2014-02-01, 23:59
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
I jämförelse med dom tyska veteölen jag druckit så är detta skit.. VATTEN!
Håller med. Tyska veteöl rockar fett.

Såhär på kvällen har jag hunnit öppna Brewdog Punk IPA och Sigtuna East Coast (Pale Ale) från mitt inköp igår och jag måste säga att det är en väldigt intressant doft på Brewdog IPA'n. Fruktig och frisk, smaken lite som aprikos och "godis" och aningens torr, men lättdrucken.

Den svenska Sigtuna Ale'n är dock inget jag kommer att handla igen, smaken påminner om finsk "fulöl", som Lapin Kulta och Karhu. För 18,5kr handlar jag hellre en Leffe Brune alla dagar.
Senast redigerad av ManJuice 2014-02-02 kl. 00:10.
Citera
2014-02-02, 00:01
Medlem
Cornholio.s avatar
Öppnade precis weihenstephanern och jag sparade ett par klunkar utav hoegaarden och faktum är att efter att ha tagit ett par klunkar utav den tyska weihenstephanern så smakar hoegaarden ingenting annat än vatten!
Citera
2014-02-02, 00:09
Medlem
Citat:
Sitter just nu och dricker det belgiska veteölet Hoegaarden Wit-Blanche. Besviken, den smakar ju ingenting!? Visst är den god på så sätt men smaken är väldigt svag, känns som en vattnig veteöl. Detta är veteölens budweiser. Den är väldigt vattnig. Det smakar ju inte illa men jag hade gärna sätt att det var lite mer smak och lite mindre vatten. Denna öl skulle varit god iskall en stekhet varm sommar dag i solen för att svalka sig, men så här i vinterkylan vill jag ha någonting med lite mer smak! I jämförelse med dom tyska veteölen jag druckit så är detta skit.. VATTEN!

Nu tycker jag att du började i fel ände för att det ska bli rättvist. Börja med dom lättare först för att sen gå på dom starkare och tyngre.
Citera
2014-02-02, 00:23
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:

Detta är en utav mina favorit öl! Smakar som tjärpastillerna man kan köpa på finlandsfärjan.

Så pass rökig är den inte men god, absolut.
St.eriks rauchbier den är rökig den är som att dricka rök, smakar endast bränt.
Citera
2014-02-02, 00:40
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Håller med. Tyska veteöl rockar fett.

Den svenska Sigtuna Ale'n är dock inget jag kommer att handla igen, smaken påminner om finsk "fulöl", som Lapin Kulta och Karhu. För 18,5kr handlar jag hellre en Leffe Brune alla dagar.
Visst fan har finsk fulöl en säregen smak! Konstigt nog! Om man jämför med andra europeiska länder så smakar fulölen, billiga lageröl näst intill identiska men just när det kommer till finsk fulöl så har dom en speciell säregen smak. Jag föredrar nog finsk fulöl framför svensk fulöl överlag när det kommer till lager. Men dricker nästan aldrig lager så det är obetydligt.
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Nu tycker jag att du började i fel ände för att det ska bli rättvist. Börja med dom lättare först för att sen gå på dom starkare och tyngre.
Hur hade jag kunnat veta vilken ände jag skulle börja i? Innan jag har smakat ölen så vet jag ju inte hur den smakar. Hoegaarden var trots allt den första veteölen jag drack ikväll och hade ingen aning om hur den smakade. Men jag håller med dig till hundra procent! Man ska börja med dom lättare ölen för att sedan gå över till dom mer tyngre, men man kan inte alltid veta vad som är vad i förväg. Tycker trots allt att det var en rätt så tråkig och smaklös veteöl i jämförelse med dom tyska. Hade endast druckit en trippel innan denna och det är ju trots allt en annan stil.
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Så pass rökig är den inte men god, absolut.
St.eriks rauchbier den är rökig den är som att dricka rök, smakar endast bränt.
Tack för tipset, kommer se till att pröva den! Älskar rökig öl trots att jag bara druckit en sort. Älskar allt rökigt! Ska också testa nils oscars rökporter.
Senast redigerad av Cornholio. 2014-02-02 kl. 00:48.
Citera
2014-02-02, 01:15
Medlem
Cornholio.s avatar
Okej, efter att ha diskuterat lite i tråden angående störtebeker så förstår jag inte riktigt var denna veteöl har fått sitt dåliga rykte från. Den är ju god! Visst maltsmaken tar över lite av vetesmaken men överlag så är detta en god öl för personer som gillar veteöl och öl med kraftig maltsmak, detta är ett mellanting. Ölen är kraftigt kolsyrad och maltsmaken binder sig riktigt bra med vetesmaken. En toppen öl om du frågar mig. Kan rekommendera den! Dessutom så har den ett härligt lager jäst i botten av flaskan. Nu tycker jag att folk ska hålla käften, detta är ett gott öl! Jag avskyr öl snobberi!
Citera
2014-02-02, 01:22
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För 23,50 får man vanligtvis inte så bra öl som en BBCS. Jag kommer för övrigt att prova en 08-09 mot en 12-13 senare i kväll.

