2014-02-03, 18:47
Medlem
Trololdegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Fantastiskt att TS väljer att endast uppmärksamma inlägg med negativ kritik av hennes egenskaper. Lite som en robot programmerad för självdestruktivitet.

TS, du har djupare problem som du borde söka hjälp för, medans det fortfarande finns tid.

Hur menar du nu? Jag har uppmärksammat de inlägg i den här tråden som jag känner att jag har någon typ av respons till, vad är problemet med det?
Citera
2014-02-03, 19:21
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trololdeg
Hur menar du nu? Jag har uppmärksammat de inlägg i den här tråden som jag känner att jag har någon typ av respons till, vad är problemet med det?

Jag får erkänna att jag inte läste igenom allt så noga innan jab postade, men rent generellt så tänker jag så här:

Du tycks uppmärksamma alla inlägg som fokuserar på vad som är rätt och fel i fråga om vad man "skall" tycka om andra människors kroppar. Jag anser att allt sådant funderande riskerar att mynna ut i negativa känslor och allmän självdestruktivitet. Lite som när killar jämför snoppar, och många helt plötsligt får komplex och sociala problem, trots att de var välmående och fungerande från början.

Samtidigt tycks du inte ta notis om dem som påpekar att det finns fler än ett ideal, eller på annat sätt kommer med mer konstruktiva idéer.

Du har ju tydligt involverat dig själv i resonemanget, så det är ju inte enbart en neutral diskussion om vilket kroppsideal modet för närvarande anger som eftersträvansvärt. Bara så jag tänker. Jag har väl svårt att se hur denna diskussion kan vara intressant öht, om man inte själv är ute efter att bli hyllad som någon slags ideal av andra.
Senast redigerad av vasadueller 2014-02-03 kl. 19:48.
Citera
2014-02-03, 19:26
Medlem
yuptagets avatar
Håller verkligen med om att det finns ett allmänt hat mot folk som är smala eller tränar på gym. Personligen så har jag börja ljuga om hur mycket jag tränar för att folk inte ska börja spy massa åsikter över mig. Sanningen är att jag tränar 5-6(10-12 timmar) dagar i veckan men brukar bara svara att jag tränar typ 4 timmar (låter mindre om man pratar om timmar)i veckan, dvs 4 pass 1 timme per pass. Skulle antagligen kunna få samma resultat som nu med den träningsmängden men tycker träning är såpass kul att jag gärna dra ut på det.

Man får ju ofta kommentarer om att man börjar bli för stor & att det ser bara fult ut osv. Men det är oftast från killar & man vet ju vad dem igentligen tycker Ofta kommer dem fram lite senare & börjar fråga efter träningstips osv hehe
Citera
2014-02-03, 19:35
Medlem
goran744s avatar
Så länge det finns kvinnor bland oss kvinnor som gråter och blir alldeles till sig för modelljobb så får vi andra kvinnor finna oss i det idealet. Det är alltså vi kvinnor som ställer upp på det och slåss som katter om en bild i modemagasinen. Inse fakta! Jag är nöjd med allt som är jag. Löptränar för att jag älskar att springa och låååångt skall det vara också. Jag bryr mig inte om alla sjuka ideal som finns. Alla kvinnor är unika individer och det är vad jag vill fortsätta att vara, en individ bland objekten och individer. Jag jämför mig aldrig med en annan kvinna och kan tycka att andra kvinnor är jättefina/snygga och trevliga och låter även min man få tycka det likaväl som jag kan tycka att andra män är snygga, mänskliga och allt man har som egenskap av att vara en människa hos båda könen. Alltså tyck om dig själv först och främst för du skall leva med dig själv resten av ditt liv.
Citera
2014-02-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trololdeg
Jo det inser jag också, att det fortfarande ses som mindre accepterat att vara överviktig, men om det fortsätter så här vem vet vad som händer? Människor är lättpåverkade, vi tycker att saker är snyggt p.g.a. yttre påverkan, till väldigt stor del den påverkan som media har. Jag känner inte direkt att det här är något stort problem i nuläget, ville mer poängtera hur idiotiska folks metoder till att öka en människas kroppsacceptans är.

