2014-02-03, 03:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Han skriver att han mött apostlar, inte lärjungar. De fanns säkerligen, men var de lärjungar?
Paulus skvallrade i Galaterbrevet att Petrus uppträdde på ett hycklande sätt när han mötte honom i Antiokia. (Gal 2:11). Så nog finns det tydliga tecken på att han träffade lärjungar.
Citera
2014-02-03, 03:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Var ligger konsensus i tråden då? Har Jesus existerat i historien, och i så fall i vilken form? Orkar inte läsa igenom alla 47 sidor.
Ingen protesterade mot min sammanfattning för några dagar sedan:
Citera
2014-02-03, 09:48
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Var ligger konsensus i tråden då? Har Jesus existerat i historien, och i så fall i vilken form? Orkar inte läsa igenom alla 47 sidor.

Att komma fram till någon form utav slutsats som bestämmer det ena eller det andra vad det gäller en människa som kan ha existerat för ca 2000 år sedan är i stort sett omöjligt. Möjligheten att det har funnits en människa som hette Jesus ser jag som ganska stor, att han dessutom påstod sig vara guds son är inte heller helt omöjligt, men att han faktiskt skulle vara sänd hit till jorden av en högre makt känns inte riktigt som något jag kan tro på iallafall.
Citera
2014-02-03, 16:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Att komma fram till någon form utav slutsats som bestämmer det ena eller det andra vad det gäller en människa som kan ha existerat för ca 2000 år sedan är i stort sett omöjligt. Möjligheten att det har funnits en människa som hette Jesus ser jag som ganska stor, att han dessutom påstod sig vara guds son är inte heller helt omöjligt, men att han faktiskt skulle vara sänd hit till jorden av en högre makt känns inte riktigt som något jag kan tro på iallafall.
Nej, att en Jesus existerat och predikat innebär inte mer än just att en Jesus existerat och predikat.
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Okej, någon som har något att invända? Jag är lite av en lekman vad gäller existensen av Jesus.
Citera
2014-02-03, 17:31
Medlem
Citat:
Nej, att en Jesus existerat och predikat innebär inte mer än just att en Jesus existerat och predikat.

Okej, någon som har något att invända? Jag är lite av en lekman vad gäller existensen av Jesus.

Min uppfattning är att det mycket väl kan ha funnits en självutnämnd Messiah. Om han kom innan eller efter att uppfattningen om att en Kristus (jordlig eller icke) hade funnits är svårt att säga.

Det är enligt mig möjligt att kristendomen inte hade någon Jesus-karaktär bakom sig, men det kan så klart ha funnits med.

Det kommer nog aldrig gå att kunna fastställa om en person som är så osynlig för den dåtida omgivningen har funnits eller inte.

Citat:
Måste det inte betraktas som ganska sannolikt att:

- han hette Jesus mycket möjligt
- hans mor hette Maria mycket möjligt
- han kom från Nasaret möjligt
- han var samtida med Johannes döparen vet ej
- han bevistade synagogor och levde efter Moseböckerna vet ej, är väl säkert möjligt
- han hade en lite skara lärjungar Kan väl också vara möjligt
- han predikade i byarna i Galiléen Det kan han säkert ha gjort
- det ryktades att han botade sjuka Enligt vem?
- han talade om ett kommande rike Mycket möjligt
- hans budskap handlade om tro och barmhärtighet Barmhärtighet vet jag inte
- han motarbetades av fariséer och präster Enligt bibeln
- han tog sina lärjungar till Jerusalem enligt bibeln
- han arresterades och avrättades av Pilatus Ingen sådan har hittats i registren, inte ens någon som är lik bibel-Jesus
- hans lärjungar förde vidare en berättartradion om honom Gissning
- farisén Saul omvändes och blev en förkristen ledare Paul "omvändes" av sig själv

Finns det relevanta invändningar mot detta?
Senast redigerad av erej13 2014-02-03 kl. 17:39.
Citera
2014-02-03, 17:49
Medlem
Citat:

