2014-02-07, 16:27
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hederligeharry
Men det kan ha skett något annat som inte ens har utretts som en möjlighet!

Någon granne till Johan och AC skulle kunna vara förövaren och ha snabbt kunnat tagit in Johan i sin lägenhet. Denne skulle antagligen vara känd för Johan och således inget direkt hot. Denne kan också enkelt ha kunnat lärt sig familjens rutiner.

Får man in en 11 åring i sin lägenhet och inte är på radarn alls så är nog chansen att klara sig undan väldigt stor, och man kommer i princip att ha tiden på sin sida och fritt spelrum.

Såvitt jag vet har man inte kollat upp grannar, vilka bodde i samma trappuppgång eller samma hus och framför allt vad hade dom för förflutet??

Fanns det några nyligen som muckat från rättspsyk i huset eller på gården?

Jag har bott i Bosvedjan ett par år och om jag inte minns fel så kan man källarvägen gå emellan trappuppgångarna. Ett sådant rovdjur har också kunnat sett familjen som "enkelt byte" och vetat att många män skulle bli misstänkt.

Skulle vara intressant med en lista på boende i samma hus under den här tiden!

Är du seriös när du påstår att polisen inte kollat upp och förhört grannar?
Senast redigerad av Crime-boy 2014-02-07 kl. 16:29.
Citera
2014-02-07, 20:28
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Men friades i en hovrätt som enligt min uppfattning värderade bevisningen mer seriöst.

Vet inte om du läst Hovrättens dom men där fastslogs att LA..mot sitt nekande..befunnit sig i Bosvedjan. Både före och efter Johans försvinnande. Det innebär alltså att man godtog de vittnesmål som pekat ut honom där. Ganska intressant..eller hur?
Citera
2014-02-08, 11:39
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Jag har varit inne ganska länge på att det kan vara T***s W****n som är möjlig gärningsman och eftersom att jag bor i krokarna så vet jag hur fort det går att åka från Vårdskolan/Sjukhuset tillbaka till bostaden.

Gasar man på lite kan man klara det på 2-3 minuter.

Han släppte av A**a-C***a vid jobbet men gick inte själv in .... vad gör han sen?

Jag och en vän satt och diskuterade det här en rödvinsnatt för någon vecka sedan, vi är båda väldigt intresserade av det här och hon bodde på den tiden på samma gård som Johan och var också med i skallgången.

Efter att ha suttit några timmar så sa vi nästan samma sak, sen rös vi till båda två, en riktig cold chill!

EN LITEN ALTERNATIV TEORI:
T***s W****n åkte hem snabbt som bara den och sa att han hade glömt något, därav var det någon person i lägenheten och anledningen till att Johan stod utanför dörren med den öppen och såg konfunderad ut.

T***s W****n hade ju också tillgång till mediciner och om han begick mordet i fler steg än bara ett, så kanske han gömde Johan(efter att han drogat honom) i bakluckan, död i värsta fall och åkte tillbaka till jobbet. Han kan givetvis gjort detta på andra sätt men det här är en möjlighet, något åt det hållet.

T***s W****n flyttade från Sundsvall månaden därpå också ... lägligt kan man ju tycka.

Exakta tidsangivelser och vittnesmål som kommer lång tid efter har ju ännu mer idagens läge visat sig vara väldigt osäkra och jag tror att det är en möjlighet att det kan ha gått till på liknaden sätt.

Har läst igenom domarna också, tycker det är väldigt märkligt att man inte har synat hans förehavanden mer noggrant.

Det är inget snack om saken att fallet är svårlöst men man har ju kollat bara åt ett håll precis hela tiden, ja förutom Quick då.
Ja verkligen märkligt att inte TW vårdläraren med psykproblemen inte synades rejält.
Varför gjordes inte detta?

Jag tror att TW kan vara GM.Han kanske tyckte Johan var i vägen för ett förhållande med A-C eller retade upp sig på Johan av nån anledning.Tyckte kanske Johan tog för mycket av A-Cs tid.
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Polisen provkörde sträckan och kollade hans tids-alibi. Han skulle aldrig hunnit tillbaka, mördat Johan och gjort av med kroppen. Dessutom..vad skulle motivet vara? LA däremot var ledig hela dagen..och SÅGS på platsen både några dagar innan och samma dag.
Sundsvallspolisen är inte kända för att vara knivskarpa.Det räcker med att läsa om Olle Högboms försvinnande för att inse det.
Antar att polisarbetet var ungefär som det brukar vara när Sundsvallspolisen var inblandade.Mycket dåligt med andra ord.Litar inte alls på deras utredning.Antar att den mest gick ut på att sätta dit LA till varje pris för att främst tillfredställa A-C(Johans mamma)och mörka alternativa GM.
En av poliserna inledde en kärleksaffär med Johans mamma har jag hört.Hur opartisk blir en utredning av en sån sak.
Citat:
6 Minuter tog det enkel väg från Johans bostad till vårdskolan
med några bromsklossar framför mig också.
Med lite tur kanske det går att köra på 2-3 minuter.Hur lång är sträckan?
Hur räknade polisen angående tiden egentligen när dom uteslöt TW som GM?
Vill veta mer om TW.Slutade hans problem när han flyttade ifrån Sundsvall?vad hände med TW sen?
Senast redigerad av olovpalme 2014-02-08 kl. 11:59.
Citera
2014-02-08, 13:57
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Ja verkligen märkligt att inte TW vårdläraren med psykproblemen inte synades rejält.

