2014-02-04, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinpelin91
Vi fick.beviljat tut idag exakt två månader sen ansökan.hade förtur pga graviditet.

Grattis!
Citera
2014-02-04, 08:31
Medlem
Har inte fått någon handläggare än och ärendet ligger i Örebro. Men dom hade allt som dom behövde så det är ju bara att vänta då. Önska bara att min sambo kunde bli med mig till Sverige nu när mitt visum går ut snart i hans hemland.
Citera
2014-02-04, 17:15
Medlem
Vi väntar 4,5månader fortfarande utan handlädare. Det är min fru som har en treårig pojke med sig och väntar på uppehållstilldånd. Jag tror att det är trist att behöva vänta så här lång utan att veta vad händer. Jag har skickat mejl till migrationsverket och alt dem har skrivit att "vi fick falet, väntetid är 10 månader", "det går inte att svara på detta mejlet".
Tråkigt
Citera
2014-02-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinpelin91
Vi fick.beviljat tut idag exakt två månader sen ansökan.hade förtur pga graviditet.

Grattis...kul att höra!

Försöker hålla en dialog med teamledaren på kontoret där min flickväns ärende kommer handläggas. Får bara korta, raka svar, uppenbart att hon försöker få mig att sluta skriva.

uppe i 3 månader och börjar bli riktigt frustrerad och ledsen. Känns ju hopplöst när man läser om folk som väntat över 7 månader och att de förra veckan höjde prel väntetiden till 11 månader.

Tappat gnistan totalt, vill bara att dagarna/månaderna ska vara över, har ingen motivation alls i vardagen
Citera
2014-02-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azole
Ja det börjar kännas som det är så, när tiden går och man inte får några svar.

Men givetvis menar jag om någon ansökt via Svenska Ambassaden i Moskva..?

Hej. Ska återkoppla! Har varit upptagen på sistone! Men vi har fått hennes TUT

LAND: Ryssland
Ansökning: Webben 20 Juli 2013
Intervju Moskva: 24 Aug 2013
Svar: 16 Januare 2014

Jag har under tiden försökt maila och försöka få det att gå snabbare, men det har verkligen inte varit någon bra respons från Migrationsverket. Allt släppte när hon skicka ett mail om att det började bli akut då vi ska gifta oss i Sverige 5 Juli, och vi ville gärna planera det tillsammans, skulle det dra ut mera på tiden så behövde vi veta om det för att kunna skjuta på saker och ting. -Då en dag efter fick hon ett trevligt svar av en teamleader handläggare att "hon visste inte hur lång tid det skulle ta, men hon skulle se till att nån kunde börja kika på det" 15timmar senare ett email om att det var godkänt!! Så nu väntar vi bara in kortet så är det fritt fram att resa hit!

tack alla för all info som fått en att hålla hoppet uppe!

A
Citera
2014-02-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frijol
Har inte fått någon handläggare än och ärendet ligger i Örebro. Men dom hade allt som dom behövde så det är ju bara att vänta då. Önska bara att min sambo kunde bli med mig till Sverige nu när mitt visum går ut snart i hans hemland.
hej vi har inte fått handläggare som du våran ligger i Växjö jag ringde de idag men de sa 3 månader som ni väntar det är inte lång tid ni måste vänta mer på att få en handläggare och beslutet ska det tar mer om 12 månader kanske blir jag bara arg och arg på den jävla migrationsverket hur många månader måste gå till man kommer få en handläggare ingen vet det.jag vet inte varför måste en ärenden som våran det ska ta så här lång tid vi har ett barn tillsammans och barnen är svenskt medborgare vad är de som de vill tänka på våran förhållanden är inte som de som är sambo eller ny gifta hoppas de ska tänka lite på deras jävla lag
Citera
2014-02-06, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azole
Hej. Ska återkoppla! Har varit upptagen på sistone! Men vi har fått hennes TUT

LAND: Ryssland
Ansökning: Webben 20 Juli 2013
Intervju Moskva: 24 Aug 2013
Svar: 16 Januare 2014

