2014-02-04, 16:16
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Ser dina tallrikar ut så här när du äter frukost, lunch, mellanmål och middag? Eller är dom fyllda ännu mer?

Ja, faktiskt. brukar äta några mackor / flingor till frukost, och till lunch kan de bli en stor pasta carbonara, sen någon frukt.. och på kvällen äts det två gånger MINST (och därtill hör smått o gott)

Så visst äter jag mycket och näringsrik mat, men min matsmältning finns de ingen som kan ta (känns det som)
Citera
2014-02-04, 18:35
Medlem
Dr.Brofessors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Vad menar du med en "sådan person"? Det är inte normalt att man ska behöva vara konstant spymätt för att kunna gå upp lite i vikt. Vissa människor försöker gå ner i vikt och drar ner lite på maten, men de lyckas inte eller fortsätter gå upp i vikt i stället. Dessa människor är inte konstant spymätta. Det visar ju att det är skillnad på folk och inte bara handlar om kaloriintag.

Eller så handlar det helt enkelt att dom ljuger för sig själva och äter mer än dom säger. Jag var själv en sån som "inte" kunde gå upp i vikt, tills jag började väga och mäta maten. Insåg att jag nätt och jämt kom upp till min kaloribalans.

Sen finns det folk som har mentaliteten att dom tränar så då kan dom äta vad dom vill

Edit: Lägger även till skrönan med stor benstomme, den är lika dum.
Senast redigerad av Dr.Brofessor 2014-02-04 kl. 18:38.
Citera
2014-02-04, 19:00
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Brofessor
Eller så handlar det helt enkelt att dom ljuger för sig själva och äter mer än dom säger. Jag var själv en sån som "inte" kunde gå upp i vikt, tills jag började väga och mäta maten. Insåg att jag nätt och jämt kom upp till min kaloribalans.

Sen finns det folk som har mentaliteten att dom tränar så då kan dom äta vad dom vill

Edit: Lägger även till skrönan med stor benstomme, den är lika dum.
När jag var mellan 16-22 år gammal så hade jag ett BMI på 16.5~ och jag kunde äta precis vad och hur mycket jag ville utan att gå upp i vikt. Enda gången jag lyckades var när jag började gymma lite smått så ökade jag ett par kilo i muskler. Idag äter jag inte i närheten av lika ofta eller lika stora portioner, har t.o.m slutat dricka öl och alkohol öht som det kunde bli en del av i yngre dar, ändå så har jag gått upp 15 kg och har nu ett BMI på 21, och det är mestadels fett. Det går inte riktigt ihop så jag antar att förbränningen förändras genom åren.

Men om det nu är så att jag har ljugit för mig själv i alla år så måste tjocka människor ha ett extremt groteskt matintag, om allt bara handlar om kalorier. Blir ganska äcklad av tanken. Om jag hade god matdisciplin fastän jag åt massa skräpmat, drack öl och inte hade en tanke på vad jag vräkte i mig men ändå kunde hålla så pass låg vikt så vill jag inte ens tänka på hur mycket vissa människor äter..
Senast redigerad av ninjutsu 2014-02-04 kl. 19:05.
Citera
2014-02-04, 19:05
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mechanical.phoenix
Jag äter alltid väldigt feta frukostar bestående av bacon och väldigt mycket fett. Mellan målen springer jag och småäter. Helst chips, godis och dricker alltid coca cola. Vid middag ser jag alltid till att äta två stora portioner och kvällsmat äter jag helst något skräpaktigt. Om jag vaknar mitt i natten och steker jag gärna ihop något riktigt slibbigt och onyttigt sen går jag och lägger mig igen. Jag sitter stilla och gymmar aldrig och jag pendlar mellan 68-71kg (kommer aldrig över) och är en smal och benig man på 184 cm.

Jag tycker att du ska hålla käften.

Hahaha. Gillar din icke existerande debatteknik
En viktig sak att komma ihåg är att bara för att man är "smal" som en sticka så betyder det inte att kroppen mår bra invärtes.
Dina kärl mår säkert jättebra bra av stillasittande och det viscerala fettet ska vi inte ens snacka om.
http://thefitnessgrail.files.wordpress.com/2012/03/visceral-fat21-195x300.jpg
Citera
2014-02-04, 19:17
Medlem
Bulkmodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Vad menar du med en "sådan person"? Det är inte normalt att man ska behöva vara konstant spymätt för att kunna gå upp lite i vikt. Vissa människor försöker gå ner i vikt och drar ner lite på maten, men de lyckas inte eller fortsätter gå upp i vikt i stället. Dessa människor är inte konstant spymätta. Det visar ju att det är skillnad på folk och inte bara handlar om kaloriintag.

