2014-01-22, 15:09
Medlem
Mailat en del med team-ledaren på enheten min flickväns ärende ligger och dammar.

"handläggare tilldelas då ärendet börjar vara det äldsta på enheten, för det fall att ärendet inte är prioriterat av andra anledningen som exempelvis att sökande eller referensperson är gravid eller att det förekommer allvarlig sjukdom."

Ärendet ska alltså ruttna och relationen ska alltså misshandlas så mycket det bara går, innan en handläggare tillsätts.

Kan ju inte vara möjligt då vissa väntar 10 månader och andra 1? Börjar bli mer och mer negativ och då är vi fortfarande inne och har snart kämpat oss igenom tre månader.

Oerhört tunga känslor nu, alla runt om en vet hur dåligt man mår och när t.o.m ens chef velar om att ge en fast anställning för osäkerheten om att jag ev vill/behöver resa över till henne inom nån vecka/månad. Önskar att allt bara kunde lösa sig

Sorry för min bittra inställningen, ni där ute som också kämpar är mina idoler. Fighters never quit!
Citera
2014-01-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johalanta
Tack, jag är ledsen att saker och ting inte går lika smidigt för alla, uppenbarligen är det möjligt att ta snabba beslut (vi fick mejl om att beslut var taget 8.20 en måndagsmorgon) så någon måste ha haft en produktiv dag på jobbet.
Vi bifogade allt vi kunde komma på för att stödja vår berättelse; lista på var och när vi träffats (det blev ett par sidor...) sms-historik, kontoutdrag för att styrka gemensamma utgifter och restaurangbesök, överföringar av hyra etc då vi levde tillsammans, ett par foton, flygbiljetter för gemensamma resor etc.
Vi skrev ett antal detaljerade sammanfattningar som var lättöverskådliga. Med sidhänvisningar till originalinformationen för att underlätta arbetet.

Vilket land söker du ifrån? Jag har som sagt en känsla att ansökningar från USA behandlas betydligt snabbare än ansökningar från andra länder, men som sagt, bara en känsla.

EDIT pinsamma stavfel

Min fru söker från Iran, men varför går de då ut och säger 10 månader. Inte nog med det så säger dom på svenska ambassaden i Tehran något helt annat, de sa till min fru att det tar 3 månader..
Citera
2014-01-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Mailat en del med team-ledaren på enheten min flickväns ärende ligger och dammar.

"handläggare tilldelas då ärendet börjar vara det äldsta på enheten, för det fall att ärendet inte är prioriterat av andra anledningen som exempelvis att sökande eller referensperson är gravid eller att det förekommer allvarlig sjukdom."

Ärendet ska alltså ruttna och relationen ska alltså misshandlas så mycket det bara går, innan en handläggare tillsätts.

Kan ju inte vara möjligt då vissa väntar 10 månader och andra 1? Börjar bli mer och mer negativ och då är vi fortfarande inne och har snart kämpat oss igenom tre månader.

Oerhört tunga känslor nu, alla runt om en vet hur dåligt man mår och när t.o.m ens chef velar om att ge en fast anställning för osäkerheten om att jag ev vill/behöver resa över till henne inom nån vecka/månad. Önskar att allt bara kunde lösa sig

Sorry för min bittra inställningen, ni där ute som också kämpar är mina idoler. Fighters never quit!

Man tycker ju att det borde ta betydligt kortare tid än ungefär 1 år så som det ser ut nu, problemet är också att man aldrig får ett tydligt svar, de som arbetar på kundtjänst vet inte hur mycket handläggarna har att göra eller när man blir tilldelad en handläggare utan de är lika dåligt informerade som oss, 10 månader. Arbetar heltid här, har en lägenhet som jag köper utrustning för så att jag och min fru får en bra start. Men som du skriver, det är svårt att hålla humöret på topp när den man älskar befinner sig långt ifrån en själv.
Citera
2014-01-23, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Min fru söker från Iran, men varför går de då ut och säger 10 månader. Inte nog med det så säger dom på svenska ambassaden i Tehran något helt annat, de sa till min fru att det tar 3 månader..
hej min fru oxå intervjuade i Tehran de har sa det tar 10 månader hon ha det intervju 19 december 14 dagar efter nytt år de har skickat brev vi till mig måste svara på några frågor sen skicka till migrationsverket genom 4 vecka jag vet inte efter det hur lång tid det ska ta.
Citera
2014-01-23, 18:15
Medlem
Nu har vi fått en handläggare, som är sjukskriven tills nästa fredag. Vilken förturs prioritering ... 2 mån sen ansökan, och drygt 4 mån kvar av graviditeten om den inträffar på beräknat datum. Jag börjar också bli otålig och det tar på psyket.
Citera
2014-01-23, 22:47
Medlem
hej migrationsverket har skickat brev till mig jag måste fylla på blankett t85 jag lever med min fru utomlands underar jag det påverkar dåligt om jag fylla på blanketter från utomland och posta? vi har ett barn tillsammans vi är gifta oxå jag och min barn vi är svenskt medborgare barnen är inte äns två år kan det gå snabbt får min frus ärenden eller det spela ingen roll om ni har erfarenhet kan ni svara på mig tack för er alla goda och snälla folk.
Citera
2014-01-28, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinpelin91
Nu har vi fått en handläggare, som är sjukskriven tills nästa fredag. Vilken förturs prioritering ... 2 mån sen ansökan, och drygt 4 mån kvar av graviditeten om den inträffar på beräknat datum. Jag börjar också bli otålig och det tar på psyket.

