2014-02-03, 22:32
Medlem
BlackJewels avatar
ja registren, var är de? och fanns det en jesus eller fanns flera? gud är ju avklarad som att det finns en, jesusarna är iaf inget som är utrett mer än teologiskt dvs i tesen. som jag förstår. då man hymlar och hymlar på som om det vore unikt.
Citera
2014-02-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Vilket eller vilka register?

Rationalisterna citerade wiki i #497 i tråden:

Citat:
[...]
The early years of the Roman Empire is one of the best-documented periods of ancient history, they even kept a record on who was crucified (Carrier 2011), Jerusalem was a center of education (Crossan 1996: 94). Philo of Alexandria and Gaius Plinius Secundus were both historians and philosophers active in the area Jesus supposedly traveled at the time when Jesus supposedly lived. Non of them mentions Jesus at any point. Philo was living in (or near) Jerusalem when Maria gave her virgin birth and when the Herodian massacre occurred, when Christ made his entry into Jerusalem, when the crucifixion with its attendant earthquake, supernatural darkness and resurrection of the dead took place. Isn't it strange that a historian wouldn't mention these events especially when living right next door? Isn't it strange that not one single historian of Jesus supposed time, ever mentions Jesus? The Gosphels describes Jesus as very popular, and still there is not a word of his existance before 93 CE, Jesus, a leader of the people, isn't even mentioned in the records over the crucified people, this is indeed very strange.[...]

(FB) jesus har aldrig existerat i historien
Citera
2014-02-03, 23:12
Medlem
BlackJewels avatar
Meningslöst att sätta sig och komparera rapporter när man inte ens kan äta en gris. Kadaver som kadaver, man behöver ett minimum intresse för att ens förstå varför jesus sågs som gud och inte klyva vad som inte ens längre finns - jesus blev mer än helgonförklarad och har en ordentligt högre status än Carl Gustaf den svenske konungen, annars kan man ju ge sig in i den kungliga akademin och få svaret af kongelig leferantör, eftersom man är titelkåt och enbart prioriterar "kompetenser".

bacon är gott och luktar iaf bättre än koskit - för ska det vara sandlådenivå i plötsliga oförmågan att kalla diskriminering för jämlikhet, får man börja tåla bacon. och sluta associationslekarna, det är tröttsamt om inget annat att börja protstrera bara för att gubbarna vill ha det så och är rädda för en liten griskulting, hur kan man ens ha uppnått manlighet av att inte våga stoppa en baconskiva i munnen, men stå som föredöme om vad som skadar människokroppen, hyckleri och höggradigt trams. har dessutom inget med gud att göra, för det går inte att kalla på gud och tro att guden kommer försvara "påhopp" , det finns klädnypor man kan klämma om nosen om det är så grisisgt att behöva äta bland grisar.
Citera
2014-02-03, 23:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De äldsta berättelserna i GT härrör nog från berättartraditioner som inte skrevs ner förrän ganska sent. Skapelseberättelsen och t.ex berättelsen om Noa kan vara rena sagoanekdoter. Med berättelserna om Jesus är det lite annorlunda. Det var inga anekdoter som berättades för generation efter generation utan är ganska säkert berättelser om en verklig person, berättelser vilka skrevs ner efter bara några årtionden.
...
De där berättelserna om Jesus visar att han talade om skapandet och syndafloden som historia.
Citera
2014-02-03, 23:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Bara för att någon säger att det är guds ord, så blir det inte automatiskt guds ord. Vem vet Jesus kanske fanns, fast var en demon som drar halva mänskligheten in i helvetet?
Det finns fyra skriftliga källor till Jesus, fr.a. hans offentliga verksamhet. Det är inte illa för att vara nästan två tusen år sedan.
Citera
2014-02-04, 00:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Är det inte något av konsensus bland historiker att Josefus skriver om Jesus, även om texten förfalskats i efterhand av kristna för att få det till att han påstår att snubben var den smorde?
...?
Josefus nämner Jesus dels på ett ställe vars äkthet är erkänd, dels ett vars äkthet är omtvistad. Orden om att han var den smorde finns på det omtvistade stället.
Senast redigerad av Calovius 2014-02-04 kl. 00:27. Anledning: saknades ett "att"
Citera
2014-02-04, 00:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Richard Carriers' register är nog inte till allmän beskådan, utan tillhör mer de retoriska registren: något som ska ha funnits men i vilket Jesus Nasarén inte ska ha funnits med. Rätta mig om jag har fel!

Men vem vet, kanske bokfördes aldrig korsfästelsen av Jesus? Det tycks ha varit en komplicerad affär för Pilatus. Sejanus hade något år innan blivit avrättad för att ha konspirerat mot Tiberius. Pilatus lär ha haft viss kontakt med Sejanus och kände sig kanske inte så säker på sin ställning? Det kan ha varit detta som översteprästen syftade på när han argumenterade emot Pilatus som ville prygla Jesus och släppa honom fri:
"Om du släpper honom är du inte kejsarens vän. Den som gör sig till kung sätter sig upp mot kejsaren." [Joh 1981 19:12].

Pilatus frågade: "Ska jag korsfästa er kung?" Översteprästerna svarade: "Vi har ingen annan kung än kejsaren." [Joh 1981 19:15].
Egentligen ville Pilatus ge Jesus "en läxa" och släppa honom fri men tycktes ha insett att detta skulle ha kunnat ge honom problem. Om han inte registrerade korsfästelsen så kan det ha berott på att han inte hade några informationer att ge till Rom om denne Jesus och varför han var så farlig för kejsaren.
Citera
2014-02-04, 00:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
De där berättelserna om Jesus visar att han talade om skapandet och syndafloden som historia.
Ja, han talade både om Noa och Jona, men i samma form som hans andra liknelser. Abraham däremot, redovisar han en personlig relation till:
"Er fader Abraham jublade över att han skulle få se min dag. Han fick se den och gladde sig." Judarna sade då till Jesus: "Du är inte ens femtio år, och ändå har du sett Abraham." Han svarade: "Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till." Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus försvann och lämnade templet. [Joh 1981 8:56].
Jag tror inte att det är en synd att läsa Bibeln med huvudet på skaft. Det kanske t.o.m är så man kan förvalta denna talent.
Citera
2014-02-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Josefus nämner Jesus dels på ett ställe vars äkthet är erkänd, dels ett vars äkthet är omtvistad. Orden om han var den smorde finns på det omtvistade stället.

Jag tror nog inte att alla håller med dig ang. detta.
Citera
2014-02-04, 00:22
Medlem
Citat:

Om man ger fan i att läsa tråden kan man nog hålla med ang. detta....
Citera
2014-02-04, 00:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det ena stället är mig veterligen inte ifrågasatt av den historiska forskningen.
Citera
2014-02-04, 00:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, han talade både om Noa och Jona, men i samma form som hans andra liknelser. Abraham däremot, redovisar han en personlig relation till:
"Er fader Abraham jublade över att han skulle få se min dag. Han fick se den och gladde sig." Judarna sade då till Jesus: "Du är inte ens femtio år, och ändå har du sett Abraham." Han svarade: "Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till." Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus försvann och lämnade templet. [Joh 1981 8:56].
Jag tror inte att det är en synd att läsa Bibeln med huvudet på skaft. Det kanske t.o.m är så man kan förvalta denna talent.
Han talar om skapelsen som historia, så också Noa. Jona likaså. Han jämförde saker som skulle hända i framtiden med det som hände under Noa och Jona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in