2014-01-31, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vic2013
amir80 jag tycker du ska ta och diskutera med JO
först och ser vad dom tycker om ditt fall, kanske man ska vänta eller så hjälper dom dig. enligt mig tycker jag migrationsverket hölls inte löfte som dom säger att skjuta fram väntetider hela tiden och jag godtog inte, finns inte anledning varför vänta.

hur tänker migrationsverket:
i mitt fal när jag sökte UT via webben, ringde direkt upp efter ansökan kundtjänst dom sa väntetider är just nu 5månad. då vi är inne på tredje månad dom ändrat till 7månad väntetid och sa till mig på kundtjänst tyvärr det drabba alla. ok jag kan tänka mig och förstår detta. men så ändrade igen upp till 10månader när vi är på sjunde månad, och detta ska drabba mig också tyvärr har tålamod hälsa kundtjänst. och vad är detta igår ändra dom till 11 månader. vilken löfte. jag kan inte tänka mig lita på dom längre, vänta utan garanti vem ser framtid med detta, eller vad tror ni?

vad är JO

Justitieombudsmannen (JO), eller Riksdagens ombudsmän som är det officiella namnet, granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete – särskilt sådana lagar som berör enskildas rättigheter och skyldigheter i förhållande till det allmänna.

Adress och öppettider
Riksdagens ombudsmän – JO
Box 16327
103 26 Stockholm
Besöksadress: Västra Trädgårdsgatan 4 A
Telefon 08-786 51 00
Texttelefon 08-786 61 15
Fax 08-21 65 58
E-post justitieombudsmannen@jo.se
Expeditionstid klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.00
Telefontid klockan 09.00–11.30 och 13.00–15.00

Ja det är ju helt ohållbart att det först ska behöva ta 11 månader från ansökan till ett beslut gällande 2 års uppehållstillstånd...och att de håller på och förlänger den förväntade väntetiden hela tiden är så sjukt deprimerande. Borde de inte rekrytera eller se över verksamheten? Känns ju hopplöst när man får se detta och vet att man "bara" väntat 3 månader.
Citera
2014-01-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Ja det är ju helt ohållbart att det först ska behöva ta 11 månader från ansökan till ett beslut gällande 2 års uppehållstillstånd...och att de håller på och förlänger den förväntade väntetiden hela tiden är så sjukt deprimerande. Borde de inte rekrytera eller se över verksamheten? Känns ju hopplöst när man får se detta och vet att man "bara" väntat 3 månader.
vi kan inte göra nåt åt det vi måste bara vänta och vänta de som jobbar på migrationsverket de har sina familj och bra inkomst de bryr sig inte om oss.vi har väntad 3 månader utan händlegare jag är tvungen bor utomlands med familjen kan inte lämna min fru och barn och vänta på beslutet i Sverige min barn är en och halv år gammal han är född utomland och är svenskt medborgare men efter som barnen är så lite han kan inte åka till Sverige utan mamman måste han vänta på sin mammas uppehållstillstånd men migrationsverket bryr sig inte om sånt jag tror vi måste vänta mer om halv år till .
Citera
2014-01-31, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Åk ner till Sahara och hämta den svenska medborgaren då. Vad är problemet?
ha respekt jag är inte från sahara , problemet är tänk dig lite din mamma kommer skicka dig till annat land när du är en och halv år gammal ? eller kanske du har inte mamma därför du är respektlös.
Citera
2014-02-01, 01:28
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amir80
ha respekt jag är inte från sahara , problemet är tänk dig lite din mamma kommer skicka dig till annat land när du är en och halv år gammal ? eller kanske du har inte mamma därför du är respektlös.

Varför skulle inte en svensk viking vid 1,5 års ålder kunna åka till Sverige och bli uppfostrad av sin egen far? Det är kanske till och med möjligt att begära förtur hos Migrationsverket i mammans ärende så att hon kan återförenas med barnet?
Senast redigerad av arboratorus 2014-02-01 kl. 01:33.
Citera
2014-02-02, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87

