Citat:
Ursprungligen postat av
DingusMcDuck
1) Vad har det för betydelse om vi inte kan avgöra om det är den "ofelbara" originaltexten vi läser eller inte?
2) Jag förstår inte varför du fäster så stor vikt vid att jag skrev om olika ålder på kopiorna. Huvudpoängen är de är långt ifrån identiska.
3) Jag har gett dig ett exempel. Det finns massvis fler, som du säkert känner till. Ett borde räcka för att sticka hål på ofelbarhetsbubblan.
Demonutdrivningen: "När Jesus hade uppstått på morgonen efter sabbaten visade han sig först för Maria från Magdala, från vilken han hade drivit ut sju demoner. Hon gav sig i väg och berättade det för dem som varit tillsammans med honom och som nu sörjde och grät." Detta kan förstås läsas som att hon enbart berättade om uppståndelsen, men även som att hon berättade om demonerna.
1) Om en ofelbar originaltext inte hade funnits, hade ingen avskrift av dem blivit ofelbar, eller...?
2) Därför att du använde det i din argumentation. Jag påminner: "Det vi har är kopior av varierande ålder och med mycket varierande innehåll."
3) Givetvis så kan inget fel i en avskrift bevisa att det är fel i originalet.
Ett exempel är ett (1) exempel. Har man skrivit så här "Det vi har är kopior av varierande ålder och med mycket varierande innehåll.", så räcker inte ett enda exempel.
Något ord för "det" står inte ens i grekiskan, det står bara "berättade".
Även av v. 11 och av hur saken beskrivs i grekiskan är det naturligt att anta att det är om uppståndelsen som M. berättar. Demonutdrivningen hade f.ö. skett långt tidigare, se Luk 8:2. M. från M. följde enligt versen Jesus (och var därmed med apostlarna, v. 1) redan tidigt så att det är osannolikt att hon skulle ha talat om det för apostlarna först efter hans uppståndelse.