Citat:
Ursprungligen postat av
Hmn-1
Halloj, jag tänkte kolla, är det någon idé över huvud taget för mig att fortsätta söka lärlingsjobb inom vvs eller ska jag skola om mig helt. Har gått och drällt i snart ett halvår och börjar bli självmordsbenägen, inte ens som timmanställd MED lönebidrag får jag jobb. Allt är certifikat, men hur fan får man ett cert utan att gå lärlingstid då? ni som är anställda kanske har lite koll hur det ser ut med jobb i era områden och om det släpper nån jävla gång.
Tack för svar
Det låter som ett moment 22: För att få jobb måste du ha arbetserfarenhet men för att få arbetserfarenhet måste du ha första ha fått ett jobb.
Personligen tycker jag inte att det ska behövas eftergymnasial utbildning för att kunna få ett arbete. Att bli fullt utbildad och erfaren via ett lärlingsjobb måste ju rimligtvis forma de bästa hantverkarna. Och så ska det vara: En hantverkare ska inte sitta på skolbänken i fem-sex år.
Nu vill jag inte blanda in politik i det hela men vår regering har ju öppnat upp för i princip fri invandring på grund av att det, enligt dem, behövs oerhörda mängder arbetskraft i vårt land. En orsak lär vara för att 40-talisterna har pensionerats och brist uppstått.
Det kan väl inte vara så att vår regering bedragit oss så jag tycker du ska kontakta en lokal politiker och avkräva att denna reder upp det för dig.