Citat:
Ursprungligen postat av
Frijol
Väntar också på beslut för min pojkvän.
Han var på intervju den 17 December 2013,
jag kollar varje dag på migrationsverket där man kan kontrollera
hans ansökan, det har stått att dom har fått in ansökan men inget beslut har tagits.
När jag kollade idag så står det att "Inga beslut har tagits och dom har inte fått in någon ansökan"?
Jag har varit här nu snart 6 månader i hans hemland men måste snart åka för mitt visum håller på att gå ut. Jag vill verkligen inte åka hem utan honom igen, psyket klarar det inte.
Som jag har förstått så får han inte besöka Sverige under handläggnings tiden. Men kan han åka till Norge och ta bil över till Sverige? Skulle det funka? Jag bor nära gränsen så jag flyger alltid till Norge.
En annan sak. När vi gjorde webbansökan så skickade vi aldrig in bilder på oss tillsammans, telefonsamtal sms m.m för att "styrka" vårat förhållande för jag såg aldrig att dom bad om det?. När han var på intervju så var den ganska kort och bara lite frågor om mig, min familj osv. Det enda dom bad om var adress och papper på att han var ogift. Så bilder och sånt är det något dom frågat om när ni var på intervju/ansökan eller har ni gett dom det i alla fall?
Jag har för mig att den bara visar att ansökan inkommit under en viss tid. Sedan visas det inte förrän det sker någon förändring.
Resa in i Norge är alltid en möjlighet, men man ska vara beredd på att det också innebär en risk.
Norge är med i Schengen så de delar samma datasystem med övriga länder och detta har jag hört att migrationsverket också har tillgång till.
Om din partner måste söka visum i förväg är det dels inte säkert att det beviljas om det väcks några misstankar att ni försöker "smuggla" in honom och dels har migrationsverket möjlighet att se att han har sökt visum vilket kanske väcker frågor.
Nu ska du inte ta detta som fakta men vi var i kontakt med svenska migrationsverket och UDI i Norge.
Min flickvän är från ett land som inte behöver visum till Norge så vi "chansade" och köpte en biljett innan hon fått beslut. Vi hade förberett oss väl med kontoutdrag som visade att hon hade minst 500 NOK/dag tillgängligt samt personliga inbjudningar från vänner i England och Frankrike.
Bara någon dag innan hon reste kom dock beslutet. I gränskontrollen på Gardemoen var det bara raka spåret igenom, hon fick bara en fråga och det var vad hon tyckte om kylan
Ett problem var att hennes UT-kort var påväg till Hong Kong men vi hänvisade till den här artikeln
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=4600578 och sa att vi önskade att få kortet skickat till Sverige. Ambassaden sände sedan tillbaka det och till slut kom det hem till oss.
Som jag skrev tidigare i tråden fick vi beslut i november efter 8 månaders väntan.