2014-01-20, 13:41
Medlem
Det kanske är en gråzon och posta min fråga här men det känns onödigt att skapa en ny tråd för min fråga.

Ni som jobbar som rörläggare med högre ansvarsbefattning, hur reagerar ni när en vilt främmande människa ringer och frågar efter lärlingsplats? Jag gick ut min yrkesutbildning sent förra året, provade ringa lite. Men förgäves, då främst pga julen. Nu är jag uppe i dryga 70 ringda företag. Det kan verka lite men pga ett psykbryt samt att ta tag i mig själv så har jag ytterligare 60 nu att ringa och tänker inte ge mig först jag har kneg.

Nu till min fråga, finns det några magiska ord man kan säga eller är det så att jag bara ska fortsätta traggla på med min fras att jag heter XX och jag ringer för att kolla om ni har tid och plats för en lärling och sen hoppas på det bästa? (Och ändå försöka låta trevlig och att jag ringer just den här firman då jag alltid velat jobba här.) Drygat ut min frågeställning för att moralen tryter rätt rejält nu.
Citera
2014-01-20, 15:19
Medlem
Hej,

Jag har en gammal Gustavsberg toalett hemma. Jag är totalt okunning och undrar ifall det brukar gå att ställa spolningen på dessa? Tycker den spolar väldigt snål då papper ofta blir kvar.

Tack på förhand
Citera
2014-01-20, 19:34
Medlem
Hmn-1s avatar
Halloj, jag tänkte kolla, är det någon idé över huvud taget för mig att fortsätta söka lärlingsjobb inom vvs eller ska jag skola om mig helt. Har gått och drällt i snart ett halvår och börjar bli självmordsbenägen, inte ens som timmanställd MED lönebidrag får jag jobb. Allt är certifikat, men hur fan får man ett cert utan att gå lärlingstid då? ni som är anställda kanske har lite koll hur det ser ut med jobb i era områden och om det släpper nån jävla gång.

Tack för svar
Citera
2014-01-21, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmn-1
Halloj, jag tänkte kolla, är det någon idé över huvud taget för mig att fortsätta söka lärlingsjobb inom vvs eller ska jag skola om mig helt. Har gått och drällt i snart ett halvår och börjar bli självmordsbenägen, inte ens som timmanställd MED lönebidrag får jag jobb. Allt är certifikat, men hur fan får man ett cert utan att gå lärlingstid då? ni som är anställda kanske har lite koll hur det ser ut med jobb i era områden och om det släpper nån jävla gång.

Tack för svar

Har du läst energiprogrammet (eller vad det nu heter nuförtiden) på gymnasiet eller kommer du läsa en eftergymnasial utbildning?

Jag gick en eftergymnasial utbildning som jag tjatade till mig på arbetsförmedlingen, första firman jag ringde fick jag lärlingsplats på, det var dock 10 år sedan.
Citera
2014-01-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysfunctional_
Hej,

Jag har en gammal Gustavsberg toalett hemma. Jag är totalt okunning och undrar ifall det brukar gå att ställa spolningen på dessa? Tycker den spolar väldigt snål då papper ofta blir kvar.

Tack på förhand

Hur gammal? Är det en gammal 60-70-tals stol, 315T, så kan du ställa flottören uppåt eller neråt. Antingen med hjälp av att lossa justermuttern (oftast totalt fastärgad) eller försiktigt böja lite lätt i armen. För att få stolen att spola mer ska flottören uppåt.

Nyare stolar är jag osäker på om det finns någon justerfunktion i, men annars går det alltid byta ut flottören till en fluidmaster. Då kan du ställa den lite som du önskar. Kolla också så ingen snåljåp/miljönisse satt i en petflaska i stolen för att den ska fylla mindre. Populärt under 90-talet...
Citera
2014-01-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadsbo
Hur gammal? Är det en gammal 60-70-tals stol, 315T, så kan du ställa flottören uppåt eller neråt. Antingen med hjälp av att lossa justermuttern (oftast totalt fastärgad) eller försiktigt böja lite lätt i armen. För att få stolen att spola mer ska flottören uppåt.

