2014-02-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Hej

Nu verkar man snart få bygga 25m2 friggebodar med va-anslutning.
Mitt problem är att Friggeboden och va-anslutningen kommer att hamna på varsin sida av tomten och jag har ingen lust att gräva upp halva tomten.

Huvudbyggnaden har krypgrund så där kan jag komma åt med en anslutning men fallet skiter sig.
Kan jag göra någon form av pumpgrop för både grå och svartvatten?

Tacksam för alla tips!

Det finns en avloppspump för spillvatten som löser ditt problem. Kolla http://www.saniflo.se/
Den klarar både grå- och svartvatten.
Citera
2014-02-09, 13:33
Medlem
Tackar o bockar för bägge svaren.
Citera
2014-02-11, 09:46
Medlem
Flyttade nyligen in i en lägenhet, och efter första duschen luktar där skit ur golvbrunnen. Jag har sett till att där inte är stopp, spolat rejält, och hällt i rengöringsmedel. Förhoppningsvis försvinner lukten. Finns det något annat jag kan göra om lukten inte försvinner? Innan jag gnäller hos hyresvärden.
Citera
2014-02-11, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Flyttade nyligen in i en lägenhet, och efter första duschen luktar där skit ur golvbrunnen. Jag har sett till att där inte är stopp, spolat rejält, och hällt i rengöringsmedel. Förhoppningsvis försvinner lukten. Finns det något annat jag kan göra om lukten inte försvinner? Innan jag gnäller hos hyresvärden.

Kolla noga så att inte rensproppen/renslocket sitter fel. Det kan göra att luft tar sig förbi vattenlåset och gör så att det luktar. Kolla även om anslutningarna till avloppet från tvättställ samt wc ser ok ut, lukt kan även komma in den vägen.
Citera
2014-02-11, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuba1
Kolla noga så att inte rensproppen/renslocket sitter fel. Det kan göra att luft tar sig förbi vattenlåset och gör så att det luktar. Kolla även om anslutningarna till avloppet från tvättställ samt wc ser ok ut, lukt kan även komma in den vägen.

Jag ska se om renspropp/renslock sitter ok. Jag märkte dock att när man spolar toaletten, hörs ett "suggurgel" från golvbrunnen. Normalt? Förutom ett stopp (som jag har löst), verkar där inte vara några problem eller lukt från vasken.
Citera
2014-02-11, 15:59
Medlem
RonaldoUtds avatar
Vilka butiker runt Stockholms innerstad säljer tvättställ? Helst inga lyxvaror. Har varit på Comfort på Södermalm och Ikea. På nätet hittar jag bara massa webbutiker.
Citera
2014-02-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Jag ska se om renspropp/renslock sitter ok. Jag märkte dock att när man spolar toaletten, hörs ett "suggurgel" från golvbrunnen. Normalt? Förutom ett stopp (som jag har löst), verkar där inte vara några problem eller lukt från vasken.

Det där "suggurgel" du hör är ju luft som sugs in i golvbrunnen isf och det betyder troligen att golvbrunnen är boven som släpper ut lukten. Har du kollat så det är vatten i vattenlåset i golvbrunnen?
Citera
2014-02-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
Vilka butiker runt Stockholms innerstad säljer tvättställ? Helst inga lyxvaror. Har varit på Comfort på Södermalm och Ikea. På nätet hittar jag bara massa webbutiker.

Bauhaus och liknande har hyffsat utbud.
Citera
2014-02-23, 09:50
Medlem
up2yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av up2you
I min lägenhet har jag ett badrum/vc och en toalett med endast vc/handfat. Då jag vill bygga en uthyrningsdel i lägenheten undrar jag om jag kan ställa in en duschkabin och leda ner vattnet i handfatets avlopp, och således få två badrum i lägenheten. Det borde väl gå att göra? Tacksam för svar!

Bump
Citera
2014-02-24, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av up2you
Bump

Har du bara tillräcklig höjd på duschkabinen så att du får fall mot tvättställsavloppet så är det inga bekymmer. Frågan är hur det är med tätskiktet i din WC, det är nog inte anpassat för att duscha där inne.
Citera
2014-02-24, 09:19
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmn-1
Halloj, jag tänkte kolla, är det någon idé över huvud taget för mig att fortsätta söka lärlingsjobb inom vvs eller ska jag skola om mig helt. Har gått och drällt i snart ett halvår och börjar bli självmordsbenägen, inte ens som timmanställd MED lönebidrag får jag jobb. Allt är certifikat, men hur fan får man ett cert utan att gå lärlingstid då? ni som är anställda kanske har lite koll hur det ser ut med jobb i era områden och om det släpper nån jävla gång.

Tack för svar
Det låter som ett moment 22: För att få jobb måste du ha arbetserfarenhet men för att få arbetserfarenhet måste du ha första ha fått ett jobb.
Personligen tycker jag inte att det ska behövas eftergymnasial utbildning för att kunna få ett arbete. Att bli fullt utbildad och erfaren via ett lärlingsjobb måste ju rimligtvis forma de bästa hantverkarna. Och så ska det vara: En hantverkare ska inte sitta på skolbänken i fem-sex år.

Nu vill jag inte blanda in politik i det hela men vår regering har ju öppnat upp för i princip fri invandring på grund av att det, enligt dem, behövs oerhörda mängder arbetskraft i vårt land. En orsak lär vara för att 40-talisterna har pensionerats och brist uppstått.
Det kan väl inte vara så att vår regering bedragit oss så jag tycker du ska kontakta en lokal politiker och avkräva att denna reder upp det för dig.
Citera
2014-02-24, 15:56
Medlem
up2yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuba1
Har du bara tillräcklig höjd på duschkabinen så att du får fall mot tvättställsavloppet så är det inga bekymmer. Frågan är hur det är med tätskiktet i din WC, det är nog inte anpassat för att duscha där inne.

Det är nog ingen fuktspärr ö.h.t tror jag. Men det spelar väl ingen roll då duschkabinen är tät, eller tänker jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in