Jag har under tiden försökt maila och försöka få det att gå snabbare, men det har verkligen inte varit någon bra respons från Migrationsverket. Allt släppte när hon skicka ett mail om att det började bli akut då vi ska gifta oss i Sverige 5 Juli, och vi ville gärna planera det tillsammans, skulle det dra ut mera på tiden så behövde vi veta om det för att kunna skjuta på saker och ting. -Då en dag efter fick hon ett trevligt svar av en teamleader handläggare att "hon visste inte hur lång tid det skulle ta, men hon skulle se till att nån kunde börja kika på det" 15timmar senare ett email om att det var godkänt!! Så nu väntar vi bara in kortet så är det fritt fram att resa hit!

tack alla för all info som fått en att hålla hoppet uppe!

A

Grattis! Det är otroligt hur människors öde vilar i andras händer, här har vi ett tydligt bra exempel. Jag och min fru väntar fortfarande, 4 månader har gått sen webbansökan och jag:

Kan Inte besöka min fru på grund av militärtjänstgöringslagen som Iran har. (1 besök per år).

Det är riktigt frustrerande, har man möjlighet att besöka sin maka/make under handläggningstiden är det väldigt bra psykiskt.
Citera
2014-02-06, 08:28
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Väntar också på beslut för min pojkvän.
Han var på intervju den 17 December 2013,
jag kollar varje dag på migrationsverket där man kan kontrollera
hans ansökan, det har stått att dom har fått in ansökan men inget beslut har tagits.
När jag kollade idag så står det att "Inga beslut har tagits och dom har inte fått in någon ansökan"?

Jag har varit här nu snart 6 månader i hans hemland men måste snart åka för mitt visum håller på att gå ut. Jag vill verkligen inte åka hem utan honom igen, psyket klarar det inte.
Som jag har förstått så får han inte besöka Sverige under handläggnings tiden. Men kan han åka till Norge och ta bil över till Sverige? Skulle det funka? Jag bor nära gränsen så jag flyger alltid till Norge.

En annan sak. När vi gjorde webbansökan så skickade vi aldrig in bilder på oss tillsammans, telefonsamtal sms m.m för att "styrka" vårat förhållande för jag såg aldrig att dom bad om det?. När han var på intervju så var den ganska kort och bara lite frågor om mig, min familj osv. Det enda dom bad om var adress och papper på att han var ogift. Så bilder och sånt är det något dom frågat om när ni var på intervju/ansökan eller har ni gett dom det i alla fall?

Jag har för mig att den bara visar att ansökan inkommit under en viss tid. Sedan visas det inte förrän det sker någon förändring.

Resa in i Norge är alltid en möjlighet, men man ska vara beredd på att det också innebär en risk.
Norge är med i Schengen så de delar samma datasystem med övriga länder och detta har jag hört att migrationsverket också har tillgång till.
Om din partner måste söka visum i förväg är det dels inte säkert att det beviljas om det väcks några misstankar att ni försöker "smuggla" in honom och dels har migrationsverket möjlighet att se att han har sökt visum vilket kanske väcker frågor.

Nu ska du inte ta detta som fakta men vi var i kontakt med svenska migrationsverket och UDI i Norge.

Min flickvän är från ett land som inte behöver visum till Norge så vi "chansade" och köpte en biljett innan hon fått beslut. Vi hade förberett oss väl med kontoutdrag som visade att hon hade minst 500 NOK/dag tillgängligt samt personliga inbjudningar från vänner i England och Frankrike.
Bara någon dag innan hon reste kom dock beslutet. I gränskontrollen på Gardemoen var det bara raka spåret igenom, hon fick bara en fråga och det var vad hon tyckte om kylan

Ett problem var att hennes UT-kort var påväg till Hong Kong men vi hänvisade till den här artikeln http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=4600578 och sa att vi önskade att få kortet skickat till Sverige. Ambassaden sände sedan tillbaka det och till slut kom det hem till oss.