Återkom gärna med resultatet!
Citera
2014-02-02, 01:44
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För 23,50 får man vanligtvis inte så bra öl som en BBCS. Jag kommer för övrigt att prova en 08-09 mot en 12-13 senare i kväll.
Intressant! Skulle gärna höra hur den är efter lagring!
Citera
2014-02-02, 03:35
Medlem
Drack en Harviestoun Old Engine Oil Porter ikväll, den var väl helt okej men jag håller inte med om ratebeerbetyget på 98. Inget jag skulle köpa igen troligtvis.
Citera
2014-02-02, 08:28
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Brooklyn Black Chocolate Stout är inte så ovanlig. Jag beställde på nätet i alla fall.

Nya släpp kommer ju till en del bolag. Kostar ingenting extra att få hem till sin butik från beställningssortimentet. Och jo, man får ange personnummer när man blir medlem.
Grymt bra öl. Testa att lagra den åtminstone 1 år så blir den ljuvlig. Med ett par år på nacken blir den helt fantastisk. Jag har flera olika årgångar hemma och beställde tio flaskor den här gången.

Insåg dessutom att den gått upp omkring 3 spänn sen förra året. Jag är ganska säker på att den kostade 19.90 tidigare.
Citera
2014-02-02, 09:16
Medlem
zepofans avatar
Resultatet av gårdagens provning av BBCS var ungefär som förväntat. Den lite stickiga känslan hade rundats av betydligt och smakerna hade utvecklats i klart positiv riktning. Ingen jättestor överraskning alltså, men jag tror att den klarar av/behöver ytterligare lagring några år för att nå toppen.
Provade även en Old Stock från -09, inte heller den stack ut ovanligt mycket utan var ungefär vad man kan förvänta sig av en fem år gammal öl.

Kvällens intressantaste öl, Slottskällans Black Rocket Porter -09, var faktiskt ett misstag från början. Jag hade inte tänkt lagra den eftersom den inte har mer alkohol än 5,5% och jag var skeptiskt till att den skulle bli dålig i stället för att utvecklas. Men några flaskor har helt enkelt blivit bortglömda och hittades i går. Den hade fortfarande väldigt mycket kolsyra och doften lovade en hel del, men smakmässigt kändes den inte riktigt "färdig", då kolsyran mer eller mindre kvävde de smaker som börjat komma fram. Den låga alkoholhalten gör väl också att det saknas bärare av smakerna.
Citera
2014-02-02, 10:51
Medlem
Hallå! Har ni något tips på någon/några roliga "gebort-öl"? Gärna ganska mycket smak, men ingen bränd ton och helst ej allt för mörkt (inte som stout/porter), utan i sådana fall mer röda i färgen... (Personligen anser jag inte att färgen är viktig, så behöver ingen föreläsning, dock är detta mottagarens preferenser, vet även att de belgiska trappisterna är populära (de som ej är allra mörkast).) Så gärna något man inte dricker dagligen eller finns i något större flaska...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in