En underviktig person har nästan alltid en låg aptit jämfört med en tjock person, det är oftast anledningen till undervikten samt tjockisens övervikt. Förbränning mellan olika personer skiljer mycket mindre än vad många tror (om man jämför med samma grad av stillasittande). Så en underviktig person kommer måsta vara en aning spymätt eftersom det blir utanför hans "comfort zone" att plötsligt börja bulka. Men det finns många knep såklart, energitäta livsmedel som nötter, olivolja i all mat, samt några liter juice om dagen, som exempel. Jag var förr underviktig och kämpade med att bulka, drack mycket mjölk för det var tipset man fick, mjölken var dock anledningen till att det var så svårt att bulka -- jag är inte laktosintolerant men magen reagerar milt och blir lite uppblåst så att säga (jag har hört många andra hålla med om detta, det är något jävligt med just mjölk, har inget med laktosen att göra heller, blev samma av laktosfri), aptiten blev sämre under dagen -- prova dricka juice till allt du äter istället. Jag gick hungrig konstant efter den ändringen (mjölken totalskippad och utbytt mot juice), skillnaden var enorm.

Jag antar att du styrketränar också? Det hjälper rejält med aptiten, du vill väl hellre gå upp i vikt av muskler dessutom, känns lite bortkastat att bulka och bara sitta i soffan när du kan utnyttja bulkandet till rejäla muskelökningar istället. Då har du ju dessutom extra motivation att äta mycket mat, jag kan förstå att man blir less på att vara spymätt snabbt om man inte ens tänkt bygga muskler, annars har du ju liksom ett mål.

Som Dr.Brofessor säger så överskattar folk hur "mycket" de äter, på samma vis som feta underskattar deras "lilla" mängd mat. Aptiten är en riktig joker, är man hungrig så upplevs en stor portion som ingenting, medan en person med dålig aptit upplever en barnpizza som något rejält. Allt är relativt till aptiten. Testa räkna kalorier några veckor och se hur mycket du verkligen äter, sikta på 4000 kalorier dagligen som en start så bör det börja hända grejer.
Citera
2014-02-04, 19:18
Medlem
Ni skriver om tjocka och smala kvinnor. Vart tog de normalviktiga kvinnorna vägen? De flesta är ju varken tjocka eller smala(beroende på vad man räknar som smal). Vilka räknas till denna grupp? Och var går gränsen för smal och tjock?
Citera
2014-02-04, 20:49
Medlem
Det verkar fan som det, tjockisarna hyllas så att de med gott samvete kan klämma i sig en extra påse ostbågar i veckan.

Har man en hälsosam kropp så är man snygg, oftast That's it.
Citera
2014-02-04, 21:17
Medlem
Trololdegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-I-Do-Is-Win
Ni skriver om tjocka och smala kvinnor. Vart tog de normalviktiga kvinnorna vägen? De flesta är ju varken tjocka eller smala(beroende på vad man räknar som smal). Vilka räknas till denna grupp? Och var går gränsen för smal och tjock?

Jag ser det lite såhär:

Smal:
http://i147.photobucket.com/albums/r308/rtms77/keira-knightley.jpg

Normalviktig:
http://telusers.com/jessica-alba-into-the-blue-wallpaper-38963.html

Kurvig:
http://celebnwall.com/wp-content/uploads/2013/12/beyonce-body.jpg

Tjock:
http://4.bp.blogspot.com/-at26mYxzutY/T5_5DpftscI/AAAAAAAAM_4/ubTlVokJxPQ/s640/marcy-guevara-youre-cut-off.jpg

Man är ju fortfarande normalviktig om man är det jag kallar kurvig dock. Det som skiljer är väl att man har lite mer hull på de rätta ställena (typ rumpa och bröst). Och man är ju fortfarande smal om man är normalviktig, men med lite mer fett på kroppen.
Endast MIN bild av det hela, säkert många som har en helt annan uppfattning.
Senast redigerad av Trololdeg 2014-02-04 kl. 21:22.
Citera
2014-02-04, 21:18
Medlem
steeekarns avatar
Har tänkt på detta också, folk verkar vara blinda och inte se skillnad på kurvor och fett, verkar som många män tänder på lönnfeta tjejer tror det har med medias påtryck som raserat mäns självbild.