Jag tror att TW kan vara GM.Han kanske tyckte Johan var i vägen för ett förhållande med A-C eller retade upp sig på Johan av nån anledning.Tyckte kanske Johan tog för mycket av A-Cs tid.

Sundsvallspolisen är inte kända för att vara knivskarpa.Det räcker med att läsa om Olle Högboms försvinnande för att inse det.
Antar att polisarbetet var ungefär som det brukar vara när Sundsvallspolisen var inblandade.Mycket dåligt med andra ord.Litar inte alls på deras utredning.Antar att den mest gick ut på att sätta dit LA till varje pris för att främst tillfredställa A-C(Johans mamma)och mörka alternativa GM.
En av poliserna inledde en kärleksaffär med Johans mamma har jag hört.Hur opartisk blir en utredning av en sån sak.

Vill veta mer om TW.Slutade hans problem när han flyttade ifrån Sundsvall?vad hände med TW sen?

Vad har kärleksaffären med TW:s eventuella skuld att göra då? Var finns din poäng?
Citera
2014-02-10, 14:21
Medlem
MarkFelts avatar
Citat:
Han släppte av A**a-C***a vid jobbet men gick inte själv in .... vad gör han sen?

Själv uppger TW i förhör att de gick in på skolan tillsammans. A**a-C***a säger inget som motsäger detta.

Då blir det kanske lite svårt att hinna tillbaka, begå ett mord, gömma liket, ha lektion, skjutsa hem A**a-C***a och sedan lämna tillbaka den lånade bilen. Till lunch...
Citera
2014-02-23, 00:32
Medlem
Citat:

Ja det kan man verkligen fråga sig, man har ju tom gått ut och sagt att man inte är säker på om TW har det vattentäta alibi som en del vill påskina. Måste man som polis producera en gärningsman för att pleasa vissa människor så är ju det ju enklast göra precis som man gjort, sen om det blir rätt eller inte är ju en annan sak.

Citat:

Jag tror också att det är ett möjligt scenario, om man läser hur den galningen har varit mot tidigare kvinnor och barn så krävs det ju att man blundar fullständigt för att inte misstänka den mannen som dessutom sov där samma natt som Johan försvann.

Citat:

Det osar inte direkt professionalism om utredningen och jag litar inte heller på mycket av det som står i den.

Citat:

Jag körde den på sex minuter enkel väg, då tog jag den vanliga vägen, alltså från Johans bostad till vårdskolan. Då hade jag en bromskloss framför mig så med lite flyt kan den kapas till hälften, helt klart.

Sen på den här tiden gick det fortare att köra över Hemmansvägen pga mindre trafik(än vanliga vägen) och att man då inte hade spärrat av en genomfart upp till Bosvedjan som gör att man kan tjäna lite tid och den kan han i så fall mycket väl tagit på tilbaka vägen. Då kommer man rakt upp mot Johans väg och den sträckan går väldigt fort att köra, helst på den tiden.
Citera
2014-03-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkFelt
Själv uppger TW i förhör att de gick in på skolan tillsammans. A**a-C***a säger inget som motsäger detta.

Då blir det kanske lite svårt att hinna tillbaka, begå ett mord, gömma liket, ha lektion, skjutsa hem A**a-C***a och sedan lämna tillbaka den lånade bilen. Till lunch...