Nyare stolar är jag osäker på om det finns någon justerfunktion i, men annars går det alltid byta ut flottören till en fluidmaster. Då kan du ställa den lite som du önskar. Kolla också så ingen snåljåp/miljönisse satt i en petflaska i stolen för att den ska fylla mindre. Populärt under 90-talet...
Huset är byggt -65 så Det kanske finns en chans att det finns en justermutter. Ska kika när jag kommit hem!
Citera
2014-01-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysfunctional_
Huset är byggt -65 så Det kanske finns en chans att det finns en justermutter. Ska kika när jag kommit hem!

Muttern är i så fall en liten mässingsvingmutter som håller fast "plastflötet" i armen. Ta det försiktigt, har ingen rört det på snart 50 år så kan det vara skört...
Citera
2014-01-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadsbo
Muttern är i så fall en liten mässingsvingmutter som håller fast "plastflötet" i armen. Ta det försiktigt, har ingen rört det på snart 50 år så kan det vara skört...
Tack för tipset! Fungerade!
Citera
2014-01-23, 16:18
Medlem
Hej,
jag har en handdukstork som är kopplad till varmvattnet som inte fungerar. Jag har luftat det men det ger ingen effekt, om jag låter tillräckligt med vatten rinna igenom luftventilen blir den varm, så det verkar vara som det ska. Jag har även kontrollerat att stiftet i termostaten / ventilen flexar tillbaks. När jag då försökte skruva bort hela ventilen som termostaten sitter fast i började jag med den nedre muttern då kom det varmvatten från det rör som jag trodde var utflödet. skruvade jag bort den övre muttern rann logiskt sett vattnet som fanns i handdukstorken ut. Uppenbarligen passerar vattnet inte ventilen / termostaten men det verkar konstigt att det kommer vatten i båda riktningarna eller? Vad är problemet och hur löser jag det? Tusen Tack!
Citera
2014-01-31, 09:37
Medlem
J.Ks avatar
Hej kära FBare.

Jag har långtgående planer på att byta ut lampan i mitt badrum eftersom jag renoverat det (eller ja, renovering pågår men skitsamma)

Dock vette fan om jag vågar borra i taket pga vattenrör.

Lägenheten är konstruerad så att ingående vatten kommer upp vid ena väggen i badrummet, sen går 2 vattenrör ner i golvet och vidare till köket, jag vill ogärna träffa grannens rör när jag borrar för plugg.

Är vattenledningar generellt sätt dragna i väggar och om inte, hur djupt kan dom tänkas ligga?

Det ska tilläggas att lampan innan satt med 2 pluggar strax utanför utloppet för elkablarna.
Citera
2014-02-07, 14:44
Medlem
Hej

Nu verkar man snart få bygga 25m2 friggebodar med va-anslutning.
Mitt problem är att Friggeboden och va-anslutningen kommer att hamna på varsin sida av tomten och jag har ingen lust att gräva upp halva tomten.

Huvudbyggnaden har krypgrund så där kan jag komma åt med en anslutning men fallet skiter sig.
Kan jag göra någon form av pumpgrop för både grå och svartvatten?

Tacksam för alla tips!
Citera
2014-02-08, 17:18
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Hej

Nu verkar man snart få bygga 25m2 friggebodar med va-anslutning.
Mitt problem är att Friggeboden och va-anslutningen kommer att hamna på varsin sida av tomten och jag har ingen lust att gräva upp halva tomten.

Huvudbyggnaden har krypgrund så där kan jag komma åt med en anslutning men fallet skiter sig.
Kan jag göra någon form av pumpgrop för både grå och svartvatten?

Tacksam för alla tips!

Det finns trycksatta avlopp om fallet är ett problem.
Används på bussar och flygplan bla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in