Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Vad menar du med en "sådan person"? Det är inte normalt att man ska behöva vara konstant spymätt för att kunna gå upp lite i vikt. Vissa människor försöker gå ner i vikt och drar ner lite på maten, men de lyckas inte eller fortsätter gå upp i vikt i stället. Dessa människor är inte konstant spymätta. Det visar ju att det är skillnad på folk och inte bara handlar om kaloriintag.
En underviktig person har nästan alltid en låg aptit jämfört med en tjock person, det är oftast anledningen till undervikten samt tjockisens övervikt. Förbränning mellan olika personer skiljer mycket mindre än vad många tror (om man jämför med samma grad av stillasittande). Så en underviktig person kommer måsta vara en aning spymätt eftersom det blir utanför hans "comfort zone" att plötsligt börja bulka. Men det finns många knep såklart, energitäta livsmedel som nötter, olivolja i all mat, samt några liter juice om dagen, som exempel. Jag var förr underviktig och kämpade med att bulka, drack mycket mjölk för det var tipset man fick, mjölken var dock anledningen till att det var så svårt att bulka -- jag är inte laktosintolerant men magen reagerar milt och blir lite uppblåst så att säga (jag har hört många andra hålla med om detta, det är något jävligt med just mjölk, har inget med laktosen att göra heller, blev samma av laktosfri), aptiten blev sämre under dagen -- prova dricka juice till allt du äter istället. Jag gick hungrig konstant efter den ändringen (mjölken totalskippad och utbytt mot juice), skillnaden var enorm.
Jag antar att du styrketränar också? Det hjälper rejält med aptiten, du vill väl hellre gå upp i vikt av muskler dessutom, känns lite bortkastat att bulka och bara sitta i soffan när du kan utnyttja bulkandet till rejäla muskelökningar istället. Då har du ju dessutom extra motivation att äta mycket mat, jag kan förstå att man blir less på att vara spymätt snabbt om man inte ens tänkt bygga muskler, annars har du ju liksom ett mål.
Som Dr.Brofessor säger så överskattar folk hur "mycket" de äter, på samma vis som feta underskattar deras "lilla" mängd mat. Aptiten är en riktig joker, är man hungrig så upplevs en stor portion som ingenting, medan en person med dålig aptit upplever en barnpizza som något rejält. Allt är relativt till aptiten. Testa räkna kalorier några veckor och se hur mycket du verkligen äter, sikta på 4000 kalorier dagligen som en start så bör det börja hända grejer.