Det där stämmer inte, han lämnade AC på Vårdskolan och sen är det oklart vad han gjorde och det kan du läsa om i dokumenten nedan.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/asplund_zps48c8f398.jpg

http://minfil.org/FbR5d1b1bf/Johanmannen.PDF
Citera
2014-03-03, 18:25
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Det där stämmer inte, han lämnade AC på Vårdskolan och sen är det oklart vad han gjorde och det kan du läsa om i dokumenten nedan.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/asplund_zps48c8f398.jpg

http://minfil.org/FbR5d1b1bf/Johanmannen.PDF

Oavsett vad TW gjorde eller inte gjorde så har det fastslagits både i Tingsrätten och i Hovrätten att LA befann sig på området samma morgon som Johan försvann. Däremot finns det inte nåt som pekar på att TW befunnit sig där vid samma tidpunkt. Men du som uppenbarligen anser att LA är oskyldig kanske kan lämna en rimlig förklaring till detta då?
Citera
2014-05-26, 12:58
Medlem
Finns det någon som precis som jag har en önskan att göra vad man kan för att det ska få en lösning, chansen är ju givetvis liten att man någonsin exakt får vet vad som hänt men man kan ju hoppas.

Tycker vi ska hålla tråden levande för Johan och hans föräldrar. Finns det kanske till och med
någon här på FB som har något, den minsta grej kan ju ibland hjälpa.

Kanske någon som sitter på något, hört något osv ....
Citera
2014-05-28, 21:00
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Oavsett vad TW gjorde eller inte gjorde så har det fastslagits både i Tingsrätten och i Hovrätten att LA befann sig på området samma morgon som Johan försvann. Däremot finns det inte nåt som pekar på att TW befunnit sig där vid samma tidpunkt. Men du som uppenbarligen anser att LA är oskyldig kanske kan lämna en rimlig förklaring till detta då?
Men är det klarlagt till 100% att TW inte kunde ha med försvinnandet att göra?
Finns vittnen som styrker att TW omöjligt kan ha med försvinnandet att göra?
Skulle vilja veta mer om både LA och TW.
Hur gick det sen för TW och LA efter Johan Asplunds försvinnande?Vad hände sen?Gick livet vidare som inget hänt för TW och LA?
Information om dessa båda män före och efter och i samband med försvinnandet skulle vara av intresse.

Hade TW åkt fast för misshandel,barnmisshandel, osv?Hur psykiskt instabil och sjuk var han egentligen?Vad är det som är sant eller rykten?
Senast redigerad av olovpalme 2014-05-28 kl. 21:02.
Citera
2014-06-03, 22:08
Medlem
olovpalmes avatar
Tittar på svtplay om Johanfallet:http://www.svtplay.se/klipp/246576/1985-02-04-rattegangen-inledsnär johanmannens advokat Olof Arvidsson säger att han ska åtala föräldrarna och advokat Pelle Svensson för obefogat åtal.Hur gick det sen?Blev föräldrarna och advokat P Svensson åtalade eller är var det tomma hot ifrån johanmannnens advokat?
Va Olof Arvidsson bästa advokaten på den tiden? Eller den mest kända?

Det är mycket att titta på (65 klipp) :http://www.svtplay.se/sok?q=johan+asplund När Johanmannen blev fälld och senare frikänd.Mycket om Tomas Quick / Sture Bergvall.
Kunde cirkusen Quick stoppats mycket tidigare?

Finns det mer klipp nånstans?
Senast redigerad av olovpalme 2014-06-03 kl. 22:20.
Citera
2014-06-03, 23:09
Medlem
Citat:
Finns vittnen som styrker att TW omöjligt kan ha med försvinnandet att göra?
Skulle vilja veta mer om både LA och TW.
Hur gick det sen för TW och LA efter Johan Asplunds försvinnande?Vad hände sen?Gick livet vidare som inget hänt för TW och LA?
Information om dessa båda män före och efter och i samband med försvinnandet skulle vara av intresse.

Hade TW åkt fast för misshandel,barnmisshandel, osv?Hur psykiskt instabil och sjuk var han egentligen?Vad är det som är sant eller rykten?

Ja det är ju många frågor som nog inte går att svara på till 100% och kunde man det skulle det ju givetvis vara enklare. Finns väl dom som påstår det men jag håller det inte särskilt troligt att någon av dina frågor kan styrkas till 100%.

100% tror jag inte eftersom man så sent som 88 började intressera sig för honom igen men vet faktiskt inte vad som hände efter det, om något alls.

TW flyttade i December från Sundsvall, så mycket är väl klart, men LW bodde kvar(tror jag) fast exakt hur länge det vet jag inte och han bor i Nynäshamn och är egen företagare såvitt jag läst och hört.

Han har suttit inlåst sammantaget i flera år för psykiska problem och enligt vittnande kvinnor så har han hotat och misshandlat både dom och deras barn. Men om han åkt fast för det det vet jag inte. Det verkar vara trovärdiga vittnesmål och vet inte varför dom skulle ljuga om det, det var inte han dom jagade.

Det smest om det här står ju i FUP eller vad det heter så det går ju att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in