Citat:
Nej, du har fel.
Det finns dels "lagen" och sedan finns "lagen". Det ena är den Moselag och den andra är de 10 budorden.
Citat:
Moses offerlagar och renhetslagar är inte aktuella längre då dessa enbart gäller fram till Messias kommer (vilket han har gjort). Så som kristen behöver man inte offra baggaroch nötkreatur, det felfria offerlammet har offrats en gång för alla (Jesu död på korset). Renhetslagarna var till för att judarna skulle vara ett rent och gudstroende folk, detta för att de skulle få äran att föda Messias.
Inkorrekt. Mat 5:18-19. Där säger Jesus själv att inte minsta lilla prick, minsta lilla detalj av lagen får ändras, innan allt är förbi (domendagen).
Citat:
Lagen = de tio budorden + 613 andra budord.
Sedan har vi lagen, budorden, dessa har inte upphävts, om lagen hade försvunnit hade det ju inte funnits någon synd.
Markus 10:
17När han skulle fortsätta sin vandring sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade: ”Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?” 18Jesus svarade: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud. 19Du kan budorden: Du skall inte dräpa, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån någon det som är hans, Visa aktning för din far och din mor.”
Matt 22:
36”Mästare, vilket är det största budet i lagen?” 37Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd.38Detta är det största och första budet. 39Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv.40På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.”
Det sägs ingenting om att lagen inte gäller längre. Och Mat 5:18-19 kvarstår.
Citat:
Och Paulus är en större auktoritet än Jesus, är vad su säger?
Ett genomgående tema i Paulus brev är att vi inte blir rättfärdiga genom lagen utan genom tron. Att leva enligt Mose lag var något som Paulus kämpade emot, till exempel frågan om omskärelse.
Citat:
Lagens uppgift är att göra oss medvetna om synden, men vi blir inte rättfärdiga genom lagen, försöker vi bli det måste vi leva upp till hela lagen och det kan ingen människa.
Citat:
Inte endast lag, utan också tro. Vilket jag avskyr. Blind tro är hemskt att kräva av någon.
Men Jesus ville att vi skulle leva upp till den.
15Vi är visserligen judar till födseln, inte hedningar och syndare. 16Men vi vet att människan inte blir rättfärdig genom laggärningar utan genom tron på Jesus Kristus. Därför har vi också satt vår tro till Kristus Jesus för att bli rättfärdiga genom tron på Kristus och inte genom laggärningar, ty av laggärningar blir ingen människa rättfärdig. 17Men om vi under vår strävan att bli rättfärdiga genom Kristus skulle uppfattas som syndare, vi också, står då Kristus i syndens tjänst? Naturligtvis inte. 18Bara om jag åter bygger upp detta som jag har rivit ner gör jag mig till lagöverträdare. 19Jag har ju genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag har blivit korsfäst med Kristus, 20men jag lever, fast inte längre jag själv, det är Kristus som lever i mig. Så långt jag ännu lever här i världen lever jag i tron på Guds son, som har älskat mig och offrat sig för mig. 21Jag kastar inte bort Guds nåd; om lagen kunde ge rättfärdighet hade ju Kristus inte behövt dö.
Inte lag, utan tro
15Vi är visserligen judar till födseln, inte hedningar och syndare. 16Men vi vet att människan inte blir rättfärdig genom laggärningar utan genom tron på Jesus Kristus. Därför har vi också satt vår tro till Kristus Jesus för att bli rättfärdiga genom tron på Kristus och inte genom laggärningar, ty av laggärningar blir ingen människa rättfärdig. 17Men om vi under vår strävan att bli rättfärdiga genom Kristus skulle uppfattas som syndare, vi också, står då Kristus i syndens tjänst? Naturligtvis inte. 18Bara om jag åter bygger upp detta som jag har rivit ner gör jag mig till lagöverträdare. 19Jag har ju genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag har blivit korsfäst med Kristus, 20men jag lever, fast inte längre jag själv, det är Kristus som lever i mig. Så långt jag ännu lever här i världen lever jag i tron på Guds son, som har älskat mig och offrat sig för mig. 21Jag kastar inte bort Guds nåd; om lagen kunde ge rättfärdighet hade ju Kristus inte behövt dö.
Inte lag, utan tro
Citat:
3 1Vilka dårar ni är, ni galater! Vem har förhäxat er? Ni har ju ändå fått Jesus Kristus framställd för era ögon som korsfäst. 2Svara mig på en enda sak: var det genom att fullgöra lagen som ni fick Anden eller genom att tro på vad ni fick höra? 3Hur kan ni vara sådana dårar? Skall det som för er började med Anden nu sluta med köttet?
Äktenskapsbryterskan
53[Alla gick hem, var och en till sitt, 8 1men Jesus gick till Olivberget. 2Tidigt på morgonen var han tillbaka i templet. Allt folket samlades kring honom, och han satte sig ner och undervisade. 3De skriftlärda och fariseerna kom då dit med en kvinna som hade ertappats med äktenskapsbrott. De ställde henne framför honom 4och sade: ”Mästare, den här kvinnan togs på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. 5I lagen föreskriver Mose att sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?” 6Detta sade de för att sätta honom på prov och få något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och ritade på marken med fingret. 7När de envisades med sin fråga såg han upp och sade: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.” 8Och han böjde sig ner igen och ritade på marken. 9När de hörde hans svar gick de därifrån en efter en, de äldste först, och han blev ensam kvar med kvinnan framför sig. 10Jesus såg upp och sade till henne: ”Kvinna, vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig?” 11Hon svarade: ”Nej, herre.” Jesus sade: ”Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.”]
53[Alla gick hem, var och en till sitt, 8 1men Jesus gick till Olivberget. 2Tidigt på morgonen var han tillbaka i templet. Allt folket samlades kring honom, och han satte sig ner och undervisade. 3De skriftlärda och fariseerna kom då dit med en kvinna som hade ertappats med äktenskapsbrott. De ställde henne framför honom 4och sade: ”Mästare, den här kvinnan togs på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. 5I lagen föreskriver Mose att sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?” 6Detta sade de för att sätta honom på prov och få något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och ritade på marken med fingret. 7När de envisades med sin fråga såg han upp och sade: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.” 8Och han böjde sig ner igen och ritade på marken. 9När de hörde hans svar gick de därifrån en efter en, de äldste först, och han blev ensam kvar med kvinnan framför sig. 10Jesus såg upp och sade till henne: ”Kvinna, vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig?” 11Hon svarade: ”Nej, herre.” Jesus sade: ”Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.”]
Jesus lever inte som han lär, är det enda man kan dra som slutsats till detta. Notera att han fortfarande anser att hon syndade.
Citat:
Inte enligt bibeln.
Det märks att avkristningen av Sverige har gått långt, folk kan inte ens basic kristen doktrin. Lagen existerar men det är budorden.
Citat:
Inte enligt Bibeln. Gud beordrade bland annat Moses att slakta folk i hans namn
Det är inte längre människan som ska dela ut straff utan det är Gud.
Citat:
Ska det vara en bra ursäkt till hur vidrigt ond Gud är?
.Anledningen att människan delade ut straff var för att hålla judiska folket rent inför Messias födelse. Messias har kommit och dörför behöver man inte hålla det judiska folket rent.