Richard Carriers' register är nog inte till allmän beskådan, utan tillhör mer de retoriska registren: något som ska ha funnits men i vilket Jesus Nasarén inte ska ha funnits med. Rätta mig om jag har fel!
Men vem vet, kanske bokfördes aldrig korsfästelsen av Jesus? Det tycks ha varit en komplicerad affär för Pilatus. Sejanus hade något år innan blivit avrättad för att ha konspirerat mot Tiberius. Pilatus lär ha haft viss kontakt med Sejanus och kände sig kanske inte så säker på sin ställning? Det kan ha varit detta som översteprästen syftade på när han argumenterade emot Pilatus som ville prygla Jesus och släppa honom fri:
"Om du släpper honom är du inte kejsarens vän. Den som gör sig till kung sätter sig upp mot kejsaren." [Joh 1981 19:12].
Pilatus frågade: "Ska jag korsfästa er kung?" Översteprästerna svarade: "Vi har ingen annan kung än kejsaren." [Joh 1981 19:15].
Egentligen ville Pilatus ge Jesus "en läxa" och släppa honom fri men tycktes ha insett att detta skulle ha kunnat ge honom problem. Om han inte registrerade korsfästelsen så kan det ha berott på att han inte hade några informationer att ge till Rom om denne Jesus och varför han var så farlig för kejsaren.