Kan det inte vara något sådant, är bra trött på svensk media och politik.
Citera
2014-02-04, 21:42
Medlem
Bulkmodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trololdeg
Jag ser det lite såhär:

Smal:
http://i147.photobucket.com/albums/r308/rtms77/keira-knightley.jpg

Normalviktig:
http://telusers.com/jessica-alba-into-the-blue-wallpaper-38963.html

Kurvig:
http://celebnwall.com/wp-content/uploads/2013/12/beyonce-body.jpg

Tjock:
http://4.bp.blogspot.com/-at26mYxzutY/T5_5DpftscI/AAAAAAAAM_4/ubTlVokJxPQ/s640/marcy-guevara-youre-cut-off.jpg

Man är ju fortfarande normalviktig om man är det jag kallar kurvig dock. Det som skiljer är väl att man har lite mer hull på de rätta ställena (typ rumpa och bröst). Och man är ju fortfarande smal om man är normalviktig, men med lite mer fett på kroppen.
Endast MIN bild av det hela, säkert många som har en helt annan uppfattning.

Bra exempel på första 3 men Tjock skulle jag byta namn på till Extremt tjock. Sätt en till kategori under Extremt tjock som heter Tjock, där något i den här stilen skulle platsa bra

Tjock:
http://www.onyx.se/caroline/files/2012/01/20120129-151501.jpg
http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/4870174/phpoeiniy.jpg
Citera
2014-02-04, 21:44
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steeekarn
Har tänkt på detta också, folk verkar vara blinda och inte se skillnad på kurvor och fett, verkar som många män tänder på lönnfeta tjejer tror det har med medias påtryck som raserat mäns självbild.

Kan det inte vara något sådant, är bra trött på svensk media och politik.
Och folk förstår inte att kurvor kommer från muskler. En lång kurva kommer från fett
Citera
2014-02-04, 22:40
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkmode
Jag antar att du styrketränar också? Det hjälper rejält med aptiten, du vill väl hellre gå upp i vikt av muskler dessutom, känns lite bortkastat att bulka och bara sitta i soffan när du kan utnyttja bulkandet till rejäla muskelökningar istället. Då har du ju dessutom extra motivation att äta mycket mat, jag kan förstå att man blir less på att vara spymätt snabbt om man inte ens tänkt bygga muskler, annars har du ju liksom ett mål.

Som Dr.Brofessor säger så överskattar folk hur "mycket" de äter, på samma vis som feta underskattar deras "lilla" mängd mat. Aptiten är en riktig joker, är man hungrig så upplevs en stor portion som ingenting, medan en person med dålig aptit upplever en barnpizza som något rejält. Allt är relativt till aptiten. Testa räkna kalorier några veckor och se hur mycket du verkligen äter, sikta på 4000 kalorier dagligen som en start så bör det börja hända grejer.
Nej det var mer ett generellt uttalande. Jag har ju vänner som försökt få ner i vikt och då försökt vara väldigt strikta med hur mycket de äter, tränar gym och springer flera gånger i veckan. Ändå går de inte ner. Jag själv kunde äta som jag ville utan att gå upp. Utöver mat fyra gånger om dagen så pizza, kebab, bröd, chips, öl samt knappt någon träning alls. Jag gick inte upp någonting och jag har alltid varit så sen jag var liten. Det var först när jag fyllde 23 som jag började gå upp lite, och nu har jag gått upp runt 15 kilo från min "normala" vikt som jag legat på under lång tid, ändå att jag äter mindre än förut.

Min mamma brukade alltid säga till mig att det kommer när du blir äldre, och jag antar att hon hade rätt. Men det måste ju betyda att äldre människor antingen äter mer eller rör på sig mindre med tanke på att de verkar ha det svårare att kontrollera vikten, om inte förbränningen försämras med åren.

Vilket fall så har jag alltid varit ganska äcklad av tjocka människor men har även tänkt att alla kanske inte har lika bra gener som jag själv. Om det inte beror på genetik så blir jag nu ännu mer äcklad med tanke på hur mycket dessa groteska människor måste stoppa i sig egentligen. Känns ju inte nådigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in