Som jag skrev tidigare i tråden fick vi beslut i november efter 8 månaders väntan.
Citera
2014-02-06, 23:56
Medlem
purpleladys avatar
Citat:
En annan sak. När vi gjorde webbansökan så skickade vi aldrig in bilder på oss tillsammans, telefonsamtal sms m.m för att "styrka" vårat förhållande för jag såg aldrig att dom bad om det?. När han var på intervju så var den ganska kort och bara lite frågor om mig, min familj osv. Det enda dom bad om var adress och papper på att han var ogift. Så bilder och sånt är det något dom frågat om när ni var på intervju/ansökan eller har ni gett dom det i alla fall?

Jag laddade upp ett gäng bilder i webbansökan, trots att det inte "fanns plats" för det, det enda de bad om var ju mitt pass. Men jag laddade väl upp kanske 6-7 bilder/bevis (foton på oss två, mig och hans familj, mina biljetter och visum, chatt-konversationer).

Min pojkvän var på intervju igår och den varade i ca 45 minuter. Han lämnade in ett flertal bilder även om de inte frågade om det. Plus lite andra dokument.
Citera
2014-02-07, 00:10
Medlem
purpleladys avatar
En sak till, det där med att amerikanarna alltid verkar få besked så mycket snabbare än andra.. detta läste jag nu i en tråd på familjeliv.se (OBS. 29 januari 2014);

Citat:
Hej! Jag har läst i den här tråden eftersom min pojkvän är från Tanzania och jag också hade känslan av att det skulle vara svårare när han kommer från Afrika. För oss tog det 17 dagar från det att vi skickade in ansökan till att beslut fattades. Fick beskedet i måndags! Jag inser att vi antagligen hade väldigt mycket tur men vill ge er andra lite hopp om att det inte behöver va svårare och ta längre tid bara för att er partner är från ett afrikanskt land. Jag hoppas verkligen att ni får ett positivt besked snart!

Kan tillägga att han i somras blev nekad turistvisum. De råd jag kan ge till någon som går och funderar på att ansöka är att verkligen se till att berätta så detaljerat som möjligt i ansökan och se till att alla dokument som efterfrågas bifogas. Och man bör ta med så mycket "bevis" som möjligt till intervjun. Min pojkvän hade med foton, kopior på mina flygbiljetter och visum, samt kopior av biljetter för resor vi gjort tillsammans inom Tanzania. Beslutet fattades bara timmar efter hans intervju så uppenbarligen räckte detta.

Ett ljus i vårt mörker, tycker jag allt!
Citera
2014-02-07, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
Jag laddade upp ett gäng bilder i webbansökan, trots att det inte "fanns plats" för det, det enda de bad om var ju mitt pass. Men jag laddade väl upp kanske 6-7 bilder/bevis (foton på oss två, mig och hans familj, mina biljetter och visum, chatt-konversationer).

Min pojkvän var på intervju igår och den varade i ca 45 minuter. Han lämnade in ett flertal bilder även om de inte frågade om det. Plus lite andra dokument.

Okey. I efterhand kanske det hade det varit bra att lämna in lite bilder men åt andra sidan så var jag med honom på ambassaden när han var på intervju i sitt hemland ( Va inte med på intervjun utan satt utanför och dom visste att jag var med )
Citera
2014-02-07, 13:24
Medlem
vic2013s avatar
läste från annan forum om migrationsverket om man sökt efter augusti 2013 kunder dom fatta beslut snabbare. En person har förklarat att efter intervjuv fick man epost från migrationsverket där det stod så här:

någon liknande kvitto på ansökan är registrera, och mottagen

Your case has now been settled.

Please observe that this message does not inform you whether your application has been granted or rejected. You will be informed about the decision by mail.

fallet har gjord beslut och kommer att svara per epost
antingen får man beviljas/avslår per mail

jag fatta detta brev som någon beslutfattare är inblanda för att kunna fattabeslut. jämför med dom som sökt innan efter flera månad utan handläggare.
denna person har sökt via webben 1jan2014 och 6feb2014 invervjuj, 6timmar fick epost från migrationsverket

jag skrev brev till migrationsverket ber dom förklara detta. orättvis för oss som sökt innan.
fråga om migrationsverket jobba med first in first out eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in