkännande.
Citera
2013-11-10, 14:37
Medlem
[quote=Peddojanne|13275476]Lite som ADHD tråden, fast som många vet så är ADD mycket ovanligare och jag har ingen i min bekantskap som faktiskt har ADD.

Så nu vill jag veta allt ni kan om ADD.

[/QUOTE
ADD står för att du är ouppmärksam på auktoriteter (exempelvis lärare), och är en undergrupp till AD/HD.

Ibland blir personer med ADD hjältar för att de upptäcker brandrök och andra smygande faror tidigare, förr när man inte hade skolor och samhället kunde hotas av inte bara brand utan även av vilda djur och fiender som kom smygande var det nog en nödvändighet att somliga hade ADD.

ADD är altså ett kulturellt handikapp. Avskaffa skolorna och vi slipper behovet av både dyslexi och ADD diagnoser, tyvärr förlorar vi en massa bra saker också om vi gör det.
Citera
2013-11-10, 17:34
Medlem
prille1s avatar
Citat:
Äter du bara morgondos eller morgon+lunch?
52mg på morgonen och 18mg vid lunch. Ska träffa min läkare imorgon och diskutera bla. metamina

Citat:
Metamina behöver tas med 2½ timmes mellanrum, mindre bieffekter och bättre effekter.

Sen får en del läkare inom sjukvården frispel när de får veta att en äter amfetamin trots att det är inom sjukvården med läkemedelsverkets godkännande.

Det verkar många som tycker det låter lovande! Låter helt fantastiskt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in