2013-11-06, 11:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det finns dels "lagen" och sedan finns "lagen". Det ena är den Moselag och den andra är de 10 budorden.
Nej, du har fel.
Citat:
Moses offerlagar och renhetslagar är inte aktuella längre då dessa enbart gäller fram till Messias kommer (vilket han har gjort). Så som kristen behöver man inte offra baggaroch nötkreatur, det felfria offerlammet har offrats en gång för alla (Jesu död på korset). Renhetslagarna var till för att judarna skulle vara ett rent och gudstroende folk, detta för att de skulle få äran att föda Messias.

Inkorrekt. Mat 5:18-19. Där säger Jesus själv att inte minsta lilla prick, minsta lilla detalj av lagen får ändras, innan allt är förbi (domendagen).
Citat:
Sedan har vi lagen, budorden, dessa har inte upphävts, om lagen hade försvunnit hade det ju inte funnits någon synd.
Lagen = de tio budorden + 613 andra budord.

Markus 10:
Står ingenstans att lagen = budorden

Matt 22:

Det sägs ingenting om att lagen inte gäller längre. Och Mat 5:18-19 kvarstår.

Citat:
Ett genomgående tema i Paulus brev är att vi inte blir rättfärdiga genom lagen utan genom tron. Att leva enligt Mose lag var något som Paulus kämpade emot, till exempel frågan om omskärelse.
Och Paulus är en större auktoritet än Jesus, är vad su säger?
Citat:
Lagens uppgift är att göra oss medvetna om synden, men vi blir inte rättfärdiga genom lagen, försöker vi bli det måste vi leva upp till hela lagen och det kan ingen människa.

Jesus lever inte som han lär, är det enda man kan dra som slutsats till detta. Notera att han fortfarande anser att hon syndade.
Citat:
Det märks att avkristningen av Sverige har gått långt, folk kan inte ens basic kristen doktrin. Lagen existerar men det är budorden.
Inte enligt bibeln.
Citat:
Det är inte längre människan som ska dela ut straff utan det är Gud.
Inte enligt Bibeln. Gud beordrade bland annat Moses att slakta folk i hans namn
Citat:
.Anledningen att människan delade ut straff var för att hålla judiska folket rent inför Messias födelse. Messias har kommit och dörför behöver man inte hålla det judiska folket rent.
Ska det vara en bra ursäkt till hur vidrigt ond Gud är?
Citera
2013-11-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, du har fel.
Blev ett sent svar, men återigen påpekar jag hur dålig kristendomsundervisningen måste vara i detta land när man inte ens lär ut basic kristen doktrin. Vi lever inte längre under lagen utan under nåden (Läs Romarbrevet). Det finns en lag men den är för att visa att vi syndar. Vi måste återigen särskilja på Moselag och buden. Vad är skillnaden? Moselag är förberedelser för Jesu födelse och och syndaoffer (Jesus säger själv i bergspredikan att han kommer för at "Uppfylla" lagen).

Citat:
Inkorrekt. Mat 5:18-19. Där säger Jesus själv att inte minsta lilla prick, minsta lilla detalj av lagen får ändras, innan allt är förbi (domendagen).

Lagen = de tio budorden + 613 andra budord.
Du har samma problem som andra "Bibelhatare" - tar bibelcitat ur sin kontext, låt text tolka text. Om du läser HELA(!) Bibeln så får du bättre förståelse för vad lagens uppgift är, vad nåd är och balansgånen synd och frälsning.

Citat:
Det sägs ingenting om att lagen inte gäller längre. Och Mat 5:18-19 kvarstår.
Lagiskhet är något som apostlarna bekämpar, till exempel omskärning.

Citat:
Och Paulus är en större auktoritet än Jesus, är vad su säger?
Apostlarna är utvalda av Jesus och säger inte emot honom. De för ut hans undervisning. Paulus är hedningarnas apostel och är inspirerad av Helig Ande när han skrev epistlarna.

Citat:
Jesus lever inte som han lär, är det enda man kan dra som slutsats till detta. Notera att han fortfarande anser att hon syndade.
Varför lever han inte som han lär? Han är en nådefull Gud som önskar att alla ska omvända sig. Om han inte ansåg att hon syndade skulle det inte existera någon synd och hans syndoffer (död på korset) skulle vara förgäves.

Citat:
Inte enligt bibeln.
Inte enligt Bibeln. Gud beordrade bland annat Moses att slakta folk i hans namnSka det vara en bra ursäkt till hur vidrigt ond Gud är?

Återigen ett argument för att du ska läsa HELA Bibeln och se alla stycken ur en kotext. Att dra ur stycken ur sin kontext gör hela diskussionen oseriös.
Citera
2013-11-28, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Återigen ett argument för att du ska läsa HELA Bibeln och se alla stycken ur en kotext. Att dra ur stycken ur sin kontext gör hela diskussionen oseriös.

Om det ändå stämde det du säger. Men nu är det så att folk läser bibeln från pärm till pärm, studerar och analyserar allt och dom kommer ändå till olika slutsatser.

