Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy
Vill du jämföra med omständigheterna som pekade på LA? Inga problem i såna fall..
Med tanke på att LA funnits i deras liv sen 74 och aldrig någonsin gjort Johan illa så får man nog betrakta det som märkligt och väldigt lägligt att TW's närvaro sammanfaller med detta.
Sen tycker jag att om man ska göra en karaktärsbeskrivning av LA utifrån vittnesmål kan man heller inte undgå att se att han porträtteras som en väldigt dålig människa nästan uteslutande ifrån AC och hennes närmaste. Inte ens ex frun har något att säga som ligger i närheten av vad AC har att säga om LA under deras jobbigaste period och hon blev ju ändå lämnad pga AC.
Sen vad det gäller teorin för hur han gått tillväga tycker jag också är väldigt märklig och ologisk i många avseenden.
Låt säga att LA planerade det här brottet så väl att han helt enkelt klarar sig undan helt vilket är mycket svårt för det första, helst om man är den som är den som kommer att bli misstänkt först och han måste vara listig och hänsynslös. Skulle han vara så dum att han står med bilen utanför Johans fönster dagarna innan, det låter ju hur knäppt som helst, snacka om att vilja bli misstänkt. Han måste ju så klart veta att han blir igenkänd av grannar eftersom att han bott där sedan -75. Inte särskilt listigt i min bok och hade det verkligen legat till så hade nog inte brottet utspelat sig så som det har gjort och är idag.
När Johans grannkompis går förbi, står Johan och tittar in i lägenheten precis som att det är någon där, det finns också vittnesmål om att LA ringer från en telefonkiosk och att också en kvinna sett någon som kan ha varit Johan runtomkring där telefonkiosken ligger, vid handelscentrum i Bosvedjan.
Så vilken teori har man gått på i Tingsrätt här? Båda scenarion är knappast troliga. Den troliga anledningen som jag ser det att han skulle ringa det var för att slippa att gå till lägenheten och således varför Johan skulle ha setts av kvinnliga vittnet vid busshållsplatsen. Men då faller hela teorin om källaringången och att Johan står och kollar in på någon i lägenheten. Om han har tagit Johan källarvägen har ju knappast Johan, och antagligen inte LA varit vid handelscentrum och där visas svagheten i vittnesmål än en gång.
Den troligaste teorin är i min mening att han har stått och kollat in i lägenheten och är förvirrad över något HELT oväntat som hänt. Nånting sker snabbt av en mycket bestämd och hänsynslös vuxen människa. GM är i lägenheten och gör något som denne anser nödvändigt för att brottet ska gå att genomföra. Johan går för egen maskin tillsammans med GM till en bil och inget märkvärdigt i det och heller inget som någon skulle fästa stor vikt vid i omgivningen. Det är med
största sannolikhet en människa
som inte är på radarn på samma sätt som LA, GM och Johan Asplund åker sedan iväg och Johan mördas nog inte alltför långt efter det. Möjligen av överdosering av droger för att inte lämna blodspår och annat.
Jag köper helt enkelt inte en massa saker av det som står i domen och tror att antagenden har gjorts till sanningar vilket utgör en risk för att man tittar i fel riktning. Tror också att det finns en risk att man har överkomplicerat hela brottet och förutsätter väldigt starka hämnd motiv nästan lite filmliknande drama. En sjuk människa behöver inget motiv i den logiska mening såsom en frisk människa behöver, det är helt enkelt inget nytt.
Efter att ha läst domen några gånger och inser också att det finns just saker där som uttrycks som helt sanna men senare har visat sig vara helt felaktig och jag misstänker att det finns mer av det igenom
Man får komma ihåg att en hel del har ändrats i hur man ser på brott och typen av förövare, sympatier för en mor kan få människorna runtomkring(utredare etc) att vara mindre objektiva än vad dom borde, och att desperat vilja ha fram en gärningsman och syndabock är något som bekant har lett till felaktiga domar tidigare.