Tja det är väl tveksamt om allt detta i så fall stämmer in på den påstått historiska Jesus...men det spelar i sammanhanget ingen roll för det är Jesus som guds son som man som kristen tror på. Till slut är det bara fråga om TRO precis som med resten av bibeln. Nu vet jag att många väljer att bara tro på det man anser vara rimligt i bibeln medan man kategoriskt avfärdar Adam o Eva och syndafloder m.m. Sen kan man ju ställa sig frågan om Jesus som han framställs i evangelierna är mer rimlig än Noa och andra historier som står i bibeln.
Citera
2014-02-03, 18:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tja det är väl tveksamt om allt detta i så fall stämmer in på den påstått historiska Jesus...men det spelar i sammanhanget ingen roll för det är Jesus som guds son som man som kristen tror på. Till slut är det bara fråga om TRO precis som med resten av bibeln. Nu vet jag att många väljer att bara tro på det man anser vara rimligt i bibeln medan man kategoriskt avfärdar Adam o Eva och syndafloder m.m. Sen kan man ju ställa sig frågan om Jesus som han framställs i evangelierna är mer rimlig än Noa och andra historier som står i bibeln.
De äldsta berättelserna i GT härrör nog från berättartraditioner som inte skrevs ner förrän ganska sent. Skapelseberättelsen och t.ex berättelsen om Noa kan vara rena sagoanekdoter. Med berättelserna om Jesus är det lite annorlunda. Det var inga anekdoter som berättades för generation efter generation utan är ganska säkert berättelser om en verklig person, berättelser vilka skrevs ner efter bara några årtionden.

Men naturligtvis är den stora frågan VILKEN Jesus som har funnits.
Citera
2014-02-03, 18:26
Medlem
Citat:
Citat:
Spoiler:
Måste det inte betraktas som ganska sannolikt att:

- han hette Jesus
- hans mor hette Maria
- han kom från Nasaret
- han var samtida med Johannes döparen
- han bevistade synagogor och levde efter Moseböckerna
- han hade en lite skara lärjungar
- han predikade i byarna i Galiléen
- det ryktades att han botade sjuka
- han talade om ett kommande rike
- hans budskap handlade om tro och barmhärtighet
- han motarbetades av fariséer och präster
- han tog sina lärjungar till Jerusalem
- han arresterades och avrättades av Pilatus
- hans lärjungar förde vidare en berättartradion om honom
- farisén Saul omvändes och blev en förkristen ledare

Finns det relevanta invändningar mot detta?

Ursprungligen postat av MentosFruitcore , tidigare, i #561

Citat:

Om ingen har något att invända mot det som hen som svarar om Jesus (AskMeAboutJesus) betraktar som sannolikt (ovan), så har Jesus existerat i den form han beskrivits i evangelierna, vilket är ganska sannolikt om Bibeln talar sanning om Jesus.

Varför skulle nån få för sig att ljuga ihop nåt så sannolikt(se uppräkningen ovan)?

Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Möjligheten att det har funnits en människa som hette Jesus ser jag som ganska stor, att han dessutom påstod sig vara guds son är inte heller helt omöjligt, men att han faktiskt skulle vara sänd hit till jorden av en högre makt känns inte riktigt som något jag kan tro på iallafall.

Själva vitsen med Jesus är svår att tro på.

TS:
Citat:
Jesus existerade aldrig som en historisk person. Jesus var logos, alltså ordet - reson. En symbol, en filosofisk idé. Bibeln är en allegori av stjärnhimlen. Ingenting i bibeln är en historisk händelse.

Men logos blir lättare att ta till sig i form av en historisk person? Det var vitsen med Jesus som historisk person - så logos hit till jorden.

Men för att sådden ska gro och växa behövs spridas lite vanlig herderlig dynga i/på jorden ungefär samtidigt, som varje såningsman med hopp om skördar vet.

Det är själva dyngan som är sannolik (enligt ovan) - vitsen med Jesus som Gud son etc ( plantera den filosofiska idén, logos, symbolen, allegorin av stjärnhimlen eller whatever), dvs skörden = själens frälsning, ett släckt helvete, ett evigt liv i himmelrik kan vi skippa som högst osannolikt.

Men storyn behöver inte vara "lögn" för det....