Det är otroligt deprimerande, instämmer.. Inga stora rubriker skapas utan detta görs i de allra tysta och fint fint höjer de bara väntetiden kvartal efter kvartal. Ytterst respektlöst mot oss svenska medborgare, att en svensk myndighet behandlar och har mage att höja väntetiden och distansen mellan två personer som vill dela sina liv med varandra med 120% på ett år, det borde inte vara acceptabelt. Från 5 månader till 11 månader, detta handlar inte om något affärsärende utan detta handlar om våra liv. Här har vi en TYDLIG signal att Migrationsverket borde rekrytera fler till sin verksamhet, de kan inte fortsätta på detta viset. Samtidigt som man vill att tiden ska flyga förbi så att allt bara kan bli klart så är man nervös inför vad de hittar på nästa kvartal.
Citera
2014-02-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Det är otroligt deprimerande, instämmer.. Inga stora rubriker skapas utan detta görs i de allra tysta och fint fint höjer de bara väntetiden kvartal efter kvartal. Ytterst respektlöst mot oss svenska medborgare, att en svensk myndighet behandlar och har mage att höja väntetiden och distansen mellan två personer som vill dela sina liv med varandra med 120% på ett år, det borde inte vara acceptabelt. Från 5 månader till 11 månader, detta handlar inte om något affärsärende utan detta handlar om våra liv. Här har vi en TYDLIG signal att Migrationsverket borde rekrytera fler till sin verksamhet, de kan inte fortsätta på detta viset. Samtidigt som man vill att tiden ska flyga förbi så att allt bara kan bli klart så är man nervös inför vad de hittar på nästa kvartal.
hej ni kan anmäla migrationsverket hus JO , migrationsverket kan ta hand om svenska medborgares liv första hand sen asylsökande om 20 person ringa JO igenom 1 väcka och anmäla migrationsverket de kommer byta regler och ni kan ringa Aftonbladet oxå,sånt som migrationsverket håller på det kostar mycket för er det kommer kosta liv om det ska gå så långt.
Citera
2014-02-03, 23:04
Medlem
Vi fick.beviljat tut idag exakt två månader sen ansökan.hade förtur pga graviditet.
Citera
2014-02-03, 23:22
Medlem
Grattis
Citera
2014-02-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinpelin91
Vi fick.beviljat tut idag exakt två månader sen ansökan.hade förtur pga graviditet.
grattis, vilket fin måndag, 3 månader vi väntar fortfarande utan handläggare, hoppas vi ska få snabbt besked på grund av våran barn som är 1/5 år gammal och barnet är svenskt medborgare vi vill åka hem till Sverige men först måste min fru få uppehållstillstånd annars vi är fastnar i utomland.
Citera
2014-02-04, 03:15
Medlem
Väntar också på beslut för min pojkvän.
Han var på intervju den 17 December 2013,
jag kollar varje dag på migrationsverket där man kan kontrollera
hans ansökan, det har stått att dom har fått in ansökan men inget beslut har tagits.
När jag kollade idag så står det att "Inga beslut har tagits och dom har inte fått in någon ansökan"?

Jag har varit här nu snart 6 månader i hans hemland men måste snart åka för mitt visum håller på att gå ut. Jag vill verkligen inte åka hem utan honom igen, psyket klarar det inte.
Som jag har förstått så får han inte besöka Sverige under handläggnings tiden. Men kan han åka till Norge och ta bil över till Sverige? Skulle det funka? Jag bor nära gränsen så jag flyger alltid till Norge.

En annan sak. När vi gjorde webbansökan så skickade vi aldrig in bilder på oss tillsammans, telefonsamtal sms m.m för att "styrka" vårat förhållande för jag såg aldrig att dom bad om det?. När han var på intervju så var den ganska kort och bara lite frågor om mig, min familj osv. Det enda dom bad om var adress och papper på att han var ogift. Så bilder och sånt är det något dom frågat om när ni var på intervju/ansökan eller har ni gett dom det i alla fall?
Citera
2014-02-04, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frijol
Väntar också på beslut för min pojkvän.
Han var på intervju den 17 December 2013,
jag kollar varje dag på migrationsverket där man kan kontrollera
hans ansökan, det har stått att dom har fått in ansökan men inget beslut har tagits.
När jag kollade idag så står det att "Inga beslut har tagits och dom har inte fått in någon ansökan"?

Jag har varit här nu snart 6 månader i hans hemland men måste snart åka för mitt visum håller på att gå ut. Jag vill verkligen inte åka hem utan honom igen, psyket klarar det inte.
Som jag har förstått så får han inte besöka Sverige under handläggnings tiden. Men kan han åka till Norge och ta bil över till Sverige? Skulle det funka? Jag bor nära gränsen så jag flyger alltid till Norge.

En annan sak. När vi gjorde webbansökan så skickade vi aldrig in bilder på oss tillsammans, telefonsamtal sms m.m för att "styrka" vårat förhållande för jag såg aldrig att dom bad om det?. När han var på intervju så var den ganska kort och bara lite frågor om mig, min familj osv. Det enda dom bad om var adress och papper på att han var ogift. Så bilder och sånt är det något dom frågat om när ni var på intervju/ansökan eller har ni gett dom det i alla fall?

Våran intervju var den 18 dec. Även fast vi har fått beslut, till och med kopia av beslutet så har det inte registrerats på deras webbplats. Skriv Eller ring till kundtjänst och fråga om ni har fått en.handläggare. Sen kan ni ha kontakt med den personen och få reda på hur lång tid det tar i erat ärende. Jag skickade med en bild, som jag hade lagt 4 bilder på oss i. Som sagt, får du tag på handläggaren sen om/när ni fått en så kan du ta allt med henne./honom
Senast redigerad av elinpelin91 2014-02-04 kl. 05:19.
Citera
2014-02-04, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinpelin91
Våran intervju var den 18 dec. Även fast vi har fått beslut, till och med kopia av beslutet så har det inte registrerats på deras webbplats. Skriv Eller ring till kundtjänst och fråga om ni har fått en.handläggare. Sen kan ni ha kontakt med den personen och få reda på hur lång tid det tar i erat ärende. Jag skickade med en bild, som jag hade lagt 4 bilder på oss i. Som sagt, får du tag på handläggaren sen om/när ni fått en så kan du ta allt med henne./honom

Jag sitter här nu och väntar på att kl ska bli 1 på natten då kl är 8 på morgonen i Sverige så ska jag ringa ett samtal till Migrationsverket. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in