Om gud nu skrev boken, kunde han inte tala ur skägget med tanke på att inte ens teologerna är eniga, om innehållet nu skall tolkas.
Citera
2013-11-28, 21:08
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Blev ett sent svar, men återigen påpekar jag hur dålig kristendomsundervisningen måste vara i detta land när man inte ens lär ut basic kristen doktrin. Vi lever inte längre under lagen utan under nåden (Läs Romarbrevet). Det finns en lag men den är för att visa att vi syndar. Vi måste återigen särskilja på Moselag och buden. Vad är skillnaden? Moselag är förberedelser för Jesu födelse och och syndaoffer (Jesus säger själv i bergspredikan att han kommer för at "Uppfylla" lagen).

Jesus sade att lagen inte skulle förändras det minsta, förrän allt har skett. Han sade också att de som lär ut lagen på något annat sätt ska få minst makt i himmelen.

Citat:
Du har samma problem som andra "Bibelhatare" - tar bibelcitat ur sin kontext, låt text tolka text. Om du läser HELA(!) Bibeln så får du bättre förståelse för vad lagens uppgift är, vad nåd är och balansgånen synd och frälsning.

Att bibeln jobbar i motsägelser kan nog ingen förneka. Vilka verser som har företräde nämns aldrig, vilket öppnar för egna tolkningar.

Citat:
Lagiskhet är något som apostlarna bekämpar, till exempel omskärning.

Som sagt, Mat 5 18-19
Citat:
Apostlarna är utvalda av Jesus och säger inte emot honom. De för ut hans undervisning. Paulus är hedningarnas apostel och är inspirerad av Helig Ande när han skrev epistlarna.

Paulus säger emot Jesus lära i bibeln. Bland annat säger han emot Mat 5 18-19. Vem har störst auktoritet, Paulus eller Jesus.

Citat:
Varför lever han inte som han lär? Han är en nådefull Gud som önskar att alla ska omvända sig. Om han inte ansåg att hon syndade skulle det inte existera någon synd och hans syndoffer (död på korset) skulle vara förgäves.
Du svarade inte på frågan. Varför beter han sig som en jävla hycklare i bibeln?

Citat:

Men snälla... Säg mig, under vilken kontext är det moraliskt rätt att slakta hela byar, bara för att skaffa sexslavar(små flickor) till sina män? Berätta för mig kontexten som legitimerar sådana avskyvärda dåd.
Citera
2014-02-06, 19:35
Medlem
Christopher.s avatar
Är svenska kyrkan en kristen församling?

Min fråga är svenska kyrkan en församling för kristna? Om så är fallet hur motiverar man det?

Jag är inte kristen men tycker det är intressant hur okristen platsen känns när man besöker platserna, särskilt i storstäderna.

Ta detta från en outsider, hur ser ni kristna svenskar på kristendomen? Vad står ni för? Sist jag såg en billboard så var det matlagningskurser och bögmöten som vankades i kyrkan? Är kyrkan en mötesplats för bögar och pensionärer?
Citera
2014-02-06, 19:36
Medlem
Me drisk att verka alltför modern, men har du kollat deras hemsida?
Citera
2014-02-06, 19:40
Medlem
Kabeldragares avatar
Den har för mig verkat ganska sansad, så med andra ord inte så kristen.
De flesta säger typ att man ska vara försiktig med bibeln och lägga fokus på det som får människor att må bra.
Citera
2014-02-06, 19:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Min fråga är svenska kyrkan en församling för kristna? Om så är fallet hur motiverar man det?
Jag är inte kristen men tycker det är intressant hur okristen platsen känns när man besöker platserna, särskilt i storstäderna.
Ta detta från en outsider, hur ser ni kristna svenskar på kristendomen? Vad står ni för? Sist jag såg en billboard så var det matlagningskurser och bögmöten som vankades i kyrkan? Är kyrkan en mötesplats för bögar och pensionärer?

Svenska kyrkan är inget kristna ska bli medlemmar i. Tvärtom ska kristna som är medlemmar där lämna henne. Detta enligt bl.a. Romarbrevet, kapitel 16:
"17 Jag uppmanar er, bröder, att ge akt på dem som vållar splittring och kan bli er till fall, i strid mot den lära som ni har fått undervisning i. Vänd er bort från dem. 18 Ty sådana tjänar inte vår Herre Kristus utan sin egen buk, och med milda ord och vackert tal bedrar de godtrogna människor."
Citera
2014-02-06, 19:41
Medlem
olasvenssons avatar
Svenska kyrkan är kristen. Vad skulle en kyrka annars vara - muslimskt?
Citera
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Me drisk att verka alltför modern, men har du kollat deras hemsida?

Ser någon sorts same på framsiden, är det en samisk förening?
Citera
Medlem
Vad menar du med "kristen" församling? Hur "ska" en sådan vara?
Citera
2014-02-06, 19:43
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Vad menar du med "kristen" församling? Hur "ska" en sådan vara?

Förklara för mig, jag har ingen aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in