Trojanska kriget och folk som slogs om nån skön Helena behöver ju inte vara lögn bara för ingen vet om Homeros funnits:

Citat:
Ytterligare idéer om Homeros identitet har framförts. Det kan tänkas att Homeros var inte en författare utan ett samlingsnamn för ett kollektiv. Ett förslag är att Homeros är ett namn som i efterhand har bildats för att beteckna en tänkt anfader till en grupp sångare, "homeriderna" från ön Chios, och att eposen skulle vara en samling av deras dikter.[8] De många turerna kring den homeriska frågan fick Aldous Huxley att skämtsamt tillskriva Iliaden "antingen Homeros eller, om inte Homeros, någon annan med samma namn" ("either Homer or, if not Homer, somebody else of the same name").[källa behövs] Det har även föreslagits att Homeros inte var en man utan en kvinna. Den klassiske filologen och översättaren Richard Lattimore har skrivit en text med titeln
"Homer: Who was she?" ("Homeros: Vem var hon?"), och Samuel Butler tänkte sig en ung siciliansk kvinna som författare till Odysséen (men inte till Iliaden). Robert Graves spann vidare på denna idé i sin roman Homer’s Daughter.[8]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Homeros
Senast redigerad av Erleb 2014-02-03 kl. 18:29.
Citera
2014-02-03, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Min uppfattning är att det mycket väl kan ha funnits en självutnämnd Messiah. Om han kom innan eller efter att uppfattningen om att en Kristus (jordlig eller icke) hade funnits är svårt att säga.
Guds ord räcker inte?
And lo, a voice came from Heaven, saying, “This Is My Beloved Son, In Whom I Am Well Pleased.” Matthew 3:13-17

och på korset:
Luke 23:34: Father, forgive them, for they do not know what they do.
Luke 23:43: Truly, I say to you, today you will be with me in paradise.
John 19:26–27: Woman, behold your son. Behold your mother.
Matthew 27:46: My God, My God, why have you forsaken me?
John 19:28: I thirst.
Luke 23:46: Father, into your hands I commit my spirit.
John 19:30: It is finished.
1. Forgiveness, 2. Salvation, 3. Relationship, 4. Abandonment, 5. Distress, 6. Reunion and 7. Triumph http://en.wikipedia.org/wiki/Sayings_of_Jesus_on_the_cross#cite_note-Bromiley-17
Senast redigerad av saggeliten 2014-02-03 kl. 18:54.
Citera
2014-02-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Guds ord räcker inte?
And lo, a voice came from Heaven, saying, “This Is My Beloved Son, In Whom I Am Well Pleased.” Matthew 3:13-17

och på korset:
Luke 23:34: Father, forgive them, for they do not know what they do.
Luke 23:43: Truly, I say to you, today you will be with me in paradise.
John 19:26–27: Woman, behold your son. Behold your mother.
Matthew 27:46: My God, My God, why have you forsaken me?
John 19:28: I thirst.
Luke 23:46: Father, into your hands I commit my spirit.
John 19:30: It is finished.
1. Forgiveness, 2. Salvation, 3. Relationship, 4. Abandonment, 5. Distress, 6. Reunion and 7. Triumph http://en.wikipedia.org/wiki/Sayings_of_Jesus_on_the_cross#cite_note-Bromiley-17

Bara för att någon säger att det är guds ord, så blir det inte automatiskt guds ord. Vem vet Jesus kanske fanns, fast var en demon som drar halva mänskligheten in i helvetet?
Citera
2014-02-03, 20:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
De äldsta berättelserna i GT härrör nog från berättartraditioner som inte skrevs ner förrän ganska sent. Skapelseberättelsen och t.ex berättelsen om Noa kan vara rena sagoanekdoter. Med berättelserna om Jesus är det lite annorlunda. Det var inga anekdoter som berättades för generation efter generation utan är ganska säkert berättelser om en verklig person, berättelser vilka skrevs ner efter bara några årtionden.

Men naturligtvis är den stora frågan VILKEN Jesus som har funnits.
Ja där fenomenet ligger.. Christos i den ortodoxa riktningen skiftar identiteter, så frågan är relevant.

Jag har förstås inte klurat ut vilken jesus de menar då de har också både kyriliska och syrianska i en enda smet, alltså när de ska till att identifiera, vilket jag inte ser alldeles seriöst.

man blandar inte koncept hur som helt och därefter hävdar akademisk klass med begär på stämpel att dra runt i världen. riktigt så högklassig tycker inte jag andligheten var där jag mött försvaren för tolkningarna, men jag vet att det varierar : man har ju hög inkänningsförmåga om vem jesus SKA vara iaf. han ska ju vara överallt och då är det jämbördigt med DFSM. om det ska vara så.
Citera
2014-02-03, 20:39
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Ursprungligen av AskMeAboutJesus:- han arresterades och avrättades av Pilatus. Av erej13: Ingen sådan har hittats i registren, inte ens någon som är lik bibel-Jesus
Vilket eller vilka register?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in