Jag kan inte heller påstå att jag har några större komplex över detta, men det har ändå fått mig att ifrågasätta min kropp en aning. Ser jag benig ut? Finns det inget att ta på? Vill män ha kurvor? Typ såna grejer. Jag vet att man fullständigt ska skita i vad andra tycker, men det har hur som helst gjort mig mer medveten om min kropp, dock inte på ett speciellt positivt sätt.
Jag är 170 cm lång och väger runt 52 kg. När jag mäter mitt BMI hamnar jag på något underviktig, men jag äter fortfarande mycket och tränar sällan och gör ingenting för att på något sätt svälta mig eller gå ner i vikt. Därför måste säga att jag är naturligt smal.
Absolut, där har du mitt medhåll. Sedan ska det väl poängteras att det är långt ifrån alla som gör sådana här uttalanden som tror sig göra någon form av normkritisk insats. En stor del av dem motiveras nog av exakt samma anledningar som de som går till angrepp mot överviktiga.

Att förklara sig vara "naturligt smal" för att man inte gått upp i vikt utan att försöka göra några särskilda insatser slår mig dessvärre som nonsens. Olika människor har definitvt olika förutsättningar för att nå en viss vikt, men det innebär inte att deras tillstånd på något sätt är förutbestämt eller "naturligt", och befinner man sig då i riskzonen så kan det definitivt vara värt att se över sina vanor.
Citera
2014-02-03, 19:53
Medlem
Bulkmodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Japp det kan jag hålla med om.

Ibland ser man någon tjockis lägga ut en bild på sig själv i bikini och då får hon bara en massa jävla hyllningar om hur vacker hon är, hur äckliga smala tjejer är och vilken stark människa hon är som lägger ut en sån bild på sig själv.

Lägger sen en smal tjej ut en bild på sig själv i bikini så blir hon bara påhoppad av diverse löst folk som anklagar henne för det ena och de andra samtidigt som de säger åt henne att äta mer mat. Hon får skulden för alla anorektiska tjejer och alla som skär sig eller tar livet av sig pga någon inbillad social tvång att vara smal.

Samhället går absolut åt fel håll när folk börjar tycka att fetma är något att eftersträva.

http://i.imgur.com/UqXucoS.jpg? som länkades tidigare passar bra in här på det du skriver! Fetaset utan disciplin är ohälsosamt fet och blir hyllad för det, samtidigt som två människor med god disciplin och hälsa som kämpat hårt får höra massa negativt, var är logiken i det?! Skulle tippa att det är feta personer som mår bättre själva av att lägga kommentarerna på det där viset, dra ner på de som tränar, hylla andra feta! Den enkla men lata och skadliga livlinan.
Citera
2014-02-03, 19:56
Medlem
Bulkmodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siimeen
Konstigt att det är så okej att klanka ner dom som är vältränade... men dom är väl bara avundsjuka för att dom inte orkar träna. Hur kan man tycka den där tjejen är kurvig? ser ut som ett äpple med 4 tändstickor i förfan! Folk har verkligen missuppfattat begreppet kurvig, det är INTE samma sak som att vara tjock!

Kurvig är det fina överanvända ordet för smällfet nuförtiden
Citera
2014-02-03, 21:00
Medlem
Trololdegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Jag får erkänna att jag inte läste igenom allt så noga innan jab postade, men rent generellt så tänker jag så här:

Du tycks uppmärksamma alla inlägg som fokuserar på vad som är rätt och fel i fråga om vad man "skall" tycka om andra människors kroppar. Jag anser att allt sådant funderande riskerar att mynna ut i negativa känslor och allmän självdestruktivitet. Lite som när killar jämför snoppar, och många helt plötsligt får komplex och sociala problem, trots att de var välmående och fungerande från början.

Samtidigt tycks du inte ta notis om dem som påpekar att det finns fler än ett ideal, eller på annat sätt kommer med mer konstruktiva idéer.

Du har ju tydligt involverat dig själv i resonemanget, så det är ju inte enbart en neutral diskussion om vilket kroppsideal modet för närvarande anger som eftersträvansvärt. Bara så jag tänker. Jag har väl svårt att se hur denna diskussion kan vara intressant öht, om man inte själv är ute efter att bli hyllad som någon slags ideal av andra.

Jag har kanske uttryckt mig lite slarvigt, det jag ville diskutera var det korkade sättet man väljer att propagera om kroppsideal på och hur de bara vänder på steken istället för att få alla att må bra över sina kroppar. Min tanke var inte att fiska efter något sorts bekräftelse på att jag duger och att vara smal är det enda rätta.

Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Absolut, där har du mitt medhåll. Sedan ska det väl poängteras att det är långt ifrån alla som gör sådana här uttalanden som tror sig göra någon form av normkritisk insats. En stor del av dem motiveras nog av exakt samma anledningar som de som går till angrepp mot överviktiga.

Att förklara sig vara "naturligt smal" för att man inte gått upp i vikt utan att försöka göra några särskilda insatser slår mig dessvärre som nonsens. Olika människor har definitvt olika förutsättningar för att nå en viss vikt, men det innebär inte att deras tillstånd på något sätt är förutbestämt eller "naturligt", och befinner man sig då i riskzonen så kan det definitivt vara värt att se över sina vanor.

Fast jag är ju fortfarande naturligt smal om jag är smal trots att jag aldrig gjort något för att gå ner i vikt och dessutom äter mycket och sällan tränar. Vad skulle du kalla det annars? Jag kan säkert gå upp i vikt om jag proppar i mig enorma mängder mat varje dag men det skulle varken vara hälsosamt eller till någon nytta. Dessutom finns det så kallade "pommes frites" dvs. människor som vräker i sig onyttigheter men som ändå förblir smala. Deras fett hamnar istället på insidan (dock är det minst lika ohälsosamma som en överviktig person). Nu tvivlar jag på att jag skulle vara en sån människa men jag har aldrig behövt tänka på vad jag äter om man säger så (vilket jag självklart är tacksam över).
Citera
2014-02-03, 21:50
Medlem
mechanical.phoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Det där med att "jag äter som en gris men går ändå inte upp i vikt" måste vara århundradets skitsnack.

Jag äter alltid väldigt feta frukostar bestående av bacon och väldigt mycket fett. Mellan målen springer jag och småäter. Helst chips, godis och dricker alltid coca cola. Vid middag ser jag alltid till att äta två stora portioner och kvällsmat äter jag helst något skräpaktigt. Om jag vaknar mitt i natten och steker jag gärna ihop något riktigt slibbigt och onyttigt sen går jag och lägger mig igen. Jag sitter stilla och gymmar aldrig och jag pendlar mellan 68-71kg (kommer aldrig över) och är en smal och benig man på 184 cm.

Jag tycker att du ska hålla käften.
Senast redigerad av mechanical.phoenix 2014-02-03 kl. 21:54.
Citera
2014-02-03, 21:55
Medlem
Dr.Brofessors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mechanical.phoenix
Jag äter alltid väldigt feta frukostar bestående av bacon och väldigt mycket fett. Mellan målen springer jag och småäter. Helst chips, godis och dricker alltid coca cola. Vid middag ser jag alltid till att äta två stora portioner och kvällsmat äter jag helst något skräpaktigt. Om jag vaknar mitt i natten och steker jag gärna ihop något riktigt slibbigt och onyttigt sen går jag och lägger mig igen. Jag sitter stilla och gymmar aldrig och jag pendlar mellan 68-71kg (kommer aldrig över) och är en man på 184 cm.

Jag tycker att du ska hålla käften.

jaja det låter så ja.

Gissar du på att du ligger över din kaloribalans eller vet du? Troligtvis har du ingen aning, ta och väg och skriv upp allt du äter under en dag och sen skriver du in det här http://kostbevakningen.se/

Så ska du få se att du ligger runt din kaloribalans om du står still i vikt. Det är inte raketforskning och hade du brytt dig om det så hade du vetat om detta.
Citera
2014-02-03, 22:05
Medlem
mechanical.phoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Brofessor
jaja det låter så ja.

Gissar du på att du ligger över din kaloribalans eller vet du? Troligtvis har du ingen aning, ta och väg och skriv upp allt du äter under en dag och sen skriver du in det här http://kostbevakningen.se/

Så ska du få se att du ligger runt din kaloribalans om du står still i vikt. Det är inte raketforskning och hade du brytt dig om det så hade du vetat om detta.

Haha, tro vad du vill. Hela min släkt är väldigt magra av sig. En del är bara så. Det är inte raketforskning.
Citera
2014-02-03, 22:13
Medlem
Dr.Brofessors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mechanical.phoenix
Haha, tro vad du vill. Hela min släkt är väldigt magra av sig. En del är bara så. Det är inte raketforskning.

Jag tolkar det som att du inte har räknat kalorier eller makronutrienter då.
Då kanske du inte ska uttala dig tvärsäkert om hur det kommer sig att vissa är smala och andra går upp i vikt?

Som sagt gör ett experiment och prova, vad har du att förlora?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in