Det var ingen rolig start, se det positivt istället du har fått förtur och får hit den du älskar inom kort medans många andra inklusive mig får stå ut med att vänta betydligt längre.
Senast redigerad av SK89 2014-01-28 kl. 06:46.
Citera
2014-01-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Det var ingen rolig start, se det positivt istället du har fått förtur och får hit den du älskar inom kort medans många andra inklusive mig får stå ut med att vänta betydligt längre.
hej varför ingen svarar på min frågor
Citera
2014-01-31, 00:10
Medlem
vic2013s avatar
men hur känns det när migrationsverket ändrade väntetider igen till 11månader.
har läst någonstans att den beräkning gör vart tredje månad, och det stämmer som jag har tänkt precis sa till min tjej om migrationsverket inte ändrat väntetider nu efter januari slut då innebär det att dom kommer att påbörja vårt ärende snart kanske.

jag tror vi får nog och anmäla migrationsverket till JO
dom kan inte hålla på så här, det har drabbat mig fyra gånger nu och det får var nog. först 5månad och sedan 7 och 10 nu då 11.

har inte råd att vänta och vad gör man då?
Citera
2014-01-31, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vic2013
men hur känns det när migrationsverket ändrade väntetider igen till 11månader.
har läst någonstans att den beräkning gör vart tredje månad, och det stämmer som jag har tänkt precis sa till min tjej om migrationsverket inte ändrat väntetider nu efter januari slut då innebär det att dom kommer att påbörja vårt ärende snart kanske.

jag tror vi får nog och anmäla migrationsverket till JO
dom kan inte hålla på så här, det har drabbat mig fyra gånger nu och det får var nog. först 5månad och sedan 7 och 10 nu då 11.

har inte råd att vänta och vad gör man då?
hej det är bäst att anmäla migrationsverket jag håller med , jag har barn han är inte äns 2 år han är svenskt medborgare men han kan inte vara i Sverige på grund av min fru har ansökt om anknytning måste hon få beslutet tills min barn kan komma till Sverige det är inte min eller min barns problem om det kommer folk från annat land och söka uppehållstillstånd i Sverige vi är redan svenskt medborgare måste migrationsverket ta hand om oss först sen andera folk det är bäst och anmäl migrationsverket.
Citera
2014-01-31, 07:46
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amir80
hej det är bäst att anmäla migrationsverket jag håller med , jag har barn han är inte äns 2 år han är svenskt medborgare men han kan inte vara i Sverige på grund av min fru
Åk ner till Sahara och hämta den svenska medborgaren då. Vad är problemet?
Citera
2014-01-31, 12:15
Medlem
vic2013s avatar
amir80 jag tycker du ska ta och diskutera med JO
först och ser vad dom tycker om ditt fall, kanske man ska vänta eller så hjälper dom dig. enligt mig tycker jag migrationsverket hölls inte löfte som dom säger att skjuta fram väntetider hela tiden och jag godtog inte, finns inte anledning varför vänta.

hur tänker migrationsverket:
i mitt fal när jag sökte UT via webben, ringde direkt upp efter ansökan kundtjänst dom sa väntetider är just nu 5månad. då vi är inne på tredje månad dom ändrat till 7månad väntetid och sa till mig på kundtjänst tyvärr det drabba alla. ok jag kan tänka mig och förstår detta. men så ändrade igen upp till 10månader när vi är på sjunde månad, och detta ska drabba mig också tyvärr har tålamod hälsa kundtjänst. och vad är detta igår ändra dom till 11 månader. vilken löfte. jag kan inte tänka mig lita på dom längre, vänta utan garanti vem ser framtid med detta, eller vad tror ni?

vad är JO

Justitieombudsmannen (JO), eller Riksdagens ombudsmän som är det officiella namnet, granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete – särskilt sådana lagar som berör enskildas rättigheter och skyldigheter i förhållande till det allmänna.

Adress och öppettider
Riksdagens ombudsmän – JO
Box 16327
103 26 Stockholm
Besöksadress: Västra Trädgårdsgatan 4 A
Telefon 08-786 51 00
Texttelefon 08-786 61 15
Fax 08-21 65 58
E-post justitieombudsmannen@jo.se
Expeditionstid klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.00
Telefontid klockan 09.00–11.30 och 13.00–15.00
Citera